2012-08-19, 00:49
Medlem
jiddishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Ska man ha med sig födelsebevis nuförtiden? Ibland kan man behöva ta med sig personbevis (beroende på var man går för att ordna ID), men det kan man ju få från Skatteverket.
Slarvigt av mig, personbevis är det
Men jag har skrivit ut från skatteverket, men måste det vara svart text så det blir så tydligt det går?
Citera
2012-08-19, 19:52
Medlem
MRs avatar
Alright, nu har mitt legitimation gått ut (för över en vecka sedan tydligen).
Skulle behöva skaffa ett nytt och har några enkla frågor

1. Vart bör jag vända mig för nytt legitimation?
2. Hur mycket kostar nytt legitimation?
3. Hur länge är ett legitimation giltigt?
4. Fotot, måste det vara taget i en fotoautomat?
Citera
2012-08-20, 06:37
Medlem
YatZees avatar
Min enda giltiga legitimation(pass) gick ut för en månad sen, och jag behöver nån form av ny id-handling, kan vara vad som helst, behöver inte vara ett nytt pass.
Problemet är att jag inte har någon tillgänglig familjemedlem, sambo eller liknande som kan intyga att jag är jag nu när jag ska ansöka. Finns det något sätt att kringgå detta på? Det måste ju gå att styra upp på nåt sätt om man inte har nån släkting i livet eller om dom alla är bosatta utomlands etc.
Citera
2012-08-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR
Alright, nu har mitt legitimation gått ut (för över en vecka sedan tydligen).
Skulle behöva skaffa ett nytt och har några enkla frågor

1. Vart bör jag vända mig för nytt legitimation?
2. Hur mycket kostar nytt legitimation?
3. Hur länge är ett legitimation giltigt?
4. Fotot, måste det vara taget i en fotoautomat?

1) Polisen (för nationellt ID-kort), Skatteverket eller bankkontor.

2) 400 -500 kr, eventuellt en kostnad för passfoto om du ska ordna id hos banken. 350 kr för pass.

3) 5 år är det vanliga.

4) Om du ska ha passfoto om du går till banken ja. På tex polisstationen så tas fotot alldeles gratis där. Eller ja, det ingår i avgiften som man betalar för att ansöka om id-handling.

Tänk på att du behöver någon som kan intyga att du är du, eftersom du saknar giltig legitimation.

Citat:
Ursprungligen postat av YatZee
Min enda giltiga legitimation(pass) gick ut för en månad sen, och jag behöver nån form av ny id-handling, kan vara vad som helst, behöver inte vara ett nytt pass.
Problemet är att jag inte har någon tillgänglig familjemedlem, sambo eller liknande som kan intyga att jag är jag nu när jag ska ansöka. Finns det något sätt att kringgå detta på? Det måste ju gå att styra upp på nåt sätt om man inte har nån släkting i livet eller om dom alla är bosatta utomlands etc.

Har du verkligen ingen som kan intyga att du är du, och som kommer att godkännas som intygsgivare? Går man tex till polisen för att ansöka om nationellt id-kort/pass så godkänns ju följande. Du kanske har någon som hjälper dig då?

Om du saknar legitimation kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga din identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:

•Make/maka
•Sambo (ni ska vara skrivna på samma adress)
•Registrerad partner
•Förälder
•Mor- eller farförälder
•Myndigt barn
•Myndigt syskon
•Vårdnadshavare
Även nedanstående personer kan intyga din identitet och ska då styrka sitt uppdrag/relation till dig vid ansökningstillfället och visa godkänd legitimation:

•Familjehemsförälder
•God man
•Arbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid)
•Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga
Citera
2012-09-11, 13:22
Medlem
Lånar tråden lite

Har en fråga, om man är skriven på ett kommun men bor i ett annat några hundra kilometer bort. Kan man säga åt dom att skicka körkortet i närheten av den kommunen jag bor?
Jobbigt att åka några hundra kilometer bara för att hämta körkortet..

Dom har alltså inte skickat ut körkortet ut än, dom lära göra de på fredag.

Kan jag ringa och säga åt dom de nya adressen?
Citera
2012-09-12, 13:09
Medlem
puffruss avatar
vet någon om det finns en marknad för färdigt körkort?
(kvinna)
Citera
2012-10-12, 16:00
Medlem
Kellermeisters avatar
Varför får man inte behålla ett provosoriskt pass, inte ens om det makuleras? Jag menar, betalar man 1000 spänn så är det tradigt att vara TVUNGEN att lämna tillbaka det.
Jag har svårt att se vad man ska kunna göra med ett pass som det antingen är stämplat "MAKULERAT" i eller stansat hål i, som gör att man tvunget måste lämna in det igen.

EDIT: Framför allt eftersom det är rooooooosa! =)
Senast redigerad av Kellermeister 2012-10-12 kl. 16:27.
Citera
2012-10-16, 00:17
Medlem
Hur lång tid tar det att betälla ett nytt vanligt leg? Kan man få möjlighet att välja bild själv som ska vara på ?
Citera
2012-10-16, 01:38
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themodel.
Hur lång tid tar det att betälla ett nytt vanligt leg? Kan man få möjlighet att välja bild själv som ska vara på ?

Vanligt leg via bank eller Skatteverket? Det brukar ta några veckor. Kan ta längre tid, speciellt om man går till banken. Går man via banken så ska man ju ta foton via fotoautomat och då kan man välja bäst bild den vägen. Vet dock inte om man har möjlighet att välja bild om man går till Skatteverket.

Ska man ordna pass eller nationellt ID-kort via polisen så kan man ofta välja bild. Åtminstone godkänna att bilden tas med i passet, är man missnöjd så kan man ta en ny bild. Men då får man inte hålla på att vela hela tiden och ta hundratals nya bilder (eller så). Att ordna nationellt ID-kort (eller pass) brukar vara det snabbaste sättet att få en ny id-handling.
Citera
2012-10-20, 16:38
Medlem
Ar det nagon som med sakerhet vet om svenska pass kan fa fler sidor (for visum och stamplar) inhaftat om alla befintliga sidor ar fulla? Jag vet till 100% att amerikanska pass kan fa detta. Det ar helg sa kan inte kontakta svenska ambassaden just nu men ar i behov av att veta snabbast mojligt.

Som det ser ut nu har jag ett pass som ar giltigt fram till 2015 men har snart inte plats for fler stamplar.
Citera
2012-10-20, 17:44
Medlem
Har lyckats supa bort mina id-handlingar. Min familj bor 60 mil härifrån! Har verkligen panik här och vet inte hur jag ska lösa det med intygande anhörig.

Tror ni att min far kan besöka sin lokala polisstation och intyga att jag: xxx xxxxxx, är hans son, och som de sedan meddelar min lokala polisstation?

Känns toftigt att behöva åka 60 mil för att få ett nytt leg. Dessutom kan man inte ens åka tåg på sms biljett utan legget.. Hur fan tar jag mig ur detta.
Citera
2012-10-25, 02:04
Medlem
Jag saknar körkort och har genom alla dessa år istället gått runt med ett id-kort ifrån Swedbank som jag skaffade för bra många år sedan. Detta går dock ut inom kort, så jag undrar lite enkelt. Vad är den egentliga skillnaden på ett sånt "vanligt" id-kort och ett nationellt id-kort som jag har sett finns hos Polisen? Har sett att kostnaden är ungefär desamma, men det känns lite mer seriöst med Polisens. Någon som kan förklara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in