Citat:
Ursprungligen postat av MR
Alright, nu har mitt legitimation gått ut (för över en vecka sedan tydligen).
Skulle behöva skaffa ett nytt och har några enkla frågor
1. Vart bör jag vända mig för nytt legitimation?
2. Hur mycket kostar nytt legitimation?
3. Hur länge är ett legitimation giltigt?
4. Fotot, måste det vara taget i en fotoautomat?
1) Polisen (för nationellt ID-kort), Skatteverket eller bankkontor.
2) 400 -500 kr, eventuellt en kostnad för passfoto om du ska ordna id hos banken. 350 kr för pass.
3) 5 år är det vanliga.
4) Om du ska ha passfoto om du går till banken ja. På tex polisstationen så tas fotot alldeles gratis där. Eller ja, det ingår i avgiften som man betalar för att ansöka om id-handling.
Tänk på att du behöver någon som kan intyga att du är du, eftersom du saknar giltig legitimation.
Citat:
Ursprungligen postat av YatZee
Min enda giltiga legitimation(pass) gick ut för en månad sen, och jag behöver nån form av ny id-handling, kan vara vad som helst, behöver inte vara ett nytt pass.
Problemet är att jag inte har någon tillgänglig familjemedlem, sambo eller liknande som kan intyga att jag är jag nu när jag ska ansöka. Finns det något sätt att kringgå detta på? Det måste ju gå att styra upp på nåt sätt om man inte har nån släkting i livet eller om dom alla är bosatta utomlands etc.
Har du verkligen ingen som kan intyga att du är du, och som kommer att godkännas som intygsgivare? Går man tex till polisen för att ansöka om nationellt id-kort/pass så godkänns ju följande. Du kanske har någon som hjälper dig då?
Om du saknar legitimation kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga din identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:
•Make/maka
•Sambo (ni ska vara skrivna på samma adress)
•Registrerad partner
•Förälder
•Mor- eller farförälder
•Myndigt barn
•Myndigt syskon
•Vårdnadshavare
Även nedanstående personer kan intyga din identitet och ska då styrka sitt uppdrag/relation till dig vid ansökningstillfället och visa godkänd legitimation:
•Familjehemsförälder
•God man
•Arbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid)
•Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga