Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-30, 00:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Ja det vet hon, hon talar inte sanning och jag har tittat igenom varenda snutt på henne, på ett ställe när hon ska berätta vad som hände på söndagskvällen så säger hon
Det var ju L mamma som ringde och frågade vilken tid flickorna hade gått hem och sen säger hon - Jag vet ju,jag ringer alltid hit(till Cafet)ja om jag inte är här då och när jag ringde så var allt jättebra och dom höll på att städa(detta var lite före 18). Sen ringde L pappa och jag åkte dit. Hon får sedan frågan om vad hon tänkte och säger med ett litet leende att - Ja jag tänkte att hur duktig hon(L) än kan verka så kan hon ju ha hakat på någon eller vad vet man, sen kommer detta,jag tänkte att hon fått fel på moppen, rättar sig snabbt och säger…ja nu stod ju moppen här då .vilket hon måste ha vetat om hon pratat med L pappa. Ärligt talat så verkar hon inte speciellt upprörd med tanke på att en flicka på 17 år som är anställd av henne har försvunnit vid arbetsplatsen, inte heller när dom hittat Lisa tycker jag att hennes känslor ser äkta ut….. Någon som vet om den tjejen som gick före dom andra och hade sin moppe intill Lisas verkligen åkte därifrån?

Vart finns de andra intervjuerna - vet du det?
2015-06-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helt weird...
Verkar ha varit under måndagen?
Först fynd i ladan på morgonen och sen ut på eftersök.
Vilka mer är personal på Blombergs säteri?
Ja, måtte det vara några andra..

Läser man sen stycket direkt efter blir det ännu mer korkat:

"Magasin och brunnar i Blombergsområdet är genomsökta med hjälp av personal på Blombergs säteri. De gödselbrunnar som finns vid det aktuella magasinet ska ha tömts på innehåll under dygnet.
Under dagen har också frivilligorganisationen Missing people Sweden kontaktat polisen och erbjudit sig att hjälpa till. Om det är ännu inget beslutat men Christer Fuxborg säger att polisen har organisationens erbjudande, liksom att eventuellt kalla in militären, i beaktande."
http://nlt.se/nyheter/gotene/1.4050411-polisen-har-hittat-spar-efter-forsvunnen-flicka

hur tänkte man? Med tanke på påsen och nyckeln i moppen förstod de nog rätt snabbt att de var frågan om människorov eller liknande. Känns lite som deras sök mer utgick från att de var en olycka och inte att det kunde finnas en (beväpnad?) GM i området.

Och är det inte större risk (enligt statistiken) att en GM är från orten (tex Blombergs) än att GM skulle vara någon från missing people? Eller har jag missat något?
Senast redigerad av ulvan 2015-06-30 kl. 00:39.
2015-06-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart finns de andra intervjuerna - vet du det?

Ligger på både Aftonbladet och Gt Web tv,där ligger även någon till med kollegorna som också tittar upp och snett åt höger och nämner L som den försvunna tjejen
2015-06-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ägnat mig åt annat ikväll och inte hängt med alls. Antar att det alla väntar på, som jag, är morgondagens besked från åklagaren.

Det återstår att se om åklagaren ansöker om förlängning eller att de får kliva ut i sommarsolen.

Det är svårt att gissa vilket, då ingen utomstående vet vad det finns för bevis mot bröderna.
2015-06-30, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
"2015-06-27, 19:58 #40249
KofotarConny
Medlem
KofotarConnys avatar
Reg: Sep 2013
Har några kläder som tillhör Lisa bekräftats ha påträffats ännu? Jag hittade flera plagg idag när jag skulle plocka blommor. Behöver i för sig inte nödvändigtvis ha samröre med fallet.

2015-06-27, 20:00 #40250
XeniaOnatopp
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Reg: Mar 2015
Citat:
Ursprungligen postat av KofotarConny
Har några kläder som tillhör Lisa bekräftats ha påträffats ännu? Jag hittade flera plagg idag när jag skulle plocka blommor. Behöver i för sig inte nödvändigtvis ha samröre med fallet.
Inga klädfynd har bekräftats. Meddela polisen.

2015-06-27, 20:00 #40251
Flor-Ida
Medlem
Flor-Idas avatar
Reg: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av KofotarConny
Men ring polisen för jösse namn!

2015-06-27, 20:01 #40252
KofotarConny
Medlem
KofotarConnys avatar
Reg: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Inga klädfynd har bekräftats. Meddela polisen.

Jag skickade ett sånt där formulär på polisens hemsida för en stund sedan.
__________________"

Här framgår det klart att det är fantasi, och en rätt dålig sådan.

Motivera hur du otvivelaktigt kan avgöra det. Vidare, motivera hur det bör gå till enligt mallen utan felmarginal.

Spelar egentligen ingen roll om du har rätt eller fel, är bara nyfiken på hur du kommer till vägs ände.
2015-06-30, 00:52
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kvinna misshandlad av okänd GM i Undenäs natten till igår. Samband? Det är några mil emellan men ändå.

http://sla.se/karlsborg/2015/06/28/kvinna-misshandlad-av-okand
Mycket kort artikel. Låter underligt. Behövde inte uppsöka sjukhus. En okänd som dyker upp och misshandlar bara så där och inte särskilt skadande? En lördagsnatt. Närlunda är i stort sett bara några lantligt fina hus utmed en mindre landsväg.
http://goo.gl/maps/YBSQp
2015-06-30, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det återstår att se om åklagaren ansöker om förlängning eller att de får kliva ut i sommarsolen.

Det är svårt att gissa vilket, då ingen utomstående vet vad det finns för bevis mot bröderna.

Om nuvarande MGM avskrivs/släpps imorgon och polisen om några veckor hittar en ny misstänkt som åtalas men saknar koppling till nuvarande MGM, vad händer då med FUP? Kommer bröderna och kvinnan finnas med i FUP, eller kommer info gällande de då återfinnas i "slasken"?
2015-06-30, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Om nuvarande MGM avskrivs/släpps imorgon och polisen om några veckor hittar en ny misstänkt som åtalas men saknar koppling till nuvarande MGM, vad händer då med FUP? Kommer bröderna och kvinnan finnas med i FUP, eller kommer info gällande de då återfinnas i "slasken"?

De är ju en del av förundersökningen så det vore förvånande om det ströks från FUP.
Vittnesmål och dyligt från dessa kan ju ha bidragit till att en ev. ny GM hittas.
2015-06-30, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
De är ju en del av förundersökningen så det vore förvånande om det ströks från FUP.
Vittnesmål och dyligt från dessa kan ju ha bidragit till att en ev. ny GM hittas.
Okej tack för svar, jag undrade för jag är nyfiken på om MGM mfl var med i söket på Blomberg mm. Kändes udda att man låter personalen söka på sitt egna område, ungefär som om polisen låter var och en söka i sina egna gömmor och sedan rapportera in om man hittat något misstänkt
2015-06-30, 01:16
Medlem
B0B0-emulators avatar
Jag antar att det var polisen som bad AJ att undersöka brunnar på måndagen och att AJ uppdrog detta åt de litauiska bröderna. Detta skulle kunna förklara handsken i ladan. På väg till jobbet upptäckte ena brodern handsken någonstans, t.ex. i bilen eller på någon annan plats. Han tog upp den, för att den kunde ha spår av dem, och låtsades sedan hitta handsken. Som jag kommer ihåg det så skulle den yngre tagit upp den och gett den till AJs kompanjon som gav den till AJ. Så endast spår av den äldre brodern skulle vara komprometterande.

Undrar om det skulle kunna tolkas som att den äldre brodern inte var med vid bortförandet/mordet?
Senast redigerad av B0B0-emulator 2015-06-30 kl. 01:22.
2015-06-30, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Jag antar att det var polisen som bad AJ att undersöka brunnar på måndagen och att AJ uppdrog detta åt de litauiska bröderna. Detta skulle kunna förklara handsken i ladan. På väg till jobbet upptäckte ena brodern handsken någonstans, t.ex. i bilen eller på någon annan plats. Han tog upp den, för att den kunde ha spår av dem, och låtsades sedan hitta handsken. Som jag kommer ihåg det så skulle den yngre tagit upp den och gett den till AJs kompanjon som gav den till AJ. Så endast spår av den äldre brodern skulle vara komprometterande.

Undrar om det kan tolkas som att den äldre brodern inte var med när det hände?

Kan storebrors eventuella DNA på handsken förklaras med att "Lillebror hade fått DNA från sin storebror på sina händer tidigare då de bröt arm, vilka flyttades över till handsken när lillebror rörde vid handsken i ladan"?

Låter iof långsökt men DNA kanske kan föras över så? Någon som vet?
Senast redigerad av ulvan 2015-06-30 kl. 01:31.
2015-06-30, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Okej tack för svar, jag undrade för jag är nyfiken på om MGM mfl var med i söket på Blomberg mm. Kändes udda att man låter personalen söka på sitt egna område, ungefär som om polisen låter var och en söka i sina egna gömmor och sedan rapportera in om man hittat något misstänkt

Det brukar inte vara vanligt att så sker. Däremot kan personal vara behjälplig med att låsa upp flytta maskiner och i det här fallet med brunnarna ev. hantera pumpar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in