Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 23:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Får hoppas på en bra utredning från polisens sida?

Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Låt oss inte hoppas dom gör en lika dålig utredning som i Helena Anderssons försvinnande för då får Skarborgspolisen inte det lätt från allmänheten.

Det hoppas jag verkligen att polisen i Skaraborg inte gör en dålig utredning. Vi får verkligen hoppas att det inte kommer att bli ett nytt Helena-fall!
2015-06-29, 23:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
"2015-06-27, 19:58 #40249
KofotarConny
Medlem
KofotarConnys avatar
Reg: Sep 2013
Har några kläder som tillhör Lisa bekräftats ha påträffats ännu? Jag hittade flera plagg idag när jag skulle plocka blommor. Behöver i för sig inte nödvändigtvis ha samröre med fallet.

2015-06-27, 20:00 #40250
XeniaOnatopp
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Reg: Mar 2015
Citat:
Ursprungligen postat av KofotarConny
Har några kläder som tillhör Lisa bekräftats ha påträffats ännu? Jag hittade flera plagg idag när jag skulle plocka blommor. Behöver i för sig inte nödvändigtvis ha samröre med fallet.
Inga klädfynd har bekräftats. Meddela polisen.

2015-06-27, 20:00 #40251
Flor-Ida
Medlem
Flor-Idas avatar
Reg: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av KofotarConny
Men ring polisen för jösse namn!

2015-06-27, 20:01 #40252
KofotarConny
Medlem
KofotarConnys avatar
Reg: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Inga klädfynd har bekräftats. Meddela polisen.

Jag skickade ett sånt där formulär på polisens hemsida för en stund sedan.
__________________"

Här framgår det klart att det är fantasi, och en rätt dålig sådan.
Helt riktigt, fantasi. Du fantiserar om att KC kan misstänkas för att trolla. Det finns inget som inte är trovärdigt.
2015-06-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
En variant (dock mindre rimlig enligt mig) kanske skulle vara att det bara var en av de som du pratar om som var GM, tex skåpbilsföraren? En ensam GM kanske inte sa något till de andra vilket gjorde att gruppen hyrde och stanna kvar i området som de bestämt från början. Men att hen sen fick panik när polisen grep 2 som eventuellt kunde kopplas till honom och att han då hittade på en anledning till gruppen varför alla måste lämna tidigare än bestämt.

PS känns väldigt långsökt dock

Det är också en möjlighet. För mig framstår skåpbilsföraren som den som var ledaren av de fyra. Det var ju föraren som redogjorde att avsikten var att arbeta i Hällekis och därför behövdes ett boende i stuga fram till torsdagen 18 juni, och han bokade två stugor och framförde ett krav som var att de ville gärna ville ha bilen parkerad nära stugan på området. Personal på plast upplevde en märklig känsla, då endast en av personerna - föraren - var närvarande och de övriga stod en bit på avstånd och sparkade grus med luva som täckte ansiktena.
Föraren som skötte betalningen med personal, uppgav på god engelska de var inom byggnadsbranschen och reste ofta runt på olika uppdrag i Europa. bl.a. nämndes att de varit i Litauen och gjort en del jobb. Föraren talade med personalen på god engelska, bokade stugorna, framförde kravet om att ha bilen parkerad nära stugan, och betalade. Kort sagt, av beskrivningen i Grisjas inlägg verkar skåpbilsföraren ha varit den som bestämde i gruppen, och de andra verkar inte ha haft någon talan.
2015-06-29, 23:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Om jag utgår ifrån hur jag själv hade agerat så tror jag det var Cafeägaren som ringde runt till folk (som hen hade i sin telefonlista) och frågade om någon sett BO, och jag tror vidare att en av de hon då ringde var AJ.

Han blev nog djupt engagerad.
Är inte detta hans egna personalstab?

" Sökandet efter flickan har pågått hela natten och under måndagseftermiddagen anlände brottsutredare från enheten för grova brott till platsen. En helikopter har sökt över området, hundpatrull och ett antal polispatruller fanns på platsen, liksom kriminaltekniker.
Magasin och brunnar i Blombergsområdet är genomsökta med hjälp av personal på Blombergs säteri. De gödselbrunnar som finns vid det aktuella magasinet ska ha tömts på innehåll under dygnet."
http://nlt.se/nyheter/gotene/1.4050411-polisen-har-hittat-spar-efter-forsvunnen-flicka
2015-06-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det stämmer som du skriver, att polisen inte har gått ut med vilka fynd som gjorts utöver handsken och mobilprylarna. Så det var en ren spekulation från min sida, men det var den tanke jag fick när de den 12:e sa:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab

Fast sedan försökte talesmannen backa lite, så det är svårt att exakt avgöra deras inställning.
Dek kan ha varit något med relativt färskt blod på som fick dom att förstå att hon inte var långt borta
2015-06-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

" Sökandet efter flickan har pågått hela natten och under måndagseftermiddagen anlände brottsutredare från enheten för grova brott till platsen. En helikopter har sökt över området, hundpatrull och ett antal polispatruller fanns på platsen, liksom kriminaltekniker.
Magasin och brunnar i Blombergsområdet är genomsökta med hjälp av personal på Blombergs säteri. De gödselbrunnar som finns vid det aktuella magasinet ska ha tömts på innehåll under dygnet."
http://nlt.se/nyheter/gotene/1.4050411-polisen-har-hittat-spar-efter-forsvunnen-flicka

Är trött nu så hjärnan kanske felar på mig...men slog du spiken i huvudet på mig nu? Kan MGM varit med på söket? Räknades MGM till hans personalstyrka?
2015-06-29, 23:53
Medlem
H.Poirots avatar
God kväll, mes chers amis!

Jag har transkriberat intervjun med L*na Sv*dung (* = e) från 10 juni med syfte att analysera den.
Videon finns för övrigt här: https://www.youtube.com/watch?v=hiA7PJULEu8

Mina kommentarer i fet/finstilt.

---

Reporter: Du Lena, hur har de här dagarna varit?

Fruktansvärda.
Det är ett vakuum.
-paus-
Från måndag k... söndag kväll till idag så förstår man inte vad som har hänt.

Måndag. Hon kände alltså ingen större oro i söndags kväll när LHs föräldrar ringde

Det e ju obeskrivligt å alla e ju fruktansvärt oroliga.
Å -stakar sig- nu hamnar man i ett utmattningsstadium här på nåt vis.
Eller, jag känner det att. Man ork... Man asså... Bara irrar omkring.

"Man orkar inte"

Vi stängde ju caféet här i måndags av den anledningen till (- tittar höger -) att man spärrade av allt, hela området här.
Å sen igår så var det ju ett lugnare... En lugnare miljö att vara i.

Jobbigt i måndags, men lugnt och skönt i tisdags (igår, 9 juni)

*snabbare tal*
Och dom... här... Fantastiska fina vädret igår och alla kunde sitta här ute å småprata å...
Å människor kommer hit bara för att få vara. Här (- tittar höger -).
Men idag är det en annan känsla.
Och nu kommer det fler (- tittar höger -) poliser igen idag här å. Hundar å så.

Kan det vara så enkelt som att hon sneglar åt polisernas håll när hon tittar höger?

Reporter: Hur tänker du att det har gått så många dagar?

Ah, jag t... Jag tänker ju fortfarande att hon kommer. Fram. Nånstans.
Att det fk (får komma?)... Att det blir ett lyckligt slut, men. Det är ju hopp å förtvivlan man pendlar emellan.

Å... Å vi ska ju stötta varandra och hjälpa varandra. Personalen ska må bra (- tittar lite till höger -).

Här tittar hon till höger: Mår personalen inte bra av att ha polisen i närheten?

Å det är ju faktiskt ett önskemål från familjen här att. Som verkligen vill.
att jag ska g... (- tittar snabbt till höger -) berätta å tala om att dom vill att vi ska ha öppet här.

Att jag ska gå till polisen?

Å det är ju en väldigt konstig miljö å vara i. att jobba å.
*ler*
Å vara kreativ å göra sina sysslor på rätt sätt. Både för min egen del och för dom, som är anställda hos mig.

Reporter: Varför var det viktigt att ha öppet?

Öhh, för att familjen vill det. För att Lisa... *nickar* ...vill det, säger mamman. Att vi ska fortsätta baka å kämpa å vara glada och skoja. För så vill familjen att det ska va'.
Hade de sagt till mig att "kan du ha stängt?" *något irriterad röst* så hade jag haft stängt. Självklart.

Reporter: Hur har det varit att jobba i det här?

Men det har gått bra tycker jag. Vi hade ett möte igår här. Allihopa. Å öhh... f...
Det är ju, det är ju trygghetskänslan *ler* som, som är det stora.
Öh. Fokuset för, för oss här uppe och att det... (- tittar höger -)
Kunna gå hem på kvällen och känna sig trygg och lämna...
En låst dörr och gå härifrån.
*pratar snabbare*
I söndags kväll var det tre glada tjejer som. Som låste dörren. Å gick härifrån.
Två stycken... Till bilen. Och Lisa till mopeden. Å man vet inte vad som har hänt när hon kommer till sin moped.
-paus-
Aaa. (- tittar höger -)
Det är fruktansvärt.
Jag kan int... Jag vet inte vad jag ska säga. Det är... Jag har... Det finns inte ord...
Asså känslor (-tittar höger-), hur, hur klarar familjen att leva i det här?
Här på Kinnekulle (-tittar höger-), på Blomberg. Ja, det är väldigt... Dift... Det händer inte.
Jag måste vara rationell och tänka också samtidigt att (-tittar höger-) verksamheten ska fortsätta att leva.
Å (-stakar sig-). vi v... Vi får bara be till Gud här att. Att det blir nåt bra utav det här.

---

Vad säger ni andra? Vet hon någonting?
Senast redigerad av H.Poirot 2015-06-30 kl. 00:28. Anledning: Formatering
2015-06-29, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maryyy
Kan man egentligen kolla vem som äger ett YouTube-konto? Det är en snubbe som kallar sig för israeljudarna och är 48 år, som försöker luska ur lite info av en skolkompis/bekannt till Lisa. Tycker han verkar lite konstig..

https://www.youtube.com/watch?v=u7qdFSQBZFQ

Chattet började för en vecka sen. Flickan: J*lia Ek*erg

*u
*b

Verkar som om det skulle kunna vara samma individ som har identiteten @j*darna på Twitter. Inga tweets, följer bara en (känd!) person.

*u
2015-06-29, 23:57
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Precis, det var ett enormt pådrag redan första natten. Det minns jag också.
Det diskuterades friskt i tråden, bl.a varför inte (eller huruvida) värmekameror hade använts vid sökandet. (Kolla de allra tidigaste inläggen i tråden!)

Jag befarar, att omedelbara insatser, med helikoptrar försedda med värmekamera, hade kunnat hitta Lisa, då hon faktiskt befann sig i området.
Kanske var det ändå försent då.
Men ju snabbare detta skett, hade chansen att hitta henne vid liv nog var större.
Detta känns beklämmande. Liksom mycket annat i denna sorgliga historia
2015-06-30, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Poirot

Jag har transkriberat intervjun med L*na Sv*dung (* = e) från 10 juni med syfte att analysera den.

---

Fruktansvärda.
Det är ett vakuum.
-paus-

Måndag. Hon kände alltså ingen större oro i söndags kväll när LHs föräldrar ringde

"Man orkar inte"

Vi stängde ju caféet här i måndags av den anledningen till (- tittar höger -) att man spärrade av allt, hela området här.

*snabbare tal*
Och dom... här... Fantastiska fina vädret igår och alla kunde sitta här ute å småprata å...

Kan det vara så enkelt som att hon sneglar åt polisernas håll när hon tittar höger?

Att det fk (får komma?)... Att det blir ett lyckligt slut, men. Det är ju hopp å förtvivlan man pendlar emellan.

Å... Å vi ska ju stötta varandra och hjälpa varandra. Personalen ska må bra (- tittar lite till höger -).
Här tittar hon till höger: Mår personalen inte bra av att ha polisen i närheten?
att jag ska g... (- tittar snabbt till höger -) berätta å tala om att dom vill att vi ska ha öppet här.

*ler*
Å vara kreativ å göra sina sysslor på rätt sätt. Både för min egen del och för dom, som är anställda hos mig.

Öhh, för att familjen vill det. För att Lisa... *nickar* ...vill det, säger mamman. Att vi ska fortsätta baka å kämpa å vara glada och skoja. För så vill familjen att det ska va'.
Hade de sagt till mig att "kan du ha stängt?" *något irriterad röst* så hade jag haft stängt. Självklart.

Men det har gått bra tycker jag. Vi hade ett möte igår här. Allihopa. Å öhh... f...
*pratar snabbare*
I söndags kväll var det tre glada tjejer som. Som låste dörren. Å gick härifrån.
Två stycken... Till bilen. Och Lisa till mopeden. Å man vet inte vad som har hänt när hon kommer till sin moped.
-paus-
Aaa. (- tittar höger -)
Det är fruktansvärt.
Jag kan int... Jag vet inte vad jag ska säga. Det är... Jag har... Det finns inte ord...
Här på Kinnekulle (-tittar höger-), på Blomberg. Ja, det är väldigt... Dift... Det händer inte.
Jag måste vara rationell och tänka också samtidigt att (-tittar höger-) verksamheten ska fortsätta att leva.
Å (-stakar sig-). vi v... Vi får bara be till Gud här att. Att det blir nåt bra utav det här.

---

Ja det vet hon, hon talar inte sanning och jag har tittat igenom varenda snutt på henne, på ett ställe när hon ska berätta vad som hände på söndagskvällen så säger hon

Det var ju L mamma som ringde och frågade vilken tid flickorna hade gått hem och sen säger hon - Jag vet ju,jag ringer alltid hit(till Cafet)ja om jag inte är här då och när jag ringde så var allt jättebra och dom höll på att städa(detta var lite före 18). Sen ringde L pappa och jag åkte dit. Hon får sedan frågan om vad hon tänkte och säger med ett litet leende att - Ja jag tänkte att hur duktig hon(L) än kan verka så kan hon ju ha hakat på någon eller vad vet man, sen kommer detta,jag tänkte att hon fått fel på moppen, rättar sig snabbt och säger…ja nu stod ju moppen här då .vilket hon måste ha vetat om hon pratat med L pappa. Ärligt talat så verkar hon inte speciellt upprörd med tanke på att en flicka på 17 år som är anställd av henne har försvunnit vid arbetsplatsen, inte heller när dom hittat Lisa tycker jag att hennes känslor ser äkta ut….. Någon som vet om den tjejen som gick före dom andra och hade sin moppe intill Lisas verkligen åkte därifrån?
2015-06-30, 00:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Sjukt om det gått till så och MGM skulle visa sig vara skyldig

Om en GM hittar sina egna spår tror jag knappast han hojtar till polisen att han har hittat något misstänkt.

Helt weird...
Verkar ha varit under måndagen?
Först fynd i ladan på morgonen och sen ut på eftersök.
Vilka mer är personal på Blombergs säteri?
Ja, måtte det vara några andra..

Läser man sen stycket direkt efter blir det ännu mer korkat:

"Magasin och brunnar i Blombergsområdet är genomsökta med hjälp av personal på Blombergs säteri. De gödselbrunnar som finns vid det aktuella magasinet ska ha tömts på innehåll under dygnet.
Under dagen har också frivilligorganisationen Missing people Sweden kontaktat polisen och erbjudit sig att hjälpa till. Om det är ännu inget beslutat men Christer Fuxborg säger att polisen har organisationens erbjudande, liksom att eventuellt kalla in militären, i beaktande."
2015-06-30, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Poirot

---

Fruktansvärda.
Det är ett vakuum.
-paus-

"Man orkar inte"

*snabbare tal*

*ler*

*pratar snabbare*
-paus-
Aaa. (- tittar höger -)
Det är fruktansvärt.

---

Bra inlägg. Tänkt mkt likt dig. Men vilka är de två yngre männen jag skrivit om tidigare som sågs låsa baksidan tre dagar efter Lisa Holms försvinnande?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in