Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-01, 18:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(som svar på mitt inlägg till annan skribent:

Men nu är det ju inte den juridiska processen som diskuterades här, utan vilken personlig uppfattning man har i frågan om vem som begått brottet. Den aktuella skribenten menade att han trodde litauern var oskyldig (de facto, inte bara de jure) eftersom han inte kände till några bevis mot dem. Men han känner ju inte heller till några bevis som talar för att mannen är oskyldig. Det enda som finns att gå på därvidlag är att mannen - utifrån vad vi känner till - inte är någon bra "mördarkandidat"

Man måste skilja på två saker här tycker jag:

- Är det rätt att betrakta litauern som skyldig?

Nej, givetvis inte. Alldeles bortsett från att han inte är dömd så har vi i tråden inte de fakta som krävs för att göra någon sådan värdering i skuldfrågan.

- Är det rätt att uttala sig i allmänna termer om det är mer sannolikt att han är och döms skyldig än motsatsen?

Eftersom vi inte vet så mycket mer säkert än att han nu omhäktats en gång på sannolika skäl och att det sägs finnas även teknisk bevisning så verkar det mer rimligt att gissa på att han är skyldig än att han är oskyldig. Ungefär 85% som häktas på sannolika skäl döms senare skyldiga. Som jag skrev i ett annat inlägg så bör siffran sättas lägre här, eftersom det i gruppen ingår personer som hjälper utredningen genom att själva erkänna sin skuld. Räkna bort dem och siffran går kanske ner till säg 75% (Kan någon visa tydlig statistik på att siffran bör sättas högre eller lägre så ska den självklart justeras)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Den andre skribenten gnällde över att jag åberopade statistik, men faktum är att om han och jag håller på och gissar på det här viset i 100 eller ännu hellre 1000 rättsfall där vårt kunskapsläge är ungefär detsamma så kommer min enkla algoritm att sopa banan med honom. Slår vi vad med odds 50-50 så kommer jag att skinna honom inpå bara kroppen ju längre vi håller på (varians kan naturligtvis göra att han kortsiktigt får ett försprång och i det enskilda fallet kommer jag förstås ha fel ungefär 1 gång på 4). Men jag kommer fortfarande att vinna överlägset mot hans förmenta expertanalyser som bygger på teorier om misstänkta med "fel profil" eller åklagare som vill "mörklägga" OM han nu inte kan visa förstås att andra sannolikheter gäller i fall som dessa. Men det återstår verkligen att bevisa.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

"Oskyldig till motsatsen är bevisad" är en dålig och olycklig sentens. Om åklagaren är säker på att någon är oskyldig så ska han inte häkta honom. Det vore vansinnigt att jämställa en känd våldsman som gripits efter mord på öppen gata med mordvapnet i handen och nedstänkt med offrets blod med en förbipasserande kvinnlig rödakors-arbetare som råkade vara på platsen. Mer korrekt är att säga att ingen ska betraktas som skyldig förrän det finns en dom. Det är uppenbart att det finns ett mellantillstånd här som både har en allmän och en juridisk relevans när vi betraktar människor. Varför inte kalla det exempelvis för "Misstänkt"?
Hm... Nu pratar du sannolikhet igen. Hur stor är sannolikheten för det som hände igår?

85 % av de som häktas på sannolika skäl döms, säger du. Om det ska gälla dessa två bröder, varav lillebror är frigiven, så blir sannolikheten för att storebror blir dömd 92,5 %, annars blir det inte 85 % för båda två.

Man kan inte lösa rättsfall med hjälp av sannolikhet och statistik. Det du håller på med passar säkert bättre på pokerbordet.

Jag avstår från att gissa. Jag för fram hypoteser om vad som kan ha hänt med de fakta vi har, och diskuterar dessa. Idag nämndes, utan källa, att AJ har sett NB i ladan på söndag eftermiddag. Det ligger naturligtvis NB till last, om man ska gissa skuld. Men man kan vända på det, AJ kanske är skyldig och skyller på NB. Nu har du säkert en sannolikhet för hur ofta oskyldiga blir dömda därför att någon skyller på dem, men du saknar underlag för den sannolikheten, eftersom antalet oskyldigt dömda kan innehålla ett stort mörkertal.
2015-07-01, 18:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Tror ni att detta fallet kommer att tas upp i GW's program i höst?
Du får hålla tummarna så att inte professorn ska supa skallen i bitar för han är väl inne
i den årliga krökarperioden nu misstänker jag ("Sen kommer sommaren och då är jag ute och jagar och träffar folk och då är jag i gång igen, säger Leif GW Persson." http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12466560.ab) och fixar han supandet
i år också utan allvarliga följder så är det nog högst troligt att man ägnar bra med tid
åt fallet Lisa Holm förutsatt nu också att programmet du syftar på återkommer när
sommaren tackar för sig och ny årstid infinner sig.
2015-07-01, 18:08
Medlem
Så för att man är ostraffad så kan man aldrig ha smashat bilrutor, misshandlat någon på krogen, våldtagit en full kvinna mm?

Ja, en 35-åring kan faktiskt ha gjort kriminella saker som han inte anmälts för- hur fan kan inte ens Leif GW inte ens förstå sådant? Och jag tror, detta är min teori då, att om du lyckats kommit undan med ett par saker att du kanske blir lite mer järv i framtiden.
2015-07-01, 18:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Så för att man är ostraffad så kan man aldrig ha smashat bilrutor, misshandlat någon på krogen, våldtagit en full kvinna mm?

Ja, en 35-åring kan faktiskt ha gjort kriminella saker som han inte anmälts för- hur fan kan inte ens Leif GW inte ens förstå sådant? Och jag tror, detta är min teori då, att om du lyckats kommit undan med ett par saker att du kanske blir lite mer järv i framtiden.
Jag sa inte att NB inte har begått brott. Om vi ska titta lite på sannolikhet. Vad är sannolikast, att en man som straffats förut dödar en flicka, eller att en man som är ostraffad gör det? Eller om vi vänder på det (det är inte samma sak), om en flicka dödas, vad är då sannolikast, att GM är ostraffad eller inte?

Givetvis kan NB ha begått mordet, men hur många straffade män finns det i Blomberg med omnejd som i det avseendet är lämpligare kandidater? Det är ingen tillfällighet att polisen kollar sådant bland det första den gör vid spaningsmord.
2015-07-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag sa inte att NB inte har begått brott. Om vi ska titta lite på sannolikhet. Vad är sannolikast, att en man som straffats förut dödar en flicka, eller att en man som är ostraffad gör det? Eller om vi vänder på det (det är inte samma sak), om en flicka dödas, vad är då sannolikast, att GM är ostraffad eller inte?

Givetvis kan NB ha begått mordet, men hur många straffade män finns det i Blomberg med omnejd som i det avseendet är lämpligare kandidater? Det är ingen tillfällighet att polisen kollar sådant bland det första den gör vid spaningsmord.

Precis och allt kan vara möjligt även om det låter osannolikt. Även en sådan här sak fast den inte har med detta fallet att göra som sådant t.e.x Åklagaren riskerar flera års fängelse http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21057152.ab Busar förekommer i alla samhällsskikt.
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-01 kl. 18:36.
2015-07-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Är detta sant, eller är det en trådsanning? Är detta bara enligt mamma hemma i Litauen, eller finns det bättre stöd?

Citat:Hon uppger också att det ska finnas personer i Sverige som sett bröderna minuter innan 17-åriga Lisa Holm skickade ett sms till sin pappa och sedan försvann. Enligt Expressen säger mamman att människor som finns på plats i Kinnekulle som har sett hennes söner dricka kaffe på trappan till sin bostad åtta minuter innan Lisa skickade meddelandet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971703.ab
2015-07-01, 18:49
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Borde inte en Husrannsakan i alla Blombergs Ekonomibyggnader som Lador , Stall ,Uthus , Bodar mm startat redan på Måndagen efter försvinnandet ?
Det skulle då gällt alla utrymmen som anställda har nycklar till .
Jag tror inte att BO var vid liv mer än någon timme efter att hon togs , men 5 dagars sökande hade inte behövt plåga Familj och närstående .
Vad tycker ni ?
Precis vad jag har sagt hela tiden också . Helst skulle hela rasket ha spärrats av redan söndag kväll för att se till att alla FÄRSKA spår hade funnits kvar . Att det hade räddat livet på LH är väl inte troligt men man vet ju aldrig hur länge hon levt efter att hon blev tagen utanför cafeét . MEN Tänk om hon har levt i flera dagar efter att togs och att man hade kunnat räddat livet på henne om rätt beslut hade tagits direkt på söndag kväll .
2015-07-01, 18:54
Medlem
klurigklurings avatar
Vem är NB?
2015-07-01, 18:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Vem är NB?
Mannen som sitter häktad, på sannolika skäl misstänkt för mord på Lisa.
2015-07-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen

Suttit och vässat på det länge själv, men hade ingen lust att fylla utrymmet.

Men precis som du säger. Vad är det som säger si eller så
Bara för att mördaren måste känna brottsoffret - etc -så är det ju inte så i alla fall
Vad vi vet är att dom tar sig lätt runt i området.
Har dom fikat en eller flera gånger har dom sett LH. Jag kan säga jag hade blivit rejält förtjust i henne
Men att gå från det till att döda är många många steg
Jag personligen tror inte att mord - var på tanken först, det mera blev en lösning efter hand
Eller så är det någon som planerat mordet - men det tror inte jag.
Därav kan det mycket väl vara så att någon blir pilsk vill sätta på. och det ena med det andra leder fram till fadäsen att hon slås ihjäl
För att sen dölja det hela - så försvinner LH precis som man kan se på tv. Men GM missar att naturen tar en stund på sig för att dölja alla trådar.
Om det sen är den anhållne eller någon annan får tiden utvisa. Mer eller mindre onödigt att diskutera enligt mig. Har man teknisk bevisning så får vi - om den skyldige är anhållen - hoppas att den håller.
2015-07-01, 19:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Precis vad jag har sagt hela tiden också . Helst skulle hela rasket ha spärrats av redan söndag kväll för att se till att alla FÄRSKA spår hade funnits kvar . Att det hade räddat livet på LH är väl inte troligt men man vet ju aldrig hur länge hon levt efter att hon blev tagen utanför cafeét . MEN Tänk om hon har levt i flera dagar efter att togs och att man hade kunnat räddat livet på henne om rätt beslut hade tagits direkt på söndag kväll .

Sannolikheten för att hon var omkommen redan vid borttransporten är nog väldigt hög - och utgjorde förmodligen även själva skälet till att hon transporterades därifrån.
2015-07-01, 19:17
Avslutad
Lisa finns fortfarande med på Interpols lista för saknade personer. Dåligt att efterlysningen ej tagits bort!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in