Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 19:35
  #61
Medlem
Elm0s avatar
Bara jag som trodde den här tråden handlade om facebook-puffar?
Citera
2015-06-28, 21:06
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Jag upplever fler fördelar än negativa bieffekter, jag känner mig som en bättre människa och mår bättre om jag får vara fri och röka någon gång då och då. Jag har många gånger debatterat med vänner, bekanta och arbetskamrater, jag är säker i mig själv när jag säger att jag gör det som gör mig lycklig och lyssnar inte på andra tyckare.

Att röka gräs är lika naturligt som att kissa på träd i naturen, vem bryr sig liksom.

Istället för att tänka när det är 'läge' att sluta för att göra någonting bättre och få negativa känslor så måste du försöka känna dig fri att göra vad som faller dig in.

Vill du sluta röka gräs gör du det, vill du inte det fortsätter du. Det är knappast en avgörande faktor för vad du vill göra i livet.

Det finns inget rätt svar, för vad som är ok, vi är på en sten i rymden bland en jävla massa andra idioter, det enda som går att göra är att försöka hitta ett sätt att må bra, om du mår bra av att röka, vem kan ifrågasätta dig?



Jag förstår dig inte här, jag ser inte cannabis som en 'lösning', jag ser cannabis som ett sätt att göra vår tillvaro lite trevligare, trivas bättre innan min tid är kommen. Som du skriver, varför ge upp något som man trivs bra med?

Jag har funderat många gånger på att sluta, 'vad skulle jag gjort istället för pengarna', troligtvis köpt bärs och snabbmat. Jag har iallafall kommit fram till att cannabis är någonting som kommer att följa med mig så länge som möjligt, jag försöker att ha en avslappnad attityd, men samtidigt visa respekt för att inte missbruka. Det är en trevlig kvälls underhållning vissa dagar.

Kunde inte sagt de bättre själ 👍
Citera
2015-06-28, 21:23
  #63
Medlem
likeets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Alla dagliga rökare röker mindre än vad som skrivs på flashback. Dom som röker flera gram om dagen har problem, både med Cannabis och sitt övriga liv, troligtvis. Dom flesta gör nog av med cirkus en 5a i veckan skulle jag gissa.

När du är daglig rökare köper du troligtvis bättre kvalitet än kidsen, och eftersom dom flesta är vanliga dödliga människor så blir det någon joint på kvällen. Vilket innebär att mindre mängd går åt, toleransen hålls nere, och = du kan klara av att leva väl som rökare.

Förstår verkligen inte nånting av det du skriver haha.
Du generaliserar väldigt korkat.
Dom flesta? Tror du att du känner varenda en eller?
Jag vet personer som röker 5g på en dag och lever helt normala liv men deras hjärna är ju inte speciellt utvecklad.
Leva väl som rökare gör man aldrig oavsett.
Citera
2015-06-29, 01:11
  #64
Medlem
vasaduellers avatar
Att puffa kan vara en fungerande livsstil. Du kommer inte hamna på plattan med en spruta i armen.

Dock så kan jag själv tycka att det kan bli problematiskt i längden, att kombinera rökande med ett "vanligt" liv. Av följande skäl:
  • Urvalet av flickvänner blir starkt begränsat. Åtminstone vad det gäller mer seriösa förhållanden.
  • Karriär och andra krävande faktorer i livet kan upplevas som mycket mer påfrestande.
  • Det är socialt handikappande, när man antingen oroar sig över att någon skall märka att man är småbränd, eller att man är deppig/har svårt att slappna av, eftersom man inte fått röka.
  • Det kan vara en ständig nojja att oroa sig över röklukt, stash, rullpapper och annat, i förhållande till grannar, "oinvigda" bekanta och andra oväntade besökare.
  • När livet är fyllt av negativ stress och press, och man dövar detta med att röka mycket, så dyker de undanträngda problemen upp som paranoia och "punktdepressioner" utav guds nåde. Åtminstone för mig.
  • Man får lätt dålig andedräkt.
  • Man får lätt problem med luftvägarna. För mig personligen så kvarstår en del av dessa problem även om jag uteslutande vaporiserar.
  • Man spenderar mycket tid med att mecka, röka och vara för bränd för att få någonting vettigt gjort.

Jag tror att man mår bäst om man bestämmer sig:
Antingen så anpassar man sitt liv fullt ut efter att det skall fungera bra i kombination med rökande, och gör sig av med varje form av skuld, skam och negativa tankar om sitt rökande.
Eller så slutar man röka och tar tag i allt annat man vill göra, på allvar, utan att ägna sig åt sentimentalt drömmande om att kunna röka igen.

Det sämsta man kan göra är att röka och må dåligt över det, eller att inte röka och må dåligt över det. Det är ju i och för sig inte raketforskning, men trots det kan det vara värt att repetera detta, och verkligen ta det till sig på alla plan.

För mig personligen så har det negativa med att ha rökt mycket och länge varit följande:
Det har gjort att jag har stått ut med ett på vissa plan torftigt och destruktivt liv, i stället för att förändra det. En dag vaknar man upp och inser att man har "kastat bort" 15 år av sitt liv.

Om det är ok eller inte att puffa, beror på hur du egentligen vill leva ditt liv. Men så länge du puffar, så är det väldigt dumt att må dåligt över det.
__________________
Senast redigerad av vasadueller 2015-06-29 kl. 01:19.
Citera
2015-06-29, 01:14
  #65
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Så sorglig läsning. Har en närstående som började röka redan som tonåring. Nu är han i 50-årsåldern och börjar bli dement. Har inget direkt närminne och stannade dessutom i växten eftersom han var ca 13 vid starten. Har levt med personen och han var verkligen ett bevis på hur pass stora skador drogen gör. En riktig krake som saknar självförtroende och är helt blåst mellan varven. Har mött flera på den orten jag bodde tidigare och det var liknande fall.

Det "roligaste" han alltid sa när folk påpekade missbruket var att - Jag är inte beroende. Har rökt i hela mitt liv och kan sluta när jag vill. Tjenare. Han blev till slut tvingad att sluta av en anledning och nu är det folköl som gäller. Helt dum i huvudet efter 1 öl och har inget minne när det blir ett sexpack dagen efter. Ojämn i humöret på grund av skador och abstinens.

Precis. Har också träffat killen. Minns när han trodde att han var en apelsin, och försökte skala sig själv.
Citera
2015-06-29, 12:58
  #66
Medlem
Så länge du kan sköta ditt jobb och va social i övrigt och trivs med din livsstil så är de ingen fara, borde va upp till var människa att avgöra själv vad som passar en.
Kan säga att i min vänskapskrets röks det betydligt mer än en femma i veckan, upp till en femma om dagen per person för vissa men i snitt 2 gram om dagen (brunt av hög kvalite) och då jobbar ändå jag och de flesta i mitt umgänge utan problem. Har rökt såhär i ca 7 år nu och känner inte att mitt psyke tar någon skada, snarare tvärt om. Det enda som tar skada är såklart lungorna o konditionen och vill man slippa de kan man ju baka med rökelserna istället.
Antar att det är gräs du röker och då tar kroppen ännu mindre skada än av brunt, min uppfattning iallafall.
Citera
2015-06-29, 17:36
  #67
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunam
Det mest fascinerande med beroende och missbruk är att delen av hjärnan där belöningssystemet sitter maskerar verkligheten för att behovet ska kunna fortsätta att tillfredställas. Du märker inte av bieffekter för att din hjärna gömmer dem. Hur du känner är irrelevant.

Du kommer inte kunna hålla uppe den där livsstilen länge till. Cannabis är en lätt drog, men du kan inte röka varje dag utan att orsaka en stor skada på din personlighet.

Det är skrämmade hur lite folk vet om missbruk.

Förlåt men det låter som du är personen med enbart kunskap från papper. Jag vet vad det kan stå i läroböckerna då jag sneglat på morsans som tar urinprov dagligen. Ibland är sakerna mer relevanta än andra men ibland blir man skraj att "systemet" kan lura en så nordiskt. Inte konstigt att morsan ser detta som blodigt allvar. Jag hatar att predika för cannabis men jag brukar oftast berätta sanningen. Hon tror till exempel fortfarande att en som rökt cannabis dagen före han t.ex övningskör kan få försämrad reaktionsförmåga och körkontroll. Jag ska inte ljuga, det händer att man ibland blir bakis på rökat. Alltså att man känner sig ovanligt seg och motivationslös i skallen men då vill det till att man rökt och stannat upp rätt länge dagen innan. Så visst kan det påverka en dagen efter men då får man nästan ha rökt som den värste. Att man skulle få svårare att köra bil har jag dock svårt för att tro.

Det du säger är det jag vuxit upp med hela livet, personlighetsförändring osv osv. Tänk om någon från början hade kunnat tala sanningen bara så hade man kanske blivit mer motiverad att lägga av när man var mindre. Visst man kan säkert bli personlighetsförändrad på lång sikt men hela ungdomen består av personlighetsförändringar och humörsvängningar, lätt att skylla på cannabiset om det kommer på tal. Som jag sa den personlighetsförändringen jag märkt på mig själv är att jag fått en annan syn på samhället och folk. Om jag alltid varit lat, vilket jag har, så gör rökandet de inte bättre men det är inget att skylla på. Har alltid varit lat och haft lite halvt svårt i skolan men jag är smart på andra plan än matte. Jag är ofta rätt laidback som person, sällan ledsen, sällan väldigt glad. Ibland förväntar sig folk att jag ska prata mer och "bjuda på mig själv" mer men det är inte så jag är och det räcker att man kollar på min brorsa som knappt rör alkohol för att förstå att det är våran personlighet som är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Jag upplever fler fördelar än negativa bieffekter, jag känner mig som en bättre människa och mår bättre om jag får vara fri och röka någon gång då och då. Jag har många gånger debatterat med vänner, bekanta och arbetskamrater, jag är säker i mig själv när jag säger att jag gör det som gör mig lycklig och lyssnar inte på andra tyckare.

Att röka gräs är lika naturligt som att kissa på träd i naturen, vem bryr sig liksom.

Istället för att tänka när det är 'läge' att sluta för att göra någonting bättre och få negativa känslor så måste du försöka känna dig fri att göra vad som faller dig in.

Vill du sluta röka gräs gör du det, vill du inte det fortsätter du. Det är knappast en avgörande faktor för vad du vill göra i livet.

Det finns inget rätt svar, för vad som är ok, vi är på en sten i rymden bland en jävla massa andra idioter, det enda som går att göra är att försöka hitta ett sätt att må bra, om du mår bra av att röka, vem kan ifrågasätta dig?



Jag förstår dig inte här, jag ser inte cannabis som en 'lösning', jag ser cannabis som ett sätt att göra vår tillvaro lite trevligare, trivas bättre innan min tid är kommen. Som du skriver, varför ge upp något som man trivs bra med?

Jag har funderat många gånger på att sluta, 'vad skulle jag gjort istället för pengarna', troligtvis köpt bärs och snabbmat. Jag har iallafall kommit fram till att cannabis är någonting som kommer att följa med mig så länge som möjligt, jag försöker att ha en avslappnad attityd, men samtidigt visa respekt för att inte missbruka. Det är en trevlig kvälls underhållning vissa dagar.

Instämmer och jag trivs med min livsstil förutom när man kanske satt inne en hel helg och puffat och gibbat och morgonen efter är man sådär lagom seg i skallen och det "ända" som hjälper för tillfället är en wakie. Varför jag ifråga sätter mig själv är när nära och kära kommer och häver ut sig att jag behöver hjälp "det händer ingenting, vi har märkt en personlighetsförändring" etc. Det är när någon utifrån häver ut sig såna grejer jag mår dåligt över mitt bruk och funderar på att göra nått åt det. Annars tänker jag inte på det och kör mitt egna race. Men det är som du säger, vad skulle man gjort för pengarna annars? Alla är ju beroende av något på ett eller annat sätt oavsett om det är datorspel eller träning, kaffe eller sprit, men jag har märkt att jag har en extra stark beroendegen som jag antagligen "ärvt" av min far. Jag är tvärsäker på att jag hade supit mer om jag inte rökte och det har en tendens att balla ur när jag dricker så försöker att göra det på enbart speciella tillfällen.

Citat:
Ursprungligen postat av addex12
Har aldrig läst så mycket bs i mitt liv. Man blir inte magiskt lat av cannanbis. Det är era personligheter, inte cannabisen som gör det.

Man får ju använda det på rätt sätt för en själv också, inte bara sitta på soffan och röka på varje dag. Att använda det som belöning som någon annan nämnde är väldigt bra, och det känns mycket bättre när man vet att man förtjänat det. Jag röker nästan varje dag men jag sitter inte bara hemma och latar mig. Känns som de flesta som röker inte har några 'bra' hobbies förutom tv & spel, inte konstigt att ni bara sitter hemma och röker hela tiden när man inte har något att göra.

Ja vet och jag har inte hävdat det heller, har en polare som har flickvän, villa och jobb. Han tränar nästan varje dag etc. En redig kille helt enkelt, han puffar varje dag också även om jag kanske tar en joppe mer per dag. Som sagt, vi reagerar ju olika på substanser. Jag till exempel har svårt att koncentrera mig och ta till mig info när jag är hög medans en annan tycker det är lättare att fokusera bäng. Men vad jag vill poängtera angående min lathet är att det är lätt att skylla på rökat men i själva verket har jag haft en ganska skev verklighetsuppfattning redan som barn, den uppfattningen samhället inte vill att man ska ha. Har inte alltid haft så lätt i alla ämnen så jag blev bra på att fuska. Var det ett ämne som intressera mig, visst då lär man ju sig inga problem. Men det var svårt när det var ointressant. Tror det är samma sak för min del och körkortsteorin det är så jävla tråkigt och inte så intressant och dom jävla frågorna kan ha samma svar men man måste kunna deras rätta svar osv. Barnsligt tänke ja vet det är ju bara att få tummen ur röven och göra skiten men min dåliga självdisciplin gör det svårt och jag skjuter upp det hela tiden. Just nu är jag nöjd med ett jobb liksom och när jag kommer hem vill jag inte ha mycket skit vid sidan om att tänka på.
Citera
2015-06-29, 21:06
  #68
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talamus
...dåså?

Nånstans innerst inne förstår du nog att din livstil inte är vad du vill att den ska vara, men du dränker den tanken i cannabis tills du glömt bort det, ignorance is bliss right?

Och det kommer inte bli lättare att sluta ju mer du väntar, snarare svårare. Fråga dig själv vilken sorts människa du vill vara, en som är i en knarkdimma halva dagen eller en person som mår bra av livet och utvecklas positivt för varje dag som går? Du vet nog själv svaret på den frågan.

Att tro att en tjej löser dina problem är att skjuta sig själv i foten.
Jag säger inte att han ska fortsätta men tror du inte hans tvekan inför sin livsstil kan vara en reflektion av vad "samhället" anser om den?
Citera
2015-06-29, 23:42
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Förlåt men det låter som du är personen med enbart kunskap från papper.
Jag har runt 10 års erfarenheter av Cannabis och jag är en väldigt analytisk person. Jag läser väldigt mycket också, men jag håller mig borta från statens propaganda så gott det går. Det jag pratar om är studerat inom alla former av missbruk världen över.

Jag är väldigt medveten om lögnerna och propagandan i skolan och i media. Maria Larsson är enligt mig en extremt okunnig människa.
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Det du säger är det jag vuxit upp med hela livet, personlighetsförändring osv osv. Tänk om någon från början hade kunnat tala sanningen bara så hade man kanske blivit mer motiverad att lägga av när man var mindre. Visst man kan säkert bli personlighetsförändrad på lång sikt men hela ungdomen består av personlighetsförändringar och humörsvängningar, lätt att skylla på cannabiset om det kommer på tal.
Du skapar obalans genom att ständigt aktivera belöningssystemet på ett onaturligt sätt. Självklart kommer det att slå hårt mot personligheten. Om du missbrukar spel eller sex så kommer du också bli personlighetsförändrad på ett dåligt sätt.

Det är mycket som är okej med Cannabis, men det är aldrig okej att missbruka. Det skadar din andliga utveckling. Det är okej att röka ofta under perioder och man kan i många fall röka varje dag under några månader (rekommenderar det inte!) utan att det blir ett stort problem. Men så fort man är beroende av det så är det ett enormt problem och det kan bli väldigt tufft att sluta om man inte tar tag i det så fort som möjligt.

Ja, alla lögner gör så att folk inte tar en på allvar när det väl gäller.
__________________
Senast redigerad av Lunam 2015-06-29 kl. 23:54.
Citera
2015-06-29, 23:56
  #70
Avstängd
peheis666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Precis. Har också träffat killen. Minns när han trodde att han var en apelsin, och försökte skala sig själv.



Ja hör här nu grabbar skall pappa tala om hur saker och ting funkar... Kolla gärna in Sonic Highways (dokumentär på svt om Foo Fighters och deras musikaliska eskapader...) hursomhaver är dom ner till Austin, Texas och intervjuar Willie Nelson, typ 77 år gammal. Helt jävla skärpt. Extremt god fysisk form.

Mannen har rökt på varje dag sen typ 50-talet......
Citera
2015-06-30, 00:10
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Ja hör här nu grabbar skall pappa tala om hur saker och ting funkar... Kolla gärna in Sonic Highways (dokumentär på svt om Foo Fighters och deras musikaliska eskapader...) hursomhaver är dom ner till Austin, Texas och intervjuar Willie Nelson, typ 77 år gammal. Helt jävla skärpt. Extremt god fysisk form.

Mannen har rökt på varje dag sen typ 50-talet......
Men hur han beter sig i en grupp har vi ingen aning om, och vi vet heller inget om han psykiska hälsa.

Min mormor blev 100 år gammal och hon rökte cigaretter i över 80 år. Vad säger det om cigaretter? Inte så mycket.
Citera
2015-06-30, 11:00
  #72
Moderator
kvm3s avatar
Cannabis --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback