Citat:
Ursprungligen postat av
tankar
Lisa var en omvittnat empatisk och hjälpsam person som brukade ställa upp för andra som behövde hjälp. Kan någon som t ex kom körande i en skåpbil ha stannat och bett Lisa om hjälp just när hon skulle åka hem med moppen efter sitt arbetspass på caféet? Har ni sett Latexjossans och Grisjas inlägg? Om männen i den vita skåpbilen skulle arbeta i Hällekis i Götene kommun, så ligger det ju t ex bara en dryg kilometer från caféet i Blomberg i Götene kommun, där Lisa arbetade. Undrar om det kan finnas något samband mellan de händelser som tas upp i Grisjas och Latexjossans inlägg, och Lisas försvinnande? Vad tror ni?
Först vill jag göra en rättelse i mitt inlägg: Det är drygt en mil mellan Hällekis och Blomberg, inte drygt en kilometer som jag felaktigt skrev i det här inlägget.
[Grisja skrev:
"2015-06-17, 23:32 #29597
Grisja
Medlem
Reg: Aug 2013
Det finns ett tips till polisen i Lidköping om ett antal gästarbetare (4.st..) från tyskregisterad firma,(nationalitet okänd på tre av individerna) Firmaägaren bokar ett boende i en stugby utanför Lidköping på söndagen 7 juni kl.20.30. Alltså två timmar efter LH försvinnande utanför cafét i Blomberg. Dessa herrar färdades i en stripad vit skåpbil med tonande rutor. Föraren redogjorde att avsikten var att arbeta i Hällekis och därför behövdes ett boende i stuga fram till torsdagen 18 juni. Två stugor bokades, Ett krav var att ville gärna ha bilen parkerad nära stugan på området. Personal på plast upplevde en märklig känsla, då endast en av personerna var närvarande och de övriga stod en bit på avstånd och sparkade grus med luva som täckte ansiktena.
Personen som skötte betalningen med personal, uppgav på god engelska de var inom byggnadsbranschen och reste ofta runt på olika uppdrag i Europa. bl.a. nämndes att de varit i Litauen och gjort en del jobb.
Nu till mina funderingar och frågor.
Varför har inte bokning gjorts tidigare, när arbetet skall påbörjas på nästkommande vardag ?
När kom herrarna till Sverige? har de rekat arbetsplasten innan de bokar boendet på söndagen?
Varför beställa två sexmannastugor för fyra personer?
Är det en tillfällighet att sällskapet checkar ut (två dagar tidigare )alltså , samma dag som de tre misstänkta häktas i Skövde ?
Är det endast en tillfällighet att sällskapet har arbetat i Litauen tidigare ?
Kan dessa uppgifter på något vis kopplas till LH försvinnande ,undrar jag ?"]
Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpppspark
Men känns det inte konstigt att först göra något med en flicka på den ungefärliga platsen du ska jobba, sedan checka in bara några mil bort och sedan jobba där under rätt lång tid ? Då är man ju jävligt iskall.
Fast ifs så verkar ju inte dom misstänkta som sitter nu så smarta heller om det skulle vara dom. Men tänker du dig att allihopa skulle känna varandra och handlat tillsammans ?
Upptäckte just din fråga till mig, och det jag främst reagerade på i Grisjas inlägg var de fyra männens in- och utcheckningstider ur de två sexmannastugorna (incheckning två timmar efter Lisas försvinnande utanför caféet i Blomberg, och utcheckning då bröderna häktades), och att de arbetat i Litauen (de häktade bröderna kommer ju från Litauen). Det fick mig att undra om de fyra männen i skåpbilen var skyldiga till eller inblandade i Lisas försvinnande. Den/de som gömt Lisa där hon återfanns bör ha känt till området, eller haft hjälp av någon som känner till området. Jag undrar om de fyra männen i skåpbilen är skyldiga/inblandade, och om de i så fall själva kan ha utforskat området, eller om de kan ha fått eller tvingat till sig hjälp av bröderna. Men nej, jag vet inte alls om de kände varandra och handlat tillsammans, eller om någon av dem (de fyra männen i skåpbilen/bröderna) eller någon annan är skyldig. Hoppas att den/de skyldiga blir dömda, men att ingen blir oskyldigt dömd.