2015-06-29, 03:16
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helgeknut
finns det någon källa (förutom nyheter 24) att det var klädesplagg som hittades?
Var det inte en polis (den manlige insatsledaren?) som sa ungefär: "Det är en tillhörighet till Lisa som hittats, säg ett klädesplagg"...?
2015-06-29, 03:16
Bannlyst
Har foliehattarna sett ett UFO ???? äntligen är det lite fritt från spån, gillar ändå alternativa tankespår med någon form av substans, bara jag som stör mej på polisbussens framkörning
till byggboden ? ev däckspår kan ju förstöras pga det menar jag....
Senast redigerad av ballabananen 2015-06-29 kl. 03:19.
2015-06-29, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
Mitt första inlägg här.
Har följt tråden nästan från start
Är mycket osäker på om de två bröderna är mördare, orsaker för och emot har ju stötts och blötts här i tråden ur alla tänkbara perspektiv. Jag tror att de vet något, inblandade på något sätt men att de inte är mördare.
1. Det bekräftas egentligen av att åklagaren både säger och skriver fel. Vad jag läser innan de ändrade rubriceringen "de här killarna vet något om det" (Även polisen svamlar i rubricering)
2. AJ säger det tydligt, detta är bra grabbar, vi (jag) har lämnat mycket uppgifter till polisen, till och med på band och att de förmodligen sitter bra där de sitter (allt tyder på annan anledning än mord)
3. Timmarna före försvinnadet så sker det ett par mycket märkliga iaktagelser(människ/or) runt Blomberg, konstiga människor som inte skulle varit där. Detta vet polisen också genom förhör.
Tips : En tredje man som är mördaren kommer dyka upp i utredningen, kanske en fjärde också men ej troligt.
1 och 2 är givetvis mina spekulationer 3 är från säker källa.

Johan

Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83

Mycket intressant. Går det att förtydliga något vad som menas med konstiga människor?

Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan

Skåpbil, kille med öststatsdialekt, stannar och frågar om vägen till minst en tjej längs vägen som tycker han är mycket obehaglig. Sitter med karta och vill veta exakt vägbeskriving bara någon mil bort, gärna få in henne i bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisja

Det finns ett tips till polisen i Lidköping om ett antal gästarbetare (4.st..) från tyskregisterad firma,(nationalitet okänd på tre av individerna) Firmaägaren bokar ett boende i en stugby utanför Lidköping på söndagen 7 juni kl.20.30. Alltså två timmar efter LH försvinnande utanför cafét i Blomberg. Dessa herrar färdades i en stripad vit skåpbil med tonande rutor. Föraren redogjorde att avsikten var att arbeta i Hällekis och därför behövdes ett boende i stuga fram till torsdagen 18 juni. Två stugor bokades, Ett krav var att ville gärna ha bilen parkerad nära stugan på området. Personal på plast upplevde en märklig känsla, då endast en av personerna var närvarande och de övriga stod en bit på avstånd och sparkade grus med luva som täckte ansiktena.
Personen som skötte betalningen med personal, uppgav på god engelska de var inom byggnadsbranschen och reste ofta runt på olika uppdrag i Europa. bl.a. nämndes att de varit i Litauen och gjort en del jobb.
Nu till mina funderingar och frågor.
Varför har inte bokning gjorts tidigare, när arbetet skall påbörjas på nästkommande vardag ?
När kom herrarna till Sverige? har de rekat arbetsplasten innan de bokar boendet på söndagen?
Varför beställa två sexmannastugor för fyra personer?
Är det en tillfällighet att sällskapet checkar ut (två dagar tidigare )alltså , samma dag som de tre misstänkta häktas i Skövde ?
Är det endast en tillfällighet att sällskapet har arbetat i Litauen tidigare ?

Kan dessa uppgifter på något vis kopplas till LH försvinnande ,undrar jag ?

Lisa var en omvittnat empatisk och hjälpsam person som brukade ställa upp för andra som behövde hjälp. Kan någon som t ex kom körande i en skåpbil ha stannat och bett Lisa om hjälp just när hon skulle åka hem med moppen efter sitt arbetspass på caféet? Har ni sett Latexjossans och Grisjas inlägg? Om männen i den vita skåpbilen skulle arbeta i Hällekis i Götene kommun, så ligger det ju t ex bara en dryg kilometer från caféet i Blomberg i Götene kommun, där Lisa arbetade. Undrar om det kan finnas något samband mellan de händelser som tas upp i Grisjas och Latexjossans inlägg, och Lisas försvinnande? Vad tror ni?
2015-06-29, 03:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Lisa var en omvittnat empatisk och hjälpsam person som brukade ställa upp för andra som behövde hjälp. Kan någon som t ex kom körande i en skåpbil ha stannat och bett Lisa om hjälp just när hon skulle åka hem med moppen efter sitt arbetspass på caféet? Har ni sett Latexjossans och Grisjas inlägg? Om männen i den vita skåpbilen skulle arbeta i Hällekis i Götene kommun, så ligger det ju t ex bara en dryg kilometer från caféet i Blomberg i Götene kommun, där Lisa arbetade. Undrar om det kan finnas något samband mellan de händelser som tas upp i Grisjas och Latexjossans inlägg, och Lisas försvinnande? Vad tror ni?

omständigheten att hon hittas inlåst i en byggbod som en el två har tillgång till, hur förklarar du det ?
2015-06-29, 03:28
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
OK, men vem använder det lilla gula bygnaden med vitmålade fönster och en vitmålad "halv sol" i dörren, som liksom sitter mitt på en av de stora bygnaderna, jag gissar att det är något sorts kontor.

Här finns en bild på byggnaden:

http://ekstrabladet.dk/112/lisa-sagen-politiet-graver-lade-op/5606795

Fått delvis svar på min fråga; det lilla gula bygnaden, på Martorp, med vitmålade fönster och en vitmålad "halv sol" i dörren, används bla som lunchrum.
2015-06-29, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
omständigheten att hon hittas inlåst i en byggbod som en el två har tillgång till, hur förklarar du det ?
Kan männen i vita skåpbilen som skulle arbeta i Hällekis (vilket en av männen i skåpbilen uppgav) ha känt till och kontaktat de två bröder som nu häktats, och bett bröderna om tips eller hjälp (eller tvingat/hotat bröderna) att hjälpa dem att gömma Lisa (om de två häktade bröderna hade tillgång till det ställe vid gården där Lisa återfanns)?
2015-06-29, 03:40
Bannlyst
Citat:
Kan männen i vita skåpbilen som skulle arbeta i Hällekis (vilket en av männen i skåpbilen uppgav) ha känt till och kontaktat de två bröder som nu häktats, och bett bröderna om tips eller hjälp (eller tvingat/hotat bröderna) att hjälpa dem att gömma Lisa (om de två häktade bröderna hade tillgång till det ställe vid gården där Lisa återfanns)?

möjligt, men långsökt...ta någons liv pga inbrott, sen så många ev vittnen på ett än mer grövre brott.........nä, tror inte det
2015-06-29, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
möjligt, men långsökt...ta någons liv pga inbrott, sen så många ev vittnen på ett än mer grövre brott.........nä, tror inte det
Måste det ha varit pga ett inbrott och måste det vara så många ev vittnen? Den person från skåpbilen som skötte betalningen med personal, uppgav på god engelska de var inom byggnadsbranschen och reste ofta runt på olika uppdrag i Europa. bl.a. nämndes att de varit i Litauen och gjort en del jobb.

[Grisja skrev ju:
"2015-06-17, 23:32 #29597

Grisja
Medlem

Reg: Aug 2013
Inlägg: 9 Det finns ett tips till polisen i Lidköping om ett antal gästarbetare (4.st..) från tyskregisterad firma,(nationalitet okänd på tre av individerna) Firmaägaren bokar ett boende i en stugby utanför Lidköping på söndagen 7 juni kl.20.30. Alltså två timmar efter LH försvinnande utanför cafét i Blomberg. Dessa herrar färdades i en stripad vit skåpbil med tonande rutor. Föraren redogjorde att avsikten var att arbeta i Hällekis och därför behövdes ett boende i stuga fram till torsdagen 18 juni. Två stugor bokades, Ett krav var att ville gärna ha bilen parkerad nära stugan på området. Personal på plast upplevde en märklig känsla, då endast en av personerna var närvarande och de övriga stod en bit på avstånd och sparkade grus med luva som täckte ansiktena.
Personen som skötte betalningen med personal, uppgav på god engelska de var inom byggnadsbranschen och reste ofta runt på olika uppdrag i Europa. bl.a. nämndes att de varit i Litauen och gjort en del jobb.
Varför har inte bokning gjorts tidigare, när arbetet skall påbörjas på nästkommande vardag ?
När kom herrarna till Sverige? har de rekat arbetsplasten innan de bokar boendet på söndagen?
Är det en tillfällighet att sällskapet checkar ut (två dagar tidigare )alltså , samma dag som de tre misstänkta häktas i Skövde ?

Kan dessa uppgifter på något vis kopplas till LH försvinnande ,undrar jag ?"]
2015-06-29, 03:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej jag kan inte utveckla någon hållbar olycksteori men utifrån vad man vet (inte mycket) så kan man inte utesluta det heller. Finns inte mycket av det vi vet som pekar på sexualbrott heller.

Vad har du för kontakter i utredningen som vet att inga spår efter något som kan vara olycka finns? Du uttrycker tvärsäkert att inga spår finns som kan indikera olycka.
Balterna är häktade för misstanke om MORD och inte för att ha vållat någon olycka...

När väl Lisas kropp påträffas den där fredagskvällen för några veckor sedan så har det
helt uppenbarligen framgått med en gång att hon mist livet på ett sånt sätt att
en olyckshändelse som orsak är utesluten.
Det kan vara tydliga spår efter knivhugg eller märken runt halsen som är karakteristiska
för strypning.
2015-06-29, 04:11
Medlem
B0B0-emulators avatar
På fredagskvällen gjorde Missing people ett fynd i ett av de avspärrade områdena. Fyndet gjorde att polisen hämtade in tre personer, som bor i en hyrd bostad i närheten, till förhör.

- Sedan återvänder vi till fyndplatsen och området omkring spärras av. Husrannsakan genomförs och senare under kvällen påträffas Lisa avliden i det här området, säger Martin Fredman, polisens insatschef, på presskonferensen.

Två män i 30-årsåldern anhölls för mord under natten och en jämnårig kvinna misstänks för grovt skyddande av brottsling.

Martin Fredman fortsätter:
- Vi säkrade upp personerna egentligen innan man kunde koppla ihop fyndet med Lisa.

Exakt hur fyndet ledde vidare till ett gripande vill han inte gå in på. Men polispatrullen som granskade fyndet drog slutsatserna att de tre nu misstänkta personerna var intressanta. De misstänkta ska även ha varit i kontakt med Missing people under veckan.

- Om man jobbat som polis ganska många år och du ser hur personer uppträder, det sättet de tilltalade Missing people, ett plus ett blir två. För någon som jobbat länge och har erfarenhet blir det intressant, säger Martin Fredman.
- Vi gjorde helhetsbedömningar som vi inte i nuläget kan redovisa, tillägger Helena Trolläng.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankta-mannens-upptradande-satte-polisen-pa-sparet/

Fyndet gjordes alltså c:a 500 meter från den plats där kroppen återfanns. Undrar om inte begreppet "området" ovan syftar på någon indelning av trakten som polisen gjorde i ett tidigt skede?
2015-06-29, 04:14
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaldamon
LH skickar ett sms om att hon är på väg, är det vanligt att 17-åringar gör det mitt på "ljusa dagen"?
Pappan agerar rätt snabbt efter att rimlig restid har passerat.
Polisen låter inte insatsen dröja.

Kan det ha funnits en lättare hotbild mot LH, typ dreglande gubbar eller dylikt?

Bollar lite andra idéer i avvaktan på mer info om MGM.

Vi vet inte exakt hur deras kommunikation brukar vara, brukar LIsa vara punktlig och brukar hon höra av sig för att meddela att hon är på väg hem eller att hon tvärtom är sen. Det är I och för sig inget ovanligt beteende därför att många, inklusive mig själv, ringer hem för att förmedla att nu är jag på hemgång eller om jag fått förhinder.

Sedan om man ser lite konspiratoriskt på det hela så kan meddelandet även vara skickat av en GM för att köpa mer tid, men jag tycker I så fall att meddelandet skickades alldeles för fort och istället gav GM mindre tid.

Att pappan reagerar snabbt är för mig helt naturligt, jag gör likadant. Hans dotter ska för första gången köra hem med sin moped, en sträcka som skulle ta cirka en timme, och han har full koll på när hon borde vara hemma med tanke på det sms som hon skickade. Självklart tänkte pappan inte I första hand på att hon utsatts för brott utan snarare kanske han tänkte att hon stod längs vägen med soppatorsk eller punktering. Allt närmare han kom cafeet kom säkert tankarna om att hon råkat ut för en olycka.

När han väl var framme och såg hennes moped med nycklarna I så förstod han direkt att något hade hänt Lisa. Polisen reagerade snabbt för om man stapplar upp den information som de fick så talade den information om att läget var akut. Hon meddelade sig om att hon var på väg hem, mopeden stod kvar med nycklar I och bagage samtidigt som LIsa var spårlöst försvunnen, I mer eller mindre ödemark. Lägger man därtill att hennes telefon var avstängd så talar allt sammantaget för att hon utsatts för brott eller en olycka.

Beroende på hur Lisa var uppfostrad så kan det absolut ha funnits en upplevd generell hotbild mot Lisa, Lisa var väldigt söt och attraherade säkert många personer och det kanske hände att hon, mot sin vilja, blev uppvaktad på olika sätt som för henne kunde kännas hotfullt. Om pappan var varse om att Lisa kände en sådan hotbild kan det förstås ha spelat in I hans snabba agerande när han kom fram till att hon saknades.

Sedan vet vi inte om det förekommer ex eller andra personer I Lisas närhet som eventuellt kan ha egna skäl för att skada Lisa.

Jag har svårt att ta till mig att bröderna skulle ha gjort detta, det avviker från det normala med tanke på deras livssituation. De har ordnade liv och förhållanden samtidigt som de hade planer för framtiden, de skulle inom snar framtid resa hem med massor av pengar, vilket gör att det är svårt att förstå att de I en hastigt uppkommen situation skulle agera så orationellt att de våldtar och mördar någon.

En jämnårig bekant, sexualgalning eller någon annan psykopat som passerar forbi eller som kommer till platsen för att konfrontera henne är för mig ett mer sannolikare scenario.

Men nu verkar allt ha skett inom ett begränsat område, överfallet, dödsfallet, fyndplatsen och fynden I naturen. Det talar för att det är en GM med mycket god kännedom om detta lilla lokala område och då finns det inte så många att misstänka.

Bröderna är dock inte de enda med denna kunskap om området, det finns fler och därför så hoppas jag att utredning sker för att utesluta alternativa GM. Även om det kanske inte är så sannolikt så finns det en liten chans att de faktiskt är oskyldiga till brottet och att någon försöker sätta dit dessa eller försöker skapa sådan oreda i utredningen så att dessa personer inte kan uteslutas.

Det kan vara så att de hittade Lisas kropp eller på något sätt fått reda på var hon var och att de försökte hjälpa polisen på rätt spår så att de hittade henne genom att placera ut fynd som de hittat i riktning mot fyndplatsen. Jag kan mycket väl tänka mig att de inte ville gå till polisen för att de inte ville bli inblandade då de var rädda för att själva pekas ut som skyldiga.

Jag tror inte heller båda bröderna är involverade i mordet, skulle det visa sig att polisen har rätt så är det sannolikt bara en av bröderna som gjort sig skyldig till mordet och den andra på sin höjd försökt hjälpa till att dölja brottet.

Vi får se, det finns ju fall där utredningen fått en helt ny vändning efter att den pågått ett tag.
2015-06-29, 04:29
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Måste det ha varit pga ett inbrott och måste det vara så många ev vittnen? Den person från skåpbilen som skötte betalningen med personal, uppgav på god engelska de var inom byggnadsbranschen och reste ofta runt på olika uppdrag i Europa. bl.a. nämndes att de varit i Litauen och gjort en del jobb.

[Grisja skrev ju:
"2015-06-17, 23:32 #29597

Grisja
Medlem

Reg: Aug 2013
Inlägg: 9 Det finns ett tips till polisen i Lidköping om ett antal gästarbetare (4.st..) från tyskregisterad firma,(nationalitet okänd på tre av individerna) Firmaägaren bokar ett boende i en stugby utanför Lidköping på söndagen 7 juni kl.20.30. Alltså två timmar efter LH försvinnande utanför cafét i Blomberg. Dessa herrar färdades i en stripad vit skåpbil med tonande rutor. Föraren redogjorde att avsikten var att arbeta i Hällekis och därför behövdes ett boende i stuga fram till torsdagen 18 juni. Två stugor bokades, Ett krav var att ville gärna ha bilen parkerad nära stugan på området. Personal på plast upplevde en märklig känsla, då endast en av personerna var närvarande och de övriga stod en bit på avstånd och sparkade grus med luva som täckte ansiktena.

Kan dessa uppgifter på något vis kopplas till LH försvinnande ,undrar jag ?"]

Låter som dom har spelat in en sjuk film tycker jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in