Citat:
Ursprungligen postat av
Avaldamon
LH skickar ett sms om att hon är på väg, är det vanligt att 17-åringar gör det mitt på "ljusa dagen"?
Pappan agerar rätt snabbt efter att rimlig restid har passerat.
Polisen låter inte insatsen dröja.
Kan det ha funnits en lättare hotbild mot LH, typ dreglande gubbar eller dylikt?
Bollar lite andra idéer i avvaktan på mer info om MGM.
Vi vet inte exakt hur deras kommunikation brukar vara, brukar LIsa vara punktlig och brukar hon höra av sig för att meddela att hon är på väg hem eller att hon tvärtom är sen. Det är I och för sig inget ovanligt beteende därför att många, inklusive mig själv, ringer hem för att förmedla att nu är jag på hemgång eller om jag fått förhinder.
Sedan om man ser lite konspiratoriskt på det hela så kan meddelandet även vara skickat av en GM för att köpa mer tid, men jag tycker I så fall att meddelandet skickades alldeles för fort och istället gav GM mindre tid.
Att pappan reagerar snabbt är för mig helt naturligt, jag gör likadant. Hans dotter ska för första gången köra hem med sin moped, en sträcka som skulle ta cirka en timme, och han har full koll på när hon borde vara hemma med tanke på det sms som hon skickade. Självklart tänkte pappan inte I första hand på att hon utsatts för brott utan snarare kanske han tänkte att hon stod längs vägen med soppatorsk eller punktering. Allt närmare han kom cafeet kom säkert tankarna om att hon råkat ut för en olycka.
När han väl var framme och såg hennes moped med nycklarna I så förstod han direkt att något hade hänt Lisa. Polisen reagerade snabbt för om man stapplar upp den information som de fick så talade den information om att läget var akut. Hon meddelade sig om att hon var på väg hem, mopeden stod kvar med nycklar I och bagage samtidigt som LIsa var spårlöst försvunnen, I mer eller mindre ödemark. Lägger man därtill att hennes telefon var avstängd så talar allt sammantaget för att hon utsatts för brott eller en olycka.
Beroende på hur Lisa var uppfostrad så kan det absolut ha funnits en upplevd generell hotbild mot Lisa, Lisa var väldigt söt och attraherade säkert många personer och det kanske hände att hon, mot sin vilja, blev uppvaktad på olika sätt som för henne kunde kännas hotfullt. Om pappan var varse om att Lisa kände en sådan hotbild kan det förstås ha spelat in I hans snabba agerande när han kom fram till att hon saknades.
Sedan vet vi inte om det förekommer ex eller andra personer I Lisas närhet som eventuellt kan ha egna skäl för att skada Lisa.
Jag har svårt att ta till mig att bröderna skulle ha gjort detta, det avviker från det normala med tanke på deras livssituation. De har ordnade liv och förhållanden samtidigt som de hade planer för framtiden, de skulle inom snar framtid resa hem med massor av pengar, vilket gör att det är svårt att förstå att de I en hastigt uppkommen situation skulle agera så orationellt att de våldtar och mördar någon.
En jämnårig bekant, sexualgalning eller någon annan psykopat som passerar forbi eller som kommer till platsen för att konfrontera henne är för mig ett mer sannolikare scenario.
Men nu verkar allt ha skett inom ett begränsat område, överfallet, dödsfallet, fyndplatsen och fynden I naturen. Det talar för att det är en GM med mycket god kännedom om detta lilla lokala område och då finns det inte så många att misstänka.
Bröderna är dock inte de enda med denna kunskap om området, det finns fler och därför så hoppas jag att utredning sker för att utesluta alternativa GM. Även om det kanske inte är så sannolikt så finns det en liten chans att de faktiskt är oskyldiga till brottet och att någon försöker sätta dit dessa eller försöker skapa sådan oreda i utredningen så att dessa personer inte kan uteslutas.
Det kan vara så att de hittade Lisas kropp eller på något sätt fått reda på var hon var och att de försökte hjälpa polisen på rätt spår så att de hittade henne genom att placera ut fynd som de hittat i riktning mot fyndplatsen. Jag kan mycket väl tänka mig att de inte ville gå till polisen för att de inte ville bli inblandade då de var rädda för att själva pekas ut som skyldiga.
Jag tror inte heller båda bröderna är involverade i mordet, skulle det visa sig att polisen har rätt så är det sannolikt bara en av bröderna som gjort sig skyldig till mordet och den andra på sin höjd försökt hjälpa till att dölja brottet.
Vi får se, det finns ju fall där utredningen fått en helt ny vändning efter att den pågått ett tag.