2015-06-29, 16:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, fixeringen vid ladan och inte minst handsken är ett av trådens problem. Det är också problematiskt och förvirrande för diskussionen att flera personer skriver som om vore det fastslaget att offret varit där, ja t o m att hon gått dit för egen maskin. Det är så trådsanningar skapas och alla som varit med i några krimtrådar vet vilket elände de kan vara. De för liksom sitt eget liv och sticker upp skallen gång på gång. Seriösa skribenter försöker dementera, men alltid är det någon som återpublicerar dem.

Detta vet vi om ladan:

- En handske som tillhörde Lisa hittades i ladan några dagar efter hennes försvinnande.
- Flera personer höll i handsken innan den lämnades till polisen, bland annat de misstänkta och den snart 80-årige "godsägaren"
- Ladan har varit avspärrad för undersökningar.

Detta vet vi INTE om ladan:
- Exakt var i den handsken hittades
- Hur handsken kommit dit
- Om Lisa var i ladan och i så fall varför
- Om hon i så fall gick det frivilligt eller fördes dit med tvång
- Om det var en levande Lisa som kom in i ladan eller bara hennes kropp
- Om brottet eller någon del av den brottsliga gärningen begicks i ladan

Jag ser inte att vi har några fakta värda namnet som gör att man kan göra några rimliga gissningar kring några av de sex obesvarade punkterna ovan. Det blir bara mer eller mindre fantasifulla spekulationer. Vet vi f.ö. ens att det med absolut säkerhet var Lisas handske och inte bara en handske av liknande modell?

Äh, hur skulle en trådsanning skapas av flertal funderingar? Det som folk tittar på och försöker utröna är ett händelseförlopp. Uppenbart samma funderingar som halva Sverige likaväl som kriminologer. Och mitt i förvirringen kan nåt mer godtagbart dyka upp eller nån som har mer fakta att tillföra. Skulle man diskutera likt dig så finns det inte mycket som skulle kunna omtalas eftersom det mesta är höjt i dunkel.
2015-06-29, 16:11
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Äh, hur skulle en trådsanning skapas av flertal funderingar? Det som folk tittar på och försöker utröna är ett händelseförlopp. Uppenbart samma funderingar som halva Sverige likaväl som kriminologer. Och mitt i förvirringen kan nåt mer godtagbart dyka upp eller nån som har mer fakta att tillföra. Skulle man diskutera likt dig så finns det inte mycket som skulle kunna omtalas eftersom det mesta är höjt i dunkel.
Att fixering vid ladan och handsken skulle vara trådens problem är ren dumhet eller trolling. Inte värt att besvara.
2015-06-29, 16:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Och som sagt så tror jag inte att handsken fanns där på söndagskvällen . Jag sätter mina pengar på att den placerats där tidigt på måndag morgon som ett villospår . Den hade en riktigt bra sökhund aldrig missat på söndagskvällen .
Helt riktigt. Om handsken låg fritt så hade hunden med väldigt stor sannolikhet inte missat den. Jag kan ta ett exempel när ett gäng är ute och tränar med sina hundar. Plötsligt upptäcker an av de att hen har tappat en viktig personlig tillhörighet. Underlaget är halvhögt gräs och gänget letar ett tag men kan inte hitta saken. Som tur är finns en polis med hund i närheten och när hen säger till hunden att börja leta så går den som en dammsugare i marken och efter ca tio sekunder ligger den i en liggmarkering och har hittat saken. Ni som har hundar som gillar bollar vet också att man kan sula en boll rakt in i en tät dunge och nog fan hittar jycken bollen efter ett tag.

Med det sagt så vet vi väl inte helt säkert om ladan genomsöktes med hund redan på söndagkvällen. Men om det gjordes så borde handsken varit hittad, om den låg där hunden kommer till att söka iaf. Om den inte hittades så borde den legat "gömd" på något sätt.
2015-06-29, 16:15
Medlem
boidis12s avatar
Militärer har ju också goda kunskaper om att både leta efter och hitta människor .....
Ingen skugga bör falla på pappan i detta ärende då jag nog hade gjort precis som han ...
Och jag menar förstås att direkt när polisen blev inkopplad skulle rubbet ha spärrats av .
Vad gäller att sortera spår så är det en jädra skillnad på ett spår som är typ 4-5 timmar gammalt som när polisen anlände och ett spår som är 12-24 timmar gammalt . Finns det några belägg för att någon varit i ladan och jobbat på söndagen ??
2015-06-29, 16:20
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Okej, så åklagaren får skjuta upp det som han vill även fast det står att åtal måste väckas senast 30e juni?
Domstolen skriver detta för att man bara får häktas i två veckor, om domstolen fattar ett nytt beslut om nya två veckor, då är det gamla beslutet ogiltigt. Så fungerar domstolar. Det är aöötså inga bindande avtal som måste överhållas. Om samma domstol, eller högre domstol fattar ett nytt beslut, då gäller aaltså inte det gamla beslutet längre.

Egentligen är det tid-ödande, eftersom lagen borde tillåtit åtminstone 8 veckor om gången, men två veckor ger ju en illusion om att man i Sverige inte fängslar folk hursomhelst........
2015-06-29, 16:20
Medlem
Många som kommenterar i tråden verkar ha snöat in på den upphittade handsken. Upprepandet irriterar mig om den har blåst hit eller dit, och vem som har lagt dit/hittat handsken.

Om en åklagare häktar personer för sannolika skäl för mord, så handlar inte åklagarens framställan om någon jävla handske hit eller dit.
2015-06-29, 16:22
Medlem
När är det omhäktningsförhandling? Är det imorgon?
Väldigt tyst från medias håll, förstår att det är locket på men man tycker väl dom kan göra löite reklam för när nästa förhandling är osv..
2015-06-29, 16:24
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Kom ihåg också, att det var en försvunnen person man letade efter på söndagskvällen. Inte några persedlar eller andra saker.
2015-06-29, 16:34
Medlem
wizardinrobes avatar
Detta med handsken borde ni ge upp.
Mördaren hittar handsken i sin bil efter mordet, och slänger den bara ut genom bilfönstret när han passerar cafét. En nhund eller katt hittar handsken, och leker med den, och drar den in i ladan.

Man borde hitta hund- eller katt-dna på den.

De som arbetade på ladan kan faktiskt ha använt toaletten på cafét, eller så finns det kanske toalett i en av de andra byggnaderna vid ladan.
2015-06-29, 16:35
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Antingen gömd, eller så kom han efter att arbetskompisarna hade gått.

Jag tror inte heller att hon följde med bröderna till ladan. Det bör ha varit en ung man i hennes ålder. Jag frågade förut om det fanns någon sådan på kaféet, och fick till svar att det fanns det. Jag fick i PM veta vem det var och kollade upp honom. Han saknar bil och körkort, så jag strök honom från listan över misstänkta.

Men det fanns säkert andra unga män i hennes omgivning, mer eller mindre mogna. Någon kan ha lockat henne till ladan under någon falsk förevändning för att få vara ensam med henne. Men det ville inte hon, och så gick det som det gick.
Min teori som jag varit inne på tidigare är att hon stod vid eller satt på mopeden och kommunicerade med kompisar via mobilen, hon var ju där en kvart innan hon messade pappan. En man kommer dit gåendes (en litauer) och får se Lisa som han försöker flirta med. Tafsar och hon slår till och han reagerar reflexmässigt och slår till henne med nåt han har i handen, t ex en flaska eller nåt verktyg. Slaget träffar så illa att hon dör. Har han kommit med bil är det till att baxa in henne i den. Kom han gåendes gäller det att gömma kroppen tills han fått dit en bil. Han kan då ha burit henne till ladan. Du menar att han inte skulle ha gjort det inför risken att nån bil kunde komma. Men han kunde börjat gå och lyssnat efter billjud som hörs bra i en annars tyst lantmiljö. Han bär in henne i ladan och ringer brorsan som kommer med bilen, eller springer hem och hämtar den själv. Denna teori passar bättre in på vilka som sitter i häkte. Att nån i hennes egen ålder skulle kommit förbi och utfört alla handlingar och inte vara misstänkt och sitta på häktet är mindre sannolikt och passar sämre in på situationen. Utifrån vad vi vet är alltså min teori enklare och passar bättre in.
2015-06-29, 16:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Helt riktigt. Om handsken låg fritt så hade hunden med väldigt stor sannolikhet inte missat den. Jag kan ta ett exempel när ett gäng är ute och tränar med sina hundar. Plötsligt upptäcker an av de att hen har tappat en viktig personlig tillhörighet. Underlaget är halvhögt gräs och gänget letar ett tag men kan inte hitta saken. Som tur är finns en polis med hund i närheten och när hen säger till hunden att börja leta så går den som en dammsugare i marken och efter ca tio sekunder ligger den i en liggmarkering och har hittat saken. Ni som har hundar som gillar bollar vet också att man kan sula en boll rakt in i en tät dunge och nog fan hittar jycken bollen efter ett tag.
Med det sagt så vet vi väl inte helt säkert om ladan genomsöktes med hund redan på söndagkvällen. Men om det gjordes så borde handsken varit hittad, om den låg där hunden kommer till att söka iaf. Om den inte hittades så borde den legat "gömd" på något sätt.

Ja, hunden hade hittat den med högsta sannolikhet, frågan är om det skedde initialt.
Enligt A:s presentation verkar den inte varit väldigt dold om de får ögonen på den i en diskussion.
2015-06-29, 16:36
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Menar du att han körde Lisa levande till baksidan av ladan och förgrep sig på henne där? Om han väl har lyckats få in henne i bilen, varför inte köra långt bort?
Om hon våldtagits, så har det skett nära cafét. Våldtäktsmän åker sällan långa avstånd med sina offer, även om de har dem i bilen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in