Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
Någon som hittat nogt nyt i media i dag ?
Jag har försök hitta nytt men inge hittat
Måste ju by now ha kommit svar på en massa prov
Dels kan sådant ta tid och om prov är klara så behöver inte polisen gå ut i media med det.
- Det är inte bara att skicka allt i ett paket. Jag läste någonstans om detta med material som skickas till SKL. (minns tyvärr inte exakt var men det var en seriös källa dock är detta fritt ur minnet). Tror också ämnet varit uppe i "Veckans brott" med LGWP på SVT.
De som jobbar med förundersökningen måste:
- Välja ut vad de ska skicka (man har inte råd att skicka "allt" utan måste normalt prioritera).
- Specificera exakt vad de vill ha reda på för varje prov och göra en del pappersarbete i samband med "beställningen".
Framme hos SKL (Statens kriminaltekniska laboratorium tar det också tid.
- Själva analysen kan ta tid
- Det är semestertider
- Material från andra fall kan ligga före i kön eller få förtur. Fall där misstänkta sitter häktade ska prioriteras men om det finns andra fall där minderåriga är häktade så är det ännu mer prioriterat, om jag förstått saken rätt.
Under utredningens gång kan det också tillkomma fler saker som man vill kolla upp.
Rätta mig gärna om jag har fel, ni som ev har inblick i SKL:s och Polisens arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av
boidis12
Jag tror att i och med att det blev ett jävla pådrag nästan direkt på söndagskvällen så har polisen klantat till det rejält genom att inte spärra av alla byggnader runt cafeét direkt . Allskön människor har sprungit runt och letat och därmed förstört nästan alla spår som en duktig polishund annars skulle kunnat hitta . Jag anlitas för eftersök på vilt vid trafikolyckor ibland och det sista man vill är att massa folk har varit på platsen och förstört spåren . Hade den biten skötts rätt hade man haft mycket större chans att reda ut vad som hade hänt på platsen . Som i sin tur hade gett en betydligt bättre start på hela sökarbetet .
Vi får komma ihåg att inledningsvis var det ett försvinnande - inte en mordutredning. Då ligger, antar jag, fokus på att hitta henne så snabbt som möjligt, förhoppningsvis vid liv. Självklart riskerar man att spår förstörs när tusentals lekmän klampar runt men det vägs väl upp av att man kan söka av större områden snabbare. Men det är klart, man kanske hade kunnat spärra av området i förebyggande syfte? Jag vet inte om det är något de kan göra som de vill med innan det är en brottsutredning?
Sen blev det en mordutredning. Då är det mindre brådska men mer noggrannhet i detaljerna som gäller.