Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 16:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Kvinna misshandlad av okänd GM i Undenäs natten till igår. Samband? Det är några mil emellan men ändå.

http://sla.se/karlsborg/2015/06/28/kvinna-misshandlad-av-okand
2015-06-29, 16:37
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilliz
Om man istället tänker sig det hus som ligger norr om Martorp på andra sidan skogsdungen kanske det handlar om ca 50 m?
http://kartor.eniro.se/s%C3%B6k/G%C3%B6tene-Husaby-B%C3%A4ckatorpet

"Det är inte öde, tomt just nu men hyrs annars ut. Bara 50 meter till huset från där baracken stod innan teknikerna tog med sig den"

Jag tror baracken/boden/byggfutten stod nära de två runda cementbehållarna/gödselstackarna, som tydligen är väldigt låga?

Ja, en annan postare från bygden sa att hon hittades på Hovsgärde! Samt att där skulle finnas grisar som djurinspektion skulle behöva titta till. Om jag minns rätt!
2015-06-29, 16:38
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kom ihåg också, att det var en försvunnen person man letade efter på söndagskvällen. Inte några persedlar eller andra saker.
Precis! Man sökte inte efter små föremål på marken. Man ser att det är uppgrävt i ladan, en svart handske syns inte så bra där.
2015-06-29, 16:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Min teori som jag varit inne på tidigare är att hon stod vid eller satt på mopeden och kommunicerade med kompisar via mobilen, hon var ju där en kvart innan hon messade pappan. En man kommer dit gåendes (en litauer) och får se Lisa som han försöker flirta med. Tafsar och hon slår till och han reagerar reflexmässigt och slår till henne med nåt han har i handen, t ex en flaska eller nåt verktyg. Slaget träffar så illa att hon dör. Har han kommit med bil är det till att baxa in henne i den. Kom han gåendes gäller det att gömma kroppen tills han fått dit en bil. Han kan då ha burit henne till ladan. Du menar att han inte skulle ha gjort det inför risken att nån bil kunde komma. Men han kunde börjat gå och lyssnat efter billjud som hörs bra i en annars tyst lantmiljö. Han bär in henne i ladan och ringer brorsan som kommer med bilen, eller springer hem och hämtar den själv. Denna teori passar bättre in på vilka som sitter i häkte. Att nån i hennes egen ålder skulle kommit förbi och utfört alla handlingar och inte vara misstänkt och sitta på häktet är mindre sannolikt och passar sämre in på situationen. Utifrån vad vi vet är alltså min teori enklare och passar bättre in.
Det borde ha funnits blod vid moppen om din teori stämmer. Kroppen kunde ha legat kvar bakom kaféet. Mannen kunde ha haft vilken nationalitet som helst.
2015-06-29, 16:40
Medlem
bokfodrals avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6190036

Handsken hittades redan under söndag kväll och lämnades omgående till polisen. Det står t o m på två ställen i denna twitterrapportering.
2015-06-29, 16:44
Medlem
boidis12s avatar
En duktig sökhund/spårhund kan känna saker i luften på långt håll . Den behöver alltså inte stå med nosen direkt i spåret . Så kläder , handskar m.m kan den känna på långt avstånd om den står rätt i förhållande till hur det blåser . En erfaren hundförare går naturligtvis med hunden rätt i vind så att den kan känna saker på avstånd . Jag tror att om alla hundförare vore lika smarta och duktiga som sina hundar så vore slutresultatet oftast mycket bättre . Det tar tid att lära sig att läsa sin hund ordentligt . Det brukar vara så att när hund och förare förstår varann till 100 % så är det snart dags att skaffa en ny hund på grund av att den man har börjar bli gammal ....
2015-06-29, 16:46
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Någon som hittat nogt nyt i media i dag ?

Jag har försök hitta nytt men inge hittat

Måste ju by now ha kommit svar på en massa prov
Dels kan sådant ta tid och om prov är klara så behöver inte polisen gå ut i media med det.

- Det är inte bara att skicka allt i ett paket. Jag läste någonstans om detta med material som skickas till SKL. (minns tyvärr inte exakt var men det var en seriös källa dock är detta fritt ur minnet). Tror också ämnet varit uppe i "Veckans brott" med LGWP på SVT.

De som jobbar med förundersökningen måste:
- Välja ut vad de ska skicka (man har inte råd att skicka "allt" utan måste normalt prioritera).

- Specificera exakt vad de vill ha reda på för varje prov och göra en del pappersarbete i samband med "beställningen".

Framme hos SKL (Statens kriminaltekniska laboratorium tar det också tid.
- Själva analysen kan ta tid
- Det är semestertider
- Material från andra fall kan ligga före i kön eller få förtur. Fall där misstänkta sitter häktade ska prioriteras men om det finns andra fall där minderåriga är häktade så är det ännu mer prioriterat, om jag förstått saken rätt.
Under utredningens gång kan det också tillkomma fler saker som man vill kolla upp.

Rätta mig gärna om jag har fel, ni som ev har inblick i SKL:s och Polisens arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag tror att i och med att det blev ett jävla pådrag nästan direkt på söndagskvällen så har polisen klantat till det rejält genom att inte spärra av alla byggnader runt cafeét direkt . Allskön människor har sprungit runt och letat och därmed förstört nästan alla spår som en duktig polishund annars skulle kunnat hitta . Jag anlitas för eftersök på vilt vid trafikolyckor ibland och det sista man vill är att massa folk har varit på platsen och förstört spåren . Hade den biten skötts rätt hade man haft mycket större chans att reda ut vad som hade hänt på platsen . Som i sin tur hade gett en betydligt bättre start på hela sökarbetet .

Vi får komma ihåg att inledningsvis var det ett försvinnande - inte en mordutredning. Då ligger, antar jag, fokus på att hitta henne så snabbt som möjligt, förhoppningsvis vid liv. Självklart riskerar man att spår förstörs när tusentals lekmän klampar runt men det vägs väl upp av att man kan söka av större områden snabbare. Men det är klart, man kanske hade kunnat spärra av området i förebyggande syfte? Jag vet inte om det är något de kan göra som de vill med innan det är en brottsutredning?

Sen blev det en mordutredning. Då är det mindre brådska men mer noggrannhet i detaljerna som gäller.
2015-06-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det borde ha funnits blod vid moppen om din teori stämmer. Kroppen kunde ha legat kvar bakom kaféet. Mannen kunde ha haft vilken nationalitet som helst.
Behöver ju inte spruta blod bara för att man slår ihjäl någon eller slår någon medvetslös, speciellt inte om träffytan är stor - som när tex en hjälm används.
2015-06-29, 16:51
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nationaliteten nämner jag för att teorin ska vara så enkel som möjligt och stämma in på vad vi vet. Vi vet att två litauer sitter häktade.
Hon hade mycket hår och en hel del blod sugs nog upp av det. Om hon genast lyftes upp behöver inte blod ha börjar rinna.
2015-06-29, 16:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral

Handsken hittades redan under söndag kväll och lämnades omgående till polisen. Det står t o m på två ställen i denna twitterrapportering.
Handsken hittades på måndagen av den äldre brodern. Han i sin tur ger handsken till LÅ som sen lämnar över den till AJ som sen tipsar polisen om fyndet. Kommer inte ihåg klockslag nu men det var på måndagen iaf.
2015-06-29, 16:52
Medlem
micro113s avatar
Har det kommit någon begäran om omhäktning än? Någon som vet.

De häktades väl en tisdag, vilket innebär att omhäktningsförandling borde skett idag, man absolut senast skall ske senast i morgon..

Citat:
18 § Då rätten beslutar om häktning skall, om inte åtal redan har väckts, rätten sätta ut den tid, inom vilken åtal skall väckas. Tiden får inte bestämmas längre än vad som är oundgängligen nödvändigt.
Är den utsatta tiden otillräcklig, får rätten medge förlängning av tiden, om detta begärs före tidens utgång. Den misstänkte eller hans försvarare skall om möjligt beredas tillfälle att yttra sig.
Väcks inte åtal inom två veckor, skall rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum hålla ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt. Är det med hänsyn till utredningen eller av annan anledning uppenbart att förhandling inom nu angiven tid skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum.
Tid för åtals väckande behöver inte bestämmas då rätten beslutar om häktning enligt 3 § eller om häktning av någon som inte är närvarande vid rätten. Lag (1987:1211).

I morgon är väl dag 15 sedan förra häktningen?
2015-06-29, 16:54
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral

Ja och som vanligt i all rapportering från fallet, så stämmer inte informationen överens, varken i tråden eller media vilket härrör sig från avsaknaden utav information från utredarna.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/forsvunna-lisa-holm-detta-har-hant
"Måndag 8 juni Polisen startar en utredning genom att leta i närområdet. Vid 14-tiden klassas ärendet som så kallad särskild händelse. Under dagen hittas en handske som man tror tillhör 17-åringen."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in