2015-06-29, 14:09
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Om det var så då skulle Lisas arbetskamrater säga detta till polisen som skulle avspärra ladan tidigt på morgonen. Men vi vet att det inte var så och ladan blev intressant först efter att man hittat handsken där.
Menar du att vi vet att Lisas arbetskamrater berättade detta för polisen om det var så? Eller menar du att vi vet att polisen direkt skulle spärrat av ladan om de vetat att caféet förvarar en nyckel där?
2015-06-29, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Jag ska skriva ut den info som nått mig mer koncist.

Det finns ingen wc, omklädningsrum eller annat utrymme som man kan tänkas vara i behov av att låna när nöden kräver - Varken i själva ladan med grävmaskin eller i det anslutande f.d mjölkrummet, numera slaktlokal för vissa jägare.

Wc återfinns däremot i f.d spritfabrik.

I den mindre anslutande byggnaden finns två mkt små kontorsutrymmen och i rummet i mitten där mjölktanken stod förr, hänger slaktkrokar.

På bygden snackas det om att kvarlevorna återfanns i ett svinstall, vad vet du om detta?

Eller är byggboden där hon hittades?
2015-06-29, 14:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
En kvart innan Lisa kom dit hade kafeägarens dotter varit där och hämtat sin moped. Du menar att GM var ute just efter Lisa och var gömd där medan kafeet fortfarande var öppet?
Antingen gömd, eller så kom han efter att arbetskompisarna hade gått.
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Om vi antar att GM redan fanns vid mopeden när Lisa kom dit, vem eller vad fick henne att gå till ladan vid det läget? Skulle hon gå med på att följa den/de misstänkta bröderna till ladan? För att hon skulle göra det behöver hon i ett tidigare skede ha träffat dom eller i alla fall ha någon slags anknytning till dom. De kan i och för sig ha samtalat med varandra eftersom bröderna utförde olika arbeten i Blomberg.

Jag har dock svårt att tro på att hon skulle följa med bröderna/ena brodern till ladan, hon har trots allt bara arbetat ett fåtal gånger på kafét och kan därför inte ha någon närmare relation till någon av bröderna i fråga. Det ska nog mycket till för att på dålig svenska och knagglig engelska få henne att följa med en nästan okänd man. Tror därför inte på detta scenario. Vilket enligt min hypotes är att Lisa aldrig befann sig i ladan.
Jag tror inte heller att hon följde med bröderna till ladan. Det bör ha varit en ung man i hennes ålder. Jag frågade förut om det fanns någon sådan på kaféet, och fick till svar att det fanns det. Jag fick i PM veta vem det var och kollade upp honom. Han saknar bil och körkort, så jag strök honom från listan över misstänkta.

Men det fanns säkert andra unga män i hennes omgivning, mer eller mindre mogna. Någon kan ha lockat henne till ladan under någon falsk förevändning för att få vara ensam med henne. Men det ville inte hon, och så gick det som det gick.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Ja handsken i ladan behöver en förklaring, särskilt om den hittades långt inne i ladan. Om GM förde in BO i ladan så borde det funnits kännedom om ladan, vilka som brukade besöka den och när den kunde förväntas vara öde.
Men det är också svårt att förstå varför handsken skulle placeras där i efterhand.

Angående främlingar:
Skulle det vara en främling med bil - så blir ladan långsökt i mitt tycke. Borde väl dragit därifrån som sagt.
Skulle det vara en främling utan bil - så blir det konstigt också iom att överfallsbrott sker väl främst på plats och det var ju trots allt rätt dolt på baksidan?
Att släpa henne över vägen känns som ett omständigt moment med onödigt risktagande. En främling känner väl inte till ladan heller, vet väl knappast om det finns stor risk att träffa på folk där.

Om en främling lockat henne till ladan - då lär det väl endast vara möjligt med nödrop. Kan aldrig tro att hon skulle lämna mopeden m. nyckeln i vind för våg och gå till en helt främmande människa annars.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Måste bara fråga, är det så att det verkligen finns något slags slaktrum vid ladan (den bredvid caféet)? Kan inte släppa varför ladan/slaktrummet direkt blev avspärrat igen sent på kvällen efter man hittat kroppen på Martorp... Verkar ju som sagt finnas en omedelbar koppling mellan fyndet av kroppen (kroppsdelarna?) och avspärrningen av "slaktrummet".

Om du varit uppmärksam, hade du sett att sju poster bakåt på samma sida som din fråga finns, finns svaret.
2015-06-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Menar du att vi vet att Lisas arbetskamrater berättade detta för polisen om det var så? Eller menar du att vi vet att polisen direkt skulle spärrat av ladan om de vetat att caféet förvarar en nyckel där?
De var viktigaste vittnen och sista personer som hade sett Lisa vid liv. Jag utgår att polisen har frågat dem om deras iakttagelse innan de lämnade platsen. Det skulle vara väldigt konstigt att de inte berättat om att Lisa skulle lämna nyckeln i ladan eller om de hade nyckel där.
2015-06-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
På bygden snackas det om att kvarlevorna återfanns i ett svinstall, vad vet du om detta?

Eller är byggboden där hon hittades?

Det vet jag förmodligen lika lite om som du. Från början var jag helt övertygad om att Martorp var fyndplatsen och även om jag fortfarande tror så, är jag inte längre lika säker.
Svinstall, garderob, skåp, slakthus, nergrävd eller nergrävd i delar osv.. Det pratas om många olika men fullt möjliga scenarier.
2015-06-29, 14:26
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Angående främlingar:
Skulle det vara en främling med bil - så blir ladan långsökt i mitt tycke. Borde väl dragit därifrån som sagt.
Skulle det vara en främling utan bil - så blir det konstigt också iom att överfallsbrott sker väl främst på plats och det var ju trots allt rätt dolt på baksidan?
Att släpa henne över vägen känns som ett omständigt moment med onödigt risktagande. En främling känner väl inte till ladan heller, vet väl knappast om det finns stor risk att träffa på folk där.

Om en främling lockat henne till ladan - då lär det väl endast vara möjligt med nödrop. Kan aldrig tro att hon skulle lämna mopeden m. nyckeln i vind för våg och gå till en helt främmande människa annars.
- Jag tror inte att hon lämnade mopeden frivilligt.
- Jag tror inte att hon tvingades över vägen till fots.
- Jag tror inte att hon närmade sig ladan frivilligt. En ganska dyster plats, tycker jag.

I Rannebergen i Göteborg blev en kvinna våldtagen i en glasad busskur i helgen, så platsen bakom bageriet kunde säkert ha gått an för just den våldtäktsmannen. Men om GM var en främling visste han kanske inte om det fanns folk kvar i bageriet. Kanske kördes hon därför till baksidan av ladan? De behöver inte ha gått in i ladan först, men sedan upptäckt att det verkat folktomt..?
2015-06-29, 14:28
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Om du varit uppmärksam, hade du sett att sju poster bakåt på samma sida som din fråga finns, finns svaret.
Ok tack. "numera slaktlokal för vissa jägare" såg jag att du skrivit.
2015-06-29, 14:29
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Märkligt att mord och försvinnanden skulle vara vanligare i Sverige jämfört Litauen.
Kan du styrka detta med någon källa?
Litauen har ungefär 10 ggr så många mord per 100 000 invånare jämfört Sverige enligt Eurostat.
Det bör därför vara vanligare där.
Väntar på att du preenterar tillförlitlig källa på ditt påståenda, tack på förhand.
Givetvis bör det vara aktuellt att granska ouppklarade sexualbrott och försvinnanden där litauerna tidigare uppehållit sig.

Interpol är väl en tillförlitlig källa? Mord i sig är säkert vanligare i Litauen men jag tror det rör sig mer om typiskt alkoholrelaterade brott. T.ex. fyllebråk mellan jämngamla män, alternativt att man dödar sin fru på fyllan. Däremot den här typen av brott där man kidnappar eller mördar barn, tror jag är dock vanligare i Sverige. Verkar så i alla fall enligt Interpol.

Våldtäkt är också mycket vanligare i Sverige än i Litauen, ungefär 10 ggr vanligare i Sverige:
http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Crime/Rape-rate
Senast redigerad av sparrow1 2015-06-29 kl. 14:38.
2015-06-29, 14:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
- Jag tror inte att hon lämnade mopeden frivilligt.
- Jag tror inte att hon tvingades över vägen till fots.
- Jag tror inte att hon närmade sig ladan frivilligt. En ganska dyster plats, tycker jag.

I Rannebergen i Göteborg blev en kvinna våldtagen i en glasad busskur i helgen, så platsen bakom bageriet kunde säkert ha gått an för just den våldtäktsmannen. Men om GM var en främling visste han kanske inte om det fanns folk kvar i bageriet. Kanske kördes hon därför till baksidan av ladan? De behöver inte ha gått in i ladan först, men sedan upptäckt att det verkat folktomt..?
Menar du att han körde Lisa levande till baksidan av ladan och förgrep sig på henne där? Om han väl har lyckats få in henne i bilen, varför inte köra långt bort?
2015-06-29, 14:31
Medlem
[quote=XeniaOnatopp|53861068]Antingen gömd, eller så kom han efter att arbetskompisarna hade gått.

Jag tror inte heller att hon följde med bröderna till ladan. Det bör ha varit en ung man i hennes ålder. Jag frågade förut om det fanns någon sådan på kaféet, och fick till svar att det fanns det. Jag fick i PM veta vem det var och kollade upp honom. Han saknar bil och körkort, så jag strök honom från listan över misstänkta.

Men det fanns säkert andra unga män i hennes omgivning, mer eller mindre mogna. Någon kan ha lockat henne till ladan under någon falsk förevändning för att få vara ensam med henne. Men det ville inte hon, och så gick det som det gick.[/

Så alla mördare har körkort och bil??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in