Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-27, 01:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
En sak till,vet vi att Lisa inte dog tidigare på dagen och att någon som kunde svenska skickade sms:et?

Nej vi vet inte, hon kan ha dött redan kl. 17 om så är.
Vad jag vet, har vi bara kollegerna som vittnen till Lisas sista förehavanden där vid kaféet.
2015-06-27, 01:31
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, det var caféägarinnans dotter som låste.

Är du säker på det?
Jag har för mig att det var kaféägarens dotter som hade sin moppe bredvid Lisas och att hon stack redan 17.55, enligt kollegorna.
2015-06-27, 01:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmrg
Nåväl. tillbka tillbaka tiil ämnet. Vad vet jag om LH och hennes försvinnande. Inte ett smack, men efter ca 30 år inom polisen så har jag lärt känna många och även de inom rikskommission för mord, nu med ett annat namn. Jag vet i alla fall att LKC numera heter RLC, Regional LedingsCentra.l
Så det här var lögn:
Citat:
En teori som är utbredd i denna skara är att LH har lockats från sin moped med ett "nödrop" om att få låna hennes mobil, vilket hon ställt upp på. Efter hand har LH ifrågasatt användandet av mobilen, som skedde i ladan. LH slet av sig handsken och slängde den i ett försök att återta mobilen. GM tar till flykten och LH jagar efter, i tron att det är ofarligt. LH är alltså den som jagar och inte är den jagade. Någonstans blir det handgemäng och mobilen går sönder plus att LH stryps.

Konklusionen blir alltså att en GM väntat ut LH när hon slutade för dagen. Någon som sett henne i cafeterian och värd att vänta på.

Nu har jag inga fler förnuftiga slutsatser att dra i brist på bevis, men en sak som skulle ha kunnat bidra till att man riktade in sig på Litauerna kan ju vara ett kvitto, en lapp skriven på litauensiska, eller vad det nu kan heta, som hamnat i närheten av något som kan kopplas till LH.

Den lappen skulle ha kunnat hamna där före mordet och slumpvis hamnat just där och just då. Stalltippset är att MGM är oskyldiga, men har jobbbigt bevisläge, p g a lappen som MP hittat.
2015-06-27, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Men hon åkte ju 10 minuter innan de andra 2 kollegorna på moppe?
Det måste varit någon av de sista som låste.

Du har säkert rätt, men det var inte Lisa som låste dörren sist.

Och någon nyckel till caféet har enligt ägarinnan aldrig funnits i "ladan".

Men pga bristfällig information börjar allt likna som att försöka "koka soppa på en spik".

Tålamod så reder den nog sig, med tiden.
2015-06-27, 01:35
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Egentligen kan vi ju egentligen lämna allt bortom att tvivel att jag inte ska vara en gammal polis. Jag är så pass gammal inom yrket att jag kan gå i pension när jag vill. Alltså mellan 61 och 67. Jag kan alltså läcka hur mkt jag vill. Jag kan bara dra mig tillbaka och ta pension när jag vill om atbetsgivaren har en annan synpunkt Jag har allltså noll att förlora, men jag har massa att vinna på att brottet mot LH uppdagas. Varför då? Jo, LH är just den person som ingen av oss i vuxen ålder, som vi vill sammanknipa med ett mord Hon var bara 17 år, Hon var söt och hon var vår framtid och ingen som vi alls önskade livet av.

Jag började min polisära bana på 70-talet och är inte så framgångsrik, men med en viss auktoritek, viss balanskonst inom det fackliga så hankade jag igenom massa år utan att bli anmäld för brott. Numera blir jag inte anmäld av ngn för jag sitter i den positinen att jag bara inte blir det.

Nåväl. tillbka tillbaka tiil ämnet. Vad vet jag om LH och hennes försvinnande. Inte ett smack, men efter ca 30 år inom polisen så har jag lärt känna många och även de inom rikskommission för mord, nu med ett annat namn. Jag vet i alla fall att LKC numera heter RLC, Regional LedingsCentra.l
Mycket intressant att läsa en erfaren polismans ord här.
Bra att inte behöva krusa arbetsgivaren.
Synd att du inte vet ett smack om det stämmer?
Men finns möjlighet att du får insiderinformation?Eller finns det nåt du vet redan?
Vilka teorier har du?åker dom fast eller slingrar dom sig ut.
Tror du brottet är svårlöst?
Senast redigerad av olovpalme 2015-06-27 kl. 01:45.
2015-06-27, 01:35
Medlem
Frihet2010s avatar
Samma dag som bröderna (och fru) hämtades till förhör så sökte ju MSP i närheten (andra sidan åkern?) av deras hus.. På den sändningarna som rapporterade live såg såg det ut som att någon? Stod vid buskar med poliser och pekade bort mot huset bröderna bor i.. Straxt efter fick man veta att de hämtats till förhör...

Jag tror att någon sett något märkligt ske vid brödernas hus och kontaktat polisen.
Kanske har någon sett dem lasta en matta/säckar samtidigt som de kollat sig "över axeln" och sen åkt iväg för att snabbt komma tillbaka igen?
2015-06-27, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2010
Samma dag som bröderna (och fru) hämtades till förhör så sökte ju MSP i närheten (andra sidan åkern?) av deras hus.. På den sändningarna som rapporterade live såg såg det ut som att någon? Stod vid buskar med poliser och pekade bort mot huset bröderna bor i.. Straxt efter fick man veta att de hämtats till förhör...

Jag tror att någon sett något märkligt ske vid brödernas hus och kontaktat polisen.
Kanske har någon sett dem lasta en matta/säckar samtidigt som de kollat sig "över axeln" och sen åkt iväg för att snabbt komma tillbaka igen?

Finns denna sändning kvar som länk? Så man kan se den nu?
2015-06-27, 01:51
Bannlyst
[quote=Frihet2010|53838305]Samma dag som bröderna (och fru) hämtades till förhör så sökte ju MSP i närheten (andra sidan åkern?) av deras hus.. På den sändningarna som rapporterade live såg såg det ut som att någon? Stod vid buskar med poliser och pekade bort mot huset bröderna bor i.. Straxt efter fick man veta att de hämtats till förhör...

Det var två civilklädda poliser som spanade mot huset men som gestikulerade och låtsades panorera åt ett annat håll...... strax innan gripandet
2015-06-27, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Gällande 1 och 2 ovan tror jag inte att det kommer bli någon skillnad.

OM hon blir frikänd/avskriven så tror jag med 97% säkerhet följande gällande ersättningen

Mediapublicitet är oftast redan inräknat i beloppet, dvs troligen inget tillägg för detta för kvinnan
Har man själv t ex dragit till sig misstänksamhet, dvs agerat mystiskt så kan man dessutom helt bli utan pengar

Det görs en individuell bedömning i varje fall och belopp mm beror på vilken lagstiftning hon väljer att "yrka" på från (frihetsberövandelagen eller skadeståndslagen). Det finns vissa fördelar med att stödja talan på frihetsberövandelagen (tror den används mest flitigt) eftersom hon inte behöver bevisa något lidande i sådana fall. Är lidandet däremot medicinskt påvisbart kan skadeståndlagen användas för att kräva staten på skadestånd på grund av det lidande som personen upplevt under sitt felaktiga frihetsberövande tror jag. Det spelar ingen roll att hon inte är svensk medborgare det blir samma belopp som en svensk skulle ha fått.

Vilket belopp hon kan tänkas få exakt vet jag inte, men i normalfallet kanske man får drygt 1000 spänn per dag den första månaden och lite mer de första dagarna, så jag tror hon kommer få under 10.000. Man få mest pengar första månaden man sitter frihetsberövad sen sänks vanligen beloppet.

Hennes advokatkostnader med anledning av frihetsberövandet kommer troligen ersättas, men de pengarna tror jag betalas ut direkt till advokaten.

JK har koll på det här med ersättningen. De har säkert statistik vad man får om man suttit anhållen för skyddande av brottsling per dag. Telefonnumret är 08 – 405 10 00. Handläggarna har telefontid vardagar kl. 9.00 – 12.00. Om du får tag på de återkom gärna med svar du fick av de så man blir lite klokare

Allt beror på vad som händer med bröderna. Blir de dömda får hon bjuda på den veckan.
Blir de frikända är det inte säkert det blir något heller. En utredningsvecka för att ens äkta hälft är häktad för mord brukar ligga lågt i skalan.
2015-06-27, 01:57
Medlem
Det intressanta är vad som kommer att hända nästa tisdag. Blir det omhäktning eller släpps de fria?
2015-06-27, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Hej på Er, jag har lite tankar om styckning, jag vet att det låter makabert och är något som ska vara tabu att prata om. Med all respekt för BO och på vilket sätt hon nu dog på så har jag som sagt lite tankar.

Kan det vara så att när ett mord har blivit begånget och när all sexlust har lagt sig så kommer en sanning
i kapp som en GM kanske aldrig tidigare stått inför. Det som måste vara otroligt besvärande om man vill gömma liket är att en naturlig föruttnelse påbörjas. Hur gärna man än vill att offret inte ska synas så lik förbannat så luktar det inklusive likmaskar osv. Man har ett problem som så att säga inte löser sig själv.
Om vi tänker oss en livs levande människa med glittrande ögon och sprudlande glädje så framstår ordet styckning som en fruktansvärd handling. Men om vi pratar om när det hela har så att säga gått åt helv-e
med mord som följd, kan det då vara så att en GM börjar att tumma på sina tidigare principer så som att personen har tidigare inte ens tänkt tanken styckning.
Det har ju hänt att GM har styckat sitt offer utan att han gjort det tidigare.
Jag menar att det är trots allt en viss skillnad på ett lik som ligger där med iskall blick alla lemmar är stela livet har gått bort. Kan då GM slå om i sinnet att vi måste få bort liket (det finns då ingen koppling till liv) och då tar någon form av reptilhjärna över för att komma undan brottet och GM bryr sig inte om på vilket sätt han röjer sitt mord huvudsaken är att problemet (liket försvinner). Skit samma om jag måste dela liket huvudsaken är att jag inte åker dit.
I know jag har just tryck på knappen "TABU" men Ni på FB är härdade och vi har högt till tak.
Vore kul att höra era tankar om samma sak.

Undra vad GM i sådana ville uppnå med eventuell styckning. Varför inte gräva ned hela kroppen? Skulle bitarna malas? Minns nåt fall där någon blivit styckad och polisen reagerat på hur väl styckningen var gjord, så det verkar som det är ganska svårt att genomföra det om man är ovan.

Ännu sjukare om hela brottet gick ut på själva styckningen eller att det var likstelheten en GM ville prova på..

Fy, jag mår illa nu
2015-06-27, 02:00
Medlem
fan vad alla svävar ut i sina teorier.

Så här har det gått till.
LH har blivit bortförd ifrån baksidan av cafét, med hjälmen på huvudet, alltså mot sin vilja.
Förd till ladan, där hon blivit bragd av livet.
(varför ladan? Tappad handske, samt polisens stora intresse för just denna lada)

Sedan har LH förts bort, förmodligen till det stället där hon återfanns.
GM tar en omväg för att göra sig av med mobilen.

Varför just LH: ? Hon var grymt jävla snygg, sexig, söt med en otrolig utstrålning.
Vem skulle vilja ligga med henne? svar: ALLA hetero killar.
Alltså, Motiv: Sex
Gärnings-man/män: Förmodligen en eller två utländska herrar som var oerhört bakiskåt.

frågor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in