Gällande 1 och 2 ovan tror jag inte att det kommer bli någon skillnad.
OM hon blir frikänd/avskriven så tror jag med
97% säkerhet följande gällande ersättningen
Mediapublicitet är oftast redan inräknat i beloppet, dvs troligen inget tillägg för detta för kvinnan
Har man själv t ex dragit till sig misstänksamhet, dvs agerat mystiskt så kan man dessutom helt bli utan pengar
Det görs en individuell bedömning i varje fall och belopp mm beror på vilken lagstiftning hon väljer att "yrka" på från (
frihetsberövandelagen eller
skadeståndslagen). Det finns vissa fördelar med att stödja talan på frihetsberövandelagen (tror den används mest flitigt) eftersom hon inte behöver bevisa något lidande i sådana fall. Är lidandet däremot medicinskt påvisbart kan skadeståndlagen användas för att kräva staten på skadestånd på grund av det lidande som personen upplevt under sitt felaktiga frihetsberövande tror jag. Det spelar ingen roll att hon inte är svensk medborgare det blir samma belopp som en svensk skulle ha fått.
Vilket belopp hon kan tänkas få exakt vet jag inte, men i normalfallet kanske man får
drygt 1000 spänn per dag den första månaden och lite mer de första dagarna, så jag tror hon kommer få under 10.000. Man få mest pengar första månaden man sitter frihetsberövad sen sänks vanligen beloppet.
Hennes advokatkostnader med anledning av frihetsberövandet kommer troligen ersättas, men de pengarna tror jag betalas ut direkt till advokaten.
JK har koll på det här med ersättningen. De har säkert statistik vad man får om man suttit anhållen för skyddande av brottsling per dag. Telefonnumret är 08 – 405 10 00. Handläggarna har telefontid vardagar kl. 9.00 – 12.00. Om du får tag på de återkom gärna med svar du fick av de så man blir lite klokare