Citat:
Ursprungligen postat av
ulvan
Jag tycker också att det tyder på risktagande och borde man inte fly längre än till Ladan för att hitta en säkrare plats. Eller kan hen ha tyckt att ladan var säkert.
När man läser mellan raderna på det du skriver känns det som om BO inte har varit i Ladan, eller iaf att hon inte fördes från moppen direkt till Ladan.
Jag förklarade ju hur jag tänker kring det där med risktagandet. Stor risk vid caféet, mindre risk vid eller i ladan, gärningspersonen är stressad och måste fort bort ifrån caféet. Om dådet var oplanerat så var han rådvill, vet inte vart han ska ta vägen med en eventuellt mördad människa i bilen, kan inte köra hem, vill inte synas på bygden, den närmsta säkra platsen som han känner till kan då vara ladan, om inte i ladan så på baksidan, där känner han sig trygg, väcker inte uppmärksamhet, han jobbar där normalt sett.
Hemma finns kanske hans bror och fru, dit kan han inte köra. När han sedan lämnar ladan väljer han att inte riskera att synas köra från ladan närmsta vägen hemåt, det vill säga vägen mellan caféet och stenhuset, där kan han inte stanna till och dumpa prylar i spenaten, därför väljer han den lite mindre markvägen på vägen hemåt.
Anledningen att han tar sig hemåt relativt omgående är att om han är borta för länge så kan det väcka misstankar hos bror med fru. Beroende på vems fordon han använde, kanske en egen bil, då kan han ha låtit liket ligga i bilen och lite senare sagt att han skulle iväg och fiska eller liknande, passar då på att gömma liket på Martorp. Eventuellt så deltog bror och kanske hans fru i jobbet med att undanskaffa liket. Jag vet inte vad jag ska tro om just den detaljen.