Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Jag var rädd för att jag skulle få det svaret du viker inte en tum!
"Påsen och nyckeln i" talar väl för att hon inte gick och kissade?
2015-06-29, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är batter att se till fakta, alltså läsa förundersökningar där mord börjat med försvinnande, Linda I Falun 3 dagar, Marina I Spekeröd 1 dygn, VB I Boden 1 eller 2 dygn och så vidare. Vid samtliga dessa fall så har polisen bett anmälaren att återkomma efter ett dygn om personen fortfarande är försvunnen.

Det finns fler fall men dessa bör räcka för att förstå att det är en generell regel att polisen väntar ett dygn innan polisen påbörjar utredningen om det inte finns särskilda skäl som talar för att det är en akut situation eller ett brott.

Just 24 timmar finns det ingen regel för. Eftersom det rapportera förvunna dagligen och de allra flesta återkommer eller hör av sig inom det första dygnet avvaktas det, om det inte finns misstanke om brott, med några större sökinsatser.
2015-06-29, 00:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det är inte otroligt att hon lämnade påse och nyckel gömda bakom ett hus i fem minuter.
2015-06-29, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är en arbetsplats, så det finns utan tvekan en toa där. Arbetarna gick inte in i kaféet när nöden trängde på. Jag gör ingen skillnad på olika delar av huset, jag kallar det ladan. Lisa kan ha gått in i ladan i avsikt att besöka toa.

En arbetsplats? En lada eller ett magasin är snarare en förvaringsplats för kreatur eller för spannmål, utsäde eller annat material som har med djur eller grödor att göra. Men visst kan det finnas wc men det kan lika gärna sakna det.
I min egna lada finns ingen wc, där pinkas det utanför. Ska man släppa bomber åker man hem till boningshuset eller annat utrymme med wc som man har tillgång till. I det här fallet gissar jag att drängarna hade tillgång till både slakthus och f.d spritfabrik där det garanterat finns tillgång till wc och det är i sanning fråga om en f.d arbetsplats.
2015-06-29, 00:38
Avslutad
Citat:
Ja problemet här är att trådskaparen har lyckats finna en "lucka" hon åberopar hela tiden att Lisa blev kissnödig. Det är ett banalt trick att köra med det eftersom ingen kan motbevisa att personen
inte helt plötsligt blir kissnödig. En tröst kan vara att det verkar som trådskaparen är ensam i sin övertygelse och övriga tycker ja,ja du får hålla på med din kissteori.
2015-06-29, 00:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
En arbetsplats? En lada eller ett magasin är snarare en förvaringsplats för kreatur eller för spannmål, utsäde eller annat material som har med djur eller grödor att göra. Men visst kan det finnas wc men det kan lika gärna sakna det.
I min egna lada finns ingen wc, där pinkas det utanför. Ska man släppa bomber åker man hem till boningshuset eller annat utrymme med wc som man har tillgång till. I det här fallet gissar jag att drängarna hade tillgång till både slakthus och f.d spritfabrik där det garanterat finns tillgång till wc och det är i sanning fråga om en f.d arbetsplats.
Okej, då. Toa fanns i slakt/mjölkavdelningen av huset, och Lisa gick dit.
2015-06-29, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Lalalala har inte visat någon FUP om att det gått till som han påstår, det är bara påståenden.
Polisen värderar varje fall för sig, och det finns inge 24 timmars regel, jag har i mitt arbete , vari det ingår att läsa förundersökningar, aldrig kommit på en sådan regel.

Jag har läst riktlinjer för åklagare och polis, utan att komma över något sånt. Rätt nog har jag aldrig någonsin nämnt ideen om en 24-timmarsgräns för åklagare eller polisanställd, för att tanken aldrig någonsin kommit upp. Jag har bara hört talas om den i någon amerikansk TV-serie, och även där visade det sig att det var fantasi. Jag kontaktade missing persons-roteln vid NYPD, och där hade de aldrig hört talas om en sån regel, de gör som i Sverige, varderar varje fall för sig, men sa att huvudregeln är att om man misttänker foul play, så går man i gång på minuten, medan man i fall med en person med alkoholproblem tar det lite lugnare. Som i Sverige alltså-

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Inspektioner-tillsyns%20rapporter/2014/Tillsynsrapport_raddningstjanst_uppfoljning_2014_1 3.pdf

Vad jag vet av erfarenhet så kan de börja söka nästan direkt. Vet ett barn som ej kom hem i tid och föräldrar ringde polisen som började leta efter barnet och polisen hittade barnet som hade glömt bort "klockan/tiden". Nu var barnet kanske 10-12 år och Lisa var 17 år så det kanske bedöms lite olika. Det kanske också beror på hur mycket polisen har att göra för tillfället. Har de lediga polisman som sitter i polisbilar skickar de kanske några/någon till föräldrarna. Har inte hört något gällande 24 timmar men kan de ha att göra att det efter en viss tidpunkt klassas som "skärskild händelse"? Lisas fall blev ju särskild händelse efter ett antal timmar och i samband med det verkade det som sökarbetet expanderade.
2015-06-29, 00:41
Medlem
Citat:
Tack för info.

Har man passerat vegetationen vid tomtgränsen och gett sig ut på åkerfältet i riktning mot skog, har man helt fri sikt från villan under en bra sträcka som jag minns det. Om man nu inte kryper eller ålar fram bland grödan. Kan vara svårt om man släpar på en kropp..
2015-06-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja fast jag antar att en lekman , d.v.s. en vanlig person skulle uttrycka sig så, som om försvinnandet kopplas i ens egen tidsuppfattnung till när någon börjar leta. Och jag misstror inte att äldre människor kan göra horribla saker och ha fysisk kapacitet till det. Men det finns väl inget som framkommigt hittills att han har visat onormalt aggressivt beteende? Fast det är klart, han kanske börjar bli senil och drabbas av personlighetsförändring och därför agerar så irrationellt att han sprider i kring hennes saker på sina egna ägor?

Jag antar att en lekman dvs en vanlig person inte skulle uttrycka sig så. Tror de flesta inte hade uttryckt sig så därmed inte sagt att någon kan göra det. Detta är exakt vad han säger;
""Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt. Och jag tror det vara bara någon halvtimma efteråt ......... att hon var borta." (punkterna är han som pausar i uttalet)

Men som sagt, en liten bit av vad jag skrivit.

Men agree to disagree.

"Onormalt aggressivt beteende". Nej ingen har skrivit att han brukar misshandla random människor el liknande vad jag läst. Därmed så vet vi ju inte att så är fallet dock. Eller hur?
Men angående att mördare måste visa aggressivt beteende. Finns väl flera fall med seriemördare som varit idylliska medborgare med fru och barn? Utan något vida känt aggressivt beteende, förutom när de får utlopp för detta på sina offer då såklart.

"Sprider saker irrationellt". Har jag aldrig påstått. Du som påstår det. Tycker du det är ett konstruktivt svar på vad jag skriver?
2015-06-29, 00:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja problemet här är att trådskaparen har lyckats finna en "lucka" hon åberopar hela tiden att Lisa blev kissnödig. Det är ett banalt trick att köra med det eftersom ingen kan motbevisa att personen
inte helt plötsligt blir kissnödig. En tröst kan vara att det verkar som trådskaparen är ensam i sin övertygelse och övriga tycker ja,ja du får hålla på med din kissteori.
Ingen har kommit med någon bättre teori. Hur kom Lisa in i ladan? Körd i bil, som #OY föreslår, eller buren över vägen? Helt osannolikt.
2015-06-29, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Okej, då. Toa fanns i slakt/mjölkavdelningen av huset, och Lisa gick dit.

Varför skulle hon t ex göra "intrång" för att kissa hos någon annan?
2015-06-29, 00:45
Medlem
Citat:
Vad jag vet av erfarenhet så kan de börja söka nästan direkt. Vet ett barn som ej kom hem i tid och föräldrar ringde polisen som började leta efter barnet och polisen hittade barnet som hade glömt bort "klockan/tiden". Nu var barnet kanske 10-12 år och Lisa var 17 år så det kanske bedöms lite olika. Det kanske också beror på hur mycket polisen har att göra för tillfället. Har de lediga polisman som sitter i polisbilar skickar de kanske några/någon till föräldrarna. Har inte hört något gällande 24 timmar men kan de ha att göra att det efter en viss tidpunkt klassas som "skärskild händelse"? Lisas fall blev ju särskild händelse efter ett antal timmar och i samband med det verkade det som sökarbetet expanderade.

Naturligtvis görs ett avvägande. Men ett barn 0-15 år bedöms väl av naturliga skäl som prio ett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in