Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 21:35
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ni som är ifrån trakten, bor det någon i Blomberg Inga Maja stugan strax söder om stenhuset? Jag tänker på det där ödetorpet som har omnämnts, den här byggnaden ligger avsides.

kanske denna post från angladotter kan hjälpa? :

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-06-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kissteorin har vi diskuterat nästan hela dagen. Kan du tänka dig att läsa igenom själv, eller ska jag upprepa allt?

Det är en befängd diskussion om kissandets betydelse som du får ta ansvaret för själv.

Du och jag är inte vi med varandra. Jag har försökt att få in i diskussionen vad som är rimligt i ett händelseförlopp där du tar in dina egna fantasier som plausibla scenarior.
2015-06-28, 21:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Kafeägaren gick in i kafet för att se om Lisa var där. Skulle kunna tyda på att Lisa hade nyckel, vilket innebär att hon kunde gått på toa på kafeet.

Nyckeln hade kollegorna, som låste innan de satte sig i bilen.
Men de gick kanske inte att få tag på vid tillfället. Hade de sina telefoner avstängda månne?
När hördes kollegorna första gången?
2015-06-28, 21:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Detta är tredje gången jag frågar. Hur hamnade handsken i ladan, enligt din hypotes? (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Är du inte nöjd? Okej, jag har förslagit att Lisa kanske fördes in i en bil på ett eller annat vis och kördes till ladan, levande eller död. Om hon levde så hade hon kanske en handske på sig eller nedstoppad lite halvdåligt i en ficka och hon tappade den, kanske i ett tumult. Alternativt så kan gärningspersonen hanterat Lisas tillhörigheter i ladan och glömt handsken, jag förutsätter att det inte råder fullt dagsljus i ladan nattetid. Inte orimligt att gärningspersonen har arbetat nattetid för att sopa undan spår och missat handsken.

Att ingen såg handsken första gången det letades efter Lisa i ladan kan ha flera förklaringar.

Handsken låg dolt men blåste fram till synlighet.

Ett djur har flyttat handsken till synlighet.

Men den bästa förklaringen tycker jag är att ingen tittade just där handsken låg, därför hittades den inte.
2015-06-28, 21:40
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men för mig är alltså vare sig Lisas föräldrars som polisens beteende det minsta konstigt. Det insågs tidigt att det var ett äkta försvinnande där brott kunde misstänkas, och det var ju dessutom rätt.
Tycker absolut inte att det är det minsta konstigt att som förälder reagera direkt. Tvärtom.
Inte heller är det konstigt att polisen drog igång direkt. Men varför kan man inte samtidigt tänka sig att reaktionen från polisens sida kan ha haft en extra dimension i och med pappans (om det är sant) yrke? Kan inte se att en sådan fundering är särskilt mycket sämre än många andra teorier.
2015-06-28, 21:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är du inte nöjd? Okej, jag har förslagit att Lisa kanske fördes in i en bil på ett eller annat vis och kördes till ladan, levande eller död. Om hon levde så hade hon kanske en handske på sig eller nedstoppad lite halvdåligt i en ficka och hon tappade den, kanske i ett tumult. Alternativt så kan gärningspersonen hanterat Lisas tillhörigheter i ladan och glömt handsken, jag förutsätter att det inte råder fullt dagsljus i ladan nattetid. Inte orimligt att gärningspersonen har arbetat nattetid för att sopa undan spår och missat handsken.

Att ingen såg handsken första gången det letades efter Lisa i ladan kan ha flera förklaringar.

Handsken låg dolt men blåste fram till synlighet.

Ett djur har flyttat handsken till synlighet.

Men den bästa förklaringen tycker jag är att ingen tittade just där handsken låg, därför hittades den inte.
Ladan ligger mittemot kaféet, 40 meter bort. GM slog ner Lisa vid kaféet, stoppade in henne i bagageutrymmet, körde till ladan och lastade ur henne, varefter hon tappade handsken.

Du pratade om Ockhams raktvål. Vad säger Ockham själv om händelseförloppet, vilket är sannolikast? Ditt scenario eller att Lisa gick själv?
2015-06-28, 21:45
Medlem
boidis12s avatar
AJ lär inte ha behövt låsa upp några dörrar på ladan mitt emot cafeét . Dörrarna var ju borttagna och stod vid sidan av dörröppningen . Där var ju bara att traska in för både pappan och polisen .
Jag tror inte handsken fanns där på söndag kväll utan har placerats där på måndagen .
Och inga mopedhandskar blåser i motsatt riktning mot var vinden kommer ifrån .
2015-06-28, 21:46
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nyckeln hade kollegorna, som låste innan de satte sig i bilen.
Men de gick kanske inte att få tag på vid tillfället. Hade de sina telefoner avstängda månne?
När hördes kollegorna första gången?
En av kollegerna är kafeägarinnans dotter.
Och så tar alla det för en självklar sanning att bara för att Lisa inte denna dag låste dörren så har hon ingen nyckel.
Senast redigerad av djembelelle 2015-06-28 kl. 21:49.
2015-06-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avaldamon
Jo, men det känns mer som en trådsanning utan någon som helst verklighetsförankring.

Det klart något sådant inte kan förekomma i det idylliska Sverige. Är det inte dags att vakna upp och inse att denna typ blir mer och mer vanlig. Även i Sverige.
2015-06-28, 21:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ladan ligger mittemot kaféet, 40 meter bort. GM slog ner Lisa vid kaféet, stoppade in henne i bagageutrymmet, körde till ladan och lastade ur henne, varefter hon tappade handsken.

Du pratade om Ockhams raktvål. Vad säger Ockham själv om händelseförloppet, vilket är sannolikast? Ditt scenario eller att Lisa gick själv?

Logiskt sett är min förklaring sannolikast tycker jag. Helt naturligt att om jag gör något brottsligt mot någon på en plats där jag riskerar att synas så försöker jag att dra mig till en säker plats så fort som möjligt i syfte att få tid att tänka till lite hur jag ska komma ur situationen. Jag tror att ladan var den första anhalten i ett akut och stressat läge. Mopeden fanns det inte tid och möjlighet att trolla bort, gärningspersonen hade riskerat att upptäckas, därför stod den kvar även om det bästa vore att gömma även den.

Inte säkert att Lisa lastades ur vid ladan, hon gick kanske på egna ben in i slaktrummet och blev våldtagen. En stark man som drar i en person som inte vill gå med gör kanske så att offret tappar sin handske och det är inte säkert att gärningspersonen gick tillbaks till den plats där detta hände för då var hon kanske död och låg i slaktrummet. Bilen flyttas dit och kroppen lastas.
2015-06-28, 21:54
Medlem
Det sägs att BO hittades på Martorp. Men även att MGM hämtades/greps i bostaden. Sen skrivs det att BO hittades inom samma avspärrning där MGM hämtades/greps. Men inte var det väl avspärrat från deras bostad och till Martorp? Hur hänger det ihop?
2015-06-28, 21:54
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Tycker absolut inte att det är det minsta konstigt att som förälder reagera direkt. Tvärtom.
Inte heller är det konstigt att polisen drog igång direkt. Men varför kan man inte samtidigt tänka sig att reaktionen från polisens sida kan ha haft en extra dimension i och med pappans (om det är sant) yrke? Kan inte se att en sådan fundering är särskilt mycket sämre än många andra teorier.

Ah, då fattar jag hur du menar.

Men för min del är det inte sannolikt. Om den som anmäler en person försvunnen på ett sakligt sätt kan påvisa att det är något skumt så drar nog apparaten igång ändå. Jag är ganska säker på att jag själv skulle ha kunnat vara lika rationell som Lisas pappa, trots att jag inte innehar ett känsligt yrke.

Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
En av kollegerna är kafeägarinnans dotter.
Och så tar alla det för en självklar sanning att bara för att Lisa inte denna låste dörren så har hon ingen nyckel.
Det ryktas om att den som per moped lämnade arbetsplatsen en stund innan de andra är caféägarens dotter, men det är inte bekräftat. Det har såvitt jag vet inte framkommit att de två som skildes från Lisa strax innan försvinnandet skulle vara denna dotter.

Det känns inte särskilt sannolikt att en sommarjobbare som Lisa skulle ha egen nyckel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in