Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 21:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, det är definitivt på Martorp.

#Sgt.Bland pekade ut rätt skjul: http://www.hitta.se/kartan!~58.53910,13.36991,18z/tr!i=HlhLa4lU/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20Källby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/geocode!l=58.53902:13.37068!z=18
Jo men sen har det ju inte framkommit så mycket mer än att krimteknikerna arbetade i skjulet på fredagkväll/lördagmorgon. Det finns ju ett par frågor som direkt är hyperintressanta. Om vi antar att hela eller delar av BOs kropp hittades därinne så blir ju första frågan om där är låst? Och isf vem som har nycklar?
2015-06-28, 21:26
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Fast det motsägs ju av att flera postare här i tråden (inklusive mig själv) har sagt att de skulle agera precis likadant som Lisas föräldrar. Och detta utan att dessa postare (åtminstone inte jag) har något med det militära eller andra känsliga arbeten.
Men är det verkligen en motsägelse?
2015-06-28, 21:28
Bannlyst
Vill minnas att polisen gjorde ett uttalande om att de trodde LH fanns kvar i området.
Kan det varit så att GM slagit på mobilen?
Ev. laddat på med lite ström för att kolla något?
Minns inte när ev. displayen hittades kontra uttalandet.
2015-06-28, 21:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Jag tror att det befarades att det fanns en hotbild, inte mot LH utan hennes far och att det kunde röra sig om ett beställningsjobb.

Att en lejd mördare skulle vara den som innehar nycklar till det låsta förvaringsutrymmet på Martorp ter sig ha låg sannolikhet.
Senast redigerad av LeeVan 2015-06-28 kl. 21:33.
2015-06-28, 21:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Fast det motsägs ju av att flera postare här i tråden (inklusive mig själv) har sagt att de skulle agera precis likadant som Lisas föräldrar. Och detta utan att dessa postare (åtminstone inte jag) har något med det militära eller andra känsliga arbeten.

Du har påtalat det här några gånger nu, trots det verkar det vara svårt för vissa här att förstå. Jag skulle också ha reagerat likadant, men det hjälper inte, folk kommer att fortsätta tycka att pappans agerande är mystiskt.

Jag kan tänka mig att om brottet är relaterat till pappans engagemang inom Försvarsmakten så skulle vi antagligen inte ens veta att Lisa försvann och hittades mördad, det ligger i sakens natur.
2015-06-28, 21:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du påminner om professor Persson. Han är duktig på statistik och sannolikhet, och är en stjärna på lösta rättsfall. Men till skillnad från dig så gissar han utgången. Har han rätt? Nja...
LGWP är en fyllbult som är bra på att berätta sagor. Han har jobbat med kalla fall i över fyrtio år och fortfarande inte löst ett enda. Ingen Poirot precis enligt min åsikt.
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Men är det verkligen en motsägelse?
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men för mig är alltså vare sig Lisas föräldrars som polisens beteende det minsta konstigt. Det insågs tidigt att det var ett äkta försvinnande där brott kunde misstänkas, och det var ju dessutom rätt.
Medlem
En tanke, som mycket väl kan vara fel, är att när hon kom inför arbetsdagen, gick inom ladan.
Kanske var där en katt som hon kände extra för, kanske var där någon som hade ett rent socialt möte, vet inte.

Men om hon nu besökte där innan och i samband med att hon klappade katten, snackade med de lokala, eller arbetskamraterna, la ifrån sig sina saker och när hon lämnar missar ena handsken.

På väg mot hemfärd, vid mopeden, märker att hon saknar en handske, ställer ifrån sig, sätter i nyckeln, för att kolla ev jackficka, påse, moped.

Ger sig från mopeden för att se om hon tappat handsken på vägen, fortsätter leta på troliga ställen.

Råkar se något hon inte bör se, eller frågar någon på plats som råkar vara där av nån anledning.

Tror inte på någon planerad gärning, möjligtvis att någon var där för hennes skull, men det är omöjligt att veta med den information som finns tillgänglig.
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av 90MileBeach
Det här har jag trott redan fr början. AJ's sätt verkar mycket märkligt. En rik, gammal man, boende som i ett slott, som velat ha en ung flicka som princessa för att tillfredställa sina behov...Det finns många gamlingar som fortvarande har sexuella intressen.

Han har säkert arbetat hårt sitt liv. Så enligt era teorier om hårt arbetande lituerna är oskyldiga är väl samma sak.
2015-06-28, 21:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du har påtalat det här några gånger nu, trots det verkar det vara svårt för vissa här att förstå. Jag skulle också ha reagerat likadant, men det hjälper inte, folk kommer att fortsätta tycka att pappans agerande är mystiskt.

Jag kan tänka mig att om brottet är relaterat till pappans engagemang inom Försvarsmakten så skulle vi antagligen inte ens veta att Lisa försvann och hittades mördad, det ligger i sakens natur.
Detta är tredje gången jag frågar. Hur hamnade handsken i ladan, enligt din hypotes? (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-06-28, 21:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Har handsken blåst in så har gårdsdörren med allra största sannolikhet varit öppen. Då har troligen både far och polis genomsökt ladan redan på kvällen. Då denna byggnad är närmast cafeet förutom huset "bakom" cafeet. Kan förvisso varit mörkt då men tycker ändå polis med ficklampa alternativt polishund skulle ha funnit handsken då. (vet ej när polishund togs in i sökandet dock)

Var dörren stängd så har den aldrig kunnat blåsa in i ladan. Då hade handsken möjligen legat utanför gårdsdörren.
Om dörren var stängd så har antingen Lisa nån gång varit i ladan frivilligt eller ofrivilligt alternativt har någon "planterat" handsken.

Men hade jag varit fadern så hade jag såklart öppnat och letat där ändå. Och kanske polisen också?

Var dörren låst;
Då AJ enligt egen utsago fick reda på det "redan en halvtimma efter att det hade hänt" så antar jag att han var på plats relativt kort efter att fadern kom till platsen eller iallafall nångång på söndag kväll.
Då han varit villig att få sina ägor genomsökta de övriga dagarna så borde han om någon bad honom låst upp i ladan för fadern eller polisen.

Så sannolikheten att den inte hittas redan på söndag kväll om.. den låg där då är låg tycker jag.
Men jag har haft fel förut...

Det är ett korrekt antagande tycker jag. Det finns tyvärr inga uppgifter om hundpatrull redan under söndagen, men jag antar att det inte blev aktuellt förrän under måndagen.

Vid händelse av öppen gårdsdörr, lär åtminstone polis ha gjort en snabb kontroll, men utan att gå in (?) eller bryta upp dörrar.
AJ´s tidangivelse om "en halvtimme" är virrig. Man vet inte riktigt vad som avses. Antingen fick han samtal av polisen under sen söndag-kväll. Polis kan på väldigt kort tid skaffa kontaktinfo på fastigheter. Det borde då muntligt, lett till tillgång till hela fastigheten redan under kvällen.
Det är ju inte husrannsakan det handlar om heller, utan enbart tillstånd av fastighetsägaren i detta fallet.

Eller också fick han en mer officiellt besked senare. Jag vill dock luta mer åt att tro på det första alternativet, då omständigheterna såg ut som dom gjorde.

Att spinna vidare är att dra till med spekulation. Men i mina ögon står det ganska klart att handsken inte blåst in i ladan. Den har hamnat där av annan orsak.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-28 kl. 21:44.
2015-06-28, 21:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90MileBeach
Det här har jag trott redan fr början. AJ's sätt verkar mycket märkligt. En rik, gammal man, boende som i ett slott, som velat ha en ung flicka som princessa för att tillfredställa sina behov...Det finns många gamlingar som fortvarande har sexuella intressen.

Hans fru är född 1952. De gifte sig 1985 så intresset har nog funnits..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in