Citat:
Ursprungligen postat av
Pungont
Har handsken blåst in så har gårdsdörren med allra största sannolikhet varit öppen. Då har troligen både far och polis genomsökt ladan redan på kvällen. Då denna byggnad är närmast cafeet förutom huset "bakom" cafeet. Kan förvisso varit mörkt då men tycker ändå polis med ficklampa alternativt polishund skulle ha funnit handsken då. (vet ej när polishund togs in i sökandet dock)
Var dörren stängd så har den aldrig kunnat blåsa in i ladan. Då hade handsken möjligen legat utanför gårdsdörren.
Om dörren var stängd så har antingen Lisa nån gång varit i ladan frivilligt eller ofrivilligt alternativt har någon "planterat" handsken.
Men hade jag varit fadern så hade jag såklart öppnat och letat där ändå. Och kanske polisen också?
Var dörren låst;
Då AJ enligt egen utsago fick reda på det "redan en halvtimma efter att det hade hänt" så antar jag att han var på plats relativt kort efter att fadern kom till platsen eller iallafall nångång på söndag kväll.
Då han varit villig att få sina ägor genomsökta de övriga dagarna så borde han om någon bad honom låst upp i ladan för fadern eller polisen.
Så sannolikheten att den inte hittas redan på söndag kväll om.. den låg där då är låg tycker jag.
Men jag har haft fel förut...
Det är ett korrekt antagande tycker jag. Det finns tyvärr inga uppgifter om hundpatrull redan under söndagen, men jag antar att det inte blev aktuellt förrän under måndagen.
Vid händelse av öppen gårdsdörr, lär åtminstone polis ha gjort en snabb kontroll, men utan att gå in (?) eller bryta upp dörrar.
AJ´s tidangivelse om "en halvtimme" är virrig. Man vet inte riktigt vad som avses. Antingen fick han samtal av polisen under sen söndag-kväll. Polis kan på väldigt kort tid skaffa kontaktinfo på fastigheter. Det borde då muntligt, lett till tillgång till hela fastigheten redan under kvällen.
Det är ju inte husrannsakan det handlar om heller, utan enbart tillstånd av fastighetsägaren i detta fallet.
Eller också fick han en mer officiellt besked senare. Jag vill dock luta mer åt att tro på det första alternativet, då omständigheterna såg ut som dom gjorde.
Att spinna vidare är att dra till med spekulation. Men i mina ögon står det ganska klart att handsken inte blåst in i ladan. Den har hamnat där av annan orsak.