Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 18:09
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Varifrån kommer kissteorin ??
Tror inte ett svatt på att en tjej i LH:s ålder skulle sitta och kissa inne i ladan .
Antagligen gör hon det i så fall innan på cafeét
Hennes kamrater såg ju henne gå runt knuten med hjälmen i handen .
Jag tror ju att MGM väntat på henne där och slagit klorna i henne .
Bara att vänta tills hon har satt på sig hjälmen och slå till .
Man både hör och ser sämre med en hjälm på huvudet ....
Jag vet inte hur starka alla andra här på fb är men en tjej på 45-50 kg är ju ingen match att lyfta upp och bära iväg utan att det blir några släpspår .
Antingen har dom varit två , en med bil som kommit dit och hämtat dom eller så har han burit henne rätt över vägen in i ladan och haft bilen på baksidan . Att ta LH bakom cafeét , slänga in henne i bilen och köra typ 2 km tar väl cirka 7 minuter . På vägen därifrån drar man hammaren i mobilen som slutar fungera .
Det är så långt dom har hunnit på 7 minuter och där hittas mobildelarna längs grusvägen sydost om cafeét .

Tycker jag låter rätt troligt. Sätt i sladden till Ockhams rakapparat och kör ett varv, vettja!
2015-06-28, 18:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Låter inte alls otroligt.

Citat:
Tror inte ett svatt på att en tjej i LH:s ålder skulle sitta och kissa inne i ladan .
Jag vet inte hur starka alla andra här på fb är men en tjej på 45-50 kg är ju ingen match att lyfta upp och bära iväg utan att det blir några släpspår .
Antingen har dom varit två , en med bil som kommit dit och hämtat dom eller så har han burit henne rätt över vägen in i ladan och haft bilen på baksidan . Att ta LH bakom cafeét , slänga in henne i bilen och köra typ 2 km tar väl cirka 7 minuter . På vägen därifrån drar man hammaren i mobilen som slutar fungera .
Det är så långt dom har hunnit på 7 minuter och där hittas mobildelarna längs grusvägen sydost om cafeét .

Låter inte alls otroligt. Kan mycket väl ha gått till som du skriver.
2015-06-28, 18:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Kissteorin har vi diskuterat nästan hela dagen. Kan du tänka dig att läsa igenom själv, eller ska jag upprepa allt?
2015-06-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kissteorin har vi diskuterat nästan hela dagen. Kan du tänka dig att läsa igenom själv, eller ska jag upprepa allt?

Som bygger på ett löst antagande om att Lisa skulle blivit akut kissnödig ... och gått in i annan persons egendom och gjort sina behov. Hur sannolikt är det?
2015-06-28, 18:19
Medlem
Citat:

Kissterorin verkar inte logisk. Precis lämnat caféet och blir helt plötslig kissnödig? Vill inte förkasta det men det verkar inte troligt.
2015-06-28, 18:21
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Att denne skulle ha fattat att mopeden måste bort för att inte ge polisen en uppenbar ledtråd om att bortrövandet skett på plats. Det gynnar ju (en lokal) GM att polisen måste leta över en större area.
Att nyckeln suttit i, pekar dessutom på att hon inte bara gått iväg för att hälsa på någon kompis.
De har befunnit sig i eller alldeles vid ladan, och lockat/lurat LH att gå ifrån/kliva av mopeden och gå in i ladan.
Hon har då hjälmen i handen eller på sig, de måste ha sett eller förstått att där fanns en moped .
Kanske överrumplades hon snabbt, kanske täpptes mun och händer bands med silvertejp, sedan var det enkelt att transportera henne, levande eller död.
Jag lutar åt att hon transporterades bort av bägge litauerna och utsattes för övergrepp någonstans, kanske ute i terräng som sannolikt också är mordplatsen.
Tror inte på att hon blev dräpt i ladan, ej heller utsatt för övergrepp där, hon oskadliggjordes och fördes bort till en annan plats.
Hon var troligen död då litauerna lämnade henne i Martorp. Får man verkligen hoppas iaf så att hon slapp lida ytterligare.
Kanske polisen nu har kännedom och hittat den platsen. Detta är mest sannolika scenario.
Jag har en känsla för att detta kan ha varit brutalt och riktigt grisigt gjort av öststatarna, inget jag hoppas på dock.
Brödernas fruar kanske när de fällts och fängslats kommer att vittna om brutala män och om den misshandel de fått utstå, då blir det så mycket enklare att förstå, bilden klarnar.
Man kanske ska undvika att grotta ner sig i FUP:en när den kommer, kan bli tråkig läsning.
Senast redigerad av krackelerar 2015-06-28 kl. 18:28.
2015-06-28, 18:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som bygger på ett löst antagande om att Lisa skulle blivit akut kissnödig ... och gått in i annan persons egendom och gjort sina behov. Hur sannolikt är det?
Det kan ha varit någon där som jobbade, och hon frågade artigt först.
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Kissterorin verkar inte logisk. Precis lämnat caféet och blir helt plötslig kissnödig? Vill inte förkasta det men det verkar inte troligt.
Vid urinvägsinfektion blir man ofta kissnödig, och det är vanligast hos kvinnor i 20-årsåldern.

Även om hon var frisk kan hon ha tänkt till en extra gång innan hon satte sig på moppen och tagit det säkra före det osäkra och gått på toa i ladan.
2015-06-28, 18:26
Medlem
Efter att försökt plöja igenom detta virrvarr så har jag i alla fall några funderingar.
1) Det kan vara mobiltelefonen som någon var ute efter, inte för att stjäla utan för att komma åt eller radera information (bilder, länkar, mejl eller annat). I så fall väntade vederbörande ensam på rätt tillfälle. Sedan gick det riktigt överstyr.
2) Vid ett sådant scenario kan man slå av mobilfunktionaliteten för att inte bli spårad om man tänkt ta mobilen.
3) Apropå diverse "kissteorier" så kan ex vis rädsla för att köra första gången ensam finnas som orsak. Nervositet... Men det behöver inte ha med eventuellt motiv för gärning att göra.
4) Allt tyder på extremt dåligt bevisläge hittills. Men eftersom man tagit in två kan ju knappast domstolen släppa ännu utifall att de skulle kunna ha med saken att göra. Att sänka misstankegraden hade säkerligen gjort att de inte häktades.
2015-06-28, 18:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vid urinvägsinfektion blir man ofta kissnödig, och det är vanligast hos kvinnor i 20-årsåldern.

Även om hon var frisk kan hon ha tänkt till en extra gång innan hon satte sig på moppen och tagit det säkra före det osäkra och gått på toa i ladan.

Du är helt otrolig, vet du det?

Du glömmer bort att hon kanske var bajsnödig, det fanns kanske inget toalettpapper i ladan, då faller din hypotes.

Lisa kunde kissa innan hon åkte iväg, fanns toalett på caféet, och om hon inte var jättenödig när hon gick till mopeden var det förmodligen inte värre än att hon skulle kunna hålla sig i en timme eller så.

Det finns antagligen sjukdomar som gör att man måste kissa en gång i timmen, men bespara oss en utläggning om det, tillför inte tråden något av värde tycker jag. Du driver saken in absurdum.
2015-06-28, 18:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du är helt otrolig, vet du det?

Du glömmer bort att hon kanske var bajsnödig, det fanns kanske inget toalettpapper i ladan, då faller din hypotes.

Lisa kunde kissa innan hon åkte iväg, fanns toalett på caféet, och om hon inte var jättenödig när hon gick till mopeden var det förmodligen inte värre än att hon skulle kunna hålla sig i en timme eller så.

Det finns antagligen sjukdomar som gör att man måste kissa en gång i timmen, men bespara oss en utläggning om det, tillför inte tråden något av värde tycker jag. Du driver saken in absurdum.
Den troligaste orsaken till att hon gick in i ladan är att hon blev kissnödig. Har du någon bättre teori?

Att två män skulle överfalla och dra iväg henne är mer absurt. Dessutom, varför tog de inte moppen? Utan den hade polisen inte vetat var den skulle börja leta.
2015-06-28, 18:33
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det som har sagts är att Lisa blev presenterad för AJ på söndagen, och när AJ i efterhand berättade detta i en intervju nämnde han att det var första gången hon tog moped till jobbet, vilket han fått höra av andra, i efterhand.

Det vet vi ju inte om hon berättade, att hon åkte moped till och från jobbet för första gången, för AJ på söndag morgon när AJ "träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet" ELLER om han fik reda på det efter Lisa försvann och tillfogade den infon i interviewet.

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Publicerad 17 jun 2015 21:08

"Arne träffade själv Lisa Holm för första gången samma dag som hon försvann.
– Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv och det är en sådan tragedi att det liknar ingenting. Ofattbart är det, säger han."
2015-06-28, 18:35
Medlem
Så vad tror vi? Kommer de misstänkta bröderna åtalas nu på tisdag?

Det måste väl vara så att det finns bevisning som vi inte är medvetna om. Känns ju konstigt att hålla någon häktad annars, framförallt när häktningen överklagas och fastställs i hovrätten.

Hur vanligt är det att polisen har tokfel vad gäller sådant här?

När kan vi förvänta oss information om dödsorsak och när hon dog?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in