Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 02:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Samma nyckel lär det vara till båda låsen. Men som sagt, det är två lås.

Nej, inte förrän vi vet modell moped. Tills dess är det ett lås eller två.

Citat:
För mig löser det ändå inga frågor eftersom det är sällan man utnyttjar utrymmet under sadeln bl a pga att dess utformning ofta passar ganska illa utom just för en hjälm. Själv har jag regnkläderna liggandes där, mkt mer får inte plats.
Vad nu Linda hade för bagage i påsen vet jag inte heller men vore det bara fråga om plånbok och hårborste eller annat smått, packar man ju undan det på en gång, vanligtvis innanför ytterjackan i höjd med mage/midja.

Citat:
Bytte hon kläder eller pälsade på sig mer kläder utanpå de som hon redan hade? Kanske hade hon fått ta med sig överblivet fikabröd hem till familjen?

Hon hade pälsat på sig extra kläder.

Citat:
Oavsett vilket, bara huvudlösa kör med påse på styret. Bara för att understryka för de som fortfarande inbillar sig att hon ämnade åka x antal mil i blåsväder med påse på styret. Bagage oftast i toppbox, finns inte det så vid fötter/ben eller under sadel om man har möjlighet att stuva in det där. Eller så faller det på ren lättja, det är enklast och snabbast att placera bagage framför sig vid fötter och det är relativt skyddat från vind.

Ingen gör troligen det - inte Lisa heller. Varför tro att hon skulle åka med påsen 4 mil?
Hon hade nog tänkt lägga ner det under sadeln men inte hann inte.
2015-06-28, 02:27
Bannlyst
Repriserar min teori ..har en annan teori, bra som någon annan, tror inte Lisa någon gång var i den öppna ladan, gm såg Lisa på väg mot moppen, parkerade strax efter kollegorna åkte iväg i all hast mot Skara busstation.

Gm går fram mot Lisa, vad som sägs o görs vet jag inte, kanske han erbjuder cigg, hon ev nekar, kanske gör han närmanden, hon svingar hjälmen mot honom, han parerar, hon fäktar mot honom och han tar tag i en handskbeklädda handen, handsken åker av, han slår henne hårt i bakhuvudet, hon tuppar av, han stampar sönder mobilen, bär Lisa till bilen , tar med sig hjälmen (eftersom han tagit på den) och dom trasiga mobildelarna, stoppar på sig moppehandsken i fickan.

Traumatisk stress, kör iväg, kommer på att han måste göra sig av med mobilen, slänger först ut mobilen, som hamnar mitt i åkern, i ett dike (inte bekräftat) sen displayen, sen skalet, slängt från förarsidan varför det ligger utmed vänstra körfältet om man utgår från ladan o den sträckningen till där lisa hittades, vad som sen kan ha hänt är än mer svårgissat....kanske han körde in Carporten el vad man nu ska kalla skjutdörrarna där i Martorp, klädde av och våldtog henne, hon vaknar och han får panik, han har ihjäl henne på något sätt för att hindra vad han gjort ska komma ut, gömmer henne inne i ladan och åker hem

Konfronterar sin bror och avslöjar det hemska han gjort, senare under natten åker dom och hämtar upp Lisas kropp kör mot den lilla byggboden, lyfter in henne och klädesplaggen, låser om boden och åker hem, det är nattetid och dom märker inte att ett litet klädesplagg hamnar på marken nedanför bilen,kanske svarta trosor

Någon dag efter om går dom med sin godsherre A.J och rekar av arbetsplatsen ifall det finns något att göra där nu när polisen letar efter Lisa, mgm som stoppat handsken i fickan, vilket han totalt glömt av är ev nervös, gräver efter en tändare i jackfickan och tappar handsken på marken, tror han är upptäckt gör en halv pudel, men Grevfen har inte så vältrimmade synapser längre så han hinner aldrig uppfatta det hela, utan helt godtroget, -jahaaa, det här skall vi nog räcka till konstaplen

Inne på sjunde/åttonde sökdagen förstår bröderna att dom snart kanske måste byta gömställe för Lisas kropp, dom går iväg för att reka o se om det luktar lik om boden, stöter på patrull strax innan byggboden i form av Missing people och viker av, går tillbaks och låtsas som att det regnar på ett dåligt sätt vilket får mp att reagera o ringa polisen.......

Det är min teori och jag har följt det här sen dag ETT, ägnat det här hela min fritid under tre veckor, har iof inte så mycket som trebarnspappa till tre döttrar o jobbar i sjukvården, men tror inte den är inte sämre än andra teorier och kanske inte mycket bättre heller än en del andra, tror dock inte på skitteorier om pappan, säpo, is, alien, grisar eller tomten iaf
2015-06-28, 02:28
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Har säkert varit uppe förut, men vad var det för inavlade pudlar till sökhundar som användes som inte kunde sniffa sig 20 meter bort till handsken och ytterligare ett tiotal meter till mjölkrummet (som ju varit av stort polisiärt intresse)?

Just det, mycket bra fråga, det är ju jätte konstigt, jag har tidigare påpekat precis samma sak.
2015-06-28, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KofotarConny
Jag är bekant med omgivningarna. Jag är uppvuxen i bygden och jobbar just nu på Kinnekulle med omnejd. Dock inte så att jag hittar som i min egen ficka. Jag visste t.ex inte om den grusväg som går väst-öst från cafet-säteriet-"nästan"-Martorp innan detta fallet. Denna platsen jag var idag på åker jag emellanåt, i jobbet och privat. Det är krokiga vägar, skogsdungar, hagar, liten bebeyggelse och lite trafik. Jag är uppvuxen i området. Jag brukar sällan plocka blommor, det var min mor som beställde det.

Lite skitiga kläder. Jag reagerade inte på skicket jätteingående. Det såg ut som det var hela kläder, men jag kan missta mig. Det mesta av plaggen låg i en hög, förutom ett plagg 10 meter bort. Inga underkläder.

EDIT: Jag känner till AJ. Han äger stora ägor runt Källby/Husaby bl.a. Aldrig träffat honom dock, men han bor för jäkla fint på sitt säteri. Jag känner ingen som är direkt inblandad i det här. Som tur är.

Tack för utförligt svar. OK, du känner inte någon inblandad direkt, men någon du känner kanske gör det?

Vad är det för prat på byn? Vad säger din mor, kvinnor brukar ju veta en hel del matnyttigt skvaller. Har du några teorier om Litauerna och AJ, eller har du hört andra i bygden spekulera?
2015-06-28, 02:42
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Vad jag förstått som följt o läst allt som finns att förkovra sig i, så höll man på med ett arbete i den öppna ladan, och även grävt där efterhand av polis, sen när det gäller mjölkrummet så har jag förstått att det användts som ett sk slaktrum sista åren, vid något foto jag sett med kriminaltekniker och när jag förstorar upp, kan man tydligt se hur rummet är helkaklat och säkerligen klinkers på golvet, varför kanske hundars intresse för blodspår där varit ointressant med tanke på dom mängder volymer med blod som kan runnit där från vilt.....

Kanske det, och så har man möjligtvis tagit diverse prov för att testa om något var människo blod, och fått tillbaka positive svar och därpå testat dna och när det då, efter några dagar, kanske kom svar att det var Lisa's blod DÅ blev "mjölk/slakt-rummet" avspärrat och undersökt från topp till tå och är ju som jag förstått det fortfarande avspärrat.
2015-06-28, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det kanske går att återställa i efterhand om man hittar rätt delar? Så de nu i efterhand kan se kordinationer från typ GPS-inställningar eller nåt. Exakt sista känna position (GPS?) innan den kraschade typ. Alltså hitta svaret i mobilen och inte från operatörens utskrift.

Är det helt uteslutet att mobilen kan ha gett någon form av signal under tiden hon var försvunnen? Även om det var svårt att avgöra var mobilen befann sig så kanske det ändå syntes att den rörde sig marginellt i samhället. Tänkte att detta kanske kunde vara anledning till att polisen verkade så säkra på att hon var kvar i samhället.

Då får man återställa den på fyndplatsen. Mobilen har gett en sökbar signal ända tills den på något sätt krossades. Om detta är fyndplatsen eller hennes arbetsplats vet jag ej.
Detta har inget med GPS att göra utan det är mobilens bärsignal som söks och sökmöjligheterna är ganska lika oavsett var i landet det sker (undantaget ren obygd).
Kan tilläggas att det kan ju ha förekommit fler mobiler på aktuell plats som fastnat i nätet.
2015-06-28, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kanske det, och så har man möjligtvis tagit diverse prov för att testa om något var människo blod, och fått tillbaka positive svar och därpå testat dna och när det då, efter några dagar, kanske kom svar att det var Lisa's blod DÅ blev "mjölk/slakt-rummet" avspärrat och undersökt från topp till tå och är ju som jag förstått det fortfarande avspärrat.
ajjemen, inte omöjligt alls, men jag kan förstå vilken intrikat uppgift man kan stå inför just
där, cocktail med levrat blod, heja forensic
2015-06-28, 02:52
Medlem
KofotarConnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack för utförligt svar. OK, du känner inte någon inblandad direkt, men någon du känner kanske gör det?

Vad är det för prat på byn? Vad säger din mor, kvinnor brukar ju veta en hel del matnyttigt skvaller. Har du några teorier om Litauerna och AJ, eller har du hört andra i bygden spekulera?
Np.
Ja jag vet folk som berörts av det här på närmre håll, men inte mer än att jag vet namnet på vederbörande och vilken relation den haft till LH. Bygden är liten så visst snackas det. Men Flashback är ändå steget före, oavsett om det är konspirationsteorier eller fakta. Därför hoppas jag att det är med försiktighet folk skriver sina teorier här inne, eftersom vissa människor tenderar till att ta Flashback för sanning i sin helhet och så sprids det falsarier i verkliga livet.

Det pratas om det, men det är snarare ur en emotionell hållning. Traumatiskt för en landsidyll och det är ofattbart för oss att det händer på bonnvischan.
2015-06-28, 02:53
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Lägg av! snart tror du på dig själv. Hur var det nu fick du skriva på något papper på intygande av
tystnadsplikt. Tänk dig för nu Om du svarar Ja ska du finnas i FUP säger du Nej är du ett troll.
" Ursprungligen postat av KofotarConny
Såhär var det. Idag strax innan 1500 skulle jag plocka vilda blommor inför en fest imorgon. Jag stannar till vid en plats och går in ungefär 10 meter på ängen. Där märker jag att det ligger ett flertal klädesplagg, samt ytterligare ett 10 meter längre in. Jag slår inte på stora trumman direkt och påstår att det är LH's saker. Senare när jag kommer hem ikväll så skickade jag ett mailformulär på polisens hemsida. När jag nämnde detta i tråden ansåg flera att jag borde ha ringt. Givetvis. Dåligt samvete ifall det kan vara något viktigt så ringer jag. Två kriminalare ringer upp efter en halvtimma och frågar om vägen hem till mig. Plockar upp mig, jag visar platsen. De plockar med sig sakerna i pappkassar. Tar min födelsedata och skjutsar hem mig. "

Han innbillar sig att polisen plockar upp det som kan vara bevismaterial utan att fotografera, dokumentera, söka genom omgivningarna, utan att tilkalla tekniker, men bara lägger möjliga bevis i papplådor, snacka om kille som tittar på film!
2015-06-28, 02:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Någon dag efter om går dom med sin godsherre A.J och rekar av arbetsplatsen ifall det finns något att göra där nu när polisen letar efter Lisa, mgm som stoppat handsken i fickan, vilket han totalt glömt av är ev nervös, gräver efter en tändare i jackfickan och tappar handsken på marken, tror han är upptäckt gör en halv pudel, men Grevfen har inte så vältrimmade synapser längre så han hinner aldrig uppfatta det hela, utan helt godtroget, -jahaaa, det här skall vi nog räcka till konstaplen

Visst är det förunderligt om polis sökt igenom ladan på kväll/natt innan - och godsherren säger att den ligger mitt i ladan när de/nån av dem får syn på den på måndag morgon. Vore intressant att veta vem av dem som ser den först?

Nån pekar ut/upptäcker handsken.
En av bröderna tar upp den, sen samarbetspartnern och slutligen godsherren - som jag inte tror är så naiv alls som du skriver. Han verkar snarare vara navet i en hel del.
Med viss reservation: sa han inte själv att han fick höra att hon var borta redan en halvtimme efter information om försvinnandet? Då går röksignalerna fort.
Senast redigerad av develi 2015-06-28 kl. 02:58.
2015-06-28, 02:55
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Då får man återställa den på fyndplatsen. Mobilen har gett en sökbar signal ända tills den på något sätt krossades. Om detta är fyndplatsen eller hennes arbetsplats vet jag ej.
Detta har inget med GPS att göra utan det är mobilens bärsignal som söks och sökmöjligheterna är ganska lika oavsett var i landet det sker (undantaget ren obygd).
Kan tilläggas att det kan ju ha förekommit fler mobiler på aktuell plats som fastnat i nätet.
Kan en mobil som fanns i samma cell när Lisas mobil dog tillhöra GM?Om det enbart finns en till mobil där då är väl saken klar eller att enbart den (GMs)mobil följer Lisas?Eller att den också stängs av i samma cell?Elleer om det är en hemlig mobil som kan sammankopplas med GM?
2015-06-28, 02:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KofotarConny
Np.
Ja jag vet folk som berörts av det här på närmre håll, men inte mer än att jag vet namnet på vederbörande och vilken relation den haft till LH. Bygden är liten så visst snackas det. Men Flashback är ändå steget före, oavsett om det är konspirationsteorier eller fakta. Därför hoppas jag att det är med försiktighet folk skriver sina teorier här inne, eftersom vissa människor tenderar till att ta Flashback för sanning i sin helhet och så sprids det falsarier i verkliga livet.

Det pratas om det, men det är snarare ur en emotionell hållning. Traumatiskt för en landsidyll och det är ofattbart för oss att det händer på bonnvischan.

ju mer du håller på destå mer trollvarning.....du språkar vitt o brett om ditten o datten o hur lokalt känt det är men just den här grussvängen var nåt nytt.....njaa, vet ifan, gå hem o gör rätt, lurar inte mej igen iaf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in