Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 16:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vitryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Först litauen sen ryssland, då har sverige inte en chans att få henne utlämnad.

Ja eller till Vitryssland. Endast ca fyra timmar med bil från hennes hemstad Visaginas.

https://www.google.se/maps/dir/Visaginas,+Litauen/Vitryssland/@54.7800773,27.5156876,7z/data=!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x46c2c9342d2c0a35:0x400 d18c70e9dbd0!2m2!1d26.4313169!2d55.597276!1m5!1m1! 1s0x46da2584e2ad4881:0xa1d181ec8c10!2m2!1d27.95338 9!2d53.709807
2015-06-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hilliz
Vet du detta säkert, eller är det en trådsanning?

Vad är en trådsanning? Jag vet inte.
2015-06-25, 16:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Självklart, och vittnen (fru och Lisas storasyster vet att han var hemma till klockan 20 00), därefter åker han och frun(eller storasyster) ut för att leta.

Tycker att du borde sätta dig in i saken före du postar här. Och har Aftonbladet-reklam som avatar.....
Vad skall det hjälpa att läsa här?
Ingen här har en aning om vilka som blivit hörda än.
2015-06-25, 16:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Sluta snacka skit. Jag har aldrig menat att andra GM är lika tänkbara och jag framför alternativhypoteser. Är det fel med det? Detta är ett diskussionsforum, och det skulle vara rätt tråkigt om alla vore överens. Att du inte vet, eller vill förstå, är ditt problem.

Ditt pokertrams kan du hålla för dig själv, jag föredrar verkligheten.

Det var väldigt vad du var sur då. En bra regel i kommunikation är att inte per automatik hänga motparten för att man känner sig missuppfattad. Kanske är det man själv som inte uttryckt tillräckligt tydligt vad man menar och tycker. Jag kan säkert ha missat något du skrivit, men mitt intryck av dina poster är att du väldigt gärna vill dissa hypotesen att polisen har rätt GM och lägger mycket tid på att beskriva alternativhypoteser som du gärna (låter det som i mina öron) sätter upp som likvärdiga med hypoteser som är byggda runt de häktade bröderna.

Det är inget fel med alternativhypoteser som har nån slags bäring. Jag säger inte att dina inte har det. Att jag och andra har en skepsis till dem beror till stor del på det som Hamilkar brukar skriva om: "Alternativteoretiker" som fastnar i sina personliga teorier och vägrar släppa dem även när förundersökning och senare domar talar ett ganska tydligt språk om att det faktiskt inte var mer spännande än att den som såg ut att vara skyldig också var det.

Pokerodds är verkligheten det med. Jag försöker bygga mina egna teorier kring sannolikheter, precis som jag gör vid pokerbordet. Värdering av kända fakta, gissa okända faktorer utifrån det på ett så intelligent vis som möjligt. I grunden är det exakt samma tankeprocess, bara olika material man arbetar på.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag får backa på det - det var inte i första sändningen på natten som en tid uppgavs. Jag har lyssnat igenom den och hon anger ingen tidpunkt.
Därmed vet jag faktiskt inte i vilken sändning uppgiften kring 21.40 uttalades, eller om det var i någon av "efterintervjuerna" endera natten eller dagen efter.
Det som däremot klart uttalas i presskonferensen dagen efter är att Lisas kropp hittas EFTER gripandet.
Översta klippet här.
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/lisa-hittad-tv%C3%A5-misst%C3%A4nkta-f%C3%B6r-mord-557bc342fca38feae600017b
Edit:
I klippet längst ner på sidan - från natten - så uttalas tydligt att det är polisen - inte MP - som anträffade kroppen.

Ok. Ja, Lisa hittas av polis efter MP gjort fynd. Däremot är inte tidpunkt klarlagt - såtillvida inte nån lyckas återfinna uttalande om annat. Tiden har troligen en spännvidd mellan 21-23.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öisar´n
En av dem som visste har vitt och brett talat om att han givit polisen mycket viktig information samt att den äldre brodern åtnjöt tillgång till hela godset... Vem? Tja

Vi vet inte om AJ visste att Lisa skulle köra moped hem, var har du fått den uppfattningen ifrån?

Det pratas om att bröderna kan ha sett Lisa ifrån ladan när hon kom med mopeden på morgonen. Det förutsätter nästan att bröderna jobbade i ladan den söndagen, vet vi att de gjorde det?
Senast redigerad av OY 2015-06-25 kl. 17:02.
2015-06-25, 17:01
Medlem
Utflyttads avatar
Jag tycker inte om att komma med teorier.....men det är en omständighet som jag funderar en hel del på:

I ett tidigt skede så uppgavs det att MP hade funnit något som dom omedelbart rapporterade in till polisen.
Det uppgavs samtidigt att i anslutning till det fyndetplatsen så hade Balterna uppträtt underligt.
Senare uppgavs i tråden att vad som hade upphittats av MP var kläder och det hävdades någonstans att kläderna tillhöll den dräpta flickan.

Kort efter detta fynd så skall Balterna ha frihetsberövats (medtagna till förhör) och kroppen ha hittats.....i vilken ordning låter jag vara osagt då det ser ut att vara en orsak for debatt.

Är den här beskrivningen korrekt?
2015-06-25, 17:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi vet inte om AJ visste att Lisa skulle köra moped hem, var har du fått den uppfattningen ifrån?

Det pratas om att bröderna kan ha sett Lisa ifrån ladan när hon kom med mopeden på morgonen. Det förutsätter nästan att bröderna jobbade i ladan den söndagen, vet vi att de gjorde det?
Det kan vi nog utgå från att han visste. Hur skulle hon annars åkt till jobbet själv?
http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/
Citat:
Arne träffade själv Lisa Holm för första gången samma dag som hon försvann.
– Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv och det är en sådan tragedi att det liknar ingenting. Ofattbart är det, säger han.
2015-06-25, 17:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag får backa på det - det var inte i första sändningen på natten som en tid uppgavs. Jag har lyssnat igenom den och hon anger ingen tidpunkt.
Därmed vet jag faktiskt inte i vilken sändning uppgiften kring 21.40 uttalades, eller om det var i någon av "efterintervjuerna" endera natten eller dagen efter.

Det som däremot klart uttalas i presskonferensen dagen efter är att Lisas kropp hittas EFTER gripandet.

Översta klippet här.
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/lisa-hittad-tv%C3%A5-misst%C3%A4nkta-f%C3%B6r-mord-557bc342fca38feae600017b

Edit:
I klippet längst ner på sidan - från natten - så uttalas tydligt att det är polisen - inte MP - som anträffade kroppen.
Jag har inga exakta källor men som jag har uppfattat det så är det MPS som söker vid Martorp och påträffar då ett utrymme som man inte kommer in i. Man tillkallar då polis som tar sig in i utrymmet och då påträffar man kroppen där inne. Efter det så grips bröderna. Om bröderna skulle ha gripits strax före man hittar kroppen så vore ju det en helt osannolik tillfällighet. Sådana händer iofs ibland. Orkar inte kolla på några klipp och om polisen säger att de griper bröderna strax FÖRE kroppen hittas så är det väl så men det verkar jäkligt osannolikt bara.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-06-25 kl. 17:08.
2015-06-25, 17:07
Medlem
Öisar´ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Det pratas om att bröderna kan ha sett när Lisa ifrån ladan när hon kom med mopeden på morgonen. Det förutsätter nästan att bröderna jobbade i ladan den söndagen, vet vi att de gjorde det?

Vill minnas att han sagt det.
Oavsett, när han hade samtalet med henne på morgonen förmodar jag att det framkom. Förutom väder och vind som äldre brukar tala om, frågar man nästan bergsäkert om bostadsort, hur man tar sig till Blomberg.
Det var ju Lena S som presenterade Lisa för AJ. Men ok, han kanske bara tog i hand så var det avklarat.
En förtjusande flicka var det i alla fall.
2015-06-25, 17:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Intressant teori du har, och jag är nyfiken på hur du skulle utveckla denna utifrån det som tydligen har sagts om att Lisas mobil ska ha pejlats söderut innan den försvann från masterna?
Osäker hur lång sträcka det handlar om men söderut började den färdas i alla fall.
Stod tidigare i tråden om detta.

Ja det gjorde det, men jag vet inte om det bekräftats. Om transporten skett på det vis och längs den väg jag spekulerar kring så har ju mobilen rört sig söderut. Men har det verkligen blivit en mastpejling under den tiden? Förutom att mobilen antingen måste ha bytt cell inom en befintlig mast eller kommit in i en annan masts täckningsområde så måste (normalt) någon form av aktivitet på den ha skett för att en pejling ska göras. Men man kan även tänka sig att pappan hade någon form av spårningstjänst som han försökte leta efter hennes mobil med (Where is my IPhone t ex, vet inte vad mer det finns). Med tanke på att han är försvarsanställd känns den tanken inte så långsökt.

Kanske kan vi få kommentarer från nån mer mobilkunnig om detta?

Dock är jag mer inne på att telefonen slogs sönder redan vid caféet/ladan, annars är det svårt att förklara med min teori varför delar till den hittas vid två olika punkter längs den tänkta färdvägen. Jag tänker mig att detta kan ha varit en del kring ett eskalerande förlopp som slutade maximalt olyckligt. Caroline Stenvall mördades efter ett bråk som började på en rastplats av en person hon inte kände sen tidigare, så visst kan det hända.
2015-06-25, 17:10
Medlem
När kommer DNA-resultaten? Verkar tyvärr vara det enda som kan sätta dit någon nu. Om resultaten inte visar någonting tror jag ändå att dem dömer litauerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in