Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Stort tack för den utförliga beskrivningen! Snurrar lite i huvudet, men om jag ska försöka att tolka det du gjort. Med din parametrisering skulle gradienten viktas:
Mot y när ε<1(ty ε²<ε)
Oviktad när ε=1 (ty ε=ε²)
Mot x när ε>1 (ty ε<ε²)?
Men eftersom ε→0 så viktas förändringen i f mot y (längs den parametriserade kurvan som du ritat). Korrekt?
Ja, man kan nog tänka sig att gradienten "viktas" på det viset du beskriver, även fast jag tycker det borde vara tvärtom. Tag exempelvis
f(x,y) = ax² + by²
Då erhåller vi de partiella x- samt y-derivatorna
f'_x = 2ax
f'_y = 2ay
Om du nu köper mitt resonemang om att annorlunda viktade inkrement är samma sak som en sammansatt funktion, gör variabelbytet
x = t
y = tⁿ
Så att förändringen alltså sker längs kurvan y = xⁿ. Derivatan av
f m.a.p.
t, om man nu låter t < 1 och låter
n vara stort, som är den viktade gradienten blir då
∂f/∂t = ∂f/∂x · ∂x/∂t + ∂f/∂y · ∂y/∂t = 2at · 1 + 2btⁿ · (ntⁿ⁻¹) = 2at[1+(2b/a) · nt²ⁿ⁻¹] ≈ 2ax
Så derivatan längs denna kurva blir nästan den partiella derivatan av
f m.a.p.
x eftersom termen
(2b/a) · t²ⁿ⁻¹ blir liten då
n blir stort. Därför skulle jag nog påstå tvärtom, att längs denna kurvan viktas förändringshastigheten mot
x-derivatan av
f. Tvärtom sker i fallet då t > 1. Det hela blir åskådligt om man faktiskt ritar y = xⁿ för något stort
n (
exv. n = 100) tycker jag, eftersom kurvan i princip följer x-axeln fram till x = 1 är det ju inte så förvånande att derivatan längs denna kurva är nära derivatan för x-riktningen.
Intressant frågeställning!