2015-06-24, 19:30
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Stort tack för den utförliga beskrivningen! Snurrar lite i huvudet, men om jag ska försöka att tolka det du gjort. Med din parametrisering skulle gradienten viktas:
Mot y när ε<1(ty ε²<ε)
Oviktad när ε=1 (ty ε=ε²)
Mot x när ε>1 (ty ε<ε²)?
Men eftersom ε→0 så viktas förändringen i f mot y (längs den parametriserade kurvan som du ritat). Korrekt?

Ja, man kan nog tänka sig att gradienten "viktas" på det viset du beskriver, även fast jag tycker det borde vara tvärtom. Tag exempelvis
f(x,y) = ax² + by²
Då erhåller vi de partiella x- samt y-derivatorna

f'_x = 2ax
f'_y = 2ay
Om du nu köper mitt resonemang om att annorlunda viktade inkrement är samma sak som en sammansatt funktion, gör variabelbytet

x = t
y = tⁿ
Så att förändringen alltså sker längs kurvan y = xⁿ. Derivatan av f m.a.p. t, om man nu låter t < 1 och låter n vara stort, som är den viktade gradienten blir då
∂f/∂t = ∂f/∂x · ∂x/∂t + ∂f/∂y · ∂y/∂t = 2at · 1 + 2btⁿ · (ntⁿ⁻¹) = 2at[1+(2b/a) · nt²ⁿ⁻¹] ≈ 2ax
Så derivatan längs denna kurva blir nästan den partiella derivatan av f m.a.p. x eftersom termen (2b/a) · t²ⁿ⁻¹ blir liten då n blir stort. Därför skulle jag nog påstå tvärtom, att längs denna kurvan viktas förändringshastigheten mot x-derivatan av f. Tvärtom sker i fallet då t > 1. Det hela blir åskådligt om man faktiskt ritar y = xⁿ för något stort n (exv. n = 100) tycker jag, eftersom kurvan i princip följer x-axeln fram till x = 1 är det ju inte så förvånande att derivatan längs denna kurva är nära derivatan för x-riktningen.

Intressant frågeställning!
Senast redigerad av eldoradokaffe 2015-06-24 kl. 19:36.
Citera
2015-06-25, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marginal
Behöver hjälp med:
Sture har ett enmansföretag som köper in färdiga trädetaljer i furu. Han tillverkar enbart två produkter, pallar och byråer. Stures arbetsuppgifter består av att montera och lacka dessa, vilket han inte kan göra samtidigt. Följande data gäller för hans produktion:
En pall tar 0,25 timmar att montera och 0,4 timmar att lacka och ger en vinst på 150 kr per pall.
En byrå tar 0,5 timmar att montera, 1 timme att lacka och ger envinst på 320 kr.
Han har 15 timmar tillgängliga per vecka att montera och 25 timmar för att lacka.

Bestäm den maximala vinsten som Stures företag kan göra under en arbetsvecka.

Har ställt upp:
m = 150x + 320y
0,25x + 0,5y = 15

0,4x + 1y = 25

... men vet inte hur jag ska fortsätta!

Använd dig av simplexmetoden
Citera
2015-06-25, 07:43
Bannlyst
är texten "om och endast om" ekvivalent med symbolen ⇔ ? ( i matematiks litteratur, frågar inte generellt språkbruk)
Citera
2015-06-25, 08:10
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NopeNope
är texten "om och endast om" ekvivalent med symbolen ⇔ ? ( i matematiks litteratur, frågar inte generellt språkbruk)
Ja, i princip. "om och endast om" alternativt förkortningen "omm" används främst i text och dubbelpilen "⇔" mellan satser skriven med logiska symboler. Också ordet "ekvivalent" har samma betydelse, fast används lite olikt omm av grammatiska skäl.

Alla tre kan användas:
"P omm Q"
"P ⇔ Q"
"P är ekvivalent med Q"

Dubbelpil används:
"∀x P(x) ⇔ ∃x Q(x)"

Text används:
"... Fagins sats om och endast om stopproblemet."
"... Fagins sats omm stopproblemet."
"... Fagins sats är ekvivalent med stopproblemet."
Citera
2015-06-25, 10:22
Bannlyst
Ett polynom p(x) dividerat med x-1 ger resttermen 3. Om man istället dividerar p(x) med x-2 så får man resttermen 4. Vilken är resttermen då man dividerar p(x) med (x-1)(x-2)

Det jag förstår är följande

att p(x)=k(x)(x-1)+3 och p(x)=k_2(x)(x-2)+4

men hur går jag vidare ?
ge ingen fullständig lösning, bara tips tack

edit : eftersom (x-1)(x-2) är ett polynom av grad 2 och resttermen alltid är mindre än produkten av (x-1)(x-2) så är resttermen minst av grad 1, ax+b inser jag också nu
Senast redigerad av NopeNope 2015-06-25 kl. 10:32.
Citera
2015-06-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virginmar
Använd dig av simplexmetoden
Lust att utveckla? Läser ma3b och har inte stött på den metoden ännu
Citera
2015-06-25, 13:16
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marginal
Behöver hjälp med:
Sture har ett enmansföretag som köper in färdiga trädetaljer i furu. Han tillverkar enbart två produkter, pallar och byråer. Stures arbetsuppgifter består av att montera och lacka dessa, vilket han inte kan göra samtidigt. Följande data gäller för hans produktion:
En pall tar 0,25 timmar att montera och 0,4 timmar att lacka och ger en vinst på 150 kr per pall.
En byrå tar 0,5 timmar att montera, 1 timme att lacka och ger envinst på 320 kr.
Han har 15 timmar tillgängliga per vecka att montera och 25 timmar för att lacka.

Bestäm den maximala vinsten som Stures företag kan göra under en arbetsvecka.

Har ställt upp:
m = 150x + 320y
0,25x + 0,5y = 15

0,4x + 1y = 25

... men vet inte hur jag ska fortsätta!

1. Ställ upp ett system av olikheter som beskriver Stures problem

2. Rita upp området som olikheterna beskriver

3. Hitta koordinaterna för områdets alla hörn (Det maximala värdet kommer finnas i något av hörnen)

4. Ta fram målfunktionen (vilket du redan gjort)

5. Stoppa in x- och y-värdena från hörnen i målfunktionen för att se vad som blir den maximala vinsten
Citera
2015-06-25, 13:58
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Det maximala värdet kommer finnas i något av hörnen

Dock inte i allmänhet.
Citera
2015-06-25, 14:10
Medlem
Jag vet att:

ln x - ln (x-1) = 1

Blir:

ln ( x / x -1 ) = 1

Hur går jag vidare?
Citera
2015-06-25, 14:14
Medlem
-Firben-s avatar
(Kvantfysik) Bestäm minimum av funktionen f(α) = ћ^2/(2m)*α + (1/8)*m*w^2*(1/α)

Det ska blir E1 =< ћw/2
Citera
2015-06-25, 14:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill.snorre
Jag vet att:

ln x - ln (x-1) = 1

Blir:

ln ( x / x -1 ) = 1

Hur går jag vidare?

e^(vänsterled) = e^(högerled)
Tänk på att e^ln(y) = y...

Och skriv inte x / x - 1 om du menar x/(x-1). Det är inte samma.
Citera
2015-06-25, 14:35
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrmion
Dock inte i allmänhet.

Med en linjär målfunktion är det väl ändå så? Ok, ett undantag är förstås om det är en hel kantlinje som ger max.

Med ickelinjär målfunktion måste man söka max
(1) i områdets inre, dvs sök punkt där gradienten är 0.
(2) på alla kanter innanför hörnen..
(3) I alla hörn
Jobbigt nog med två variabler x och y. Med 3 variabler måste man undersöka ett 3d inre, alla 2d-ytor, alla kanter, och alla hörn. Om volymen t ex är ett rätblock är det 1+6+12+8=27 olika fall att undersöka. Med 4 variabler (t ex 4 produkter!) börjar det bli svårt att föreställa sig. T ex en tesserakt har 1 hypervolym, 8 volymer, 24 sidor, 32 kanter, och 16 hörn, totalt 81 fall att undersöka. Om det nu ens är en tesserakt, finns ju andra figurer. Optimeringslära är för självplågare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in