Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Tycker du att det låter sannolikt att en bror skulle hjälpa sin bror att gömma ett lik? Alltså om brodern våldtagit och slagit ihjäl en okänd 17-åring tjej så där utan vidare? Jag minns ett fall där en man dödade sin fru, anmälde henne försvunnen och kusinen hjälpte till dumpa kroppen. Men kusinen bröt ihop och berättade allt till polisen ganska snabt. Något annat liknande fall kan jag inte komma ihåg.
Du har rätt i att det inte är så sannolikt scenario i ett vakuum. Men vi är inte i ett vakuum här, utan vi har två bröder som bägge sitter häktade på sannolika skäl som godkänts av två eniga domstolar. Uppenbarligen finns det ganska graverande indicier (oavsett vad advokaten säger) för bägge bröder. Jag har föreslagit några: Observationer vid olika tillfällen vid brottsplats resp fyndplats på kritiska tider, telefontrafik inbördes under det kritiska tidsfönster LH försvunnit under. Eventuellt kan hovrättens hantering av prövning indikera att det är lite starkare grejer mot äldre brodern.
Jag kan inte låta bli att dra en pokerparallell här: Ett av de misstag man lär sig som pokerspelare är just att inte värdera sannolikheter i ett vakuum och bortse från kända omständigheter. Om man själv har en triss på turn som är näst högsta möjliga hand och världen tightaste spelare ändå sitter och höjer så är det feltänkt att säga till sig själv "Det är bara nån procents chans att han kan ha fått den högre trissen" Det stämmer rent sannolikhetsmässigt i brist på all annan information. Men här har du info som pekar åt att sannolikheten är mycket högre, även om den inte nödvändigtvis är 100.
Två bröder som levt och jobbat ihop i åratal - är det verkligen så osannolikt att den ene hjälper sin bror i en paniksituation?