Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 01:16
Medlem
Om det nu varit någon som är jägare eller flera så använder de walkie talkie och öron snäcka då går det inte att spåra i efterhand. Sådana är ganska små och göms lätt i kläderna. Om detta var planerat vill säga eller om Gm fick hjälp i efterhand.
2015-06-25, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Tycker du att det låter sannolikt att en bror skulle hjälpa sin bror att gömma ett lik? Alltså om brodern våldtagit och slagit ihjäl en okänd 17-åring tjej så där utan vidare? Jag minns ett fall där en man dödade sin fru, anmälde henne försvunnen och kusinen hjälpte till dumpa kroppen. Men kusinen bröt ihop och berättade allt till polisen ganska snabt. Något annat liknande fall kan jag inte komma ihåg.

Kanske inte första ggn brodern klantar sig o den andre får hjälpa till.
2015-06-25, 01:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det kan jag tänka mig. Frågan är varför det skulle vara en bättre teori än min teori? Vad tror du själv att det finns för indicier mot bröderna? Låt oss anta trafik i närområdet och telefonerande. Det blir ju inte direkt mer sannolikt då att en okänd GM helt oberoende av dem har rört sig på samma område, slängt in flickans döda kropp i sin bil och av nån anledning kört till Martorp och lämpat in kroppen i en byggnad som vi då också måste förutsätta var öppen. En GM som dessutom då måste vara säker på att ingen är där eller kommer dit till gården så dags? Något som bröderna däremot rimligen haft bra koll på.
Att teletrafiken är indicier är din gissning. Vem som helst kan ha kört vägen och kommit fram till Martorp och sett att det såg tomt ut. Varför skulle bröderna ha kolla på andras arbetstider och göromål bättre än andra? En utsättning på säteriet, där alla får höra vad alla andra ska göra under dagen?
2015-06-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Kanske inte första ggn brodern klantar sig o den andre får hjälpa till.

Hur menar du? Att det finns flera lik begravda i Blomberg/Litauen? Att klanta sig och få hjälp av sin bror kan väl hända, men här pratar vi inte om en försvunnen TV .
2015-06-25, 01:20
Medlem
Citat:
Jag tycker det känns för långt med en skottkärra. Och tungt. Ännu mer nervöst också. Dessutom borde man lättare upptäcka om saker skramlar ut.

Min teori har också problem med frågan om varför han i så fall inte valde den som det verkar närmaste och snabbaste vägen från caféet: Den långa, raka "allén" som ändar upp i Blombergs säteri och sen efter en krök passerar brödernas egen bostad. Någon enkel förklaring finns inte, men man måste passera obehagligt nära flera hus och kommer upp med traktorn rakt utanför entrén till säteriet. Åker man istället den väg som fynden indikerar så måste man visserligen passera några hus på vänster sida omedelbart efter caféet och ladan. Men det kan ju hända att ingen var hemma där och att han redan visste det. Å andra sidan kan han ha kört via allén på tillbakavägen till caféet/ladan och då ha upptäckt att någon/några var ute på sin tomt och grejade. Då ter det sig naturligt att åka den andra vägen. Så fort han passerat nämnda hus på vänster sida kan han om jag inte läser kartan fel köra hela vägen enda till sitt eget hus utan att passera flera synliga kåkar.

Utifrån din teori...kan inte en eller flera GM ha upptäckt på tillbakavägen att några saker tillhörande BO blev var kvar i fordonet av misstag och "fynden" då slängdes ut/dumpades eftersom de ville komma tillbaka med tomt fordon.

Jag förstår inte tanken med att självmant dumpa grejer på vägen dit, om det nu inte var Lisa som dumpade sina egna grejer med flit i hop att någon skulle kunna spåra henne.
Senast redigerad av ulvan 2015-06-25 kl. 01:23.
2015-06-25, 01:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Tycker du att det låter sannolikt att en bror skulle hjälpa sin bror att gömma ett lik? Alltså om brodern våldtagit och slagit ihjäl en okänd 17-åring tjej så där utan vidare? Jag minns ett fall där en man dödade sin fru, anmälde henne försvunnen och kusinen hjälpte till dumpa kroppen. Men kusinen bröt ihop och berättade allt till polisen ganska snabt. Något annat liknande fall kan jag inte komma ihåg.

Du har rätt i att det inte är så sannolikt scenario i ett vakuum. Men vi är inte i ett vakuum här, utan vi har två bröder som bägge sitter häktade på sannolika skäl som godkänts av två eniga domstolar. Uppenbarligen finns det ganska graverande indicier (oavsett vad advokaten säger) för bägge bröder. Jag har föreslagit några: Observationer vid olika tillfällen vid brottsplats resp fyndplats på kritiska tider, telefontrafik inbördes under det kritiska tidsfönster LH försvunnit under. Eventuellt kan hovrättens hantering av prövning indikera att det är lite starkare grejer mot äldre brodern.

Jag kan inte låta bli att dra en pokerparallell här: Ett av de misstag man lär sig som pokerspelare är just att inte värdera sannolikheter i ett vakuum och bortse från kända omständigheter. Om man själv har en triss på turn som är näst högsta möjliga hand och världen tightaste spelare ändå sitter och höjer så är det feltänkt att säga till sig själv "Det är bara nån procents chans att han kan ha fått den högre trissen" Det stämmer rent sannolikhetsmässigt i brist på all annan information. Men här har du info som pekar åt att sannolikheten är mycket högre, även om den inte nödvändigtvis är 100.

Två bröder som levt och jobbat ihop i åratal - är det verkligen så osannolikt att den ene hjälper sin bror i en paniksituation?
2015-06-25, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja GM återvände till VB med högsta sannolikhet och i fallet Caroline så flyttades offret från dump 1 till ny dumpningsplats vilket också den dömde visade vid vallning. Så ovanligt är det inte att GM återvänder av olika anledningar fast jag tror inte det sker alltför ofta, men det sker ibland.
Varför flyttades kroppen i det fallet? Undrar om Gm i vårt fall kan ha tänkt likadant.
2015-06-25, 01:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Utifrån din teori...kan inte en eller flera GM ha upptäckt på tillbakavägen att några saker tillhörande BO blev var kvar i fordonet av misstag och "fynden" då slängdes ut/dumpades eftersom de ville komma tillbaka med tomt fordon.

Jag förstår inte tanken med att självmant dumpa grejer på vägen dit, om det nu inte var Lisa som dumpade sina egna grejer med flit i hop att någon skulle kunna spåra henne.

Ja tänkbart. Jag föredrar rent sannolikhetsmässigt alla teorier som inte förutsätter avancerad planering med "villospår" för att lura polisen och t.o.m. försöka peka ut andra som mördare. Jag tror ändå mer på att grejerna for ut av misstag än att misstänkt GM bara slängde ut dem så pass nära sin egen bostad.
2015-06-25, 01:27
Bannlyst
Citat:
Hur menar du? Att det finns flera lik begravda i Blomberg/Litauen? Att klanta sig och få hjälp av sin bror kan väl hända, men här pratar vi inte om en försvunnen TV .

Kanske inte fler lik, men offer..tjejer brodern har våldtagit, antastat, gjort närmanden med mera. Klart brodern hjälper han, annars hade han redan pladdrat i häktet
2015-06-25, 01:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du har rätt i att det inte är så sannolikt scenario i ett vakuum. Men vi är inte i ett vakuum här, utan vi har två bröder som bägge sitter häktade på sannolika skäl som godkänts av två eniga domstolar. Uppenbarligen finns det ganska graverande indicier (oavsett vad advokaten säger) för bägge bröder. Jag har föreslagit några: Observationer vid olika tillfällen vid brottsplats resp fyndplats på kritiska tider, telefontrafik inbördes under det kritiska tidsfönster LH försvunnit under. Eventuellt kan hovrättens hantering av prövning indikera att det är lite starkare grejer mot äldre brodern.

Jag kan inte låta bli att dra en pokerparallell här: Ett av de misstag man lär sig som pokerspelare är just att inte värdera sannolikheter i ett vakuum och bortse från kända omständigheter. Om man själv har en triss på turn som är näst högsta möjliga hand och världen tightaste spelare ändå sitter och höjer så är det feltänkt att säga till sig själv "Det är bara nån procents chans att han kan ha fått den högre trissen" Det stämmer rent sannolikhetsmässigt i brist på all annan information. Men här har du info som pekar åt att sannolikheten är mycket högre, även om den inte nödvändigtvis är 100.

Två bröder som levt och jobbat ihop i åratal - är det verkligen så osannolikt att den ene hjälper sin bror i en paniksituation?
"Två eniga domstolar". Det var nog inte så jättesvårt för tingsrätten att ena sig. Sedan gissar du indicier utan att ha en aning.
2015-06-25, 01:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att teletrafiken är indicier är din gissning. Vem som helst kan ha kört vägen och kommit fram till Martorp och sett att det såg tomt ut. Varför skulle bröderna ha kolla på andras arbetstider och göromål bättre än andra? En utsättning på säteriet, där alla får höra vad alla andra ska göra under dagen?

Om dom har arbetat regelbundet på säteriet så är det väl inte orimligt att de har koll på i vad mån annan personal brukar vistas där på söndageftermiddagar i normalfallet?

Jag tycker det är en konstig värdering av sannolikheter att få det till att en person som inte är från trakten och inte hittar alla vägar ändå väljer att åka in på en stor gård som han inte har någon som helst anknytning till för att dumpa en kropp i en byggnad han inte har för avsikt att återkomma till sen. Vad hade hänt om det - enligt din teori - inte funnits någon öppen byggnad? Åka vidare till nästa lantbruk i omgivningarna och kolla där kanske?

Visst är teletrafiken en gissning. Tycker du det är en osannolik eller orimlig gissning? Givet att du släpper eventuella föreställningar om att häktningen är ett gigantiskt rättsövergrepp som bara betingas av att de stackars litauerna är litauer och har uppträtt lite konstigt i närheten av fyndplatsen och pga språkförbistring inte kunnat förklara varför.
2015-06-25, 01:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Två eniga domstolar". Det var nog inte så jättesvårt för tingsrätten att ena sig. Sedan gissar du indicier utan att ha en aning.

Givet att vi bägge gissar nästan i ett vakuum (Det enda som finns är ett mindre antal fakta om fynd och en synnerligen ytlig kännedom om brödernas personligheter och själsliv) så gissar jag i varje fall med oddsen i ryggen till skillnad mot dig. Cirka 85% för mig att de blir fällda (i ett vakuum) - du kan själv räkna ut oddsen för dig själv. I trohet mot mitt pokernick så erbjuder jag dig ett vad givet att du kan hitta en oberoende tredje person vi kan lita på bägge (typ en moderator): Jag sätter 1000 kr på att minst en av bröderna får en lagakraftvunnen dom för minst dråp emot sig. Du behöver bara sätta 500 kr. Taget?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in