Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, Leif GW är bekymrad över att man kan hamna i ett läge där man skyller på varandra,
bröderna alltså, så att vi riskerar att få ett nytt Lindomefall på halsen.
Om nu inte man kan erhålla så stark, bindande teknisk bevisning framöver att det läget aldrig
möjliggörs. Det är han rädd för och att det är just det han åsyftar främst i krönikan,
att man hamnar där i slutändan. Och i värsta fall kan Lisa baneman gå fri och fallet
barka åt fanders alldeles. Och vi kan dela den oron förvisso.
Men det förefaller nog ändå som att man redan har så pass på fötterna så att det klart
knyter den kvarblivne häktade till själva gärningen och utesluter brodern till att ha
med just den delen av det hela att göra. Tycker i vart fall jag att det tyder på som det ser ut.

Varför säger GW att han skulle leta efter en kille i Lisas ålder då?
2015-07-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du menar att den nu häktade blev omhäktad en månad, isf för normala två veckor, för att polis och åklagare misstänker någon annan och vill ha tid att utreda alternativa GM?
Sorry men den teorin funkar inte.

Skriver jag det? Läs igen.
2015-07-07, 22:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina

Därför att statistiskt är det så.
GW är en skön filur men har lär knappast ha mer insyn i den här utredningen än vi har.
2015-07-07, 22:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Skriver jag det? Läs igen.

Förtydliga gärna hur du menar istället.

Fast du skriver ju:
Citat:
Alternativt att de har misstankar att GM kan vara någon annan?
Isf kan de ju inte hålla den som nu är häktad på sannolika skäl. Eller hur menar du?
Senast redigerad av DreamTwister 2015-07-07 kl. 22:06.
2015-07-07, 22:03
Medlem
Citat:
Men är det inte det som är så märkligt? Just att detta är så otroligt uppmärksammat och diskuterat, och inte ett ord sipprat ut. Det får mig att ta GW Perssons oro på allvar. Tänk om tystnaden betyder att de faktiskt har för lite bevis? Att de har fel gubbe i buren?

En del har ju ändå sipprat ut. Inte minst från Advokaten.

Tystnaden beror nog enbart på att alla gör sitt jobb. Så enkelt är det. Och att det är ovanligt med yppandeförbud så det finns inget direkt att jämföra med heller.

Skulle inte ta tystnaden som något tecken alls faktiskt.
2015-07-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Kan inte den enklaste, troligaste förklaringen till att det fortfarande råder yppandeförbud vara att polisen misstänker, vet att det är fler inblandade än NB? Alternativt att de har misstankar att GM kan vara någon annan?
Vad finns det normalt sett för anledningar till att en förundersökning har yppandeförbud? Någon juridikkunnig som kan svara på det kanske?

Om det kan behövas kompletterande förhör när de tekniska resultaten är klara, blir dessa värdelösa om uppgifter från tidigare förhör läckt ut.

Det kan också vara så att när resultaten är klara det visar sig att det är fler personer inblandade. Även här, om uppgifter läcker i förtid går dessa i så fall fria.
2015-07-07, 22:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Sa han inte det innan han fick reda på att man har teknisk bevisning mot den häktade?
Medlem
Har man fått vetat hur hon dog? Tänkte eftersom det har varit begravning.
Medlem
Citat:
Är det inte det som heter "gärningsmannaprofil" att med hjälp av frågetest ta reda på om man tex har en psykopat framför sig? Sådant syns inte genom att röntga skallen vad jag vet. Men en misstänkts reaktion på själva brottet, om den verkar känslomässigt likgiltig till exempel, brukar ju vara skäl till högre misstankegrad så klart. Det har ju förekommit fall, som mordet i Keilers park i Göteborg, där offrets pojkvän inte verkade sörja tillräckligt mycket (för att han var i chock visade det sig) och därför blev oskyldigt anklagad för mord. Så nog försöker de undersöka framloben alltid. Dock ej genom mätning.

Storleken på framloben och amygdala i hjärnan (alltså inne i skallen) är den man mäter.
2015-07-07, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Därför att statistiskt är det så.
GW är en skön filur men har lär knappast ha mer insyn i den här utredningen än vi har.

En skön filur med längre erfarenhet inom brott än någon av oss levt. Professor i kriminologi. En av landets främsta kriminologer, som sagt. Visst, han har blivit tv kändis på sistone, men dum i huvudet är han långt ifrån.
2015-07-07, 22:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
En skön filur med längre erfarenhet inom brott än någon av oss levt. Professor i kriminologi. En av landets främsta kriminologer, som sagt. Visst, han har blivit tv kändis på sistone, men dum i huvudet är han långt ifrån.

Det har jag aldrig påstått heller, jag gillar GW. Men i det här fallet lär han bara kunna uttala sig i allmänna termer. Annars skulle jag någon polis med insikt i utredningen ha läckt till honom.

(fast du överdriver, jag har långt längre livserfarenhet än GW varit kriminolog )
2015-07-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Sa han inte det innan han fick reda på att man har teknisk bevisning mot den häktade?

Här är hans senaste krönika i ämnet, han kände han var tvungen att skriva en till.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/nu-ar-jag-mycket-orolig-att-mordaren-kan-ga-fri/

Han är alltså fortsatt mycket skeptisk och orolig när det gäller om bevisningen som finns räcker.
Senast redigerad av Klasina 2015-07-07 kl. 22:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in