Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Det finns några här som skriver om "temporär" lagring av kroppen.
I mordfall finns det få fall där man gjort så, jag kommer på en handfull, dock händer det ofta i filmer att kroppar flyttas, och det förekommer i mord i undervärlden.

Ett mord som detta innebär nog att Lisa dödades nära där hon dog, och att ingen tänkte flytta henne.
Varför flytta henne`Det betyder ju inget om hon hittas, de har ju inte spår som binder någon misstänkt till kroppen? DNA-spåren kan ju ha blandats med Lisas eget DNA. Såkallad korskontaminering.

Fingeravtryck är ett mycket tacksammare bevis.

Några stycken av oss var på landet för ett par år sedan, då jag föreslog att vi skulle ha kommit i skada för att kört på ett får. Vi tog et tankeeksperiment där vi gav oss själva fem minuter att gömma detta imaginära får.

Tre av oss kom till samma slutsats, vi stannade aldrig bilen, men körde bara i 30 km i timmen längs landsvägen. Efter fem minuter vände vi, och tre av fyra hadde kommit på samma gömställe, en nedlagd kiosk invid vägen, medan den fjärde gjorde det klassiska felet, nämligen ned i diket med några grenar över. Detta sista ville medförd hundratals fåglar på kadavret inom en timme, och då kunde bilen sättas i samband med det nedkörda fåret. I kiosken kanske inte fåret hade hittats på veckor eller månader, och ingen ville komma ihåg bilen.

Att kroppen skulle vara fri från spår av en gm tror jag inte en sekund på. Lisa har garanterat kämpat för sitt liv innan hon dog.
2015-06-24, 22:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan

Nu är det så att Martorp ligger ca 3km från kafeet och inte dryga 1km!
Så var det med den källan

... och vad yrar du om? Diskussionen handlar om A gett tillstånd att genomsöka Martorp.
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-06-24, 22:50
Medlem
Så här skrev Rohna ang vem som driver Martorp:

"Drivs av C, vad mer än C? Bor var?[/quote]

Bor inte här. Ses sällan här. Tror bostadsort är sthlm.
Lite osäker på detta dock jämfört med mina övriga uttalanden.

Att gården där BO fanns ägs av AJ och så gjort en längre tid är dock tveklöst."
2015-06-24, 22:50
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Att kroppen skulle vara fri från spår av en gm tror jag inte en sekund på. Lisa har garanterat kämpat för sitt liv innan hon dog.

Hon hade nog minst en handske på sig(kanske båda)och då försvårar det nog saken.
Rivmärken tänkte jag på då+hjälmen(kan inte bita)
2015-06-24, 22:51
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Pappan kom dit 20.15 -20.30
Polisen ca 22.00

Nej, han utgick från att ingen skulle sakna flickan förrän möjligen på måndagen em eller kväll. Då skulle förmodligen alla spår vara bortstädade och bygget på ladan vara i full gång.

Då skulle just att mopeden stod kvar vid caféet indikera ett bortförande snarare än brott begånget i närmiljön. Vilket också vad var polisen först bedömde det som.

MPS på onsdagen
Kavelleriet troligen också onsdagen
Lite dumt kanske men jag ställer mig frågande till de optimistiska tidsangivelserna som getts. Om man åker bil från Stöpen kl 20 så vet jag inte hur man gör för att vara framme vid caféet i Blomberg kl 20.15. Det är minst 4.5 mil bilvägen och man måste köra långsammare än 200km/h åtminstone här och var hur ogärna man än vill. (Obs! Sarkasm) Även att vara framme kl 20.30 ser jag som orealistiskt även om man försöker köra i 100km/h (som en skribent här menade att pappan till Lisa kunde kört i minst på tal om att han nog kunde vara GM, man tar sig för pannan). Det är inga autostrador att köra på häromkring och andra trafikanter och annat besvärligt att ta hänsyn till. Är också tveksam till att det skulle räcka med 50min på moped men den tidsangivelser kanske kommer från säker källa?
2015-06-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hilliz

"Drivs av C, vad mer än C? Bor var?

Att gården där BO fanns ägs av AJ och så gjort en längre tid är dock tveklöst."[/quote]

Rohna verkar osäker på vem som arrenderar gården.
2015-06-24, 22:52
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nope, jag erkänner att jag hade fel i detta anseendet.
Men jag tror fortfarande att det till 100% är Lisas kropp man hittat!
Även om föräldrarna endast sett en bild så är det väl rätt så bindande?

Läste detta:
https://polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Identifiering-av-offer/

Ett missförstånd....jag ifrågasätter inte att flickan är identifierad.
Jag är övertygad om att detta har skötts enligt konstens alla regler.

Däremot så ifrågasatte jag några debattörer som hävdar att det är omöjligt att flickans kropp har blivit styckad eftersom någon ur flickans familj har identifierat flickan.....vilket enligt dom i sin tur innebär att kroppen inte kan vara styckad.

Dom är helt enkelt ovetande om hur det kan gå till då polisen identifierar en kropp.

Själv så är jag långt ifrån övertygad om att kroppen har blivit illa åtgången av gärningsmännen men jag skulle gärna (med andra debattörers hjälp) se om det går att utesluta? AV det skälet så har jag frågat forumet om det finns någon vetskap om ifall politivagnen vid något tillfälle har hämtat upp kroppen? Skulle detta vara fallet så kan det vara en indikation på att kroppen kan vara intakt.

Jag vill understryka att jag inte på något sätt tror att polisen inte har identifierat kroppen som tillhörande den försvunna flickan.
2015-06-24, 22:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilliz

"Drivs av C, vad mer än C? Bor var?
Att gården där BO fanns ägs av AJ och så gjort en längre tid är dock tveklöst."[/quote]

Ok, tack! Lite mer fakta. Ägare är A, arrenderas av nån C och sen sköter en ladugårdsförman gården?
2015-06-24, 22:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Lite dumt kanske men jag ställer mig frågande till de optimistiska tidsangivelserna som getts. Om man åker bil från Stöpen kl 20 så vet jag inte hur man gör för att vara framme vid caféet i Blomberg kl 20.15. Det är minst 4.5 mil bilvägen och man måste köra långsammare än 200km/h åtminstone här och var hur ogärna man än vill. (Obs! Sarkasm) Även att vara framme kl 20.30 ser jag som orealistiskt även om man försöker köra i 100km/h (som en skribent här menade att pappan till Lisa kunde kört i minst på tal om att han nog kunde vara GM, man tar sig för pannan). Det är inga autostrador att köra på häromkring och andra trafikanter och annat besvärligt att ta hänsyn till. Är också tveksam till att det skulle räcka med 50min på moped men den tidsangivelser kanske kommer från säker källa?
Det tar väsentligt längre tid än 15 minuter att ta sig från Stöpen till Blomberg i ett landbaserat fordon, du har rätt. Har någon påstått annat?
2015-06-24, 22:55
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... och vad yrar du om? Diskussionen handlar om A gett tillstånd att genomsöka Martorp.
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Aha,men resten i blaskan stämmer då?
2015-06-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Finns det forskning som visar hur mycket hårdare straff påverkar och gör livet bättre för den icke kriminella befolkingen? Vad de kriminella skiter i skiter jag i men det måste någonstans finnas en vilja att göra livet bättre för den skötsamma delen av befolkningen.

Visst, men det är en annan sak. Man måste skilja på sakerna. Man kan låsa in dom efteråt så att de inte upprepar brottet, men då är ju det första brottet gjort, så preventionen har inte funkat. Och det har inte hjälpt i USA det minsta heller. Att hindra brott med strängare straff funkar mycket dåligt (om inte du vill anamma Iransk rättstiftning, vill säga)
Senast redigerad av adminulator 2015-06-24 kl. 22:59.
2015-06-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men detta handlar om maskinhallen på Martorp. Hovsgärde är en liten fastighet nordost om Martorp.

Nu hittade jag denna karta : http://www.hitta.se/kartan!~58.53956,13.36697,16z/tr!i=G902gpRx

om du gör om den till satelitbild, känner man igen platsen Hovsgärde, som där Lisa hittades

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in