Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jasså, okej, förklara då hur en medhjälpare på utsidan kan påverka åklagarens bevis genom att alla vi andra får reda på dödsorsaken, kom igen, ett bra svar nu.

EDIT;Du får gärna berätta hur det kan påverka utredningen om åklagaren berättar var Lisa hittades.

Exempelvis

- Om du var medhjälparen så skulle du kunna veta vad du ska svara vid förhör om du redan vet vad polisen vet osv. Är väl normalt med sekretess under pågående utredning då läckande av uppgifter kan skada eller försvåra polisarbetet.

- Ett erkännande av t ex en medhjälpare nästa vecka ges antagligen större trovärdighet om hen kan tala om dödorsaken eller var liket låg utan att nyheten varit ute i media.

En anledning till yppandeförbud generellt kan vara att man vill att folk som normalt får, "läcka uppgifter" till media mm på grund av en "specialregel" (meddelarfriheten), inte ska ha den möjligheten då man vill att uppgifterna ska vara sekretessbelagda.

Meddelarfriheten skulle kunna riskera att sabotera utredningen i Lisa-fallet. Det är ett allmänt intresse att brott beivras. Och vi medborgare och användare är nyfikna och vill veta Men det är också ofta av intresse för den som är brottsoffer (Lisa) och hennes anhöriga att allt sköts bra. En saboterad utredning drabbar också den som fallit offer för ett brott som inte kan sanktioneras på grund av att brottslingen eller dess medhjälpare kunnat följa utredningen i media. Brottsoffrets och henne föräldrars rätt till upprättelse kan därmed drabbas.
Senast redigerad av ulvan 2015-06-26 kl. 23:08. Anledning: tillägg av sista stycket
2015-06-26, 22:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Väldigt bra fråga. I detta fall har jag inte så mycket nytta av min erfarenhet eftersom jag i ärlighetens namn inte en enda gång, på alla de häktningar m.m. jag suttit på, varit med om att vi beslutade om yppandeförbud.

Jag tror dock, om jag får gissa, rätt eller fel men åklagaren har nog använt sig av det p.g.a. att detta fall fått sådan bevakning i media, samt att det berört så många, att han nog vill tysta ner alla skriverier så mycket som möjligt. Bl.a. utav respekt för Lisas anhöriga eftersom detta är ett mål som det skulle tyckas något så oerhört om i fall "tyckarna" fick lite material. Det är i varje fall vad jag vill tro men en annan förklaring kan vara att han har någon annan person som han misstänker som han inte vill ska få del av viss info, å andra sidan om han har sådana misstankar ska en sådan person vara frihetsberövad.

Sammantaget är jag ledsen att inte kunna ge något bra svar på detta, men jag hoppas att det är av mer medmänskliga skäl som yppandeförbudet använts i detta fall. Men det kan vara av många olika skäl...och jag är tyvärr inte man nog att kunna redogöra närmare för dem.

Stort mediapåslag, ja - men yppandeförbud utav respekt för anhöriga och medmänskliga skäl?
Nu hänger jag inte riktigt med..

Det är väl vid grova komplicerade brottsfall detta sker, för att skydda förundersökningen snarare. Att det är omfattande och mycket som ska redas ut?
... Och detta kan man väl hålla med om är av komplicerat art med tanke vad som hittills framkommit utan att ens ha insyn i den....
Hela händelsen verkar aktivera kriminologer som likt Svensson kliar sig i huvudet. Denna mastodontråd säger väl en hel del. Att få läckor i sådana specifika fall kan nog göra mer skada än nytta.
Om det sen tillkommer mer fynd, mer teknisk bevisning så säger det nog ingenting att det släpps på yppandeförbudet.
2015-06-26, 22:42
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Stort mediapåslag, ja - men yppandeförbud utav respekt för anhöriga och medmänskliga skäl?
Nu hänger jag inte riktigt med..

Det är väl vid grova komplicerade brottsfall detta sker, för att skydda förundersökningen snarare. Att det är omfattande och mycket som ska redas ut?
... Och detta kan man väl hålla med om är av komplicerat art med tanke vad som hittills framkommit utan att ens ha insyn i den....
Hela händelsen verkar aktivera kriminologer som likt Svensson kliar sig i huvudet. Denna mastodontråd säger väl en hel del. Att få läckor i sådana specifika fall kan nog göra mer skada än nytta.
Om det sen tillkommer mer fynd, mer teknisk bevisning så säger det nog ingenting att det släpps på yppandeförbudet.

Jag skrev som jag gjorde för att jag som sagt inte finner åklagarens yppandeförbud som särskilt nödvändigt. Förundersökningssekrettesen finns ju alltid där ändå så att säga. Vilket fick mig att tänka att det kanske fanns andra motiv bakom det och jag var noga med att skriva rätt eller fel för jag är medveten om vad yppandeförbudet är till för. Jag tänkte bara högt, men att ett fall har stort intresse i media bör vara en anledning, om inte för respekt för de anhöriga så för att värna om utredningen. Man vill såklart inte att advokat ska kunna sabotera en vittnesutsaga med "såg du det själv eller vet du det här själv, det har ju skrivits en del om det i media...".

Skriver på mobilen så ber förväg om ursäkt för stavfel m.m
2015-06-26, 22:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Skulle polisen skydda henne? Tror du själv på det? Ska hon sitta och trycka i huset som ägs av AJ? Och vad ska leva av? Ibland är Flashbackfolk mer än lovligt naiva.

Jag heter inte Flashback.

Ja, polisen är skyldig att skydda människor och upprätthålla allmän ordning, är huset inte avspärrat så kan hon bo där, varför inte, är det något fel på AJ som vi inte känner till? Hon kan leva på det allmänna, många som gör det om de inte kan försörja sig själva. Kan vi stötta eu-migranter så bör vi rimligtvis även kunna stötta felaktigt häktade litauer.

Vad hon gör i huset har vi inte med att göra, trycka eller tycka, det är inte svenska folkets sak att sysselsätta henne.

Ärligt talat, hennes man sitter häktad, vore det inte naturligare att vara kvar i Sverige och söka göra allt för att stötta sin man? Nära kontakt med försvararen kan väl inte vara en nackdel?

Ni skall trofast stå vid varandras sida,
i glädje och sorg,
i ljusa och mörka dagar.

Betyder kanske ingenting när det väl gäller?
2015-06-26, 22:48
Medlem
Ravsvanss avatar
Hon är kanske ingen robot utan tycker det är jobbigt att bli igenkänd varje gång hon handlar, har inget att göra, vill vara med familj och vänner, etc.
2015-06-26, 22:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag skrev som jag gjorde för att jag som sagt inte finner åklagarens yppandeförbud som särskilt nödvändigt. Förundersökningssekrettesen finns ju alltid där ändå så att säga. Vilket fick mig att tänka att det kanske fanns andra motiv bakom det och jag var noga med att skriva rätt eller fel för jag är medveten om vad yppandeförbudet är till för. Jag tänkte bara högt, men att ett fall har stort intresse i media bör vara en anledning, om inte för respekt för de anhöriga så för att värna om utredningen. Man vill såklart inte att advokat ska kunna sabotera en vittnesutsaga med "såg du det själv eller vet du det här själv, det har ju skrivits en del om det i media...".

Skriver på mobilen så ber förväg om ursäkt för stavfel m.m

Precis, och det talar starkt för att det är som försvaret antyder, åklagaren har bara en starkt magkänsla som säger att de misstänkta är skyldiga och kan inte förlita sig på annat än vittnesmål, det finns inga tekniska bevis och kanske kommer det inte heller att finnas annat.

AJ har lämnat mycket intressant information till förundersökningen, enligt honom själv. Frågan är till vems fördel? Kanske är AJ:S vittnesmål det enda som åklagaren har.
2015-06-26, 22:51
Medlem
Citat:

Ja, polisen är skyldig att skydda människor och upprätthålla allmän ordning, är huset inte avspärrat så kan hon bo där, varför inte, är det något fel på AJ som vi inte känner till? Hon kan leva på det allmänna, många som gör det om de inte kan försörja sig själva. Kan vi stötta eu-migranter så bör vi rimligtvis även kunna stötta felaktigt häktade litauer.

Vad hon gör i huset har vi inte med att göra, trycka eller tycka, det är inte svenska folkets sak att sysselsätta henne.

Ärligt talat, hennes man sitter häktad, vore det inte naturligare att vara kvar i Sverige och söka göra allt för att stötta sin man? Nära kontakt med försvararen kan väl inte vara en nackdel?

i glädje och sorg,
i ljusa och mörka dagar.

man reagerar nog ganska olika vid en sån här händelse..men jag hade inte åkt hem iaf...
2015-06-26, 22:51
Medlem
Citat:

i glädje och sorg,
i ljusa och mörka dagar.

Du är naiv ( angående polisens vilja att avsätta resurser på en litauisk kvinna som de själva gripit och misstänkt).
Det är naturliga är att åka hem. Beklagar verkligen att du inte har förmåga att inse det.
2015-06-26, 22:58
Medlem
Jag tror inte yppandeförbudet har någon annan orsak än att skydda åklagaren (och polisens utredare) från kritik för den tunna bevisning han har. Den är ju fortfarande bara polisens "intuition", MP:s tyckande och språk-, klass- och kulturförbistring som lett till situationen nu.
2015-06-26, 22:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravsvans
Hon är kanske ingen robot utan tycker det är jobbigt att bli igenkänd varje gång hon handlar, har inget att göra, vill vara med familj och vänner, etc.

Och då är Litauen det bästa landet hon kan åka till menar du? Det landet vars media har hängt ut henne med namn och bild, hur tänkte du nu?

Vänner och familj borde komma och stötta henne i Sverige om de kallar sig vänner, är det en konstig åsikt?

Hon är fortfarande misstänkt, är det riktigt klokt att som misstänkt åka till det land där hon är som mest uthängd?

Jag håller med AJ, alla tre sitter bäst där de sitter.
2015-06-26, 23:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du är naiv ( angående polisens vilja att avsätta resurser på en litauisk kvinna som de själva gripit och misstänkt).
Det är naturliga är att åka hem. Beklagar verkligen att du inte har förmåga att inse det.

Polisen har skyldigheter, det handlar inte om vilja. Tänk om hon är oskyldig då, polisen skiter i hennes öde och hon blir mördad av någon som vill hämnas mordet på Lisa, vem är det som är naiv här egentligen?

Kvinnan var grundlöst häktad, det går inte att komma ifrån.
2015-06-26, 23:03
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Precis, och det talar starkt för att det är som försvaret antyder, åklagaren har bara en starkt magkänsla som säger att de misstänkta är skyldiga och kan inte förlita sig på annat än vittnesmål, det finns inga tekniska bevis och kanske kommer det inte heller att finnas annat.

AJ har lämnat mycket intressant information till förundersökningen, enligt honom själv. Frågan är till vems fördel? Kanske är AJ:S vittnesmål det enda som åklagaren har.

Ska du fälla någon med "endast" vittnesbevisning då måste det princip vara någon som sett själva gärningen eller något synnerligen graverande för de misstänkta. Är det vittnesutsagor i still med att "de betedde sig misstänksamt" och utan teknisk bevisning finns det ingen domstol i världen (eller nåväl Nordkorea eller dylikt kanske) som skulle döma den åtalade för brottet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in