Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 21:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Det som man reagerar mest på varje gång man hör detta är nyckeln i låset. Det är just DET som är för alla normala människor osannolikt att man gör. Oavsett om d är ytterdörren, bilen lr mopeden så lämnar man inte nyckeln i låset om man inte är förjäkla glömsk lr nått annat har hänt!
Det stämmer inte - det beror på var du bor.
Makens bil står ofta med nyckeln i på gården. Jag plockar däremot alltid ur nyckeln.

Citat:
Så d kan ju vara en av orsakerna till varför polisen reagerar så snabbt/starkt.
Troligen är det huvudorsaken till att det blev ett så snabbt gehör.

Citat:
Nån annan nämnde faderns militäriska roll o hans sätt o agera.

Det jag försöker luska fram är om fadern o poliserna uppmärksammade ngt vid mopeden som antydde till nått? Kanske handgemäng? Kanske låg hennes påse utspritt?
Fast det verkar inte troligt - eftersom man i första hand sökte efter försvunnen person - först dagen efter förändras insatsen.
Tecken på strid hade ju föranlett att de omedelbart hade betraktat som en brottsplats.

Citat:
Lr om det fanns fler sms lr samtal från hennes mobil som vi inte får reda på. Hon kanske ringde upp far o la den i fickan utan o lägga på o han fick höra en beskrivning av GM lr miljö o därav så dog mobilen då GM upptäckte detta o slog sönder den?
Nej, det tror jag inte.
2015-06-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Vi verkar ha sett samna rapportering.
Min uppfattning (men jag har inte optimal hörsel), är att skällandet som från baksidan av det rödvita huset kom ligger parallellt med ett beigt hus inne på "slottets" ägor. Nära huvudentren till "slottet".
Är kass på att lägga upp bilder men finns beskrivet i mina tidigare inlägg.
Skönt att inte vara ensam om att ha reagerat på detta dock!

Har det framkommit något nytt om denna platsen? Vet man hur länge den var avspärrad/släpptes avspärrningarna samtidigt som MGMs bostadshus? Vet man vad som hittades/om något hittades, eller var det bara vanligt "tackförhjälpen-brajobbat-här får du belöning"-skall från hundarna?
Har svårt att släppa det jag (och andra) såg på Expressens liverapportering. Den var ju från MGMs bostadsområde (inne på "slottets" tomt), till skillnad från ABs sändni som var på Martorp.
Exakta händelseförloppet finns i mina tidigare inlägg, upprepning onödig, därför skriver jag inte allt igen.
2015-06-25, 21:30
Medlem
Straffsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mopeden stod enligt kollegorna på baksidan av caféet, förmodligen i närheten av bordet och stolarna oavsett om den luktade bensin eller inte, det var kanske en elmoped.

Säg att mopeden stod lutad mot bordet och gärningspersonen helt sonika klubbade ner brottsoffret och kastade in henne i en bensinluktande bil, så kan det också ha gått till.

Polisen borde fråga Lena om hon har förbjudit Lisa att ha sin moped bredvid bordet, kanske kan hennes svar vara lösningen på hela gåtan.
Nu var det en modern EU-moppe (Peugeot har jag för mig att jag läste någonstans) Lisa hade, inte en gammal Puch Dakota. Jag har själv två EU-moppar, båda med bränsleinsprutning och katalysator. Det luktar inget om dom, inte ens när man kör, förutom direkt efter kallstart, innan katalysatorn kickat igång ordentligt.
2015-06-25, 21:31
Bannlyst
Citat:
Det behöver inte vara konstigare än att flickan är försvunnen och nyckeln sitter i mopeden trots att hon har hört av sig till pappan och sagt att hon strax ska köra hem. Normala personer drar slutsatsen att något har hänt Lisa som inte ska hända, räcker inte det?

D räcker för en anmälan om försvunnen person! Inte att man direkt lägger rubriceringen människorov, då antyder man ju direkt att ett brott har hänt. Hur visste man det???????? Varför gjorde man inte som annars då folk inte svarar på några timmar o börjar ringa till vänner o kolla runt som våra föräldrar gjorde när vi "försvann" ett tag?
2015-06-25, 21:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det behöver inte vara konstigare än att flickan är försvunnen och nyckeln sitter i mopeden trots att hon har hört av sig till pappan och sagt att hon strax ska köra hem. Normala personer drar slutsatsen att något har hänt Lisa som inte ska hända, räcker inte det?
Instämmer där.
Man kollar snabbt runt i närmaste omgivningen så hon inte blivit upptagen av något eller ligger skadad eller sjuk någonstans - vilket pappan ju faktiskt gjorde, bland annat skall man ha kollat att hon inte gått in i kaféet igen och att något hänt där.
Sen skulle man nog ganska snabbt ringa polisen.
2015-06-25, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det stämmer inte - det beror på var du bor.
Makens bil står ofta med nyckeln i på gården. Jag plockar däremot alltid ur nyckeln.

Ok, men L. H. tog alltid ur nyckeln, kan vi anta, då reaktionen blev som den blev..?

PS var bor du o var kör din man för bil 😉😝
2015-06-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Här anser jag att många gör ett tankefel. Fynden hade aldrig hittats om det inte vore för MP:s och polisens rigorösa sökinsats. Det är inget "spår" som lagts ut för att sätta dit bröderna eller leda dom till BO. Dessutom hade det logiska i så fall varit att placera fynden raka spåret från café till bostaden. Nej dessa få fynd som gjorts längs den södra grusvägen har kastats ut där med hopp om att de aldrig skulle återfinnas och att ingen skulle söka där. All logik talar för att det var någon, med lokalkännedom, som tagit denna omväg från caféet i riktning mot godset eller förbi österut med syftet att göra sig av med vissa tillhörigheter och med mindre risk att upptäckas. Något jag konstaterade redan innan något gripande eller upptäckt av BO ens skett, vilket gör det tröttsamt att konstatera att tråden knappt rört sig framåt sedan dess med idel upprepningar och snilleblixtar...

Jag tror du har mycket rätt. Jag tror också att GM lämnade mopeden - startklar- var i ett medvetet syfte - Lisa skulle blivit bortrövad av random person i riktning bort från Blomberg.

Att denna sökinsats skulle komma så snabbt och massivt tror jag GM aldrig förväntat sig. Och framförallt inte att strålkastarna skulle rikta sig mot just Blomberg och Martorp!
.

Lite märkligt dock med handsken i ladan som gjorde att polisen "bet sig fast" just där.

Att det är någon med lokalkännedom står väl klart.
2015-06-25, 21:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad skrev LH i sitt sista sms till pappan?

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
En tänkbar (?) bidragande anledning till polisens snabba agerande: att L i sitt sms om att hon skall åka hemåt i förbifarten skrivit något om någon/några som är på platsen och beter sig lite konstigt. Något som fadern inte direkt reagerade på men när hon inte dök upp.. Och därför tog han kontakt med sina kollegor för sökning/backup.

Eftersom ingen av oss vet vad hon textade till pappan 18.23 så är detta en minst en lika bra teori, om inte bättre, än många andra teorier i den här tråden.

Vad hon än kan ha skrivit så vet naturligtvis polisen vad detta var.
2015-06-25, 21:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
D räcker för en anmälan om försvunnen person! Inte att man direkt lägger rubriceringen människorov, då antyder man ju direkt att ett brott har hänt. Hur visste man det???????? Varför gjorde man inte som annars då folk inte svarar på några timmar o börjar ringa till vänner o kolla runt som våra föräldrar gjorde när vi "försvann" ett tag?

Polisen visste inte att det handlade om människorov, dock tog man höjd för att det kunde vara så, och kunde därmed avsätta mer resurser.

Jämför inte det här försvinnandet med alla andra fall där man inte har komponenterna, kör strax hem, nyckeln i fordonet, spårlöst försvunnen.

Lisas anhöriga gjorde som folk brukar göra, ringa runt, leta och därefter ringa polisen.

Jag kan inte helt säkert påstå att pappans bakgrund inte var en bidragande orsak till ett snabbt polispådrag, dock så tror jag i alla fall inte att det var huvudanledningen till att polisen började söka relativt fort efter anmälan. När drog polisen igång aktivt sök med stora resurser, minns du det?

Jag har också sagt att om försvinnandet har med pappans bakgrund att göra så kommer vi inte att få veta det, jag tror faktiskt att det kan gälla även orsaken till polisens relativt snabba hantering av ärendet. Har det med rikets säkerhet att göra och hur polisen bedömer hotbilder kring försvarsanställda och deras anhöriga och rutiner för hur händelser hanteras, så utgår jag ifrån att vi aldrig kommer att få ett svar, det ligger i sakens natur.
2015-06-25, 21:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ok, men L. H. tog alltid ur nyckeln, kan vi anta, då reaktionen blev som den blev..?

Med tanke på att det under en dag rör sig okänt folk utanför det där caféet, så skulle jag tycka det är ytterst märkligt om nyckeln suttit i mopeden hela dagen, även om den stått parkerad i lite skymundan. Det är en högst medveten stöldrisk.
Visst, man kan glömma en nyckel i ett lås, men det händer sällan hos en normalbegåvad. Det har inget med glömska att göra, det har med muskelminnet/rutin att göra.

Nej, det hela startade efter att hon tagit på sig hjälmen, satt nyckeln i tändningslåset och var i färd att starta.
2015-06-25, 21:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Peugot 406, själv kör jag Peugot 607 ... det finns skäl till att jag är mer rädd om min.
Vi bor i Sverige

Det vet vi inte alls om hon alltid gjorde. Om jag kom fram till makens bil och scenen såg jäkligt udda ut så skulle jag ju ganska snabbt kunna konstatera att något inte stämmer.
I synnerhet om den stod på en plats där han borde ha funnits men det inte finns ett spår av honom, han hade sagt att han var på väg hem och det inte fanns något som han kunde besöka el dyl..

Pappan ringde chefen som bor hyfsat nära och som Lisa känner - inte heller hon kunde ge någon förklaring .. Klart jag snabbt skulle larma på hjälp och inte vänta särskilt länge innan jag kopplade in polisen.

Huruvida hon brukade ta ut nyckeln tror jag alltså inte man kan dra någon slutsats om - däremot att hela scenen, möjligheter och omgivning snabbt signalerade att något var jäkligt fel.
2015-06-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Med tanke på att det under en dag rör sig okänt folk utanför det där caféet, så skulle jag tycka det är ytterst märkligt om nyckeln suttit i mopeden hela dagen, även om den stått parkerad i lite skymundan. Det är en högst medveten stöldrisk.
Visst, man kan glömma en nyckel i ett lås, men det händer sällan hos en normalbegåvad. Det har inget med glömska att göra, det har med muskelminnet att göra.

Nej, det hela startade efter att hon tagit på sig hjälmen, satt nyckeln i tändningslåset och var i färd att starta.

Men borde då påsen med tillhörigheter stått på marken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in