Citat:
Ursprungligen postat av
Harvey440
D räcker för en anmälan om försvunnen person! Inte att man direkt lägger rubriceringen människorov, då antyder man ju direkt att ett brott har hänt. Hur visste man det???????? Varför gjorde man inte som annars då folk inte svarar på några timmar o börjar ringa till vänner o kolla runt som våra föräldrar gjorde när vi "försvann" ett tag?
Polisen visste inte att det handlade om människorov, dock tog man höjd för att det kunde vara så, och kunde därmed avsätta mer resurser.
Jämför inte det här försvinnandet med alla andra fall där man inte har komponenterna,
kör strax hem,
nyckeln i fordonet,
spårlöst försvunnen.
Lisas anhöriga gjorde som folk brukar göra, ringa runt, leta och därefter ringa polisen.
Jag kan inte helt säkert påstå att pappans bakgrund inte var en bidragande orsak till ett snabbt polispådrag, dock så tror jag i alla fall inte att det var huvudanledningen till att polisen började söka relativt fort efter anmälan. När drog polisen igång aktivt sök med stora resurser, minns du det?
Jag har också sagt att om försvinnandet har med pappans bakgrund att göra så kommer vi inte att få veta det, jag tror faktiskt att det kan gälla även orsaken till polisens relativt snabba hantering av ärendet. Har det med rikets säkerhet att göra och hur polisen bedömer hotbilder kring försvarsanställda och deras anhöriga och rutiner för hur händelser hanteras, så utgår jag ifrån att vi aldrig kommer att få ett svar, det ligger i sakens natur.