Citat:
Ursprungligen postat av
Artilleriet
Mycket möjligt men risken att en förbrytare återfaller i brott vill jag påstå är högre än den är om jag som ostraffad ska grovt misshandla/våldta/mörda någon.
Sen tror jag det ligger nåt i klyschan att om en människa suttit större delen av sitt liv i fängelse, varför skulle hen vilja ut i samhället där ingenting väntar på honom? Jobb lär han inte få som dömd mördare/våldtäktsman.
I fängelset där han suttit 10-15 år så är han någon och blir bekräftad än vad han blir ute på gatan, hen blir snarare mer trygg i fängelset än osäkerheten ute i samhället.
Jag tror säkert att risken är större att vaneförbrytare begår ett nytt brott än att du gör det, men mördare återfaller sällan.
Sen kan man vara brottsling med mängder av brott på sitt samvete utan att vara straffad...handlar väl om skicklighet(minimera risker) och en gnutta tur...bröderna kan vara seriemördare som aldrig
åkt fast innan eller så kan dom vara oskyldiga till detta mordet men skyldiga till annat eller helt hederliga rakt igenom.
Vi vet inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harvey440
Ja men du har helt rätt.
Som stöd för din teori drar jag metaforen runt otrohet. Har man nån gång gått över gränsen är d lättare att göra d igen. Med d sagt dom som kan gå över gränsen o begå ett brott (inte fortkörning o sånt blaj) har mycket lättare o återfalla.
Ett par frågor när vi har en expert i tråden, många verkar ju tro att man är ren som snö om man inte är straffad tidigare...
Hur många brott gjorde du innan du åkte fast första gången?
Hur många brott har du klarat dig ifrån på varje du åkt för?
Vill du inte svara så har jag full förståelse och respekt för det, men det hade varit intressant att höra.