2015-05-31, 14:59
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEzi
Hur många burar måste ni ta i timmen? Vi har ett krav på fyra burar i timmen (på en person), och det spelar ingen roll om du är på kollo, frys eller liknande. Samma krav på alla.

ICA Kvantum. Medelstor stad.

Öh va, fyra burar i timmen? Hur många rader är det per bur då (alltså storpack med en typ av vara)? Kan ni stapla rader på varandra eller måste ni öppna paketen och plocka upp? Måste switcha datum? Är burarna välorganiserade?

Att plocka fyra burar fyllda med kryddor, barnmat och konserver, i timmen låter ju fan som en omöjlighet. Visst, är det toalettpapper eller knäckebröd så går det väl an...
Citera
2015-06-01, 23:24
Medlem
kEzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Öh va, fyra burar i timmen? Hur många rader är det per bur då (alltså storpack med en typ av vara)? Kan ni stapla rader på varandra eller måste ni öppna paketen och plocka upp? Måste switcha datum? Är burarna välorganiserade?

Att plocka fyra burar fyllda med kryddor, barnmat och konserver, i timmen låter ju fan som en omöjlighet. Visst, är det toalettpapper eller knäckebröd så går det väl an...

Helt osorterade, direkt från ica bilen, och det gäller inte burar fyllda med toapapper direkt. Det är helburar. Jag jobbar på det sämsta ICA i min kommun, där det har kommit och gått över 150pers de senaste fyra-fem åren, de flesta blir utbrända. Det är högst tre personer som klarar det här, men dom behöver inte sitta i kassa. Klarar man det inte får man en hög med skit kastad på sig innan man kliver hemåt.
Citera
2015-06-02, 21:23
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEzi
Helt osorterade, direkt från ica bilen, och det gäller inte burar fyllda med toapapper direkt. Det är helburar. Jag jobbar på det sämsta ICA i min kommun, där det har kommit och gått över 150pers de senaste fyra-fem åren, de flesta blir utbrända. Det är högst tre personer som klarar det här, men dom behöver inte sitta i kassa. Klarar man det inte får man en hög med skit kastad på sig innan man kliver hemåt.

Jo, jag har över sex år i branschen på kanske en utav de bästa ICA-butikerna i stan (nåja) och jag kan direkt säga att det där är omöjligt för gemene man.

Skulle burarna mot förmodan vara sorterade så kan en skicklig person hinna med det, beroende på varor, under den tidsperioden. Måste vara så att era chefer bajsar snett på er hela tiden då
Citera
2015-06-20, 16:37
Medlem
Ojkans avatar
Sommarjobbar just nu på Ica. Lönen ligger på 120kr/h. Fick vara på en del för att få jobbet. Började med att maila cv och personligt brev och sedan ringa honom och höra hur det gått för att sedan få en tid att träffa honom i fem minuter och snacka lite. Två veckor senare ringde han och sa att jag hade fått jobbet Jobbar med kolonial och det funkar bra Jobbar på en ganska liten Ica butik så det blir lite trångt i gångarna när man plockar upp varor hehe. Alltid kul när kunderna är trevliga och man börjar prata lite
Citera
2015-06-21, 10:35
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Jo, jag har över sex år i branschen på kanske en utav de bästa ICA-butikerna i stan (nåja) och jag kan direkt säga att det där är omöjligt för gemene man.

Skulle burarna mot förmodan vara sorterade så kan en skicklig person hinna med det, beroende på varor, under den tidsperioden. Måste vara så att era chefer bajsar snett på er hela tiden då

Det finns INGEN som klarar av att plocka 4 ordentliga plockburar direkt från bilen på en timma. Det är omöjligt. Om det finns det skulle jag gärna vilja följa den personen på jobbet i ett par veckor.
Det betyder alltså att den personen plockar 28-32 burar om dagen. 150 burar i veckan. Haha tillåt mig att skratta...
Citera
2015-06-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Det finns INGEN som klarar av att plocka 4 ordentliga plockburar direkt från bilen på en timma. Det är omöjligt. Om det finns det skulle jag gärna vilja följa den personen på jobbet i ett par veckor.
Det betyder alltså att den personen plockar 28-32 burar om dagen. 150 burar i veckan. Haha tillåt mig att skratta...

Ja, så för en kvantum som får, låt säga, 300 burar i veckan inkluderat kolonial, fryst och färsk så behövs det alltså bara 2 personer som plockar i butiken....
Citera
2015-06-23, 17:05
Medlem
Ducadreams avatar
Jag gick och lämnade CV och personligt brev till närmaste Willys butik och träffade personalansvarige. Frågade honom om det behövdes personal och han sa att det var lite sent att söka nu så jag frågade om de behövde folk på hösten. Han sade att vi får se hur det ser ut då(om de som sommarjobbar blir kvar) och sa också att han kommer rekrytera utifrån de mest intressanta cvn och personliga brev.

Jag har inte haft en lång arbetserfarenhet(och ingen i matbutik). Jag har jobbat som vårdbiträde som går ut på att hjälpa människor, som är en nyttig egenskap när det kommer servicejobb.

Har jag någon chans? Hur kan jag utöka mina chanser? Jag kanske ska besöka dem igen mot slutet av sommaren och träffa den/de personalansvarige?

Vore evigt tacksam för all tips.
Senast redigerad av Ducadream 2015-06-23 kl. 17:11.
Citera
2015-06-24, 12:15
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag gick och lämnade CV och personligt brev till närmaste Willys butik och träffade personalansvarige. Frågade honom om det behövdes personal och han sa att det var lite sent att söka nu så jag frågade om de behövde folk på hösten. Han sade att vi får se hur det ser ut då(om de som sommarjobbar blir kvar) och sa också att han kommer rekrytera utifrån de mest intressanta cvn och personliga brev.

Jag har inte haft en lång arbetserfarenhet(och ingen i matbutik). Jag har jobbat som vårdbiträde som går ut på att hjälpa människor, som är en nyttig egenskap när det kommer servicejobb.

Har jag någon chans? Hur kan jag utöka mina chanser? Jag kanske ska besöka dem igen mot slutet av sommaren och träffa den/de personalansvarige?

Vore evigt tacksam för all tips.
Jag fick mitt jobb inom detaljhandeln genom att först praktisera i butiken en månad. Det hjälpte mig få in en fot, och det gav mig chansen att visa hur bra jag är med människor. Så nu jobbar jag väldigt mycket.
Citera
2015-06-24, 19:50
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Jag fick mitt jobb inom detaljhandeln genom att först praktisera i butiken en månad. Det hjälpte mig få in en fot, och det gav mig chansen att visa hur bra jag är med människor. Så nu jobbar jag väldigt mycket.

Intressant. Jag kanske ska erbjuda mig att provjobba/praktisera några veckor eller en månad. Nu kommer jag studera i och för sig på heltid i höst, men jag är definitivt villig att provjobba och visa framfötterna.

Ska kanske fråga butikschefen/personalansvarige om det går bra.
Citera
2015-06-25, 18:00
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Intressant. Jag kanske ska erbjuda mig att provjobba/praktisera några veckor eller en månad. Nu kommer jag studera i och för sig på heltid i höst, men jag är definitivt villig att provjobba och visa framfötterna.

Ska kanske fråga butikschefen/personalansvarige om det går bra.
All lycka till!
Jag hade min praktik via "arbetsförmedlingen" och blev lovad arbete efter. Så försök att se om du kan få någon deal? I början fick jag ett kontrakt på 3h/v, och sen ett på 6h/v. Men jag jobbar oftast mycket mer än så. Det är ruttna kontrakt egentligen, men det är skönt att ha "någon form av anställning"
Citera
2015-07-09, 09:07
Medlem
kEzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k

Det finns en anledning varför jag kommer byta ICA nu till hösten, jag varken orkar eller klarar dessa psykiska påfrestningar man har varje dag innan man jobbar. Enligt mina chefer, som uppenbarligen har varit butikschef på några olika butiker i STHLM så ska man klara det, och att dom gjorde det, ställer mig tveksam till det. Sen ska man väl ha i åtanke att senast dom jobbade golv så var det väl när ICA hade 300 produkter mindre...

"4 burar ligger snittet på, öka takten, annars kan du lika gärna gå hem"

Märks att dom inte heller lever som dom lär, eftersom jag fick svinna för över 10 000:- på ena chefes avdelning(chark). Alltid är det slut på varor när det är annons, redan efter några dagar. Antingen det eller ett massivt svinn. Vi får skit för det.
Citera
2015-07-11, 00:25
Medlem
Isnatts avatar
Affärer med stora charkdiskar med ost, salami, skinka och allt, hur håller personalen där reda på hur länge grejerna legat i disken?

Jag handlar på samma ställe nästan varje gång. Känner ni igen kunderna och pratar om dom ibland, ger dom smeknamn och så? Jag har jobbat länge inom restaurang och där kan stammisar få smeknamn bland personalen, 'Nu är familjen champinjon här!' bara för att dom alltid vill ha svamp till maten, eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in