Citat:
Ursprungligen postat av amagadfittnoob
Ok, så här liggert det till:
Jag jobbar just nu som verkstadsarbetare (montörsvetsare/robotsvestare). Fett tråkigt och jag hatar skiten, både jobbet i sig och vissa personer där, och därför skall jag börja plugga till våren! Jag hade tänkt att jobba extra utöver plugget och det låter ju onekligen soft att jobba i en matbutik om man slipper att sitta/stå i kassan/charken.
Jag har haft 3 riktiga jobb, som verkstadsarbetare två gånger (urk) och som lagerarbetare (stort lager, grossist) en gång (mindre urk, men fortfarande urk). Jag är 23 snart och har inte haft någon "lucka" i mitt cv från studenten, utan jag har varit sysselsatt hela tiden (jobb-jobb-plugg-jobb).
Hur stora är mina chanser till att få ett jobb på en livsmedelsbutik, extra knäck - inte heltid, om det är många sökande? Jag måste väl ha större chanser än en nyexad student på 18-19 år, även fast jag inte har någon erfarenhet bortsett från lager, right?
Jag ser aldrig några annonser heller, så jag antar att lite större livsmedelsbutiker tar in folk löpande efter behov? Skall man bara ringa och fråga, chefen alltså, om dom har några lediga tjänster? Typ presentera sig och fråga om det finns några lediga tjänser som jag gjort tidigare på jobben jag haft/har, eller hur gör man?
Lite sent svar men, men.
Jag har tidigare jobbat på lite olika livsmedelsbutiker (ICA, Coop/Konsum) och mitt första butiksjobb fick jag på ett ICA en sommar, utan tidigare erfarenheter från branschen. Dock hade jag tidare haft sommarjobb inom vården, posten och just industri/verkstad. Så om du med "chans" menar hur tungt dina tidigare erfarenheter väger för en eventuell anställning, så skulle jag säga att
all tidigare erfarenhet är endast positivt.
Det är också sant att de inte annonserar då folk söker sig till dem, så att ringa och höra, alternativt gå dit och presentera sig är den rätta vägen att gå. Att som ny inte villja va i kassan och charken kan man nog glömma, i början är det just kassan som man får tillbringa större delen av sin tid dessutom att jobba i butik innebär att vara lite alltiallo, så hamnar du på en intervjue bör du inte säga det.