2010-09-02, 23:37
Medlem
Okej, du menar så. Jag får klura lite på det. Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2010-09-03, 15:31
Medlem
Jobbade på Ica Maxi under några år när jag var yngre. De flesta Maxi-butikerna har tre större avdelningar: Livs, Special och Kassa. Livs och Special är två olika företag medan Kassan ingår i Livs. Inom Livs finns kolonial (allt som inte är färskmat/frys/kyl), sen finns det även bageri, deli, chark, frys, frukt&grönt osv. Beroende på vilken subavdelning man hamnar på så varierar arbetet lite, kolonial står mest och plockar varor hela dagarna medan delin skär upp kött/ost/whatever och bageriet, ja, bakar.

Special är det mesta som inte är mat, alltså servetter, ljus, bäddset, kläder, leksaker osv. Arbetet här är mer kreativt då man ofta har hand om en egen avdelning och får sköta den med hyfsat fria tyglar. Finns naturligtvis alltid planogram osv att följa men när jag jobbade på Special fick jag väldigt mycket mer kreativt arbete än vad jag fick på Livs. Istället för att dra RC efter RC så byggde jag gavlar, flyttade runt varor osv. Special säljer ju inte lika naturligt som Livs (alla behöver ju mat) och därför är det där inne mer inriktat på att försöka sälja så mycket som möjligt, genom olika exponeringar osv.

Som sagt så är Livs och Special två enskilda företag, så en livsare går aldrig in och hjälper till på special eller vice versa, eftersom lönen betalas ut av olika företag. På min Maxi var man tvungen att vänta ett år efter det att man slutat jobba på en avdelning, för att få börja jobba på den andra. Men jag vet inte om detta är en generell regel.

Generellt sett så är den stora nackdelen med butiksarbete den där jävla stressen. Fittor till kunder kan man acceptera, för det finns 10 snälla kunder på 1 dryg (minst). Men vi var alldeles för få anställda för att kunna hålla budget, vilket betydde ännu mer jobb för alla. Blä.

Det är inget jobb jag personligen skulle kunna arbeta med livet ut, mycket tack vare de dåliga arbetstiderna (öppnar tidigt, stänger sent), men som extrakneg för en student är det perfekt med tanke på den grymma OB:n!
Special står mig närmre om hjärtat då jag tyckte att det var roligare att vara kreativ än att dra vagnar, men fan, båda funkar absolut.

Angående hur man får jobbet, är det ofta kontakter som styr, tyvärr.
Mina olika chefer har mest föst iväg folk som kommit in och velat CV, med den dåliga ursäkten att de skulle söka på internet istället för att få större chans (yeah, right). De som nyanställdes kände ofta nån, eller hade helt enkelt tur.
Senast redigerad av baboza 2010-09-03 kl. 15:33. Anledning: Tillägg
Citera
2010-11-15, 18:29
Medlem
Vad betyder SPAL-personal på Coop Forum?
Citera
2010-11-15, 19:29
Bannlyst
Ok, så här liggert det till:

Jag jobbar just nu som verkstadsarbetare (montörsvetsare/robotsvestare). Fett tråkigt och jag hatar skiten, både jobbet i sig och vissa personer där, och därför skall jag börja plugga till våren! Jag hade tänkt att jobba extra utöver plugget och det låter ju onekligen soft att jobba i en matbutik om man slipper att sitta/stå i kassan/charken.

Jag har haft 3 riktiga jobb, som verkstadsarbetare två gånger (urk) och som lagerarbetare (stort lager, grossist) en gång (mindre urk, men fortfarande urk). Jag är 23 snart och har inte haft någon "lucka" i mitt cv från studenten, utan jag har varit sysselsatt hela tiden (jobb-jobb-plugg-jobb).

Hur stora är mina chanser till att få ett jobb på en livsmedelsbutik, extra knäck - inte heltid, om det är många sökande? Jag måste väl ha större chanser än en nyexad student på 18-19 år, även fast jag inte har någon erfarenhet bortsett från lager, right?

Jag ser aldrig några annonser heller, så jag antar att lite större livsmedelsbutiker tar in folk löpande efter behov? Skall man bara ringa och fråga, chefen alltså, om dom har några lediga tjänster? Typ presentera sig och fråga om det finns några lediga tjänser som jag gjort tidigare på jobben jag haft/har, eller hur gör man?
Senast redigerad av amagadfittnoob 2010-11-15 kl. 19:36.
Citera
2010-11-16, 18:43
Medlem
heiss avatar
Ni som har jobbat där, hur gick ni tillväga och hur gamla var ni när ni fick jobbet?
Citera
2010-11-16, 19:55
Medlem
Jobbar på donken just nu och har jobbat där i 2 år. Har tröttnat rejält på skiten och framför allt våran nya restaurangchef. Känner att det är dags för en förändring. Pluggar heltid så jobbar bara helger/kvällar.
Vet ni om det är större chans att få jobb om man har jobbat på donken, med tanke på att det är ett väldigt stressigt jobb och så vidare? Vad ska man säga för anledning till att man sa upp sig från donken?
Kommer inte sluta på donken innan jag får ett nytt jobb givetvis men ni förstår förhoppningsvis poängen.
Citera
2010-12-02, 22:11
Medlem
vad finns det för olika avdelningar på en ica supermarket? Blev kallad på intervju idag, och glömde bort vilka sorts tjänster dom sökte, tror de var kolonial mm. Tacksam för svar =) dom tog bort sidan där man sökte så kunde inte kolla där.
Citera
2010-12-03, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amagadfittnoob
Ok, så här liggert det till:

Jag jobbar just nu som verkstadsarbetare (montörsvetsare/robotsvestare). Fett tråkigt och jag hatar skiten, både jobbet i sig och vissa personer där, och därför skall jag börja plugga till våren! Jag hade tänkt att jobba extra utöver plugget och det låter ju onekligen soft att jobba i en matbutik om man slipper att sitta/stå i kassan/charken.

Jag har haft 3 riktiga jobb, som verkstadsarbetare två gånger (urk) och som lagerarbetare (stort lager, grossist) en gång (mindre urk, men fortfarande urk). Jag är 23 snart och har inte haft någon "lucka" i mitt cv från studenten, utan jag har varit sysselsatt hela tiden (jobb-jobb-plugg-jobb).

Hur stora är mina chanser till att få ett jobb på en livsmedelsbutik, extra knäck - inte heltid, om det är många sökande? Jag måste väl ha större chanser än en nyexad student på 18-19 år, även fast jag inte har någon erfarenhet bortsett från lager, right?

Jag ser aldrig några annonser heller, så jag antar att lite större livsmedelsbutiker tar in folk löpande efter behov? Skall man bara ringa och fråga, chefen alltså, om dom har några lediga tjänster? Typ presentera sig och fråga om det finns några lediga tjänser som jag gjort tidigare på jobben jag haft/har, eller hur gör man?

Lite sent svar men, men.
Jag har tidigare jobbat på lite olika livsmedelsbutiker (ICA, Coop/Konsum) och mitt första butiksjobb fick jag på ett ICA en sommar, utan tidigare erfarenheter från branschen. Dock hade jag tidare haft sommarjobb inom vården, posten och just industri/verkstad. Så om du med "chans" menar hur tungt dina tidigare erfarenheter väger för en eventuell anställning, så skulle jag säga att all tidigare erfarenhet är endast positivt.

Det är också sant att de inte annonserar då folk söker sig till dem, så att ringa och höra, alternativt gå dit och presentera sig är den rätta vägen att gå. Att som ny inte villja va i kassan och charken kan man nog glömma, i början är det just kassan som man får tillbringa större delen av sin tid dessutom att jobba i butik innebär att vara lite alltiallo, så hamnar du på en intervjue bör du inte säga det.
Citera
2010-12-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abeeeerg
Jobbar på donken just nu och har jobbat där i 2 år. Har tröttnat rejält på skiten och framför allt våran nya restaurangchef. Känner att det är dags för en förändring. Pluggar heltid så jobbar bara helger/kvällar.
Vet ni om det är större chans att få jobb om man har jobbat på donken, med tanke på att det är ett väldigt stressigt jobb och så vidare? Vad ska man säga för anledning till att man sa upp sig från donken?
Kommer inte sluta på donken innan jag får ett nytt jobb givetvis men ni förstår förhoppningsvis poängen.

Har haft flera kollegor som tidigare jobbat inom just restaurang och då speciellt på snabbmatsställen, då det kan vara ganska stressigt i butiker så bör din erfarenhet från Mcdonalds (som antagligen är betydligt värre när det kommer till stress) väga tungt. Om du också poängterar att du vill jobba just kvällar och helger anses positivt, samt lönar sig penga mässigt

Anledningen till att du sa upp dig? tjaa säg bara att du ville prova något nytt, du ville utvecklas osv.
Citera
2010-12-21, 23:25
Medlem
sommarjobb inom matbutik/restaurang,CV hjälp!

Hej, har tänkt söka sommarjobb som student. Inriktningen är typ ngn affär, matbutik, restaurang eller cafee.

Ska jag skriva ett nytt CV för varje jobb jag ska ansöka? Det är ju skillnad mellan tex. ICA och en restaurang ju. Isf kan jag inte skicka ett personligt brev, för det skulle kunna bli jobbigt?

Hur ska jag skriva mitt CV, som en text/brev eller vad?

Jag tidigare jobbat i restaurang och även praoat inom posten , men när jag skriver det i mitt cv till ICA så bryr de väl sig inte om det? För jag har knappast någon erfarenhet inom matbutik. Hur ska jag skriva när jag inte alls har någon erfarenhet inom affärer, tex. willys, eller ngn annan affär?

Är sjukt desperat att få ett riktigt jobb i sommar.

Mvh/
En fattig student
Citera
2010-12-21, 23:30
Medlem
Fazikens avatar
Skriv hur duktig, ambitiös o.s.v. du är, skriv ner referenser. Sök på google, du lär hitta några fina CV's.
Sedan skickar du runt ditt CV till alla möjliga ställen, har du tur får du intervju med någon utav dessa, och det är här det gäller. Gör du bra ifrån dig på intervjun har du stor risk att få jobba i sommar.
Citera
2010-12-21, 23:34
Medlem
Hmm, jag kanske inte ska skriva som ett personligt brev då? Kan bli jobbigt när jag lämnar det till olika ställen?

hoppas du förstår vad jag menar. Lyckades faktiskt inte få ngt jobb i sommar när jag skrev ett personligt brev. Är det inte jobbigt att läsa wall of a text, än när allt är punktformat?

Är oerfaren inom detta och hoppas du kan hjälpa mig.

tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in