Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 12:06
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6197177

Teknisk bevisning saknas i dagsläget - vilket givetvis inte är ovanligt mellan första och andra häktning, bygger hela misstankegrunden på att han bor i området, blivit sedd när han rör sig där och på folks uppfattning om honom -- ja, då är det ett synnerligen tunt underlag för häktning.

Det finns en sammanställning på runt 8 sidor som beskriver de häktades inblandning i mordet. Således finns det helt uppenbart olika faktorer (och kanske även bevis) som gör att de kan hållas häktade. Vad åklagaren därutöver sitter på för bevisning, bindande teknisk bevisning, vittnesmål och annat har vi ingen aning om, det vet inte ens hovrätten! Men de "8 sidorna" räcker för att fortsätta hålla bröderna häktade!
2015-06-24, 12:07
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Till en början "visste" en del här att bröderna sysslade med människohandel.

Ja, tänk vad enkelt det är att förstöra någons liv enkom på indicier. Som sagt, jag har ingen aning om huruvida bröderna är skyldiga eller oskyldiga men i dagsläget är de oskyldiga för min del, åtminstone tills motsatsen bevisas.
2015-06-24, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är svårt att svara på utan att ha utredningen till hands. Men lika gärna som åklagaren vinklar sin ståndpunkt åt sitt håll är det försvararnas jobb att göra detsamma.

Att förhören inte redovisats betyder väl helt enkelt att åklagaren endast angett att det finns muntliga uppgifter som ger stöd för hans sak men inte i detalj redogjort för dem, vilket man kan finna anmärkningsvärt.

I korta ordalag, är det såsom försvararen skriver ska de absolut inte vara häktade men som sagt en försvarares främsta uppgift är att få det att låta så ensidigt som möjligt. Jag vill därmed tro att utredningen är så tunn som försvararen vill göra gällande. Hur som helst skadar det inte för HD att ta en titt på det.

Tack för klargörandet! Undrars om inte den där utredningen kommer att granskas med lupp så småningom av någon Råstam.
Men vill tjata lite om att jag varken känner mig övertygad om skuld eller oskuld, baserat på vad som framkommit.
2015-06-24, 12:09
Bannlyst
Citat:
Har åklagaren rätt att göra så ö.h.t? Alltså tjyvhålla på teknisk bevisning, inte visa den för domstolen.

Ja, vid det här laget BORDE det väl finnas nånting, fingeravtryck eller DNA. Tänk att det tar en sån jäkla tid.

Herregud, utredningen är bara i början. De häktade kommer att sitta i häktet under lång tid. Den kommer att förlängas flera ggr om.

Det är massor med vittnesmål som måste göras, massor av saker måste undersökas. Analys av fingeravtryck och DNA tar tid. Kanske visar sig att de brott som begåtts i området har en anknytning och då måste detta utredas. Att GW Persson uttalar sig trots att han inte har särskilt mycket på fötterna säger bara hur mediekåt han är.
Han har en bok på gång och därför är det viktigt att han syns hela tiden nu..

Beklämmande att höra journalister säga när de intervjuar poliser eller åklagare " Leif GW Persson säger att.. " Pinsamt!
2015-06-24, 12:13
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Tack för klargörandet! Undrars om inte den där utredningen kommer att granskas med lupp så småningom av någon Råstam.
Men vill tjata lite om att jag varken känner mig övertygad om skuld eller oskuld, baserat på vad som framkommit.
Skillnaden mot Quick är att i detta fall har försvararna uppenbarligen sina klienters nekande att jobba utifrån, vilket betyder att de kommer att granska utredningen med lupp. Riktigt så blev det ju inte i Quick-fallet.
2015-06-24, 12:16
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmorAmor
Enda intervjun föräldrarna gör:

http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa-dromde-om-att-upptacka#.VYpEDmmZBWE.facebook

Otroligt gripande att läsa. Nu kanske visa här slipper tugga om samma saker hela tiden, varför så tyst i media osv.

Men det är väl bara ett önsketänkande.
2015-06-24, 12:17
Citat:
Anledningen till att jag i viss mån ifrågasätter att kroppen skulle varit styckad är när tusan fanns det tid och plats att göra detta? Med tanke på den massiva sökinsats som påbörjades tämligen omgående.

Jo det klart. Men i hemmet fanns det ju tid från Söndagen till Fredagen innan polisen kom och knackade på vad jag förstår. För nog måste de skyldiga i alla fall haft en plan innan man utförde mordet på vad som skulle ske efter. Eller i alla fall direkt efteråt fattat att de måste få kroppen att försvinna. DVS hem och stycka och sedan köra iväg det som soppor vid några lämpligt tillfällen när sökningen lagt sig och det inte var så mycket folk runt om kring. Eller kan de verkligen vara så pass idiotiska att "det bara blev som det blev" och inte hade någon plan. Då hade det varit smartast av dem att erkänna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Herregud, utredningen är bara i början. De häktade kommer att sitta i häktet under lång tid. Den kommer att förlängas flera ggr om.

Det är massor med vittnesmål som måste göras, massor av saker måste undersökas. Analys av fingeravtryck och DNA tar tid. Kanske visar sig att de brott som begåtts i området har en anknytning och då måste detta utredas. Att GW Persson uttalar sig trots att han inte har särskilt mycket på fötterna säger bara hur mediekåt han är.
Han har en bok på gång och därför är det viktigt att han syns hela tiden nu..

Beklämmande att höra journalister säga när de intervjuar poliser eller åklagare " Leif GW Persson säger att.. " Pinsamt!

GW har f.ö ändrat ton (om man ska lita på vad som skrivs) sedan kvinnan släpptes.
Han verkar vara mer och mer öppen för att bröderna är de faktiska GM.
Och om de är det så kommer kvinnan antagligen att åtalas också, vilket han säger är svårt, vilket jag inte ser att det är öht.
Finns många fall där en misstänkt släppts för att sedan bli åtalad, finns även fall där den åtalade släppts i väntan på dom. Dödsmisshandeln i Helsingborg 2014 (DIF supportern) är ett exempel.
Medlem
Citat:
Mellan spekulationerna kring vem som begått brottet och viljan att den eller de ska få sona för det slås man av känslan hur tragiskt allt detta är. Att läsa den där artikeln var är ett typexempel på när en sådan känsla infinner sig.
Håller med. Det här fallet har verkligen berört mig - och den där artikeln blottlägger verkligheten familjens utsatthet. Och det är just därför alla orimliga spekulationer härinne blir så obehagliga.

All, all styrka till Lisas anhöriga.
2015-06-24, 12:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Det finns en sammanställning på runt 8 sidor som beskriver de häktades inblandning i mordet. Således finns det helt uppenbart olika faktorer (och kanske även bevis) som gör att de kan hållas häktade. Vad åklagaren därutöver sitter på för bevisning, bindande teknisk bevisning, vittnesmål och annat har vi ingen aning om, det vet inte ens hovrätten! Men de "8 sidorna" räcker för att fortsätta hålla bröderna häktade!
Ja, att åklagaren berättat en historia för rätten där han väver in de häktade som GM har ju alla förstått, vad som sägs i överklagan till HD är dock att åklagaren faktiskt inte visat något stöd för sin berättelse.
2015-06-24, 12:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Den frisläppta kvinnan fortfarande belagd med yppandeförbud

"Den frisläppta kvinnan är fortsatt misstänkt för brott och befinner sig sedan frigivningen på hemlig ort. Hon är enligt advokat Peter Falck fortfarande belagd med yppandeförbud."

http://www.expressen.se/gt/kvinnans-advokat-hon-ar-valdigt-lattad/

Det var således som jag misstänkte att när åklagaren uttalade att kvinnan är fri att lämna landet och inte har några restriktioner avsåg detta endast restriktioner för hennes fria rörlighet. Yppandeförbudet gäller emellertid alltjämt.

Finns det något historiskt exempel på att den *misstänkte* belagts med yppandeförbud. Alltså inte dennes advokat.
2015-06-24, 12:24
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, att åklagaren berättat en historia för rätten där han väver in de häktade som GM har ju alla förstått, vad som sägs i överklagan till HD är dock att åklagaren faktiskt inte visat något stöd för sin berättelse.

"Det som redovisats angående innehållet i vittnesförhör och förhör med medmisstänkta är inte av styrka att tillmätas större värde som bevisning"

Jag får återigen känslan av att en stor del som ligger bakom häktningen är att de misstänktas förklaringar till deras "konstiga" beteende (det som sedermera ledde till att de anhölls) inte är samstämmiga (eller att de inte kunnat lämna rimliga förklaringar till beteendet vid tidpunkten) och att åklagaren så långt använt det som sitt trumfkort. Bara spekulationer givetvis utan något som helst värde egentligen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in