Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 12:27
Medlem
Jag igen!

Om alla de som satt nu blir helt friade. Är det någon som har jämfört detta med sturebymordet? Pojkvän/flickvän, pojkvännen är otrogen mot flickvännen och flickvännen kräver att pojkvännen dödar den han varit otrogen med!?

Bara en teori...
2015-06-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
GW har f.ö ändrat ton (om man ska lita på vad som skrivs) sedan kvinnan släpptes.
Han verkar vara mer och mer öppen för att bröderna är de faktiska GM.
Och om de är det så kommer kvinnan antagligen att åtalas också, vilket han säger är svårt, vilket jag inte ser att det är öht.
Finns många fall där en misstänkt släppts för att sedan bli åtalad, finns även fall där den åtalade släppts i väntan på dom. Dödsmisshandeln i Helsingborg 2014 (DIF supportern) är ett exempel.

Japp, han har ändrat ton. Det har jag också tänkt på. Om det nu beror på att han fått mer info, eller för att det verkar korkat att ifrågasätta självaste HD utan info.
2015-06-24, 12:29
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Finns det något historiskt exempel på att den *misstänkte* belagts med yppandeförbud. Alltså inte dennes advokat.

Dessvärre inte, men kritiken mot det går långt bak i tiden.

"- Vi gjorde för en tid sedan en undersökning av hur ofta yppandeförbudet används, och vi kom fram till att det var i ganska blygsam utsträckning - särskilt i stora mål och andra som uppmärksammas i medierna.

- Jag kan förstå att advokaterna reagerar, men samtidigt är det bara åklagarna som kan bedöma vad som skadar en förundersökning.

När det finns en misstänkt för ett brott, inleder polisen en förundersökning, som leds av en åklagare. När en misstänkt sedan grips av polisen och anhålls av åklagaren råder det som kallas förundersökningssekretess. Det betyder att väsentliga uppgifter ur undersökningen inte får komma ut innan den misstänkte blir åtalad och en rättegång inleds. "

http://www.dn.se/nyheter/sverige/advokatkritik-mot-yppandeforbud/
2015-06-24, 12:30
Medlem
Hm, läste nyss sammanfattningen på AB, de måste ha fel, eller?!

Citat:
I ett av husen runt knuten från kaféet bor de litauiska gästarbetarna som lagt om taket på ladan. Hos dem är polisen flera gånger och ställer frågor under dagarna som kommer.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20993337.ab

Bodde de inte vid säteriet?!
2015-06-24, 12:31
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Finns det något historiskt exempel på att den *misstänkte* belagts med yppandeförbud. Alltså inte dennes advokat.

Jag har lite svårt att förstå hur en ej häktad men misstänkt person kan bli belagd med yppandeförbud rent lagligt? Det innebär ju att en åklagare i princip kan förhindra en person från att försvara och rentvå sig själv. Att ta ifrån personen yttrandefrihet m.m.

Personer som är inblandade i utredningen och därigenom får kännedom om saker är ju lätt att förstå att dessa kan åläggas att inte yppa det de får reda på från utredningen. Samma sak med någon som sitter häktad kan få restriktioner så att information som kan förstöra brottsplats eller liknande inte kan läcka ut. Vittnet vars vittnesmål är viktiga är ju också bra och riktigt att kunna hålla hemliga från övriga vittnet för att en rättegång ska kunna hållas på ett bra sätt.

Men en ej frihetsberövad men misstänkt person MÅSTE få berätta sin version av det hela. Annars är det något väldigt sjukt i systemet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
"Det som redovisats angående innehållet i vittnesförhör och förhör med medmisstänkta är inte av styrka att tillmätas större värde som bevisning"

Jag får återigen känslan av att en stor del som ligger bakom häktningen är att de misstänktas förklaringar till deras "konstiga" beteende (det som sedermera ledde till att de anhölls) inte är samstämmiga (eller att de inte kunnat lämna rimliga förklaringar till beteendet vid tidpunkten) och att åklagaren så långt använt det som sitt trumfkort. Bara spekulationer givetvis utan något som helst värde egentligen
Så skulle det kunna vara. Om den ene sa att att de letade efter en katt, och den andre att de plockade blåbär.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Det finns en sammanställning på runt 8 sidor som beskriver de häktades inblandning i mordet. Således finns det helt uppenbart olika faktorer (och kanske även bevis) som gör att de kan hållas häktade. Vad åklagaren därutöver sitter på för bevisning, bindande teknisk bevisning, vittnesmål och annat har vi ingen aning om, det vet inte ens hovrätten! Men de "8 sidorna" räcker för att fortsätta hålla bröderna häktade!

Här på Flashback finns också flera sidor av målande beskrivningar om alla möjliga GM och scenarier. Att vi inte vet om vad åklagaren har för bevisning är inte så anmärkningsvärt. Dock borde MGMs advokater fått veta. Och enligt den ena broderns advokat finns det ingenting, förutom just denna beskrivning om hur det kan ha gått till om de litauiska bröderna varit inblandade.
2015-06-24, 12:34
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Jag har lite svårt att förstå hur en ej häktad men misstänkt person kan bli belagd med yppandeförbud rent lagligt? Det innebär ju att en åklagare i princip kan förhindra en person från att försvara och rentvå sig själv. Att ta ifrån personen yttrandefrihet m.m.

Personer som är inblandade i utredningen och därigenom får kännedom om saker är ju lätt att förstå att dessa kan åläggas att inte yppa det de får reda på från utredningen. Samma sak med någon som sitter häktad kan få restriktioner så att information som kan förstöra brottsplats eller liknande inte kan läcka ut. Vittnet vars vittnesmål är viktiga är ju också bra och riktigt att kunna hålla hemliga från övriga vittnet för att en rättegång ska kunna hållas på ett bra sätt.

Men en ej frihetsberövad men misstänkt person MÅSTE få berätta sin version av det hela. Annars är det något väldigt sjukt i systemet.
Samma tanke har jag också varit inne på. Svårt att förstå att den släppta kvinnan här har yppandeförbud.
2015-06-24, 12:34
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Så skulle det kunna vara. Om den ene sa att att de letade efter en katt, och den andre att de plockade blåbär.

Något sånt. Jag gissar såklart men ponera att det är i linje med vad advokaten säger då är egentligen det enda som skulle få en domstol att vilja häkta dem att de;
1. Inte kan ge någon rimlig förklaring till deras agerande
2. De gett i väsentliga delar osamstämmiga uppgifter.

Men som sagt, bara spekulationer från min sida
2015-06-24, 12:36
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Samma tanke har jag också varit inne på. Svårt att förstå att den släppta kvinnan här har yppandeförbud.

Hon kan berätta om hur det varit i häktet och att hon mått dåligt men hon kan inte tala om sånt som ligger under förundersökningssekretess. Om hon fick det så skulle man snart inte våga begära folk häktade eftersom de under förhandlingen får del av allt utredningsmaterial och om de släpps röjs detta till media.

Jag tycker inte det är konstigt att hon inte får prata om saker som ligger under förundersökningssekretess lika lite som att man inte kan röja integritetskränkande detaljer, om i detta fall Lisa.
2015-06-24, 12:37
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Jo det klart. Men i hemmet fanns det ju tid från Söndagen till Fredagen innan polisen kom och knackade på vad jag förstår. För nog måste de skyldiga i alla fall haft en plan innan man utförde mordet på vad som skulle ske efter. Eller i alla fall direkt efteråt fattat att de måste få kroppen att försvinna. DVS hem och stycka och sedan köra iväg det som soppor vid några lämpligt tillfällen när sökningen lagt sig och det inte var så mycket folk runt om kring. Eller kan de verkligen vara så pass idiotiska att "det bara blev som det blev" och inte hade någon plan. Då hade det varit smartast av dem att erkänna.
Det där låter inte särskilt sannolikt, att GM planerat en våldtäkt med följande mord och ett farfarande med kroppen du beskriver.
Tror knappast GM tänkte så långt innan.
Du har nog lite väl vilda fantasier efter att ha sett för mycket filmer.
Tror det är ytterst få som har sådana planer innan och är kapabla att sedan fullfölja dem.
LH attackerades där vid ladan alt. blev lockad/lurad att gå in i ladan.
Där försökte GM våldta henne men hon kämpade emot så pass att hon blev strypt eller ihjälslagen på platsen.
GM kan också lyckats fullfölja övergreppet och därefter dödat flickan, en flicka i livet som skvallrar och vittnar är förödande för GM som sannolikt är litauerna. Troligen den ene, den andra brodern kommer sannolikt in i bilden då skadan är skedd för att dölja brottet.
Efter att flickan är död transporteras hon till platsen där hon senare hittas, en temporär förvaringsplats då det snabba och massiva söket skrämt GM som avvaktat på att sökinsatsen skulle avta för att därefter dumpa kroppen med förhoppning att den aldrig skulle återfinnas.
Detta är bra mycket mer sannolikt jämfört det som du vill få det till.
2015-06-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Tack för länken.

Mycket glädjande att föräldrarna inte är HELT förlamade av sorgen. Att ha startat en minnesfond och gett en liten intervju i en lokaltidning tyder på en liten gnista av hopp om att orka gå vidare. Jag var orolig att de skulle blivit helt paralyserade och inte orka leva vidare. men det hade gjort Lisa förbannad, det är jag övertygad om.

Ett stort tack till familjen Holm för denna intervju.

Kämpa vidare och på återseende:

Heavenbound!

Jag trodde också att de som du säger skulle vara helt förlamade.
Skulle något sånt hända mitt barn skulle antagligen lägga mig ner och skrika och aldrig resa mig upp igen.
Fyfan..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in