Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag kan inte låta bli att ställa samma fråga som jag gjort i DaCosta-tråden.
Varför dumpar man inte sitt offer i sjön med stenar som tyngder? Detta måste ju vara den plats som är svårast för polisen att spåra upp. Eller?

Vi vet inte om GM haft planer på att dumpa LH där. Men spontana reflektion är att:

GM kanske tyckte att dumpa en kropp med hjälp av stenar är mer komplicerat än att tex använda myrsyra eller stycka för frakt till annan del av landet för dumpning? Man måste fixa en båt, vikter och hur ska man knyta fast stenarna utan att de lossnar från liket? Hur stor vattenvana man har kanske också spelar in? Kanske kände man att polisen hade uppsikt över vattendrag så det inte var aktuellt att bege sig dit? Tror värmekamera kan ge utslag på en "färsk" död kropp i vatten också. Om mordet var spontant utan planering kanske man befann sig avsides från sjön och ej hade tillgång till det som behövdes för att sänka någon flera meter under ytan? Kan en LHs mördare blivit "passiv" efter mordet, dvs ej klarat av att ta tag i liket utan på något psykologiskt sätt undvikit problemet och förnekar att det finns en kropp och förträngt att han mördat?

Så länge liket befinner sig under ytan i sjön och ej i varmt vatten sker förruttnelseförändringarna långsamt vilket gör att kanske bevis mot en GM finns längre än om tex en kropp bränns.
2015-07-05, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Källa på det fetstilta?
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/litauisk-polis-stottar-i-lisa-fallet
"Enligt polisen i Litauen är de två misstänkta bröderna inte tidigare dömda för något brott i sitt hemland."

Här har du länken där det kommit fram att den äldre brodern finns med i det litauiska brottsregistret..
Stal en TV när han jobbade på en budfirma.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
2015-07-05, 17:43
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
hur ska man knyta fast stenarna utan att de lossnar från liket?
Man lägger allt i sopsäckar eller fisknät.

Jag tycker själv att det verkar rätt praktiskt, men visst kan de invändningar du tog upp ha spelat in.
2015-07-05, 17:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad skulle det ha hjälpt att be grannen ljuga för mamma? löd min fråga.
Och mitt svar är att MGM haft fem dygn på sig att fabulera ihop diverse alibi, alternativa teorier etc. Gissningsvis så finns det ingen granne som har sett de tre balterna sitta och fika i trädgården vid tiden för försvinnandet för då hade ju MGM varit släppt redan. Frugan och brorsan har stuckit och det var länge sen den tidigare så pratglada morsan visade nåt livstecken också så det där alibit var nog inte mycket mer än lite varmluft.
2015-07-05, 17:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Här har du länken där det kommit fram att den äldre brodern finns med i det litauiska brottsregistret..

Jag kan inte se att det står stal.
Citat:
För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter.
Det kan vara ett missförstånd, felöversättning eller användning av fel ord, att han fick ersätta tv:n. Polisen säger att han är ostraffad, och den bedömer jag som trovärdig.

Jag ser inte heller se att han är med i brottsregistret.
2015-07-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69

De kanske gjord upp i godo, dvs att det ej blev domstolsärende?
Eller så kanske brott tas bort ur registret efter ett antal år så man inte kan se det.
2015-07-05, 17:49
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Och mitt svar är att MGM haft fem dygn på sig att fabulera ihop diverse alibi, alternativa teorier etc. Gissningsvis så finns det ingen granne som har sett de tre balterna sitta och fika i trädgården vid tiden för försvinnandet för då hade ju MGM varit släppt redan. Frugan och brorsan har stuckit och det var länge sen den tidigare så pratglada morsan visade nåt livstecken också så det där alibit var nog inte mycket mer än lite varmluft.
Och enligt Rhona har de tre inget gemensamt alibi.
2015-07-05, 17:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag får alltså inget svar på frågan. Att morsan lämnar en andrahandsuppgift från Litauen är inget alibi och hjälper föga.
2015-07-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag kan inte låta bli att ställa samma fråga som jag gjort i DaCosta-tråden.
Varför dumpar man inte sitt offer i sjön med stenar som tyngder? Detta måste ju vara den plats som är svårast för polisen att spåra upp. Eller?

Vi ska inte tipsa folk, om hur det går till när man vill bli av med folk och komma undan med mord!

Det sker en hel del på sjön, olyckor från stora segelbåtar till små ekor, där folk råkar trilla vattnet. Jag har faktiskt alltid undrat varför någon vill stycka en kropp. Det måste höra till psykopatbilden att ge sig på att styckka en kropp, lika sjukt som det brottet som ledde till att personen dog. För det är ju inte lättare att stycka, än att förflytta en hel kropp.
2015-07-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
De kanske gjord upp i godo, dvs att det ej blev domstolsärende?
Eller så kanske brott tas bort ur registret efter ett antal år så man inte kan se det.

Eller så stal han inte Tvn
2015-07-05, 17:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi ska inte tipsa folk, om hur det går till när man vill bli av med folk och komma undan med mord!

Det sker en hel del på sjön, olyckor från stora segelbåtar till små ekor, där folk råkar trilla vattnet. Jag har faktiskt alltid undrat varför någon vill stycka en kropp. Det måste höra till psykopatbilden att ge sig på att styckka en kropp, lika sjukt som det brottet som ledde till att personen dog. För det är ju inte lättare att stycka, än att förflytta en hel kropp.
Jo, om man tar ut en kropp ur en lägenhet utan att vilja synas kan styckning vara att föredra, likaså om kroppen är för tung att bära själv. Fråga Jonna från Askersund. I det här fallet kan jag se mening bara om GM hade för litet fordon för hel kropp.
2015-07-05, 17:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
GW igen

Det har ställts frågor om han sitter på mer information än vi vanliga dödliga. Dagens kolumn talar möjligen för detta.

Citat:
Fem dygn senare hittar man hennes döda kropp i en närbelägen byggnad på samma gård...

Mig veterligt är det inte offentliggjort att Lisa hittats i en "byggnad".

Än värre är detta uttalande:

Citat:
Enligt den åklagare som leder utredningen av mordet på Lisa Holm skulle "den tekniska bevisningen mot den man som sitter häktad ha stärkts under den senaste tiden".

Det är i så fall en stor nyhet!
Jag har bara hört att det från början inte fanns teknisk bevisning, men att det nu tillkommit sådan. Att det ska ha funnits teknisk bevisning som stärkts senaste tiden är för mig helt ny information.

Man kan undra om den gode GW gått på någon trådsanning här inne, eller om han rent av trollar lite.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/nu-ar-jag-mycket-orolig-att-mordaren-kan-ga-fri/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in