2015-06-24, 11:51
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaldamon
NB:s överklagan inlämnad till HD.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6197177

HD kommer inte ens ta upp överklagandet.
2015-06-24, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Om bevisen är graverande , så skulle det väl heller inte finnas någon anledning att undanhålla dessa bevis , eller ?

Det var inga problem för Tomas Van Der Kvast i en handfull fall gällande Quick.

Han kom ju helt undan. Skrev till och med en bok.

Verkar inte vara några problem i "ärliga" Sverige.
2015-06-24, 11:53
Medlem
TheFortresss avatar
Jag har aldrig haft problem med att folk på Flashback spekulerar fritt. Tills nu... Varför? Många ”vet” redan att den ena brodern eller båda bröderna är skyldiga. De ”vet” att han eller de är mördare. Men vad vet de egentligen? De vet att en ung tjej är död, men ingen bevisning har läckt ut som visar på att någon av bröderna är den skyldige. Fanns sådan bevisning skulle det sannolikt redan ha skrivits om den bevisningen.

Det går dock att avläsa att bröderna uppenbarligen är kallblodiga personer eftersom de ännu inte har brutit ihop. Eller? Vissa "självutnämnda experter" menar att de borde ha brutit ihop vid det här laget. Men kanske är det så att bröderna har ett gott samvete d v s är oskyldiga och därför är vid relativt gott mod? De kanske utgår ifrån att de inte kan fällas om de är oskyldiga. Så resonerar kanske den som litar på att vår lagstiftning fungerar.

Om bevisning framkommer som visar på att den ene brodern eller båda bröderna är skyldiga kommer de att få sitt straff. Om sådan bevisning inte framkommer gissar jag att brödernas ”helvete” på jorden börjar den dag de sätts på fri fot. Då om någonsin kommer de att få uppleva vad som har skrivits och spekulerats om dem. Det vet de nog inte än på grund av att de hålls isolerade. Då kommer de att få uppleva att media kommer följa varje steg de tar ett bra tag framåt i tiden. Då kommer de att få uppleva att många tror att de är skyldiga, kanske även deras närstående. För media skulle väl inte skriva om någon eller några som är oskyldiga? Så resonerar en hel del ”vanliga” människor.

Jag säger varken att de är skyldiga eller oskyldiga, eftersom jag inte vet. Jag försöker bara föreställa mig hur deras liv kommer att se ut i förlängningen om de bedöms vara oskyldiga.
2015-06-24, 11:57
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
HD kommer inte ens ta upp överklagandet.
HD tar normalt inte upp överklagan på häktning nej, men är underlaget så tunt och så bristfälligt redovisat att tingsrätt och hovrätt i princip fattat beslut på åklagarens känsla .. förmåga att berätta .. Ja, då vete tusan om det inte blir så ändå.
Handläggningstiden hos HD är ju dock inte supersnabb i allmänhet - så troligen hinner det bli omhäktning innan.

Citat:
"Det som redovisats angående innehållet i vittnesförhör och förhör med medmisstänkta är inte av styrka att tillmätas större värde som bevisning. Därtill har förhören inte redovisats vare sig inför tingsrätten eller hovrätten. Beträffande vittnesutsagor måste vägas in den påverkan som det massmediala pådraget kan ha fått på hörda vittnen".
[...]
"XX bor liksom en del andra människor i aktuellt område. Den omständigheten kan inte vara särskilt viktig bevismässigt sett. Han har som andra i området boende varit påverkad av Lisa Holms försvinnande och den därmed sammanhängande massmediala bevakningen".

Teknisk bevisning saknas i dagsläget - vilket givetvis inte är ovanligt mellan första och andra häktning, bygger hela misstankegrunden på att han bor i området, blivit sedd när han rör sig där och på folks uppfattning om honom -- ja, då är det ett synnerligen tunt underlag för häktning.

Edit:
Att man redan tidigt tog brödernas DNA säger inte heller någonting. De bör ha tagit DNA från samtliga som rört vid handsken, detta för att man skall kunna avfärda det DNA som man kan förvänta sig finna på den.
Senast redigerad av micro113 2015-06-24 kl. 11:59.
2015-06-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avaldamon
NB:s överklagan inlämnad till HD.

"Det som redovisats angående innehållet i vittnesförhör och förhör med medmisstänkta är inte av styrka att tillmätas större värde som bevisning. Därtill har förhören inte redovisats vare sig inför tingsrätten eller hovrätten. Beträffande vittnesutsagor måste vägas in den påverkan som det massmediala pådraget kan ha fått på hörda vittnen".
Rönnbäck pekar också, precis som i överklagan till hovrätten, på att det saknas teknisk bevisning mot hennes klient.
"XX bor liksom en del andra människor i aktuellt område. Den omständigheten kan inte vara särskilt viktig bevismässigt sett. Han har som andra i området boende varit påverkad av Lisa Holms försvinnande och den därmed sammanhängande massmediala bevakningen".

Intressant. Som det verkar hittills bygger åklagaren mest (bara?) på vittnesförhör och att den misstänkta bor i närheten. Att förhören inte har redovisats för rätten - antyder hon att förhören varit ledande? Eller hur ska det tolkas Tingsnotarie?

Och så antyder hon påverkan från medierna - d.v.s att vittnena uppger att någon "betett sig konstigt" för att det stått om litauerna i medierna. Vem vet, kanske de galopperande galenskaperna som satte igång här, om människohandel och litauisk grymhet osv.
Hur som, nu får åklagaren hosta upp med lite teknisk bevisning.
2015-06-24, 11:58
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
De kan ha haft frivilligt sex dagen innan eller tidigt på morgonen när hon kom till jobbet. Sannolikheten är väldigt liten i.a.f. men det var inte det som jag ville ta fram.
Jag ville bara säga att resultat av en händelsekedja kan ha mer värde än tekniska bevis. Det bror förstås på antal indicier som berör samma person och sannolikheten för varje indicium. Anledningen som jag tog fram det, var att det finns en del personer som tror att indicier har inte så stort värde och man "måste" ha tekniska bevis mot någon för att kunna döma hen men det är inte så enligt min mening.

Jag förstår din indiciekedja. När det gällde Schurrer var det väl också så att det inte fanns särskilt mycket tekniska bevis.
2015-06-24, 12:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
På Blombergs säteri väntade döden!

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Mellan spekulationerna kring vem som begått brottet och viljan att den eller de ska få sona för det slås man av känslan hur tragiskt allt detta är. Att läsa den där artikeln var är ett typexempel på när en sådan känsla infinner sig.

Delar till fullo det du skriver.

Man slås verkligen hur otroligt tragiskt och helt meningslöst hur denna 17-åriga tjej med hela livet framför sig bara rycktes från sin egen framtid och från sin familj. Endast därför att någon eller några hade bestämt det! På Blombergs säteri den 7 juni väntade döden på henne!

Förr i tiden hette det "syndens lön är döden". Numera gäller inte detta men man får innerligen hoppas att de eller dessa som begick mordet på Lisa får sitt rättmätiga straff. Många och långa år på ställen där sådana personer hör hemma.

Om dessa GM är de två nu på sannolika skäl häktade bröderna kan vi inte säga med säkerhet. Dock har vice åklagare Wennerholm visat på att han har en hel bakom sig eftersom båda TR och HR har bifallit hans begäran. Tisdagen den 30 juni kommer vi att veta mera.

Läste att de båda häktades advokater skulle överklaga häktningen till HD. Har det kommit något besked? Ett sådant besked lär väl HD meddela ganska snabbt.

Läste precis att 35-åringen har precis överklagat till HD men ännu inte 31-åringen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-24 kl. 12:09.
2015-06-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag har aldrig haft problem med att folk på Flashback spekulerar fritt. Tills nu... Varför? Många ”vet” redan att den ena brodern eller båda bröderna är skyldiga. De ”vet” att han eller de är mördare. Men vad vet de egentligen?
Jag säger varken att de är skyldiga eller oskyldiga, eftersom jag inte vet. Jag försöker bara föreställa mig hur deras liv kommer att se ut i förlängningen om de bedöms vara oskyldiga.

Till en början "visste" en del här att bröderna sysslade med människohandel.
2015-06-24, 12:03
Medlem
Jag sökte lite snabbt, men kom inte fram till något.
Vet vi vad för sorts tro de misstänkta har? Är de muslimer, kristna eller buddister?

OfT: Grattis micro113 till 50k inlägg! :P
2015-06-24, 12:03
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Rönnbäck pekar också, precis som i överklagan till hovrätten, på att det saknas teknisk bevisning mot hennes klient.

Intressant. Som det verkar hittills bygger åklagaren mest (bara?) på vittnesförhör och att den misstänkta bor i närheten. Att förhören inte har redovisats för rätten - antyder hon att förhören varit ledande? Eller hur ska det tolkas Tingsnotarie?

Och så antyder hon påverkan från medierna - d.v.s att vittnena uppger att någon "betett sig konstigt" för att det stått om litauerna i medierna. Vem vet, kanske de galopperande galenskaperna som satte igång här, om människohandel och litauisk grymhet osv.
Hur som, nu får åklagaren hosta upp med lite teknisk bevisning.

Det är svårt att svara på utan att ha utredningen till hands. Men lika gärna som åklagaren vinklar sin ståndpunkt åt sitt håll är det försvararnas jobb att göra detsamma.

Att förhören inte redovisats betyder väl helt enkelt att åklagaren endast angett att det finns muntliga uppgifter som ger stöd för hans sak men inte i detalj redogjort för dem, vilket man kan finna anmärkningsvärt.

I korta ordalag, är det såsom försvararen skriver ska de absolut inte vara häktade men som sagt en försvarares främsta uppgift är att få det att låta så ensidigt som möjligt. Jag vill därmed tro att utredningen inte är så tunn som försvararen vill göra gällande. Hur som helst skadar det inte för HD att ta en titt på den.
2015-06-24, 12:04
Avslutad
Om bröderna är skyldiga till mordet och om de haft för avsikt att dölja brottet måste man anta att de slutfört eller i alla fall påbörjat styckning av kroppen. Frågan är dock när de skulle haft tid att utföra styckningen med all poliser, missing people, etc i området.

Alternativt kan eller kunde de vid tillfället inte tänka klart eller logiskt, därför blev allt uppenbart och det finns ingen rim och reson på hur ledtrådar sprids ut och kroppen inte blivit undangömd bättre eller styckad. Det finns ju den möjligheten också, att de är helt logiskt och mentalt blåsta.

De har dock haft familj och stabil anställning. Om det nu inte bara var täckmantel för organiserad brottslighet och att bröderna i själva verket ligger bakom ett stort antal småstölder och inbrott runt om i landet.

Fortfarande väldigt oklart vad deras resonemang kan ha varit som lede till att Lisa behövde bli mördad.
2015-06-24, 12:06
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Om bröderna är skyldiga till mordet och om de haft för avsikt att dölja brottet måste man anta att de slutfört eller i alla fall påbörjat styckning av kroppen. Frågan är dock när de skulle haft tid att utföra styckningen med all poliser, missing people, etc i området.

Alternativt kan eller kunde de vid tillfället inte tänka klart eller logiskt, därför blev allt uppenbart och det finns ingen rim och reson på hur ledtrådar sprids ut och kroppen inte blivit undangömd bättre eller styckad. Det finns ju den möjligheten också, att de är helt logiskt och mentalt blåsta.

De har dock haft familj och stabil anställning. Om det nu inte bara var täckmantel för organiserad brottslighet och att bröderna i själva verket ligger bakom ett stort antal småstölder och inbrott runt om i landet.

Fortfarande väldigt oklart vad deras resonemang kan ha varit som lede till att Lisa behövde bli mördad.

Anledningen till att jag i viss mån ifrågasätter att kroppen skulle varit styckad är när tusan fanns det tid och plats att göra detta? Med tanke på den massiva sökinsats som påbörjades tämligen omgående.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in