[quote=grelin1999|53807354]
Citat:
Du svartmålar religioner som vanligt...
Med tanke på att du är mer eller mindre hardcore-teist, är det givetvis inte roligt för dig att fronta din vanas makt att drmatisera allt som öht kritiserar din subjektiva upplevelsetro och att jag ser kritiskt på ohälsosamma fenomen vilka har sin rot ur starkare mytomani, det klandrar jag inte dig för, men du vet inte vad svartmålning är, jag är fromheten personifierad med välutvecklad empati, ganska överstigande genmstnittet, men nog om mig nu. Iaf är jag nykter och ingen gud får mig i emotionellt svall.
Jag är m.a.o inte lättflörtad.
Citat:
Men de allra flesta har sin tro som en glädje och tröst i livet.
För detta har du belägg för, coh därför ska det helst vara munkavle och tabu, så fort det inte är en sprudlande glädjekälla att odla påtvingad religion menar du? För det skulle inte ge den glans om "vikten av gud" längre?
Nej.. kom inte med småskolestudier, det är vuxet perspektiv där man klarar av att diskutera mental ohälsa som förorsakats av ihärdig religionpådyvlande, t.ex är det inget okänt att sekter skapar mkt kraftig psykisk sjukdom, som kan få otroligt tragiska förvecklingar, kan lova dig att va dem jag vet, (nej, vi pratar inte om ett liten oansenlig fåtal här... ) , har haft det ohyggligt svårt, det är inte för intet det kan bli diagnos av det hela - m.a.o : tråden har sin relevans.
Du är inte den som med okunskap ska börja finta och omdirigera till glättighhet, det handlar verkligen inte om fjörige göran eller om din personliga tro, utan om hur gudsneurosen kan sätta sig på det mentala att till slut förmörka livslusten.
Eller.. att börja disassociera... som iofs kan ske lite här och där, i också detta forum, men inte tyngdpunkten, om så att andra kan tycka det, så är mitt perspektiv i dem som förleds att behöva t.ex "försvara gud", och gå i passiv-aggressivt försvar, med påbörjan av direkt lögn och omskrivning av den riktiga benämningen på vad saker och ting är : fabulering.
Det är väl inte taget helt ur röven att kyrkan separerats från staten, gud är inte bevisad.. enbart det är en start god nog.
En extraordinärt polerad myt, bör ha sin iaf minsta evidens, ännu syns inget så långt ögat kan nå, men guden är likväl en personifierad varelse, om än all skitfin metafysisk glassig omskrivning försöker överskyla det, så har fortf. många en ganska ohälsosam och förnedrande gudsmyt att behöva tillmötesgå, i sin resp. religion.. du kan inte täppa till min rätt att yttra mig : passar det inte din fanatiska gudstro, så stick.
Jag svartmålar inget mer än det som förmörkar livskvaliteten för individer, och att de dessutom går runt med att ondgöra sig och snacka skit om dem som inte "delar deras gudstro", du helt projicerar vad relgiös fanatik kan ansvaras för, om du ville sätta ett signum om hur hardcore du är, så gjorde du det genom att komma med sådan förolämpning i at säga att jag svartmålar , du är ju duktigt efterbliven att inte ens förstå varför det finns relevans öfr religionskritik.
Citat:
Behöver inte vara mer än så. Och bör kanske inte vara mera heller.
Vi talar om hundratals miljoner katoliker som går på fredliga mässor, hundratals miljoner muslimer som INTE skriker "allahu akhbar" och bränner bilar. Osv. Att du stött på några galningar på mentalsjuk -- so what?
Du är så otroligt naiv med detta, att hälften vore nog.
Detta topic är uppenbart inget du behärskar.
Jag pratar inte om social samvaro.. ditt nöt. Det handlar om neuroser som drabbar bra många fler än dem just jag mött.. ditt ärkenöt, hur du ska du bli??
Jag är vuxen men börjar undra om du verkligen uppnått mental mognad i att ens ha på fötterna att förstå dels dimensionerna och dels vanan att kritiskt beröra religionens olika syften och hur det spiller ut för dels kollektiv, dels personliga planet för resp. individ, som får svårt med "duppfyllandet", som du vet ligger islam särskilt illa till.. det som stör dig, är nästan 100 på att du kommer hojta islamofob snart, tack vare att ens islam NÄMNTS i tråd där damtidigt sinnessjukdom nämns.
Anser dig vara omogen, tills du bevisa motsatsen Grelin.
Citat:
Jag tycker vi ska ha religion för livets skull, inte leva för religionens skull.
Dock är ohälsa relaterat till alltför manisk religionsutövning inget man tycker si tycker så om, det är rejält mer seriöst än så... tyvärr, ska sägas.
Citat:
Men ja det finns mycket att fundera över i frågan. För mig är inte frågan som för er ateister, "religion ja eller nej", "gud ja eller nej", utan frågan för mig är: "vad är Gud?" och "hur ska jag närma mig Gud".
Har just noll betydelse huruvida en ateist eller teist vill tycka något om detta topic, det är likförbaskat så att religionsutlösta grubblerier som mynnar mot så pass kraftig olust att depression t.ex .. istället förmörkar eller kluven människosyn, tack vare aggressiv gudstolkning, det finns flera exempel på sådant, mest irl.. ibland också på flashback har setts ganska så mentalt obalanserade individer, yttra sig genuint tveksamt...
Citat:
Detta är en mycket mer intressant fråga.
"Finns" denne kärleksfulle Gud egentligen? Alltså det vet vi inte. Men vi väljer att tro det. (vi = vi som tror) Vari ligger nyttan att vara ateist?
Finns en tråd för frågan "finns gud"
Du vill inte kännas vid religiös fanatik... då slipper du ju faktiskt öht delta i tråden, för det hjälper inte och förebygger inte farlig gudsfanatism, att bortmannövrera och sopa under mattor, därav att denna tråden skiljer sig ifrån den andra tråden , eller t.ex "är bibeln sann" och den typ av frågor
Mental ohälsa, eller när sinnet börjar urarta, grundat alltför exponerad gudspådyvling, är ett topic för sig, okej?
Citat:
Jag tror att teism är grundtillståndet, och ateism når man när man liksom ett barn vägrar att öppna sig och liksom tänker sig att "jag vet allt bäst".
Jag är nästan, 100% säker om att du är helt fel på det... inget ont menat.
Citat:
Ju mer jag lever desto mindre känner jag att jag vet med säkerhet egentligen. Däremot känner man lika mycket, så varför inte gå efter känslan istället för intellektet.
Mmm , men du är inte topic, vi pratar inte om hur -härlig-gud-är med mysig smek och handpåläggning nu, detta topic handlar om andra sidor av religionen - OKEJ?
Citat:
I denna fråga kan det dock göra mycket nytta att "tappa sin religion". Jag har blivit en bättre människa efter att jag kastade bort religionen.
Det finns momentum, i antagligen varje religion, utifrån att religioner har sina tolkningsföreträdare, som rider på vågorna.. som kan vara olika manande, människor är också olika sårbara... topic här, berör just religionernas okänslighet, för livets HELA spektra, där gud alltså inte får plats, men till varje pris... ska tränga sig på, via pådyvlare, så det har inte alls "automatiskt" med flashbackare att göra, bara för att nu Göran.. är en sådan individ som saknar kapacitet att dryfta religion utan att dra in den solipsistiska ådran, som blri rätt naivt och röttsamt, då det täpper till och dödar diskussion mer än tillför.
Döda nu inte du också det faktum, att t.ex .. islam framodlat ohyggligt mycket tragik... eller?
..som lätt.. kan åka omedelbart in i begreppet sinnessjukdom, många går på medel av olika slag, för att "stå ut"
(och betacka mig!!! för eventuellt dristande att då omedelbart "kontra" med.. ja men alkohol si och så... om du ska leka kontringslek och olemikvalsen, så behvöver du ju inte dryfta, att folk DÖVAR sig, utifrån mycket aggressiva maningar att skydda/väpna/försvara/ochlovorda/glorifiera religion.. det finns en klockren sådan intention med att ha relgon fortsatt etablerat, men jag kan vara lite mer intelligent än du, men jag kan också ha andra motiv, för att behvöva vara vaken, framförallt är min grundnatur inte disponerad att svälja vad som helst. Vi är olika. Vi har olika kännedom, det är okej.. självklart säger du vad du vill i vilken tråd som behagar dig, men du kan gå så off topic, att det blir barnsligt - eftersom topic här är sinnessjuk gudstro,
okej?
Förstår du noter.. har du ett notblad och ska spela i symfoniorkester, får du sköta notlösning.. och inte dra en vals där det ska vara nocturn.
Citat:
Här kan vi återknyta till topic igen: religion bör bedrivas av personer som är fullt psykiskt stabila. De måste förankras genom tro och kärlek. De får inte ersätta normalt socialt umgänge, arbete, och dylika aktiviteter.
Japp. Bingo .. här är jag för en gngs skull enig med dig.