2015-06-23, 21:18
  #913
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
De flesta som grubblar över tillvarons metafysiska mysterier hamnar för eller senare vid solipsismen.

Det är narcissisten i dig som talar ... IGEN.
Citera
2015-06-23, 21:20
  #914
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är narcissisten i dig som talar ... IGEN.
Nej tyvärr så är det kunskap om sakens natur.
Citera
2015-06-23, 21:24
  #915
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
De flesta som grubblar över tillvarons metafysiska mysterier hamnar för eller senare vid solipsismen.
Vill du ge dig in i Meta diskussioner får du ta med mig in i filosofiforumet.....
Så du tog dig aldrig en titt i trådstarten? Där det är väldigt svårt att inte förstå, vad som ämnas diskuteras.

Jag ger dig det ordet du saknar : illusion

Nå.. en solipsistisk metaspekulativ grubbling, inplicerar det solipsism, eller inte.. eller är det olika från person till person? I så fall .. hur?



Du, som pratar solipsism, och här får chansen att inte prata om din gudstro/din gudsillusion.

Det är absolut övervägande solipsistiska individer, som i 100 fall av 100, säger, "gud kommer till den som tror"

"bara om man är snäll, eller förstår gud.. kan gud uppenbara sig" (så, vad identifierar man sig med dåå då?) (apropå mentalsjukdom)


..och du ser många hallucinerande individer, veta exakt vad gud ger för budskap till dem.. mer sällan att dem med förankring i denna världen, att ha lika "rikliga" gudsupplevelser.
Citera
2015-06-23, 21:26
  #916
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej tyvärr så är det kunskap om sakens natur.

Jag tvivlar inte om att du är narcissist-expert. Men det gör det inte till "kunskap".
Citera
2015-06-23, 21:31
  #917
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Så du tog dig aldrig en titt i trådstarten? Där det är väldigt svårt att inte förstå, vad som ämnas diskuteras.

Jag ger dig det ordet du saknar : illusion

Nå.. en solipsistisk metaspekulativ grubbling, inplicerar det solipsism, eller inte.. eller är det olika från person till person? I så fall .. hur?



Du, som pratar solipsism, och här får chansen att inte prata om din gudstro/din gudsillusion.

Det är absolut övervägande solipsistiska individer, som i 100 fall av 100, säger, "gud kommer till den som tror"

"bara om man är snäll, eller förstår gud.. kan gud uppenbara sig" (så, vad identifierar man sig med dåå då?) (apropå mentalsjukdom)


..och du ser många hallucinerande individer, veta exakt vad gud ger för budskap till dem.. mer sällan att dem med förankring i denna världen, att ha lika "rikliga" gudsupplevelser.
Har aldrig i mitt liv hallucinerat så jag vet faktiskt inte vad du pratar om. Det jag däremot VET är att solipsismen ej är en mental dysfunktion.
Citera
2015-06-23, 21:34
  #918
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Har aldrig i mitt liv hallucinerat så jag vet faktiskt inte vad du pratar om. Det jag däremot VET är att solipsismen ej är en mental dysfunktion.
Kan solipsism innefatta en fascination, då?

Att vara fångad i sin fascination, för gudsbegreppet... och sin egen, personliga upplevelse, som genererande gudsillusionen... och med det, gott nog?


..så att fascinationen, engagerar egot.. ...utan egot i spinn, ingen illusion...
Citera
2015-06-23, 21:37
  #919
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Har aldrig i mitt liv hallucinerat så jag vet faktiskt inte vad du pratar om.

Men du "kommunikerar" ju med 'gud'.

Citat:
Det jag däremot VET är att solipsismen ej är en mental dysfunktion.

Så det är mental "sundhet" att käbblas med sig själv via ett debatt-forum?
Citera
2015-06-23, 21:38
  #920
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Kan solipsism innefatta en fascination, då?

Att vara fångad i sin fascination, för gudsbegreppet... och sin egen, personliga upplevelse, som genererande gudsillusionen... och med det, gott nog?
Fascination förekommer överallt. Du kan till exempel vara intensivt intresserad av i stort sett vad som helst.
Citera
2015-06-23, 21:39
  #921
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men du "kommunikerar" ju med 'gud'.



Så det är mental "sundhet" att käbblas med sig själv via ett debatt-forum?
Har aldrig påstått mig kommunikera med självaste Gud. Nu inbillar du dig verkligen.
Och vad jag vet så käbblas jag med dig nu och inte med mig själv.
Citera
2015-06-23, 21:41
  #922
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Fascination förekommer överallt. Du kan till exempel vara intensivt intresserad av i stort sett vad som helst.
Jaså?

Vill du med det säga att "alla som är fascinerade av något", därmed är solipsister?
Citera
2015-06-23, 21:42
  #923
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Solipsism, i det ingår alltså inte själsfördrivning?

Solipsism och själavandring, hör alltså inte ihop? Eller är det förbundet?
Citera
2015-06-23, 21:43
  #924
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Jaså?

Vill du med det säga att "alla som är fascinerade av något", därmed är solipsister?
Nej har jag aldrig kopplat ihop. Det gör du just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in