Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
De flesta som grubblar över tillvarons metafysiska mysterier hamnar för eller senare vid solipsismen.
Vill du ge dig in i Meta diskussioner får du ta med mig in i filosofiforumet.....
Så du tog dig aldrig en titt i trådstarten? Där det är väldigt svårt att inte förstå, vad som ämnas diskuteras.
Jag ger dig det ordet du saknar : illusion
Nå.. en solipsistisk metaspekulativ grubbling, inplicerar det solipsism, eller inte.. eller är det olika från person till person? I så fall .. hur?
Du, som pratar solipsism, och här får chansen att inte prata om din gudstro/din gudsillusion.
Det är absolut övervägande solipsistiska individer, som i 100 fall av 100, säger, "gud kommer till den som tror"
"bara om man är snäll, eller förstår gud.. kan gud uppenbara sig" (så, vad identifierar man sig med dåå då?) (apropå mentalsjukdom)
..och du ser många hallucinerande individer, veta exakt vad gud ger för budskap till dem.. mer sällan att dem med förankring i denna världen, att ha lika "rikliga" gudsupplevelser.