Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 21:43
Medlem
develis avatar
Till er som spekulerar om pappan som skyldig.
1. Redogör för händelseförlopp från tiden då polisanmälan sker tills hon hittas på Martorp.
2. Glöm inte det extremt viktiga:
HUR kan pappan isf ha placerat Lisa på Martorp. Glöm absolut inte att redogöra för hur han har kännedom om gården nästan 3 km bortom caféet.

... Helt random kan inte detta ske utan kunskap om området eller via en medhjälpare som har kännedom om trakten.
Finns inte en chans att "råka" hitta denna gård i all hast och sen ringa polisen.

Rekommenderar att spekulationer kring pappan har fler belägg med kopplingar till Martorp gård. Annars är det ett komplett luftslott.

Edit: glöm inte masstömning som jag tidigare nämnt högst troligt skett.
Senast redigerad av develi 2015-06-23 kl. 21:47.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur många arbetare finns det på säteriet? Hur många rör sig inom olika platser, och har tillgång till dessa? Snickare, djurskötare, maskinskötare, städare... Många, sannolikt.
Förmodligen väldigt många...så skulle det inte vara bröderna så har polisen ett gediget jobb framför sig,nu tror jag detta mord blir löst. Det finns så mycket prestige,vilja,personliga skäl för varje polisman att göra vad han kan och lite till,det hade kunnat varit deras dotter,syster.
Sen är det viktigt för polisens anseende hos allmänheten att detta fall blir löst.
Personligen tror jag att man har rätt personer men det finns alltid en möjlighet att det är någon annan lokal förmåga som följt henne, eller i värsta fall en Anders Eklund, en ren slump.Det ser jag som 1% då en sådan förmodligen skulle dumpat liket några mil bort då han inte vetat om boden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja han letade säkert nån minut eller två och ropade på henne. När hon inte visade sig ringde han polisen som var där efter en halvtimme. Om det kan visas att hans mobil kom till platsen 21.00 och polisen kom dit 21.30 då har han en halvtimme att utföra sina gärningar.

Tror inte ens att det fanns en halvtimme som han var ensam där. Caféägarinnan har t.ex. sagt att hon åkte till caféet. Pappan ringde också till folk som skulle hjälpa till att leta och det var säkert några på plats redan innan polisen kom eftersom de hade börjat leta innan polisen dök upp.
2015-06-23, 21:44
Medlem
fallen-angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
+1

Menade ju givetvis 100 meter inte 10.

Vi landsbor är ju inte så petiga med metrar. Stenkast snackar ju vi haha.
2015-06-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Du menar att han inte borde intressera sig för porr för att han gift sig. Men det är ju tvärtom då man börjar behöva porr på allvar.

HAHA! Vet jag väl att alla killar gör men alla killar sitter inte häktade för just vad som verkar vara ett sexuellt mord.. Min uppfattning ändrades. Är det okej för dig att jag uttrycker mig om det? Jag trodde inte det var dom och läste för mycket här och lät mig själv vilseledas sedan valde jag att göra lite egen "research" och min uppfattning har ändrats. Vi låter det vara så.
2015-06-23, 21:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kan få ut platsen där den dör/stängs av ja.
Vilket innebär att de vet var telefonen fanns vid ca 18.30 - men inte var den fanns när pappan dök upp där eller hur nära han varit den efter det.

Okej, du fick den första 1an i "1+1"

Då går vi över till faderns mobiltelefon, där den andra 1an finns. Jag hoppar på dina antaganden för en stund, under förutsättning att du begriper att bland det absolut första som görs av polisen, är att pejla kända mobiltelefoner, både i realtid samt retroaktivt.
Lisa´s mobiltelefon är känd.
Faderns mobiltelefon är känd.
Därtill går det att plocka upp okända mobiltelefoner på specifik plats i en masttömning (vilket gjordes i trippelmord-Uddevalla)
Alltså, om då faderns mobiltelefon markerat närvaro vid tidpunkten Lisa´s mobil försvann, eller om faderns mobiltelefons sista kända position yttrat sig märklig på något vis, borde han kunna förklara varför.
En förklaring som nu, dagar senare, fortfarande inte skapat rubriker. Kalla det istället för...Alibi.

Därtill ska påminnas om att fadern kontaktade vad man förmodar är vänner, direkt han kom till platsen och fattade oro.
Dessa vänner kontaktades då genom,, just det, rimligtvis en mobiltelefon. (plats+tidpunkt pejlad på faderns mobiltelefon, fast tidsmässigt efter försvinnandet)

Här hoppar jag åter av dina antaganden, med förhoppning att du fick ihop 1+1.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Hrm...
Jag hoppas du är seriös, för då kan det ju verkligen vara på det sätt som har sagts av vissa källor, att fynden har gjorts på redan genomsökta platser.
Och när detta skedde, visade sig alltså två litauiska bröder alldeles i närheten. Inte så konstigt att polisen ville höra dem...

Japp.Superseriös. Åkte där mellan 17 eller 18 tiden den onsdagen där MP började delta i sökandet.
Vägen jag åkte är en liten bilväg (asfalt) som leder från Blomberg direkt till Husaby. Det är alltså INTE grusvägen som går från Caféet förbi Herrgården och brödernas bostad genom skogen till Martorp.
Den asfalterade bilvägen jag åkte går som sagt från byn Blomberg förbi Martorp till Husaby. MP syntes längs med hela vägen. Och eftersom gården Martorp ligger precis intill vägen har jag verkligen lagt märke till den enorma, jättestora gårdsanläggningen samt mängden av bilar som parkerade där. Och det var definitivt MP som var där och letade ända ner till Husaby som ligger söder om Martorp.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Skulle han alltså fråga detta allt medan han bar omkring på liket? För om han skulle åkt iväg med liket i bilen och placerade det i denna byggnad så måste han ju på något vis flyttat liket från bilen till byggnaden och då kan vem som helst dyka upp. Är du så här dum eller gör du dig till för att få dina 50000? Hur vanligt är det att en person som precis mördat någon åker och placerar liket i random byggnad? Är det inte vanligare att liket placeras i sjö, hav eller i skogen typ? Nej, dina teorier om pappan suger, minst sagt!

Någon har bevisligen gjort det eftersom hon hittades där. Absolut inte pappan dock.
2015-06-23, 21:46
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det är skillnad på att placera liket i en byggnad man känner till och har nycklar till än att åka omkring random och på måfå välja en byggnad att dumpa liket i. Det var det som diskuterades eftersom micro113 menar att pappan, som hen menar är mördaren, kan ha valt en byggnad vilken som helst i trakten och på måfå utan att ha anknytning till byggnaden. Ser du inte skillnaden på det och på om det är litauerna som har tillgång och vetskap om dessa byggnader? Det är ingen random (slumpvis) vald byggnad om det är litauerna.

Fast vad är det som säger att alternativa mördare inte har lokalkännedom. De kan vara födda i området och därmed hitta bra även om de inte bott där på många år.

De kan ha kört runt tidigare och rekat lämpliga platser under planeringen av mordet.
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Och du har kollat alla sidor han gillar? Vet du vad sluta uppdatera denna sida och kolla hans Facebook GRUNDLIGT. Han har iallafall varit så pass aktiv att han ändrat relationsstatus från singel till gift men inte något annat.....? Om du inte förstår litauiska så finns det översättning.
Lugn i stormen nu! Jag tillhör inte de som hackar på dig, var så säker.

Den senaste aktiviteten jag kan se (som icke varande fb-vän till honom) är 27/4 2014. Förlovade och gifte sig gjorde han sommaren 2012. Sen kan jag se vilka grupper han är med i/gillar.

Jag bara konstaterade fakta, jag försökte inte på något vis håna dig.

Tillägg: Skrattet var åt Djembelelles festliga fråga om katten.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Blir irriterad på att de inte erkänner. Bevisningen verkar uppenbarligen stark och jag tror den kommer bli ännu starkare längre fram.

Erkänn, åtala, lås in, släng iväg nycklarna.

Hur kan du få den så stark?
Känns inte så när de överklagar häktningarna hela tiden!
2015-06-23, 21:47
Medlem
Hur kan ni ens diskutera pappan han har inte gjort nåt och vrf skulle man döda sin egen dotter??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in