Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 21:31
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Kan det ha varit den katten de letade efter?
Hahaha

Alltså, han gillar alltså en grupp som helt verkar ägna sig åt olika sexställningar och genomskärningar av penetreringar. Ungefär så. Men han själv verkar inte ha varit särskilt aktiv på väldigt länge. Om han inte helt har slutat dela diverse klipp och så, bara.
2015-06-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Känns som väldigt mycket upprepningar här - jag pratar inte om mordet jag pratar om honom..
Då är det på tiden att du talar ur skägget. Det har inte med mordet att göra alltså. Så vad menar du?
2015-06-23, 21:33
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Känns som väldigt mycket upprepningar här - jag pratar inte om mordet jag pratar om honom..
Okej men att han har lite "humoristiska" bilder på olika sexställningar och annat, vad säger det om honom. Det är nog tur för landets medborgare att det inte är du som är justitieminister, då skulle majoriteten inklusive kvinnorna i det här landet sitta inspärrade eller vara misstänkta.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det räknas som landsväg.

Landsväg
En landsväg är en väg för fordonstrafik utanför tätortsområde som inte är en motorväg. Den är gjord för trafik i båda riktningarna, en tvåfältsväg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4g
Sammanblandning av landsväg och riksväg antagligen. Riksvägar har nummer.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Indiciebevisning kan vara bra den med, för det första.
Kan vara är skilt från är - och i det här fallet var den inte bättre än att Hovrätten begärde in komplettering.
Vad avser den ene misstänkte, för det första. Och inte heller sämre än att Hovrätten avslog överklagandena, för det andra.

Citat:
Citat:
För det andra bör rimligen polisen ha stämt av pappans berättelse med mobilmastning - om inte annat, så för att dubbelkolla tiderna. Om då pappans berättelse hade misstämt påtagligt med mastningsdata, hade han rimligen blivit föremål för en intensivare polisuppmärksamhet.
Fast om han åker dit, stöter på henne och har ihjäl henne i ilska så säger ju inte mobilkollen någonting annat än att han var just där.
Den säger att han var där vid den tidpunkt han själv hävdar. En alternativhypotes måste postulera att Lisa av okänd anledning höll sig kvar vid Blomberg i en och en halv timme efter att hon sade sig skola åka hem, men likafullt omedelbart kunde hittas av pappan.

Citat:
Citat:
Och om vi sedan tar i beaktande att Lisas mobil, vad jag förstår, på ett högst tankeväckande sätt har slutat ge ifrån sig signaler långt innan pappan enligt sin berättelse skulle ha varit framme vid Blomberg, så innebär nog faktiskt pappans berättelse, om den är avstämd mot mobilmastningsdata, att han faktiskt har alibi för den tid då brottet åtminstone började begås.
Nej, eftersom man inte vet varför den slutade ge ifrån sig signal. Avstängd, slut på batteri etc..
Nånstans når en hypotes den punkt när den kräver för många ad hoc-antaganden för att öht kunna beaktas. Din pappahypotes har nått den punkten. Lisa ska ha hållit sig kvar på Blomberg i en och en halv timma, men likafullt kunnat upptäckas omgående av pappan när han kom. Vad har hon gjort? Suttit på mopeden och skalat äpplen med pennkniv? Sedan ska hennes mobil bara ha råkat ge upp av skäl helt orelaterade till att hon snart skulle möta döden, under tiden hon satt där och skalade sina äpplen. Och sedan har pappan blivit så ursinning när han kom, och såg att hon inte alls hade åkt hem, utan bara satt där och skalade äpplen, att han hade ihjäl henne och gömde henne i ett uthus som han med all sannolikhet varken hade kännedom om eller tillgång till. Inte nog med det - snabbt som blixten måste han också helt improviserat ha lagt ut ett Hans och Greta-spår till de litauer han heller med all sannolikhet inte hade en aning om existerade, utan att bli mobilmastad till Blomberg längre tid än vad hans story förutsätter. Med all sannolikhet måste han dessutom, helt utan att upptäckas, återkomma till Blomberg och lägga ut nya spår, vartefter polisens sökningar, som han rimligen inte kan följa från sitt hem i Skövde, täcker av områden.

Det är alldeles för mycket som förutsätts ad hoc. En sån alternativhypotes kan inte på villkors vis utgöra rimligt tvivel om annan gärningsman är utpekad.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Jag kollade. Han har lite bilder på sexställningar. Vad har det med mordet att göra? Visst kan det finnas något där som jag inte sett men det är alldeles för långsökt. Tänk alla som kollar hårdporr, är de potentiella kvinnomördare nu?

Alltså seriöst? jag reagerade helt enkelt och min uppfattning ändrades drastiskt. Vad förstår du inte?
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Men det intressanta är väl var pappans telefon befann sig vid olika tidpunkter, för det är ju hans alibi du ifrågasätter. Jag förstår det som att man kan följa hur pappan rörde sig . Stämmer detta så visar det att han kom till caféet 21.00 och ringde omgående polisen, vilken kom till platsen en halvtimme senare .
Pappan finns på platsen för försvinnandet - och nej, han ringde inte omgående polisen.
Enligt uppgift letade han själv först - sen ringde han polisen.

Att se att han fanns på platsen där han påstår att han letat efter sin dotter säger alltså ingenting om vad han faktiskt gjorde, bara att uppgiften att han var där stämmer.
2015-06-23, 21:34
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Det har ju sagts av grannar att Litauerna varit trevliga även ifall de inte kommunicerat så mycket. Min teori är att de förutom trevliga även är helt dumma i huvudet. Intelligens och kreativitet hör inte ihop, så jag antar att de kanske är intelligenta i arbetslivet (de kan slå in spiken på rätt ställe med rätt ritningar) men helt efterblivna när det gäller att förutse hur polisen ska avslöja det här brottet. Detta blir deras fall. Att det skulle finnas någon mastermind som iscensatt allt detta och satt dit bröderna låter osannolikt. Annars har vi nog med en mästerbrottsling av typen Moriarty att göra med.

På något sätt tar de livet av Lisa Holm, antagligen på grund av sexuell åtrå för stunden, och sedan är de bara mindre intelligenta i resten av förfarandet. De kastar ut hennes tillhörigheter lite här och där och sedan försöker de intala sig själva att de inte kommer att åka fast. Om de (eller en av dem) har våldtagit Lisa H, vilket är det troligaste scenariot för mig, lär (dennes)deras DNA finnas i överflöd på henne som ett huvudbevis men det i sig räcker bara för våldtäkt. Hur mordet har gått till är kanske det som drar ut på tiden.
Detta är knepigt.
Jag tror inte heller att de är speciellt smarta, men de lyckades ju ändå (givet att de är GM) snabbt och framgångsrikt gömma Lisa/kroppen den första dagen.
Den stora frågan är varför de då lät mopeden och kassen stå kvar. De måste ju ändå ha fattat att mopeden skulle göra att polisen skulle koncentrera sökandet i närområdet.
Min gissning är att de aldrig såg mopeden, vilket betyder att de träffade Lisa någon annanstans, förslagsvis vid ladan, dit hon begivit sig för att lätta på trycket. (Den låg mer ostört än caféet.)
Även om hon bar mopedhjälm, hade de inte tid att leta reda på mopeden. Om de nu ens drog slutsatsen att den skulle leda polisen rätt, de visste ju inte att nyckeln satt i!
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-23 kl. 21:39.
2015-06-23, 21:34
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Länk, tack. Måste gå med i gruppen "serial killers".
Han gillar även sidan "Crochet baby world" som handlar om virkning av barnkläder.
2015-06-23, 21:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad som är normalt för dig är ingen norm för vad som är normalt för mig. Eller för mina grannar eller den by jag bor i, varför är det så svårt att begripa.
Nej, bor du nu djupt inne i skogen från all ära och redighet och alla arbetar hemma på gården så är har ni nog säkert stenkoll.

De här gårdarna ligger inte så till .. så det är alltså irrelevant vad några kufar i skogen ägnar tiden åt.
2015-06-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Men de häktade MGM ska ha gjort just detta? Plockat upp en okänd tjej, dödat henne och sen transporterat henne till en random byggnad medan vem som helst kan dyka upp och se det hela.

Du kan ju inte avfärda en teori men samtidigt tro på den bara det är en annan person som gör precis samma sak.

Det är skillnad på att placera liket i en byggnad man känner till och har nycklar till än att åka omkring random och på måfå välja en byggnad att dumpa liket i. Det var det som diskuterades eftersom micro113 menar att pappan, som hen menar är mördaren, kan ha valt en byggnad vilken som helst i trakten och på måfå utan att ha anknytning till byggnaden. Ser du inte skillnaden på det och på om det är litauerna som har tillgång och vetskap om dessa byggnader? Det är ingen random (slumpvis) vald byggnad om det är litauerna.
2015-06-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Han gillar även sidan "Crochet baby world" som handlar om virkning av barnkläder.
Frugan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in