Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Enligt en polisläcka ska fyndet ha varit ett plagg.

Ledsen om jag startar en trådsanning nu.

* Sedan ladan vid caféet blev avspärrat har bröderna mest hållit till på Martorp, om jag fattat det rätt.

* MPS-söket utökas allt eftersom mer söderöver i riktning mot Martorp.

* Det är först när MPS börjar närma sig Martorp som bröderna blir "otrevliga".

* Fyndet. Som leder från Lisa till där kroppen hittas kan vara just (som OY nämnt) ett halmstrå + kopplad till personlig tillhörighet från Lisa (Lisa hade noterade jag tre örhängen i vardera örsnibb)

* OM öronsmycket dessutom var kontaminerat for specialhundarna som ett streck till fyndplatsen

Bara en tanke.
2015-06-23, 18:55
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag har en känsla att när MP kom till Martorp så hittade de där en av bröderna eller båda i närheten av liket. MP såg väl "nåt", kanske det luktade lik, såg brödernas reaktioner och kallade poliser på platsen. Under tiden gick bröderna hem. Strax därefter gick poliserna hem till bröderna och grep de.

Men MP var på Martorp redan sen eftermiddag alltså långt innan polisen grep bröderna.
2015-06-23, 18:56
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag hakade på hypotesen om pappan. Jag tycker vi kan skriva om olika hypoteser. Det är väl meningen med Flashback?

Om du tycker det är givande så visst, skriv på bara. Vi som kan tänka lite logiskt har inte tid med den här typen av flummighet.
2015-06-23, 18:57
Medlem
irishrages avatar
Har det överhuvudtaget framkommit någon teknisk bevisning som binder bröderna till brottet? Vid det här laget borde de ha fått en del labbsvar...
2015-06-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ledsen om jag startar en trådsanning nu.

* Sedan ladan vid caféet blev avspärrat har bröderna mest hållit till på Martorp, om jag fattat det rätt.

* MPS-söket utökas allt eftersom mer söderöver i riktning mot Martorp.

* Det är först när MPS börjar närma sig Martorp som bröderna blir "otrevliga".

* Fyndet. Som leder från Lisa till där kroppen hittas kan vara just (som OY nämnt) ett halmstrå + kopplad till personlig tillhörighet från Lisa (Lisa hade noterade jag tre örhängen i vardera örsnibb)

* OM öronsmycket dessutom var kontaminerat for specialhundarna som ett streck till fyndplatsen

Bara en tanke.

EDIT. En sjal har också nämnts
2015-06-23, 18:58
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om du inte har ingående kunskap om hur det fungerar i familjen och vilket humör pappan har så kan du inte avgöra huruvida det är långsökt eller troligt att han kan ha gett sig på sin dotter.

Precis, lika lite som jag vet om du skulle ge dig på din dotter.
2015-06-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag misstänker starkt att någon av de två bröderna (den yngre?) har dödat LH och fått hjälp med efterarbetet av den andre brodern (den äldre?). Därför sitter båda häktade för samma brott på samma misstankegrad.

Uppenbarligen finns det redan tillräckligt med bevisning och ännu mer är på ingång. Har man på något sätt hanterat kroppen finns det garanterat spår av GM på den. På de utspridda tillhörigheterna har säkert fingeravtryck/dna säkrats, så också på LH's kläder.

Har man dessutom (rykten i tråden) gett sig på att försöka stycka kroppen finns det sannolikt än mer bevisning att tillgå. Grabbarna sitter där dom sitter.

Mmm fast allt det är väl teknisk bevisning? Och den väntar vi väl fortfarande på om jag inte missuppfattat något. Så sent som igår fanns det ingen teknisk bevisning.
När DNA-analysen är färdig blir det säkert enklare. Finns det DNA-spår av någon av de misstänkta på brottsoffrets kropp eller fingeravtryck på de utspridda sakerna, är saken klar.
2015-06-23, 19:00
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag hakade på hypotesen om pappan. Jag tycker vi kan skriva om olika hypoteser. Det är väl meningen med Flashback?
Vi får skriva vad vi vill.
Och vi får ifrågasätta vad vi vill.
Vissa av oss tyckte att pappaspåret tog orimligt mycket plats med tanke på det som kommit fram om bröderna.
2015-06-23, 19:02
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Har det överhuvudtaget framkommit någon teknisk bevisning som binder bröderna till brottet? Vid det här laget borde de ha fått en del labbsvar...
Har du sett ordet yppandeförbud någonstans I tråden?
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
En annan sak hur åklagaren bör agera i takt med att utredningen fortlöper och vi har häktningsförhandlingar m.m. Ska de misstänkta få all information åklagaren kommer över för att således kunna förbereda sig inför häktningsförhandlingar och dylikt, nej det skulle jag inte vilja säga även om åklagaren som sagt har en objektivitetsplikt såtillvida att hans främsta uppgift är att få det utrett vem som är skyldig till ett visst brott, oavsett vem. I slutändan kan dock inte åklagaren undanhålla rätten information eftersom rätten således inte kan döma eller besluta med stöd av det utelämnande underlaget. Detta innebär att de misstänkta kommer få del av samma material. Om en domstolsaktör använder sig av överrumplingstaktik finns det något som heter skäligt rådrum, dvs. försvararen kan hävda att en förhandling ska skjutas upp och de får chans att gå över åklagarens material.
Här finns utrymme för en hel del fulspel från ömse håll. Inför hovrättsförhandlingen av rättegången angående mordbranden av Harry Scheins gamla villa, (målet mot Dr Brasa, för att tala flashbackiska) lade försvaret i absolut sista stund fram ett nyinskaffat yttrande från en brandingenjör som motsade det tidigare åberopade sakkunniges yttrande om brandens risker för omgivningen. Åklagaren hade utan vidare skäligt rådrum för att smälta det nya utlåtandet, som var ganska kort, men däremot absolut ingen tid till att leta upp en ännu tyngre brandauktoritet som stödde den egna ståndpunkten. Hon var tydligt ganska sur på förvaret för den finten, som den tilltalade vann ett års fängelse på.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Precis, lika lite som jag vet om du skulle ge dig på din dotter.
Precis -- för det vet ju faktiskt inte ett skit om.
2015-06-23, 19:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag tog det ur minnet, men det var kontentan av ditt inlägg.
Men kränk på du, om det känns bättre för dig!
Vi andra tycker bara att det är trist när tråden fylls med idiotiska hypoteser. (Sen var du inte heller ensam om denna, ska tilläggas.)

Inkludera inte alla i dina åsikter. Hypoteser är ibland väldigt osannolika men för all del inte idiotiska. Jag är fullt övertygad om att det känns obehagligt för alla som blir utfrågade och granskade i en brottsutredning men likafullt viktigt att man inte låter bli av "hänsyn". Det är liksom svårare att börja om med utredningen ifall det visar sig att dem man initialt "visste" hade gjort det visar sig gå fria. Statistiskt sett är det ett faktum att GM oftast är närstående så då är det inte alls hänsynslöst att granska dessa och därmed inte idiotiskt att spekulera och spåna teorier om dessa. Att någon upplever något jobbigt och besvärligt innebär inte per automatik att den som objektivt utlöser dessa känslor är "empatilös" eller "hänsynslös". Den sortens argument hör hemma hos neanderthalare.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-06-23 kl. 19:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in