Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 18:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det säger inget huruvida han är mördaren. Rätten ville ha kompletterande uppgifter om den yngre brodern, kanske därför att han är den huvudmisstänkte?

Jag säger inget definitivt men om jag p.g.a. hovrättens agerande idag skulle välja någon av dem gentemot vilken jag trodde bevisningen var starkare skulle jag välja den äldre brodern. Men det är för den skull inte sagt att agerandet kunde bero på något helt annat än bevisningens styrka.
2015-06-23, 18:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Som några tidigare nämnt så kan inte domstolen döma eller besluta över sånt som inte lagts fram så det som åklagaren väljer att inte lägga fram och hamnar i den s.k. slasken är inget som de misstänkta heller behöver få chans att yttra sig över.

En annan sak hur åklagaren bör agera i takt med att utredningen fortlöper och vi har häktningsförhandlingar m.m. Ska de misstänkta få all information åklagaren kommer över för att således kunna förbereda sig inför häktningsförhandlingar och dylikt, nej det skulle jag inte vilja säga även om åklagaren som sagt har en objektivitetsplikt såtillvida att hans främsta uppgift är att få det utrett vem som är skyldig till ett visst brott, oavsett vem. I slutändan kan dock inte åklagaren undanhålla rätten information eftersom rätten således inte kan döma eller besluta med stöd av det utelämnande underlaget. Detta innebär att de misstänkta kommer få del av samma material. Om en domstolsaktör använder sig av överrumplingstaktik finns det något som heter skäligt rådrum, dvs. försvararen kan hävda att en förhandling ska skjutas upp och de får chans att gå över åklagarens material. En frihetsberövad person är emellertid inte särskilt intresserad av detta och åklagerns vetskap härom bör undanhålla honom från att gömma undan alltför mycket information inför en eventuell huvudförhandling (annorlunda vid en häktningsförhandling då förhör inte tas upp med den misstänkte i bevissyfte). I vart fall om en åklagare tar sin objektivitetsplikt på allvar.

Försvaret och domstolen känner till att det finns ett vittnesmål men får inte ta del av det. Hur kan försvaret och domstolen veta att det finns ett vittnesmål om de inte känner till vad det säger? Jag tolkar det som om att åklagaren i häktningsförhandlingen har berättat att det finns ett vittnesmål som talar i en viss riktning men underlåtit att redovisa hela vittnesmålet. Om så är fallet, det vittnesmålet kan väl knappast vägas in i häktningsgrunden? Varför ens ha det med på sina 5-6 sidor i så fall?
2015-06-23, 18:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Under tisdagen avslog Göta hovrätt häktningsöverklagan för de båda bröderna som misstänkts för mordet. Det betyder att de även fortsättningsvis kommer att sitta häktade. I fallet med den yngre brodern begärde hovrätten in ett yttrande från vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm.

Så tänker jag med. Initialt bör väl i princip alla granskas. Missriktad hänsyn kan ju innebära mer obehag även om det såklart inte är trevligt att sitta och svara på personliga och detaljerade frågor. Men om spekulationer sedan uppstår efteråt är det väl bra om såväl polis som de andra involverade kan säga att att de granskats. Ävensom det att fadern var den som drog igång larmet, sökte med kollegor samma kväll. Det är väl där lätt hänt att fråga sig om han styrt in utredningen i viss riktning.
2015-06-23, 18:35
Medlem
Citat:
Det säger inget huruvida han är mördaren. Rätten ville ha kompletterande uppgifter om den yngre brodern, kanske därför att han är den huvudmisstänkte?

Så tänker jag med, fast det behöver ju å andra sidan inte vara så heller. Vilket återigen bevisar att vi bara sitter och spekulerar om samma saker om och om igen.
2015-06-23, 18:35
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamantis
Men då skulle ju fyndet ha koppling till MGM, inte till Lisa. Polisen har ju sagt att fyndet hade koppling till Lisa.

Koppling till Lisas kropp i så fall.
2015-06-23, 18:37
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Försvaret och domstolen känner till att det finns ett vittnesmål men får inte ta del av det. Hur kan försvaret och domstolen veta att det finns ett vittnesmål om de inte känner till vad det säger? Jag tolkar det som om att åklagaren i häktningsförhandlingen har berättat att det finns ett vittnesmål som talar i en viss riktning men underlåtit att redovisa hela vittnesmålet. Om så är fallet, det vittnesmålet kan väl knappast vägas in i häktningsgrunden? Varför ens ha det med på sina 5-6 sidor i så fall?

Klart de vill veta men om åklagaren nu struntar i att åberopa vittnesmålet inför en huvudförhandling så kan det som sagts i detta aldrig ligga den tilltalade till last.

Inför en huvudförhandling måste emellertid allt material som kan komma att användas emot den misstänkte delges de misstänka och deras försvarare och så ska ske i god tid innan huvudförhandlingen så de har skäligt rådrum att gå igenom materialet.

Nej, om inte åklagaren redovisat vad som sagts i vittnesmålen över huvud taget finner jag skäl att betvivla att det var just dessa vittnen som var den huvudsakligen orsaken bakom bedömningen att sannolika skäl förelåg. Jag vidhåller min gissning att brödernas uppgifter som de lämnat i efterhand där de skulle förklara det agerande som polisen tyckte var märkligt gått isär alldeles och det kan vara svårt för en domstol att blunda för. I synnerhet om Lisas kropp hittas i nära anslutning härtill, såväl i tid som rum.
2015-06-23, 18:38
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Jag säger inget definitivt men om jag p.g.a. hovrättens agerande idag skulle välja någon av dem gentemot vilken jag trodde bevisningen var starkare skulle jag välja den äldre brodern. Men det är för den skull inte sagt att agerandet kunde bero på något helt annat än bevisningens styrka.
Nu pratar du om bevisning. Bevisningen mot den äldre brodern kan ju vara att han hjälpt till att skaffa undan kroppen, men att den yngre är mördaren.
2015-06-23, 18:38
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamantis
Men då skulle ju fyndet ha koppling till MGM, inte till Lisa. Polisen har ju sagt att fyndet hade koppling till Lisa.
Enligt en polisläcka ska fyndet ha varit ett plagg.
2015-06-23, 18:39
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Nu pratar du om bevisning. Bevisningen mot den äldre brodern kan ju vara att han hjälpt till att skaffa undan kroppen, men att den yngre är mördaren.

Det är möjligt. Egentligen vet jag för lite för att spekulera så jag tänker inte säga emot dig
2015-06-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Skriver från mobilen och får ta fritt från minnet.
Har för mig att fyndet gjorde så att polisen direkt drog till bröderna och att det sen kollades efter det?
Fast jag blir osäker nu.
De drog till bröderna eftersom MPS tipsade om det och det gjorde de efter sista fyndet men då var fyndet inte kopplat på nåt sätt varken till BO eller nån GM, kopplingen gjordes efter bröderna var gripna. Så det var en kombination av faktorer.
2015-06-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Koppling till Lisas kropp i så fall.

Kroppen hade inte hittats än.

Och fortfarande, polisen har ju sagt att fyndet var kopplat till Lisa.

Om det var en nyckel skulle ju MGM kunna skylla på att de var där för att de letade efter nyckeln som de tappat.

Men fyndet var ju kopplat till Lisa och MGM hade rört sig vid just det området när MP gjorde fyndet och då betett sig konstigt. När polisen väl granskade fyndet så blev MGM då misstänkta och intagna till förhör. Några timmar efter det hittas kroppen.
2015-06-23, 18:43
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Det är möjligt. Egentligen vet jag för lite för att spekulera så jag tänker inte säga emot dig
Jag vill inte heller spekulera. Säger bara att vi inte vet vem som är den misstänkte gärningsmannen utifrån att rätten begärde in kompletterande uppgifter om den yngre brodern. Och det menar jag inte heller att du påstått...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in