Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-03, 08:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Den häktade mannens advokat lämnar indirekt uppseendeväckande uppgifter i sin överklagan:
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan

Hypotetiskt vore det inte omöjligt för en eller flera, som agerat för att sätta dit min klient för mordet att skaffa spår från honom och plantera dessa.

Hon säger inte att de tekniska bevisen är svaga eller kan förklaras utan klientens skuld – hon insinuerar att de är planterade. I mina öron har hon därmed omvittnat besvärande teknisk bevisning mot sin klient.

Beträffande det som åklagaren redovisat angående … förhör med medmisstänkta är inte uppgifterna starka. …. de medmisstänkta har … själva intresse av att bli frigivna, vilket kan spela in. De har också frigetts.

Hon avslöjar alltså att såväl den yngre brodern som den äldres fru har vittnat emot hennes klient. Hon insinuerar t o m att de i egen sak svikit honom genom falska vittnesmål. Rätt häftigt.

Enligt vad som framkommit skall den frigivne brodern alltjämt vara misstänkt. Det förhållandet att en för mord misstänkt friges i detta skede av utredningen är inte något som är vanligt förekommande.

Hon tycks mena att det lika gärna kunde varit den yngre brodern, ensam eller i samverkan med den äldre brodern, som begått handlingen, att han borde varit häktad rentav. Försvarsadvokaten börjar nu uppträda som åklagare – rätt magstarkt.

Jag uppfattar försvarsadvokaten som desperat och omedvetet bidragande till polisutredarnas arbete genom att spegla en bitterhet hos sin klient, dvs en begynnande spricka inom den misstänkta gruppen.

Om man utgår från att försvarsadvokaten inte är fullständigt rabiat.
Tycker detta ger bilden av att den tekniska bevisningen inte har med själva kroppen att göra, utan något eller några föremål som går att knyta den äldre brodern till kroppen. En länk, ingen direkt skuld till mord.
Ett ord som advokaten själv använder i sin anledningen till överklagan - hypotetiskt - kring den tekniska bevisningen tyder på att det fortfarande finns luckor, iaf hur försvaret betraktar ärendet.

Att det finns en spricka inom den misstänkta gruppen, har nog varit klart för utredningens ögon i ett tidigt skede.

Klappat och klart? Det behövs åtminstone en länk till, i form av mer teknisk bevisning. DNA som sammanbinder MGM med kroppen direkt, verkar hittills saknas.
2015-07-03, 08:11
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Den häktade mannens advokat lämnar indirekt uppseendeväckande uppgifter i sin överklagan:
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan

Hypotetiskt vore det inte omöjligt för en eller flera, som agerat för att sätta dit min klient för mordet att skaffa spår från honom och plantera dessa.

Hon säger inte att de tekniska bevisen är svaga eller kan förklaras utan klientens skuld – hon insinuerar att de är planterade. I mina öron har hon därmed omvittnat besvärande teknisk bevisning mot sin klient.

Beträffande det som åklagaren redovisat angående … förhör med medmisstänkta är inte uppgifterna starka. …. de medmisstänkta har … själva intresse av att bli frigivna, vilket kan spela in. De har också frigetts.

Hon avslöjar alltså att såväl den yngre brodern som den äldres fru har vittnat emot hennes klient. Hon insinuerar t o m att de i egen sak svikit honom genom falska vittnesmål. Rätt häftigt.

Enligt vad som framkommit skall den frigivne brodern alltjämt vara misstänkt. Det förhållandet att en för mord misstänkt friges i detta skede av utredningen är inte något som är vanligt förekommande.

Hon tycks mena att det lika gärna kunde varit den yngre brodern, ensam eller i samverkan med den äldre brodern, som begått handlingen, att han borde varit häktad rentav. Försvarsadvokaten börjar nu uppträda som åklagare – rätt magstarkt.

Jag uppfattar försvarsadvokaten som desperat och omedvetet bidragande till polisutredarnas arbete genom att spegla en bitterhet hos sin klient, dvs en begynnande spricka inom den misstänkta gruppen.

Sådärja......ytterligare en kommentar som jag glömde att föra in i mitt tidigare inlägg.

Jag tycker att hennes överklagan är märklig.

Syftet med en överklagan av häktning måste ju vara att få klienten släppt!?

Men i sin överklagan så bekräftar hon ju att det finns teknisk bevisning som talar mot hennes klient. Om det finns sådan bevisning så skall ju klienten i det här fallet bli sittande?

Om advokaten under en rättegång hade fört fram möjligheten att bevis kan ha planterats så hade jag förstått henne. Men att göra det under en häktningsförhandling.....även om bevisen "kan" vara planterade så minskar det väl inte misstankegraden i det här läget vad det gäller hennes egen klient?

Detsamma gäller hennes kommentarer om information från övriga misstänkta.....hon hävdar att det "kan spela in" att informationen har lämnats för att de själva har intresse av att bli släppta. Hon skriver inte "att" utan "kan spela in" och då har hon ju samtidigt bekräftat att hennes egen klient fortfarande kan misstänkas.

I mitt tycke en märklig situation......hon bekräftar ju med sin överklagan att det fortfarande föreligger skäl för att hennes klient skall bli kvar i häktet!

Det skulle vara intressant att få se hur ni jurister ser på det här?
2015-07-03, 08:13
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Försöker misstänkliggöra min klient, kanske .

Precis!
2015-07-03, 08:22
Medlem
Sgt.Blands avatar
Jag tyckte att det var skumt att brorsan släpptes men det kan ju bero på att han har berättat allt han vet och att hans historia stöds av den tekniska bevisningen. Men skitsamma, hade jag varit åklagare så hade jag aldrig släppt honom ändå. Han visste säkert mycket väl vad som hänt och hade förtjänat ett par månader på häktet. Sen kan det ju vara så att hans inblandning inte når upp till något som är straffbart men moraliskt så förtjänar han minst fem år om han visste vad brorsan gjort.
2015-07-03, 08:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Sådärja......ytterligare en kommentar som jag glömde att föra in i mitt tidigare inlägg.

Jag tycker att hennes överklagan är märklig.

Syftet med en överklagan av häktning måste ju vara att få klienten släppt!?

Men i sin överklagan så bekräftar hon ju att det finns teknisk bevisning som talar mot hennes klient. Om det finns sådan bevisning så skall ju klienten i det här fallet bli sittande?

Om advokaten under en rättegång hade fört fram möjligheten att bevis kan ha planterats så hade jag förstått henne. Men att göra det under en häktningsförhandling.....även om bevisen "kan" vara planterade så minskar det väl inte misstankegraden i det här läget vad det gäller hennes egen klient?

Detsamma gäller hennes kommentarer om information från övriga misstänkta.....hon hävdar att det "kan spela in" att informationen har lämnats för att de själva har intresse av att bli släppta. Hon skriver inte "att" utan "kan spela in" och då har hon ju samtidigt bekräftat att hennes egen klient fortfarande kan misstänkas.

I mitt tycke en märklig situation......hon bekräftar ju med sin överklagan att det fortfarande föreligger skäl för att hennes klient skall bli kvar i häktet!

Det skulle vara intressant att få se hur ni jurister ser på det här?

Advokaten kanske har som plan att få rubriceringen ändrad? Hur var det nu med vad en försvarsadvokats egentliga uppgift är.......?
(Underminera)

Tror försvaret ser en chans till detta pga den tekniska bevisningen inte binder hennes klient direkt till mord. Men inblandning? Jajamän.
2015-07-03, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Oj! Verkligen intressant. Tack för länken!

Jag reagerar på samma sätt, det ser verkligen ut som om de inblandade skyller på varandra. Hennes kommentarer om vittnesuppgifter visar ju att de frisläppta (eller enbart släppta brodern) har lämnat uppgifter som talar mot hennes klient....samtidigt som hon ifrågasätter frisläppandet av den yngre brodern.

Jag menar.....vill advokaten att den släppte brodern skall tillbaks till häktet för att avlasta en del av "misstankebördan" från hennes klient?

Intressant att hon på sätt och vis bekräftar att det föreligger mot hennes klient en besvärande teknisk bevisning.
Hon insinuerar att någon kan ha planterat spår från hennes klient för att "sätta dit" honom. Den intressanta frågan är nu var eller på vad dessa spår hittades?

Hennes överklagan bekräftar att det redan nu finns teknisk bevisning!

OT: Tycker att "sätta dit" inte passar i en överklagan ställd till en domstol. Har inte advokatbyrån några lämpligare synonymer?

Eller, enligt Occam, så ser det beviset faktiskt ut att vara planterat, som hon säger, rakt upp och ner utan invecklade FB-extrapolationer
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-07-03 kl. 08:33.
2015-07-03, 08:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Advokaten kanske har som plan att få rubriceringen ändrad? Hur var det nu med vad en försvarsadvokats egentliga uppgift är.......?
(Underminera)

Tror försvaret ser en chans till detta pga den tekniska bevisningen inte binder hennes klient direkt till mord. Men inblandning? Jajamän.
Du menar att MGM bara har varit en hantlangare i det här imaginära sk "Syndikatet" som våldtar och dödar små tjejer? Hör du inte själv hur jäkla otroligt det låter? Precis allting som framkommit hittills pekar på att GM var ensam. Om det inte finns jäkligt bra grund för nåt annat så är det bara fantasier att det skulle finnas flera GM. Brorsan var en lämplig kandidat givetvis men han är ju släppt så det pekar ju på att han är oskyldig till de grövsta brotten iaf.
2015-07-03, 08:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och det tar du som antydningar på att DNA har hittats.

Hur som helst, det är lätt för någon att plantera DNA från någon annan i hushållet, skrubba tandborsten mot föremålet, t.ex.
Jo det är ju klart. Det är ju givetvis det här "Syndikatet" som använder bröderna som syndabockar. De placerar ut alla bevis så att spåren pekar rakt mot bröderna. Visst ingenting är omöjligt men jäkligt osannolikt iaf.
2015-07-03, 08:44
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Eller, enligt Occam, så ser det beviset faktiskt ut att vara planterat, som hon säger, rakt upp och ner utan invecklade FB-extrapolationer
Observera att hon pratar om "spår från" inte bevis eller föremål. Spår ska nog ses som DNA-spår. Kanske långsökt att DNA är utplanterade....
2015-07-03, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Observera att hon pratar om "spår från" inte bevis eller föremål. Spår ska nog ses som DNA-spår. Kanske långsökt att DNA är utplanterade....

Du spekulerar. Vi vet inte vad dom har. Knappt att advokaterna vet vad åklagaren har just nu.
2015-07-03, 08:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Du menar att MGM bara har varit en hantlangare i det här imaginära sk "Syndikatet" som våldtar och dödar små tjejer? Hör du inte själv hur jäkla otroligt det låter? Precis allting som framkommit hittills pekar på att GM var ensam. Om det inte finns jäkligt bra grund för nåt annat så är det bara fantasier att det skulle finnas flera GM. Brorsan var en lämplig kandidat givetvis men han är ju släppt så det pekar ju på att han är oskyldig till de grövsta brotten iaf.

Nej, det är verkligen inte vad jag spårar mot. Något "syndikat" har ingen som helst verklighetsförankring mot vad vi hittills vet om detta ärende.

Det enda jag menar är att indikationer finns på att den tekniska bevisningen inte utgör en direkt koppling mellan den äldre brodern och offret/mordet.
Försvarsadvokaten ifrågasätter den tekniska bevisningen med det ganska kraftfulla ordet att den kan vara hypotetisk.

I denna tråden är det redan avgjort att den tekniska bevisningen utgörs av storebrors DNA på kroppen, men det är en felaktig uppfattning att låsa sig vid.
2015-07-03, 08:49
Bannlyst
Förstår inte vitsen med det eventuella styckandet. Hade förstått det bättre om den döda vägt sisådär 200kg eller åtminstone över 70kg. Fast även då känns det som att det totala jobbet & gömmandet av lik eller likdelar borde bli ungefär det samma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in