Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Jag har varit med på söken efter Lisa. I första söket gick jag brevif ett "medium" som sa sig se henne liggande med siktet mot ett torn. I andra söket hade jag en anhörig med i gruppen som bestämt hävdade att Lisa hade ringt upp sina föräldrar under tiden hon blev tagen. Ena föräldern ska då ha hört henne skrika. Min tanke är att detta utlöste pappans snabba agerande. Skrivit om detta förut i tråden men ni verkar ju vax i lurarna.

Min känsla om den nu säger något...

En av bröderna är den skyldige, rimligtvis den yngre. Platsen är så pass minimal så att någon med icke god kännedom skulle inte kunna utföra detta. Däremot så tror jag att storebror med fru blev inblandade först i bortforslandet. Därav misstänker jag att den äldre brodern kommer att frias från misstankar om mord och istället åtalas för skyddande av grov brottsling liksom sin fru.

Att LH skulle ha ett pågående "samtal" med anhörig under själva överfallet är ju något helt otroligt om det skulle visa sig stämma. Vet inte riktigt vad jag ska tro om denna nyhet, men helt osannolikt är det väl inte.
F.ö. håller jag med dig gällande skuldfrågan. Jag tror också på att det är den yngre av bröderna som bär skuld till mordet på LH.
Medlem
Om MGM nu är de skyldiga är det ruskigt magstarkt att överklaga ända till HD.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Överklaga till HD, vad händer då, ingenting eller?

Antagligen inget. Först måste HD besluta att meddela prövningstillstånd vilket inte är särskilt vanligt, därefter ska de pröva saken. Jag anser det som högst osannolikt att HD ens meddelar PT.
2015-06-23, 12:11
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Hon måste givetvis åka till hemlig plats. Har svårt att tro att hon återvänder till bostaden just nu.

Var inte den fortfarande avspärrad också?

(ursäktar om detta redan tagits upp då det är svårt att "hinna ikapp" denna tråd).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hovrätten hade för det första inte ett skit med kvinnans häktning att göra, eftersom den inte hade överklagats. För det andra var det åklagaren som tog beslutet att släppa kvinnan ur häkte.

Men skulle inte Hovrätten även fatta beslut om den andra brodern idag klockan 11?
Senast redigerad av nantale 2015-06-23 kl. 12:14.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla

Känns som advokaten har slagit på sin trumma så pass mycket det senaste dagarna att denne känner sig tvungen att gå hela vägen, för syns skull (givetvis ska klienten också vara för ett överklagande men det lär inte vara särskilt svårsålt).
2015-06-23, 12:12
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Magstarkt...LOL.
Kan man ta livet av en tjej så är det väl inte speciellt magstarkt.
Det ligger i sakens natur att neka brott.
2015-06-23, 12:12
Bannlyst
Citat:
Hovrätten hade för det första inte ett skit med kvinnans häktning att göra, eftersom den inte hade överklagats. För det andra var det åklagaren som tog beslutet att släppa kvinnan ur häkte.

Nej idiot. HR beslöt att släppa kvinnan då åklagaren inte hade lämnat in ansökan till omhäkning då han hade inget underlag för o få kvinnan från skäligen misstänkt till på sannolika skäl misstänkt som krävs om du ska omhäktas lr sitta häktad längre tid.
2015-06-23, 12:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Enligt min med. Och den chansen var "stor" enbart för att hovrätten inte nöjde sig med åklagarens ursprungliga underlag - vilket möjligen, då, inte berörde den äldre brodern så mycket.

Vad jag har förstått krävs det att antingen den häktade eller h*ns försvarare ligger rejält åt det histrioniska hållet för att de öht ska komma på idén att överklaga en häktning till HD. Inte ens Christine Schürrer överklagade väl häktningar till HD?
Jag hade överklagat till döddagar om jag vore oskyldig.
2015-06-23, 12:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Lek inte smart med mig lilla notarie. Har varit i rättssalar lika mycket som du o i långt tidigare ålder än dig.

" Åklagaren själv ansåg att det inte längre förelåg skäl att häkta henne," betyder att hon inte är skyldig till anklagelserna,dvs misstankegraden skäligen (mindre än 50%) inte uppbnåddes således OSKYLDIG
"hovrätten gjorde således ingen bedömning såvitt avser hennes häktning." HR gjorde bedömningen att då åklagaren inte ens sökt omhäktning på kvinnan o släppa henne

Ät bajs 😘
Det betyder att misstankegraden inte kunnat höjas, inte att den fallit från "skäligen" och nedåt.

Citat:
Skälig misstanke
Uttrycker en lägre grad av misstanke än sannolika skäl. I undantagsfall kan häktning äga rum redan vid skälig misstanke.
http://www.aklagare.se/settings/Ordlista/Skalig-misstanke/

När någon häktas som "skäligen misstänkt" har åklagaren en vecka på sig att styrka upp misstanken till "på sannolika skäl" - lyckas han inte med det är regeln att personen skall släppas.

Misstankegraden har alltså högst sannolikt inte alls förändrats nedåt sedan förra häktningsförhandlingen -- åklagaren har bara inte kunnat höja den och därmed få henne omhäktad.

Och som fler påtalat - Hovrätten har inte bedömt kvinnans häktning alls.
2015-06-23, 12:15
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Nej idiot. HR beslöt att släppa kvinnan då åklagaren inte hade lämnat in ansökan till omhäkning då han hade inget underlag för o få kvinnan från skäligen misstänkt till på sannolika skäl misstänkt som krävs om du ska omhäktas lr sitta häktad längre tid.
Hovrätten fattar inga beslut i dessa frågor om de inte är uppe till hovrättens prövning.

Kvinnan har inte överklagat, varpå det faller på åklagarens ansvar att endera begära omhäktning eller försätta kvinnan på fri fot. Det är inget hovrätten tar ställning till.
Senast redigerad av gurkmajja 2015-06-23 kl. 12:18.
2015-06-23, 12:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Så TR hade goda skäl att sänka den misstankegrad som åklagaren ursprungligen yrkat på och nu har de i praktiken sänkts ytterligare.
Nej, det har den alltså inte. Den har bara inte höjts. Att sen skäligen misstänkt är en skräpmisstanke som inte duger till särskilt mycket är en annan sak.
Citat:
Ska bli intressant att se hur det går för den yngre brodern.
Ja, det verkar ju nu som om lillebror snarast var den vars underlag HovR:n hade synpunkter på.

Citat:
Kan det vara så att den här skaraborgsåklagaren inte är den skarpaste kniven i lådan.
Finns egentligen inte så mycket som tyder på det. Att han försökte sig på att få kvinnan inlåst på sannolika är inte nödvändigtvis ett tecken på inkompetens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in