Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Indiciebevisning kan vara bra den med, för det första. För det andra bör rimligen polisen ha stämt av pappans berättelse med mobilmastning - om inte annat, så för att dubbelkolla tiderna. Om då pappans berättelse hade misstämt påtagligt med mastningsdata, hade han rimligen blivit föremål för en intensivare polisuppmärksamhet. Och om vi sedan tar i beaktande att Lisas mobil, vad jag förstår, på ett högst tankeväckande sätt har slutat ge ifrån sig signaler långt innan pappan enligt sin berättelse skulle ha varit framme vid Blomberg, så innebär nog faktiskt pappans berättelse, om den är avstämd mot mobilmastningsdata, att han faktiskt har alibi för den tid då brottet åtminstone började begås.

Vilket rimligen räcker.
Helt rätt resonemang av dig som du brukar göra i dina kloka inlägg. Jag vill bara tillägga att en indiciekedja kan ha mer värde än tekniska bevis t.ex DNA har. Indicier och tekniska bevis har ett sannolikhetsvärde var för sig. Om några indicier ska hända, då, skall deras värde multipliceras med varandra. T.ex om man har två indicier och varje av dem, har 10% chans för att det skulle hända, då, blir sannolikheten för att båda ska hända 0.1*0.1= 0.01 d.v.s. bara 1%. Som sagt tekniska bevis har också ett sannolikhetsvärde. T.ex man kan inte vara säker att de har dödat eller våldtagit Lisa om man hittar brödernas spermier på/i hennes kropp. De kan ha haft frivillig sex med henne utan att ha nån delaktighet i hennes försvinnande eller död. Det är inte så jä**a ovanligt att kvinnor har sex med byggarbetare i närhet av.dem.

Jag ville bara påpeka att man skall inte undervärdera en händelsekedja och överskatta tekniska bevis.
Senast redigerad av matematiker 2015-06-23 kl. 23:51.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Om det endast är den ena brodern som begått detta mord, borde han ju ha erkännt för att inte sätta dit sin bror tillslut? De var väl förmodligen väldigt nära varandra, eftersom de bodde ihop.
Den ena erkänt eller den andra pratat både för att fria sig själv och för att det nog är få människor som skyddar ett syskon som mördat ett barn .. I alla fall hoppas jag att det är få som kan tänka sig det.

Citat:
Med tanke på all DNA så måste han ju förstå att än är körd oavsett?
Om det är en eller båda så borde analyserna så småningom hitta något som binder dem till det.

Citat:
Annars va båda involverade, vilket minskar chanserna att det skulle vara dem.

Ostraffade och har inte hänt nått på 6 år under deras Sverigevistelse.

Nä, jag tror de har fel folk fortfarande.
Fel folk ... jag kan tänka mig att de båda är inblandade på något sätt - kanske att undanröja kropp och bevis för någon annan. I så fall någon som har en hållhake på dem - som pengar t ex.
Att de båda tillsammans skulle ha mördat henne känns långsökt - just för det det du säger, tidigare ostraffade, uppfattade som rediga/trevliga osv.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det var ju nog specifikt boden som var intressant för polisen. (Verkstad, enligt mamman.) Och denna ligger ju ganska exakt 100 meter från ladans mittpunkt.
Arne var kanske inte så petig med sekretessen som han borde varit.

Kan boden/skjulet/arbetsboden vara verkstaden? Har funderat kring detta.
Beror ju på vart hon återfanns, är det boden hon hittades i så är det 100 m från denna snarare?
2015-06-23, 23:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vilken fantastiskt lång spekulativ tråd!
Ni har säkert redan svaret, på min spekulation.

Två bröder + en kvinna misstänks för mord av ung kvinna.
Finns det andra försvunna unga flickor i närheten av områden där de bott?

Om de är skyldiga känns det inte som ett förstagångsbrott.

/Dåliga Deckarläsaren
Först och främst så måste någon gång vara den första. Sen tror jag inte att det var planerat att BO skulle dödas utan det hela började med ett ofredande som sen gick överstyr. Och sen mördades BO bara för att hon inte skulle kunna peka ut mördaren/na. Tänk på det att nästan alla människor kan mörda under vissa förutsättningar, tex för att rädda sitt eget skinn.
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Låt oss inte förvirra folk i onödan.

Ty...

Om vi bortser ärenden som av olika skäl involverat enäggstvillingar har det under alla år med dna-analyser vid SKL inte någon gång visat på två överensstämmande DNA-profiler mellan två andra individer.
Nej, förvisso. Och det finns ju såklart olika metoder att lösa eventuell problematik. Dock så måste de som arbetar med analysen ta de häktades släktskap i beaktande och vara extra varsamma, vilket skulle kunna förklara fördröjningen. Man måste få så fullständig dna-profil som möjligt i och med att det är två nära släktingar som är misstänkta för samma brott. Och de ska ju dömas individuellt för vad de har gjort och inte kollektivt.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Hur vet man att ingen har pratat?Dom har väl bara nekat till gärningen för egen del?
Det vet man väl egentligen inte. Däremot finns det ju inget som talar för att de skulle ha gjort det. Om någon pratat så bör det vara den yngre brodern, eftersom överklagan av häktningen var enklare att avslå för den äldre.

Citat:
Tack-Lite prestige i att få det 50000e svaret av dig
Ok tack, det var ju lite smickrande
2015-06-23, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Om det endast är den ena brodern som begått detta mord, borde han ju ha erkännt för att inte sätta dit sin bror tillslut? De var väl förmodligen väldigt nära varandra, eftersom de bodde ihop.

Med tanke på all DNA så måste han ju förstå att än är körd oavsett?

Nä, jag tror de har fel folk fortfarande.

Känner du till 'fångarnas dilemma'? Skyldig broder VET med 100% säkerhet att oskyldig broder kommer att frias om det inte finns tekniska bevis. Skyldig broder kan förstås ligga och trycka som Anne Frank i häktet till teknisk bevisning i form av DNA kanske eventuellt hittas på ett mordvapen som legat i urin och koskit i några dagar? Hade jag varit skyldig hade jag nog fortsatt hålla käft och hoppats på att både jag och min bror förklaras oskyldiga och sen vetifan om jag någonsin ens erkänt mitt vansinniga illdåd för min bror.

De kan ha fel folk, men de är ju häktade på sannolika själ om jag förstått det rätt. Kan verkligen polis och åklagare ha så oerhört fel att de plockar in två små lamm?
2015-06-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Tveksamt, Mats Alm och Linda var sambo så DNA fanns ju där redan och sen gick det inte att fastställa dödsorsak för att kroppen hade legat ute i naturen för länge.
I det här fallet bör DNA vara intressant och dödsorsak går nog att fastställa.

Det är inte helt säkert. Dem har haft flera dagar på sig att undanröja DNA och så vitt man vet har man inte ens kunnat fastställa när LH dog.
Senast redigerad av Den.smarta 2015-06-24 kl. 00:07.
2015-06-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Hur vet man att ingen har pratat?Dom har väl bara nekat till gärningen för egen del?

Tack-Lite prestige i att få det 50000e svaret av dig
Så länge dom och deras advokater tror att det finns hygglig chans att klara sig så håller dom tyst men så fort det kommer fram mer bevis så kommer den minst skyldiga att börja prata. Det är d vi får hoppas på iaf för då kan vi få en ganska bra bild av vad som hände.
2015-06-23, 23:55
Medlem
Kom att tänka på en sak , NB hade väl tidigare blivit dömd för något tv stöld i lituaen? Va det inte lite som i detta fallet.... Han nekade....
2015-06-23, 23:56
Medlem
Satt och tittade lite på färdväg norrut för de som bor i västra Sverige som deltagit i SAAB-träffen på Kinnekulle ring. deras närmaste väg går ju förbi Martorp.
2015-06-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Så bara för en man tittar på en tjej så är det en signal på att personen kommer våldta och mörda henne? De är inte muslimer väl?
En man kommer självklart kolla på en snygg tjej på andra sidan gatan om man sitter o väntar på nåt o inte har nåt bättre för sig. Det är inte samma sak som att man kommer våldta tjejen.
Personer som våldtar och är i 30 års åldern kommer till stor sannolikhet ha uppvisat ett antisocialt beteende tidigare samt till stor sannolikhet vara dömd för sexual- alt. våldsdåd. Vilket de här bröderna INTE verkar vara.

Nä nåt luktar inte riktigt rätt i byhålan.

Och vad fan menar MP egentligen med att de uppträdde konstigt? Är det någon som specificerat vad de menade med det? Tycker polisen lägger lite väl mycket vikt vid MPs åsikter. MP är ju bara en mängd lekmän som leker deckare på fritiden, deras åsikter ska inte väga mer än vilken random svensson som helst.

Det är inte en avarage man vi snackar om här, utan en man med en personlighetsstörning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in