Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 11:50
Medlem
Åklagarens svårigheter kan mycket väl bestå i att förövarna legitimt har rört sig i området och i lokalerna där L.H. har rört sig, precis som även en hel del andra har gjort. På så vis sjunker värdet i sådan bevisning, som annars kunde ha varit stort. Förfärligt i så fall!
2015-06-23, 11:51
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Okej, tack. Så tolkade jag processen som pågår också. Men den jag frågade la upp en länk med ett beslut som jag inte kan ladda ned. Så det var båg alltså?

Nej, då men de gällde den äldre brodern, inte den yngre.
Medlem
irishrages avatar
När får de svar på dna proven?
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Kolla ditt svar till Harvey...det han skriver och det du svarar med verkar som att hon i vissa människor ögon fortfarande ÄR skyldig...jag kanske tolkade ditt svar fel. men hon är släppt och jag tror inte det dröjer länge innan dom avskriver henne helt.

Ah, syftade på detta som Harvey skrev, att hon inte längre är misstänkt. Jag inflikade bara att hon är släppt men fortfarande misstänkt.

" Harvey440
Fy vad äckliga ni är. "Vrida ur sanningar" ur kvinnan o "plocka henne". Era fittor..hon har suttit häktad oskyldigt på den LÄGRE misstänkgraden o nu släpps och är inte längre misstänkt men NI har redan hängt ut henne o dömt henne. Råttor ni är, om HR bedömer att hon är oskyldig vem fan ni o öppna munnen, piss e ni."
Medlem
pancoitalianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
" 35-åringen kommer att överklaga beslutet till Högsta domstolen. Det uppger hans advokat. Hon säger till P4 Skaraborg att överklagan kommer att skickas in redan idag. "

Intressant... Riktigt intressant.

Hur ofta brukar man överklaga till HD ett häktningsbeslut?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Att hon är släppt betyder enbart att häktningsskäl saknas....rätta mig om jag har fel?

I detta fall betyder det att åklagaren inte ansåg att det fanns sannolika skäl, det var således misstankegraden som var avgörande, inte häktningsskälen.
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Den äldre broderns advokat uppger att de kommer överklaga till Högsta domstolen redan idag.

Enligt sr
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6195703

De kommer inte ens ta upp fallet för prövning
2015-06-23, 11:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
HD går ytterst sällan emot hovrätten. Den stora chansen till ändring av beslutet fanns idag, enligt min erfarenhet.

Jag är fullt benägen att hålla med. Det är nu redan prövat av två rättsinstanser vilket resulterat i samma utslag gällande den äldre brodern.
Med intressant menade jag mer - advokatens agerande...
2015-06-23, 11:53
Medlem
kvinnan är fortfarande skäligen misstänkt enligt åklagaren
(i intervjuv med expressen tv)
2015-06-23, 11:53
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nja, hon kan fortfarande vara till men för utredningen (och således beläggas med yppandeförbud som vilken förhörsperson som helst) däremot är misstankegraden för brott gentemot henne tillräckligt hög för att skäl ska finnas att häkta henne.

Tack Så hon är förmodligen belagd med yppandeförbud ?

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hur skulle kunna vara förbjuden att tala med media eller med vem som helst? Så långt sträcker väl inte ''yppandeförbudet"?

Citat:
Ursprungligen postat av aftonlusen
Kan inte tänka mig att hon är förbjuden att prata med media. Men är hon oskyldig så vet hon ju inget. Kan inte tänka mig att poliserna avslöjat något för henne ens.

Det var ju liksom det jag undrade
Beträffande om poliserna avslöjat något för henne eller ej, så är det klart att hennes berättelse oavsett är minst sagt intressant..
2015-06-23, 11:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pancoitaliano
Hur ofta brukar man överklaga till HD ett häktningsbeslut?

Utan att sitta på någon statistik skulle jag ändå säga - Verkligen inte ofta.
2015-06-23, 11:54
Medlem
Tingsnotariens avatar
54:9 rättegångsbalken

Prövningstillstånd krävs för att Högsta domstolen skall pröva hovrättens dom eller slutliga beslut i mål eller ärende som väckts vid tingsrätt.

Jag tvivlar således starkt på att HD ens kommer att pröva överklagandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in