Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 18:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Jag spekulerar utifrån att de fick bryta sig in, att då efteråt förstå vikten av fyndet.

Men varför spekulera om en nyckel om den på plats där och då inte direkt kan kopplas till Lisa?

Jag tror att det var en badboll som hittades, jag vill vara tydlig med att det endast är en spekulation.
2015-06-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
OK, då vet vi att du driver en vendetta mot alla som skriver kränkningar med politiska förtecken i en anda som du inte gillar, och tycker att detta legitimerar att utnyttja just denna händelse oavsett vad Lisas anhöriga kan tycka och känna.
Om hypotesen hade varit rimlig hade det inte varit samma sak att misstänka pappan, men nu är den inte det eftersom bröderna redan har tagits med handen i syltburken.

Har bröderna tagits med handen i syltburken?
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Gällande det avgörande fyndet som föranledde brödernas anhållande kanske var ett klädesplagg som tillhörde LH. De kläder som nämnts är jeans eller svarta/mörka mjukisbyxor, rosa Lloyd jacka. LH var ju mycket mindre i både längd och kroppsstorlek jämfört med den häktade kvinnan. LH's kläder kan ha hittats i anslutning till häktade brödernas bostad.

Många av LH's tillhörigheter har ju redan hittats i närområdet, men har inte lagt märke till att några kläder nämnts i media.

Kan ju vara att jag missat detta-
Fyndet verkar ha gjorts ute i terrängen i närheten av den plats MGM betedde sig konstigt och där BO senare påträffades. Vad som hittades är för oss okänt
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns vittnesmål i utredningen som försvaret och tingsrätten inte har fått ta del av, de kan inte bedöma vittnesmål som läggs de misstänkta till last.

Får en åklagare verkligen göra så, har man inte rätt att få ta del av vad som läggs en till last?

Gränsdragning mellan objektivitetsplikten och inte sabotera utredningen. Innan ett eventuellt åtal måste all information ha delgetts de då tilltalade men i detta skede kan åklagaren, genom att hävda att det gagnar utredningen att undanhålla viss information. Åklagaren gör det emellertid på sitt tjänsteansvar då en misstänkt i regel kontinuerligt ska kunna bemöta vad som ligger denne till last.
2015-06-23, 18:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det finns vittnesmål i utredningen som försvaret och tingsrätten inte har fått ta del av, de kan inte bedöma vittnesmål som läggs de misstänkta till last.

Får en åklagare verkligen göra så, har man inte rätt att få ta del av vad som läggs en till last?
Det läggs en inte till last om åklagaren inte redovisar det för domstolen.
2015-06-23, 18:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Om det läggs en till last ska man få veta det och bemöta det (om än kanske inom lyckta dörrar). Däremot tror jag inte åklagare behöver redogöra för allt som folk säger i förhör om man än inte ens kunnat verifiera uppgifterna (eller att man för tillfället inte tycker uppgiften tillför något).
2015-06-23, 18:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Jaha Ja Kvinnan släpps, känns logiskt med tanke på hur liten sannolikheten varit för hennes inblandning.
Frågan är om verkligen båda bröderna kan vara GM eller om det kokar ned till en av dem vid rättegången.
Eller så släpps båda.
2015-06-23, 18:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Har bröderna tagits med handen i syltburken?
Jämfört med pappan, ja.
2015-06-23, 18:05
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Men varför spekulera om en nyckel om den på plats där och då inte direkt kan kopplas till Lisa?

Jag tror att det var en badboll som hittades, jag vill vara tydlig med att det endast är en spekulation.

Eftersom fyndet gjordes ihop med underligt beteende från de misstänkta.

Aja, det lär ju hursomhelst visa sig längre fram vad fyndet var för nåt.
2015-06-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Det där med att få har vetskap om något är ganska ointressant idag. Med google maps och mobiltelefon så kan du hitta varenda ödehus och utedass i närheten av din position.

Du har inte förstått vad jag menade. Jag menade att väldigt få personer skulle få iden att dumpa ett kropp på just Martop. Det krävs någon sorts koppling till Martorp att man får den iden. Vetskap om Martorp, vilka som bor eller uppehåller sig där, vad man sysslar där osv. Vanligare är att man kastar kroppar i sjön eller gräver i jorden. Ett öde stuga, skulle har varit mer vanlig val och sådana finns i detta område, sa godsägaren AJ.
2015-06-23, 18:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamantis
Japp, det är så jag också uppfattat det. Jag bara kortade ned det hela. Med att polisen "tog hand om" MGM så menade jag just det du skrev att de jagade ikapp och gjorde id-kontroll, jag bara hoppade över biten med att de också släpptes direkt efter det.

Men om jag uppfattat det rätt så hittades fyndet av MP i samband med att MGM uppträdde konstigt. Så polisen hade två val, gå direkt till fyndet eller gå direkt till MGM och kontrollera dem, och polisen valde att börja med det sistnämnda för att därefter gå vidare och inspektera fyndet som MP gjort.

.....och det fyndet ledde polis till Lisa. Nyckelteorin har vi haft länge, nyckel märkt bod eller liknande som mgm på något sätt kopplades till. Eller vad kan det vara? Vi kanske lägger för stor vikt vid detta men mystiskt är det.
2015-06-23, 18:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Gränsdragning mellan objektivitetsplikten och inte sabotera utredningen. Innan ett eventuellt åtal måste all information ha delgetts de då tilltalade men i detta skede kan åklagaren, genom att hävda att det gagnar utredningen att undanhålla viss information. Åklagaren gör det emellertid på sitt tjänsteansvar då en misstänkt i regel kontinuerligt ska kunna bemöta vad som ligger denne till last.

Hoppas att åklagaren gör en korrekt bedömning av vilken information som kan vara till men för utredningen om den yppas för den misstänkte. Endast sådan information får undanhållas den misstänkte.

Det handlar således inte om information som kan vara till men för åklagaren vad gäller domstolsförhandlingen, förundersökning och domstolsförhandling är väl inte samma sak, eller?
Senast redigerad av OY 2015-06-23 kl. 18:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in