Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Faktakorrigering: Åklagaren själv ansåg att det inte längre förelåg skäl att häkta henne, hovrätten gjorde således ingen bedömning såvitt avser hennes häktning.

Lek inte smart med mig lilla notarie. Har varit i rättssalar lika mycket som du o i långt tidigare ålder än dig.

" Åklagaren själv ansåg att det inte längre förelåg skäl att häkta henne," betyder att hon inte är skyldig till anklagelserna,dvs misstankegraden skäligen (mindre än 50%) inte uppbnåddes således OSKYLDIG
"hovrätten gjorde således ingen bedömning såvitt avser hennes häktning." HR gjorde bedömningen att då åklagaren inte ens sökt omhäktning på kvinnan o släppa henne

Ät bajs 😘
2015-06-23, 11:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vet vi det? Det enda jag vet är att åklagaren inte bedömde att misstankegraden hade höjts till sannolika skäl. Att omhäkta på skälig misstanke går ju inte så vid oförändrad misstankegrad släpper man ju den häktade fri. Har åklagaren uttalat sig om att kvinnan inte längre är skäligen misstänkt?

Ursäkta, jag om någon borde veta att man aldrig ska ta något under sådana här omständigheter som absoluta fakta. Det är helt riktigt att givetvis kan bli dömd och det enda vi vet är att det i dagsläget inte finns skäl att anse henne på sannolika skäl misstänkt.
2015-06-23, 11:47
Medlem
Catings avatar
Den äldre broderns advokat uppger att de kommer överklaga till Högsta domstolen redan idag.

Enligt sr
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6195703
2015-06-23, 11:48
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
De håller antagligen och går igenom åklagarens yttrande för tillfället och beslut kommer troligtvis komma inom kort.

Okej, tack. Så tolkade jag processen som pågår också. Men den jag frågade la upp en länk med ett beslut som jag inte kan ladda ned. Så det var båg alltså?
2015-06-23, 11:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Den äldre broderns advokat uppger att de kommer överklaga till Högsta domstolen redan idag.

Enligt sr

" 35-åringen kommer att överklaga beslutet till Högsta domstolen. Det uppger hans advokat. Hon säger till P4 Skaraborg att överklagan kommer att skickas in redan idag. "

Intressant... Riktigt intressant.
2015-06-23, 11:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Lek inte smart med mig lilla notarie. Har varit i rättssalar lika mycket som du o i långt tidigare ålder än dig.

" Åklagaren själv ansåg att det inte längre förelåg skäl att häkta henne," betyder att hon inte är skyldig till anklagelserna,dvs misstankegraden skäligen (mindre än 50%) inte uppbnåddes således OSKYLDIG
"hovrätten gjorde således ingen bedömning såvitt avser hennes häktning." HR gjorde bedömningen att då åklagaren inte ens sökt omhäktning på kvinnan o släppa henne

Ät bajs 😘

Det enda jag kommenterade var att det lät i ditt inlägg som att HR beslutade att släppa henne när det var åklagaren själv som begärde det.

Menade inte att tillrättavisa dig utan endast säkerställa att vi har de korrekta förutsättningarna för handen för framtida diskussioner i detta fall.
2015-06-23, 11:50
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
" 35-åringen kommer att överklaga beslutet till Högsta domstolen. Det uppger hans advokat. Hon säger till P4 Skaraborg att överklagan kommer att skickas in redan idag. "

Intressant... Riktigt intressant.

HD går ytterst sällan emot hovrätten. Den stora chansen till ändring av beslutet fanns idag, enligt min erfarenhet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Kvinnan är alltså fri hum undrar vad hon ska göra nu ? Hon lär ju inte få åka hem till Ryssland är väl fortfarande misstänkt . Nu ska hon alltså tebax till platsen där hon greps och där dom hitta LH hon lär väl inte gå och ta en fika va? Tror nästan det är minst lika jobbigt för henne att vara fri en att sitta kvar men klart hennes chanser att klara sig har ju ökat och visst jag tror hon mycket väl kan klara sig man hoppas ju att hon har börjat snackat lite om vad hon vet och att det är därför hon släpps men det troliga är nog ändå att det måste vara betydligt svårare att fälla någon för skyddande av brottsling än mord !!

Hon är inte från Ryssland utan från Litauen, från en stad nära den vitryska gränsen. Hon är inte litauisk medborgare dock.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Måste göra mig skyldig till självcitering.

Att åkl 'självmant' (avstår häf) släpper kvinnan bör väl tyda på att bevisläget är gott, att åkl anser sig ha det han behöver för att ro åtalet i land; att kvinnan nu på fri fot ej bedöms kunna sabotera bevisning etc.
Mnja. Att åklagaren självmant släpper kvinnan antyder två saker: 1) han anser själv inte att mistankarna har stärkts 2) han är inte så desperat att hålla henne kvar i häkte att han begär henne omhäktad bara för att kanske få henne inlåst en natt till. Vilken relativ tyngd 1) och 2) har för honom är inte så lätt att avgöra just nu.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det ska "många" ge fan i, om inte annat så för att det riskerar att sabba utredningen och minska möjligheterna till lagföring för brottet.

Jag säjer inte alls emot dig, tvärt om.
Hoppas du fattade att det inte va en uppmaning.
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Vad barnsliga ni som skriver om att "någon bör vrida sanningen ur henne" är. Varför skulle man göra det? Sanningen har ju enligt det Svenska rättsystemet redan kommit fram, grovt tolkat. Så hon kan dom som vill "vrida sanningen ur henne" bara kyssa i röven. Hade jag suttit oskyldigt dömd, så hade jag krävt mer än 30 000. Och rätta mig om jag har fel, men är hon oskyldig, så kommer hon få skadestånd...och även de andra om de blir fria.

Tack!

Att hon är släppt betyder enbart att häktningsskäl saknas....rätta mig om jag har fel?
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating

Enligt sr

bra det
har man börjat överklaga så är det bara att gå vidare till högsta instans

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in