Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-16, 08:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Måste tyvärr säga att det här är en usel förändring. Kolla antalet troll i Lisa-tråden så förstår ni varför.

Jag håller med dig, om man inte har FB som heltidssyssla är den tråden omöjlig att få grepp om och antalet troll eller, för all del, enfaldiga skribenter är stort.

Och inga argument om att man måste ta del av allas åsikter, det är ett diskussionsforum etc. biter på mig vad gäller den tråden.
Man känner sina löss på gången heter det. När man väl gjort det känner man inget behov av att detaljstudera vilken gångart de för stunden använder sig av. Varken i den tråden eller i andra.

Det känns tråkigt om man ska behöva använda ett externt script för att slippa somligas inlägg.
Citera
2015-06-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag använde det inte, trots det kan jag förstå varför en del vill använda den. Men jag tycker att det är fel av Flashback att erbjuda en sådan funktion eftersom den, bland annat, kan användas till att filtrera bort oönskade åsikter.
Vilket kan göra att läsare får en väldigt skev uppfattning av en tråd.

Vad är skillnaden mellan att man som några här föreslagit "växer upp och lär sig ignorera människor som stör en" och att ha en automatisk ignorering? Dom "oönskade åsikterna" blir ju ändå ignorerade av personen.

Det enda som händer är att drabbade personer får det jobbigare än andra.

Och dessutom så behöver dessa personer bara skaffa sig en annan automatisk lösning, som ändå blockerar "oönskade åsikter", så vad uppnådde man med åtgärden då?

Om någon inte vill ha "oönskade åsikter" så är det deras rätt och ensak att tacka nej och ignorera, varför ska Flashback försöka tvinga människor att lyssna på andra? Är det demokrati?

Jag är ett Jehovas vittne, tänk om myndigheterna skulle tvinga människor att lyssna på mig, och är förbjudna att stänga dörren, eller är förbjudna att springa iväg när ett Jehovas vittne kontaktar människor på gator.

Tänk hur hemskt det skulle vara om man skulle tvingas att lyssna på Jehovas vittnen
Citera
2015-06-17, 02:00
Medlem
Renspluggs avatar
Av och till har jag en användare på detta forum på min ignoreralista. I bland tycker jag att denna person skriver vettigt, i bland undrar jag om denna har fuskat med att ta sin antipsykotiska medicin. I vart fall som helst så är det enklare att strunta i denna användares åsikter än att svara på eller för den delen rapportera han eller hennes inlägg.

Nu är det dags att ignorera denna användare igen. Tyvärr är dock ignorerafunktionen borttagen så då måste jag gå till steg två. Då genom att blockera användarens avatar och låta han eller henne falla in i mängden av röster i bruset. (Funkar även på moderatorer)

Problemet är att jag måste då aktivera adblock i min webläsare. Det här skadar forumets annonsintäkter. Det här är alltså suboptimalt hur jag än vänder och vrider på mig. Jag skulle förstås kunna använda scriptet som figurerat i denna tråd, nackdelen är att förutom adblock som jag inte vill aktivera för detta forum även kör scriptblock samt self destructing cookies.

Med det sagt så saknar jag ignorerafunktionen.
Citera
2015-06-17, 02:02
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rensplugg
Av och till har jag en användare på detta forum på min ignoreralista. I bland tycker jag att denna person skriver vettigt, i bland undrar jag om denna har fuskat med att ta sin antipsykotiska medicin. I vart fall som helst så är det enklare att strunta i denna användares åsikter än att svara på eller för den delen rapportera han eller hennes inlägg.

Nu är det dags att ignorera denna användare igen. Tyvärr är dock ignorerafunktionen borttagen så då måste jag gå till steg två. Då genom att blockera användarens avatar och låta han eller henne falla in i mängden av röster i bruset. (Funkar även på moderatorer)

Problemet är att jag måste då aktivera adblock i min webläsare. Det här skadar forumets annonsintäkter. Det här är alltså suboptimalt hur jag än vänder och vrider på mig. Jag skulle förstås kunna använda scriptet som figurerat i denna tråd, nackdelen är att förutom adblock som jag inte vill aktivera för detta forum även kör scriptblock samt self destructing cookies.

Med det sagt så saknar jag ignorerafunktionen.
Det här är en ren teknikalitet, men du vet om att du kan blockera enstaka element på sidor utan att för den sakens skull blockera allt, va..?
Citera
2015-06-17, 02:17
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det här är en ren teknikalitet, men du vet om att du kan blockera enstaka element på sidor utan att för den sakens skull blockera allt, va..?
adblock element helper funkar inte speciellt bra på avatarer på forum. Det försvinner avatarer man vill se och de man inte vill se dyker helt plöstligt upp igen. Vet ej varför.
Förut fungerade idiotsäkert med att lägga idioten med idiotavataren på Ignorelistan så syntes den inte men man såg texten om de blev citerade, dvs win-win.
Citera
2015-06-17, 03:07
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
adblock element helper funkar inte speciellt bra på avatarer på forum. Det försvinner avatarer man vill se och de man inte vill se dyker helt plöstligt upp igen. Vet ej varför.
Förut fungerade idiotsäkert med att lägga idioten med idiotavataren på Ignorelistan så syntes den inte men man såg texten om de blev citerade, dvs win-win.
Hm, då har det ändrats. Brukade göra detta på irriterande avatarer nämligen men har inte brytt mig på ett par år.
Citera
2015-06-20, 11:14
Medlem
Jag har också gjort en liten ändring, jag har satt på Adblock på Flashback igen. Att ta bort ett val som det stod var och en fritt att använda är bara så dumt. Som om det nästan bara skrivs inlägg av bra kvalitet och övriga inlägg tas bort, så är det ju inte.

Jag har använt ignore just för att filtrera bort oönskade åsikter och nu när det inte går så blir trådarna mer skeva för min del. De jag ignorerar är oftast inte rena troll men renodlade foliehattar som t.ex. tror att det ligger globala konspirationer bakom varenda politisk händelse i världen etc. Många av de jag ignorerat har också blivit avstängda, men de flesta av deras inlägg står kvar och sänker kvaliten (för min del) på trådarna.

Som det är nu går det t.ex. inte att läsa tråden "Situationen i Ukraina just nu", med ignore gick det bra.
Citera
2015-06-20, 19:35
Medlem
Jag brukar faktiskt inte klaga, och tycker de flesta förändringar har varit positiva. men det här och att ta bort forumet drogshoppar har i ärlighetens namn fått mig att använda Flashback betydligt mindre än jag tidigare gjorde, jag kommer väl förmodligen hänga kvar men hoppas att ni inte fortsätter rada upp dåliga beslut och förändringar som ni gjort den senaste tiden.
Citera
2015-06-22, 14:46
Medlem
Tycker också detta var ett dåligt val.

För de som bryter starkt av från "normåsikterna" på detta forum, som jag själv ex. som är feminist och antirasist och som verkar reta gallfeber på ex. antal idioter så har ignore verkligen varit nödvändigt bitvis för att man ska palla sitta och debattera.
Detta kommer bara leda till att de enda som återstår på forumet blir just de som sitter och endast producerar nonsens.
Citera
2015-06-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter

För de som bryter starkt av från "normåsikterna" på detta forum, som jag själv ex. som är feminist och antirasist och som verkar reta gallfeber på ex. antal idioter så har ignore verkligen varit nödvändigt bitvis för att man ska palla sitta och debattera.
Detta kommer bara leda till att de enda som återstår på forumet blir just de som sitter och endast producerar nonsens.
Jag hoppas Flashbacks ledning tar intryck av detta. Debatten främjas inte av att alla ska behöva läsa alla poster. Om Flashback ska kunna vara ett debattforum med många olika åsikter, så är det nödvändigt att vara attraktivt för de som har för Flashback avvikande åsikter.

För övrigt tycker jag det tål att upprepas att det finns en lösning på de här problemen och det är scriptet. Det kan vara lite pyssligt, men det kan vara värt att lära sig hur man installerar script i sin webläsare. (FB) Funktionen "ignorera" har förändrats.

Kod:
// ==UserScript==
// @name           Super ignore
// @namespace      A
// @include        https://www.flashback.org/*
// ==/UserScript==

var ignoreUsernames = ["username1""Lucas49""KingPutin""JewBuster""experten10""cunthunter""XeniaOnatopp"];

$x("//a[contains(@class, 'bigusername') and (contains(child::text(), '" ignoreUsernames.join("') or contains(child::text(), '") + "'))]").forEach(function(e)
{

e.parentNode.parentNode.parentNode.parentNode.parentNode.parentNode.style.display 'none';
});

function 
$x(expressioncontext) {
  if (!
contextcontext document;
  var 
iarr = [], xpr document.evaluate(expressioncontextnullXPathResult.UNORDERED_NODE_SNAPSHOT_TYPEnull);
  for (
0item xpr.snapshotItem(i); i++) arr.push(item);
  return 
arr;

Lösningen är inte helt tillfredställande då den är rätt svårtillgänglig, framförallt för mindre tekniskt lagda personer. Ett återinförande av ignore skulle därför vara bäst för forumet som helhet.
Senast redigerad av OneDoesNotSimply 2015-06-22 kl. 15:45.
Citera
2015-06-22, 16:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter

Så du menar att det är bättre att ett diskussionsforum bara marknadsför dina åsikter?

Det kommer att leda till att vi får en massa tomtar kvar här som bittert konstaterar att dom inte besitter tillräcklig kompetens eller kunskap för att kunna diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply

För övrigt tycker jag det tål att upprepas att det finns en lösning på de här problemen och det är scriptet.

Det tål att upprepas att det finns flera andra lösningar som fungerar utmärkt.

- Man hoppar över inlägg om dessa, enligt egen bedömning, är skrivna av någon som inte är läsvärd.

- Man läser alla inlägg och försöker retoriskt slå undan benen för den som har åsikter som avviker från ens egna.

Så fungerar livet utanför nätet även om jag starkt misstänker att många medlemmar är för avskärmade från verkligheten.

Att ignorera andra medlemmar handlar om sandlådenivå..."Usch vad du är elak, du får inte leka med mina leksaker".
Citera
2015-06-22, 16:56
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
"Usch vad du är elak, du får inte leka med mina leksaker".
För mig handlar det inte om "elakhet", utan störiga människor. I verkliga livet kan man ta på hörselskydd eller gå undan om man utsätts för störande människor. På Flashback kan man lämna tråden. Tidigare kunde man stanna i tråden utan att störas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in