Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 13:39
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det var väl en sammanblandning med ett annat café, tror att det var i Lidköping. En viss V*dman ställde till med en scen och en person, tror det var en ur personalen, fotade honom.

Nej, någon sammanblandning är det inte.

Den där killen hade bråkat på ett annat café, det stämmer. Men någon sammanblandning är det inte. Inledningsvis sades det att det hade varit en besvärlig kund på caféet där Lisa jobbade, men det har inte med den där killen att göra. Däremot tänkte sig tråden här att han även kunde ha varit och bråkat på caféet där Lisa jobbade.
2015-06-22, 13:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ska man tolka det som att de inte gör försvarens begäran till mötes och håller muntlig förhandling. Intressant.

Min spontana tolkning av den intervjun är precis sådan, även om inga detaljer yttrades.

Troligtvis behandlas båda överklaganden ihop och tillsammans, korrekt?
2015-06-22, 13:42
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Min spontana tolkning av den intervjun är precis sådan, även om inga detaljer yttrades.

Troligtvis behandlas båda överklaganden ihop och tillsammans, korrekt?

Det förefaller rimligt, så länge båda avgörs på samma sätt, dvs. på handlingarna eller via muntlig förhandling.
2015-06-22, 13:43
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nu tänkte jag mer på att såvitt gäller bedömningen om människan begått brottet beaktas inte dennes etniska tillhörighet. När det gäller häktningsgrunderna utgör givetvis person utan hemvist i Sverige en större flyktrisk.

Kommer det vara lika i "HR-omförhandlingen" (kanske fel uttryckt) att den är bakom lyckta dörrar och att media bara får tadel av det slutgiltiga beslutet?
2015-06-22, 13:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
I en numera förlorad värld.

Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Skaraborg och västergötland är inte så stort sinsemellan.
Och det har blivit mindre med sociala medier.

De som är skaraborgare och västgötar vet hur det funkar på byggden.

Fallet Helena i mariestad och Lisa har just nu den likheten att mördaren inte är fast.

I Helena-fallet har jag förundrats över hur folk kan vara så tysta. För helt säkert är att någon eller några vet vem mördaren är.

För att det inte ska bli detsamma vad gäller Lisas mördare tror jag det är väldigt viktigt att Lisas vänner som känner henne berättar det de vet och detsamma gäller de som vet nåt om mördaren/arna. Det är viktigt att man inte skyddar någon av rädsla!

Ovanstående är framförallt för utomstående givet. Och jag framstår säkert som blond.

Men ni skaraborgare och västgötar fattar förhoppningsvis vad jag menar.

Gällande Helena-fallet så är det inte troligt att många känner till vad som hände henne denna natt för 23 år sedan förutom de inblandade. Kanske endast GM vilka jag personligen tror att de var två st.

Du har helt rätt i att det inte får bli på samma sätt gällande de som låg bakom Lisas försvinnande och död. Till skillnad mot 1992 har åtminstone BO:s kvarlevor anträffats och att hon kommer att få en grav.

När det gäller BO på Blombergs säteri så har jag svårt att se vad hennes bekanta skulle kunna hjälpa till med? Hennes vänner skulle naturligtvis inte skydda någon så att den skyldige/de skyldiga skulle gå fria men vad vet hennes vänner? Problemet är att ingen utomstående vet vad som hände henne efter kl. 18.23 den 7 juni. Förutom gärningsmännen förstås.

Som barn kom jag att vistas en hel del i trakterna av det då idylliska och fridfulla Kinnekulle p g a kusiner och andra släktingar, men detta skedde i en numera förlorad värld.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-22 kl. 13:57.
2015-06-22, 13:44
Medlem
Klart man skulle ut och söka efter sin katt om den inte kom hem. Särskilt om det var en väldigt ung katt. Men man skulle inte gå särskilt långt utan gå en bit åt olika håll och ropa efter kissen. Om jag har förstått saken rätt så var de en kilometer bort från hemmet när de sökte katten. Det är inte rimligt.
2015-06-22, 13:45
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Kommer det vara lika i "HR-omförhandlingen" (kanske fel uttryckt) att den är bakom lyckta dörrar och att media bara får tadel av det slutgiltiga beslutet?

Absolut, hålls det en förhandling (vilket emellertid inte verkar bli fallet) blir förfarandet precis som vid tingsrätten.
2015-06-22, 13:46
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Enligt en intervju i Radio P4 Skaraborg precis nu, sägs det att Göta HR just nu går igenom överklaganden, men inte helt säkert att det blir färdigt idag. Under eftermiddagen skulle i vilket fall mer information ges ut.
Ja då för vi nog räkna med att det kommer i morgon tyvärr.
2015-06-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Fast nu är ju inte litauerna bönder. Jag tycker inte det känns det minsta konstigt att folk är ute och letar efter sin katt, oavsett om det är på landet och kanske särskilt när det är drivor med folk ute som kan ha skrämt iväg den. Inte alla skiter i sina husdjur.
Det är inget fel i att bry sig om sina katter. Det är inte så att vi skiter i våra katter, men de klarar sig själva kring större gårdar. De fyller sin funktion och det kan jag väl också tycka att bröderna borde känna om de nu har arbetat i den miljön i två år.
Kattungar är sånt du får med i köpet av gården och inte genom en fin annons i dagstidningen.
2015-06-22, 13:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Vi ska vara glada att hovrätten tar sin tid för det talar för att de gör en noggrann genomgång av åklagarens bevisning.
2015-06-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Klart man skulle ut och söka efter sin katt om den inte kom hem. Särskilt om det var en väldigt ung katt. Men man skulle inte gå särskilt långt utan gå en bit åt olika håll och ropa efter kissen. Om jag har förstått saken rätt så var de en kilometer bort från hemmet när de sökte katten. Det är inte rimligt.

En kilometer är ju inget för en kisse!
2015-06-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camling
Till Vresrosen: Tyvärr är det ingen som tar till sig logiska resonemang i tråden längre
Naturligtvis har inte katten råkat springa bort ett antal ggr på en vecka under MP-sök. Håller med dig - knappast katt de ute och letar.

Jag har läst om Lisa sedan första kvällen 7 juni och sett på vägen hur folk "glömt" eller missat den lilla fakta som finns och det har nu blivit spekulationer utan dess like.
Har också sett expressens livesändningar och det har många också missat. Ändå uttalar man sig om att Litauerna är oskyldiga - det finns det ingen som vet i det här läget.

Många har också missat att en polishund markerade på Litauernas bil redan söndag natt - ev därför de sedan topsades. I tråden har det sagts att, varför topsade sig Litauerna frivilligt om de nu gjort nåt. Vem har sagt det var frivilligt - polisen kan ha ringt juoråklagaren och bett om tillstånd för DNA-prov...

Så näe - de seriösa har lämnat tråden och inväntar mer fakta från provsvar...

Tack för ett utmärkt inlägg, jag har börjar bli orolig för hur det står till med folk!

Det talas om rasism i stället för brottslighet; inom vissa grupper. Det är ett bekymmer med utländska brottslingar och ligor som söker sig till Sverige. Men det diskuteras inte, då folk hellre tar brottsligheten än debatten!

Att Litauerna blivit topsade är inget konstigt, särskilt inte när de har så många beröringspunkter med platserna som är aktuella för där Lisa försvann. Svårt att tro att de skulle våga vägra när de blev tillfrågade om DNA prov.

Det är till och med så märkligt att AJ förtalas när han lämnar in en handske. Det kommer bli intressant att få ta del av hans förhör, och om dessa Litauer kan tillräckligt med svenska för att uppfatta olika arbetsuppgifter. AJ har säkert noterat var och när de arbetat, om inte annat för att beräkna lönen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in