Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Innekatt/utekatt har redan diskuterats här och det finns uppgifter om att MGM skulle ha tagit hand en kattunge.

Polisen verkar bygga sin bevisning på bland annat MGM:s "sätt att vara" och säger sig ha en bild om hur det hela har gått till, enligt presskonferensen, som ju ägde rum för ett tag sedan. Ännu finns ingen teknisk bevisning som pekar ut MGM. Det är också lite skumt med att de två MGM inte är häktade för mord utan för medverkan till mord eller vad det nu hette.
Exakt, det är det som verkar märkligt, nästan som att polisen bestämt sig i förväg. Och häktningsprotokollen väcker många frågor, som jag redan har påpekat.
Men visst kan det vara de, om det kommer fram bevis kommer jag inte att tro att de är oskyldiga i all evighet. Är den här sortens rättegångar offentliga? Medierna lär väl släppas in ialf.
2015-06-22, 12:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Nedan är utdrag ur kommentaren till bestämmelsen om yppandeförbud för vad som sägs bakom stängda dörrar.

Enligt 43 kap. 5 § andra stycket offentlighets- och sekretesslagen består sekretess för framlagda uppgifter, om förhandlingen hållits inom stängda dörrar och rätten inte beslutar att sekretessen ska upphöra. Att sekretessen på detta sätt består får bl.a. den betydelsen att domstolsanställda och andra som omfattas av personkretsen i 2 kap. 1 § andra stycket samma lag har kvar sin tystnadsplikt. Detsamma gäller personer som är knutna till någon annan myndighet och som vid domstolsförhandlingen har lämnat uppgifter som enligt offentlighets- och sekretesslagen är sekretessbelagda hos myndigheten. Tystnadsplikt kan föreligga även för sådana personer som vid förhandlingen har lämnat uppgifter för vilka de har tystnadsplikt enligt någon annan författning än offentlighets- och sekretesslagen. Att även en advokat kan ha tystnadsplikt för det som har förekommit inom de stängda dörrarna framgår av kommentaren till 8 kap. 4 §.

I detta avseende kan således tystnadsplikten ofta göra att behovet av yppandeförbudet inte är särskilt storts.
2015-06-22, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Innekatt/utekatt har redan diskuterats här och det finns uppgifter om att MGM skulle ha tagit hand en kattunge.

Polisen verkar bygga sin bevisning på bland annat MGM:s "sätt att vara" och säger sig ha en bild om hur det hela har gått till, enligt presskonferensen, som ju ägde rum för ett tag sedan. Ännu finns ingen teknisk bevisning som pekar ut MGM. Det är också lite skumt med att de två MGM inte är häktade för mord utan för medverkan till mord eller vad det nu hette.

Jag citerar mig själv i tråden angående tankar kring två gärningsmän. Har detta diskuterats tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av BunkaRulle
Vad det gäller de fyndplatser där Lisas ägodelar påträffats (bortsett från handsken), så ligger de utspridda i motsatt riktning till varandra, med platsen för gripandet ganska central.
Det ger intrycket av fler gärningsmän som delat på sig för att göra sig av med hennes tillhörigheter.

Om man då leker med tanken att någonting hände Lisa redan där hennes ena handske påträffades och de båda bröderna skulle ha någonting med det att göra, så känns det mest naturliga i det läget att de delar på sig, för att både tjäna in tid på att göra sig av med hennes tillhörigheter och få bort kroppen, utan att människor i området ser dem tillsammans. Den ena av bröderna till fots, gör sig av med mobiltelefonen och den andra brodern fraktar bort kroppen i bil och passar samtidigt på att göra sig av med resten av Lisas tillhörigheter. Sedan återförenas de i hemmet.
2015-06-22, 12:36
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Skaraborg och västergötland är inte så stort sinsemellan.
Och det har blivit mindre med sociala medier.

De som är skaraborgare och västgötar vet hur det funkar på byggden.

Fallet Helena i mariestad och Lisa har just nu den likheten att mördaren inte är fast.

I Helena-fallet har jag förundrats över hur folk kan vara så tysta. För helt säkert är att någon eller några vet vem mördaren är.

För att det inte ska bli detsamma vad gäller Lisas mördare tror jag det är väldigt viktigt att Lisas vänner som känner henne berättar det de vet och detsamma gäller de som vet nåt om mördaren/arna. Det är viktigt att man inte skyddar någon av rädsla!

Ovanstående är framförallt för utomstående givet. Och jag framstår säkert som blond.

Men ni skaraborgare och västgötar fattar förhoppningsvis vad jag menar.
2015-06-22, 12:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homerun
Spekulerar:

Teknisk bevisning av skrapsår på kropp som motsvaras av fynd på plats.
Teknisk bevisning av strypmärken vid hals
Teknisk bevisning av styckning
Teknisk bevisning av delar av kropp i gödselhög

Inget av det du anför utgör i sig teknisk bevisning mot bröderna.
2015-06-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
De ÄR häktade på sannolika skäl misstänkta för mord. Formuleringen delaktighet i mord var olycklig, har åklagaren senare berättat.

Det är rådmannens- inte åklagarens- formulering och jag vet inte vad jag ska tycka om hans förklaring med tanke på att han påstås vara mycket erfaren. Men, visst. Alla kan göra misstag.
2015-06-22, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Skaraborg och västergötland är inte så stort sinsemellan.
Och det har blivit mindre med sociala medier.

De som är skaraborgare och västgötar vet hur det funkar på byggden.

Fallet Helena i mariestad och Lisa har just nu den likheten att mördaren inte är fast.

I Helena-fallet har jag förundrats över hur folk kan vara så tysta. För helt säkert är att någon eller några vet vem mördaren är.

För att det inte ska bli detsamma vad gäller Lisas mördare tror jag det är väldigt viktigt att Lisas vänner som känner henne berättar det de vet och detsamma gäller de som vet nåt om mördaren/arna. Det är viktigt att man inte skyddar någon av rädsla!

Ovanstående är framförallt för utomstående givet. Och jag framstår säkert som blond.

Men ni skaraborgare och västgötar fattar förhoppningsvis vad jag menar.

Kontakta polisen! Även till synes värdelös information kan utgöra en viktig pusselbit för att lösa detta fall.
2015-06-22, 12:44
Medlem
Sveppss avatar
Jag har följt tråden från början men missar lite sidor i och med att ni är så aktiva. Finns det någon som orkar göra en kort sammanfattning på information om gubben som äger landet? Är det han som har anställt bröderna och har jag läst fel eller är han tidigare dömd för våldsbrott?

Är väldigt nyfiken på denna herre.
Senast redigerad av Svepps 2015-06-22 kl. 12:46.
2015-06-22, 12:46
Medlem
En tanke. Den "jobbiga/stökiga" kunden som var inne på Lördagen, var det någon av bröderna?
2015-06-22, 12:47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berge1
En tanke. Den "jobbiga/stökiga" kunden som var inne på Lördagen, var det någon av bröderna?
Det där med stökig kund har sedan dementerats, och det har även sagts att bröderna inte brukade vara kunder där.
2015-06-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berge1

Bröderna ska, enligt kaféägarinnan, inte varit inne på kafét någonsin.
2015-06-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Ja och väldigt underligt att leta efter en katt då det pågår ett massivt sökande efter en försvunnen flicka samtidigt i området.

Varför skulle det vara konstigt? Hade dom inte gjort det hade det bara betytt att dom skitit fullständigt i katten dom hade ansvar för, eftersom en katt i den miljön kunde ha blivit helt vettskrämd och klättrat upp och blivit strandsatt i något högt träd!
Senast redigerad av Trapizo 2015-06-22 kl. 12:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in