Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men vem har inte katt på landet?

Men att söka efter sin katt samtidigt som andra personer letar efter Lisa, blir för konstigt, i kombination med andra omständigheter.

Till Vresrosen: Tyvärr är det ingen som tar till sig logiska resonemang i tråden längre
Naturligtvis har inte katten råkat springa bort ett antal ggr på en vecka under MP-sök. Håller med dig - knappast katt de ute och letar.

Jag har läst om Lisa sedan första kvällen 7 juni och sett på vägen hur folk "glömt" eller missat den lilla fakta som finns och det har nu blivit spekulationer utan dess like.
Har också sett expressens livesändningar och det har många också missat. Ändå uttalar man sig om att Litauerna är oskyldiga - det finns det ingen som vet i det här läget.

Många har också missat att en polishund markerade på Litauernas bil redan söndag natt - ev därför de sedan topsades. I tråden har det sagts att, varför topsade sig Litauerna frivilligt om de nu gjort nåt. Vem har sagt det var frivilligt - polisen kan ha ringt juoråklagaren och bett om tillstånd för DNA-prov...

Så näe - de seriösa har lämnat tråden och inväntar mer fakta från provsvar...
2015-06-22, 13:32
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är det givetvis inte alls.
En person boende i Sverige med förankring socialt och ekonomiskt i Sverige är det inte samma risk att denne flyr landet.
En person med sin sociala och/eller ekonomiska förankring i ett annat land gör ju att flyktrisken ökar västenligt.

Nu tänkte jag mer på att såvitt gäller bedömningen om människan begått brottet beaktas inte dennes etniska tillhörighet. När det gäller häktningsgrunderna utgör givetvis person utan hemvist i Sverige en större flyktrisk.
2015-06-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Fast nu är ju inte litauerna bönder. Jag tycker inte det känns det minsta konstigt att folk är ute och letar efter sin katt, oavsett om det är på landet och kanske särskilt när det är drivor med folk ute som kan ha skrämt iväg den. Inte alla skiter i sina husdjur.

Det är inte alls konstigt att folk bryr sig om sin katt, men i detta fall så är det inget normalt beteende att leta efter sin katt. Har man katt som håller till i byggnader på en bondgård, brukar det vara katten som hör av sig när den vill äta.

Jag har katt, som jag ser till att ge mat bara på kvällen, så att han kommer hem hungrig. Det är för att det finns räv, vildsvin och andra katter där jag bor som kan skada min katt.

Jag skulle inte bekymra mig för katten om polisen och MP letade efter en flicka. I vilket fall som helst brukar katter ligga och trycka i närheten av hemmet. I detta fall var katten en förevändning för att kolla vad som pågår.

Men diskussionen visar att folk går på en massa skit så fort det handlar om kattungar och hundvalpar. En sak brottslingar utnyttjar, för vem gillar inte djurvänner?
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är det givetvis inte alls.
En person boende i Sverige med förankring socialt och ekonomiskt i Sverige är det inte samma risk att denne flyr landet.
En person med sin sociala och/eller ekonomiska förankring i ett annat land gör ju att flyktrisken ökar västenligt.
Där vill jag ge dej rätt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Inte för att jag tror att det spelar så stor roll för det här fallet, men jo, de flesta jakthundar funkar utmärkt till agility.

Möjligen dom kan men jag finner det ytterst osannolikhet att en jägare skulle öda sin energi på det jmfrt med att träna det hunden är specialavlad till. En jakthund är en investering på ca 15 000. En injagad hund kan betinga minst det dubbla.
2015-06-22, 13:34
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Där vill jag ge dej rätt.

Men det handlar om häktningsgrunderna inte misstankegraden kring huruvida personen begått brottet eller inte.
2015-06-22, 13:34
Medlem
rotesaus avatar
Enligt en intervju i Radio P4 Skaraborg precis nu, sägs det att Göta HR just nu går igenom överklaganden, men inte helt säkert att det blir färdigt idag. Under eftermiddagen skulle i vilket fall mer information ges ut.
2015-06-22, 13:35
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Enligt en intervju i Radio P4 Skaraborg precis nu, sägs det att Göta HR just nu går igenom överklaganden, men inte helt säkert att det blir färdigt idag. Under eftermiddagen skulle i vilket fall mer information ges ut.

Ska man tolka det som att de inte gör försvarens begäran till mötes och håller muntlig förhandling. Intressant.
2015-06-22, 13:35
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Det är lite så jag tänker angående mitt tidigare inlägg.Det finns likheter. Jägarkopplingen är intressant teori faktiskt.
Helena hade liksom Lisa hästintresse.
Jag tror ialla fall på kopplingar. För byggden är inte så stor. Och är man inte från byggden är det lätt att det pratas hit och dit. Så att sätta dit gästarbetare är inte så svårt. Men panik måste GM haft oavsett teori. Men det är en teori om man känner till hur det "går till på byggden".
Citat:
Ursprungligen postat av solar47
Du skrev tidigare om koppling till Jägare och Helena Andersson 22 år( försvann 1992 14 juni).
Hon försvann under liknande omständigheter, 3 mil från Lisa försvann, samma tidpunkt på året,

Hittade den här artikeln.
http://www.skaraborgsbygden.se/index.php/article/3420/vi-ar-mycket-nara-garningsmannen

Där Utredare Pelle Jenvén, jag citerar:

Han är övertygad om att mördaren är en person som Helena kände tillit till. Någon hon hade förtroende för.

Därför menar Jenvén också att lösningen på gåtan om vem som dödade Helena finns i de kretsar där hon rörde sig; agilityklubben, gymmet där hon tränade, seglingen, stallet eller kanske bland vänner och bekanta.

- Den här gärningsmannen är inte långt borta. Antingen finns han i utredningen, alternativt i dess omedelbara närhet.

Agilityklubben är intressant då en "Jägare" naturligtvis har en hund. I juni har man också många aktiviteter, tävlingar, mm
2015-06-22, 13:36
Medlem
Var verkligen Lisas kropp inlåst i en lada????
Senast redigerad av Trapizo 2015-06-22 kl. 13:47.
2015-06-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solar47
Du skrev tidigare om koppling till Jägare och Helena Andersson 22 år( försvann 1992 14 juni).
Hon försvann under liknande omständigheter, 3 mil från Lisa försvann, samma tidpunkt på året,

Hittade den här artikeln.
http://www.skaraborgsbygden.se/index.php/article/3420/vi-ar-mycket-nara-garningsmannen

Där Utredare Pelle Jenvén, jag citerar:

Han är övertygad om att mördaren är en person som Helena kände tillit till. Någon hon hade förtroende för.

Därför menar Jenvén också att lösningen på gåtan om vem som dödade Helena finns i de kretsar där hon rörde sig; agilityklubben, gymmet där hon tränade, seglingen, stallet eller kanske bland vänner och bekanta.

- Den här gärningsmannen är inte långt borta. Antingen finns han i utredningen, alternativt i dess omedelbara närhet.

Agilityklubben är intressant då en "Jägare" naturligtvis har en hund. I juni har man också många aktiviteter, tävlingar, mm
ja denne yrkesjägare har haft hundar i hela sitt liv, jag har lagt ut frågan till några från Mariestad om de hittar en koppling där med denna person, 1992 bodde han i Skövde och är född 1968. Trodde han var född 66 först men har fått en rättelse på detta. Att han har kopplingar till trakterna kring Blomberg vet jag redan. Vet att personen varit där och sökt,, nattetid. Vet inte så mycket mer i dagsläget, men kan inte släppa tanken...
2015-06-22, 13:39
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är inte alls konstigt att folk bryr sig om sin katt, men i detta fall så är det inget normalt beteende att leta efter sin katt. Har man katt som håller till i byggnader på en bondgård, brukar det vara katten som hör av sig när den vill äta.

Jag har katt, som jag ser till att ge mat bara på kvällen, så att han kommer hem hungrig. Det är för att det finns räv, vildsvin och andra katter där jag bor som kan skada min katt.

Jag skulle inte bekymra mig för katten om polisen och MP letade efter en flicka. I vilket fall som helst brukar katter ligga och trycka i närheten av hemmet. I detta fall var katten en förevändning för att kolla vad som pågår.

Men diskussionen visar att folk går på en massa skit så fort det handlar om kattungar och hundvalpar. En sak brottslingar utnyttjar, för vem gillar inte djurvänner?

För dig så är ju allt som misstänkta personer gör uppenbarligen onormalt. Och brottslingar är tydligen väldigt förslagna och utnyttjar andra människor.

Tror du verkligen på det där själv eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in