2015-06-22, 13:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Att en rådman och ett hovrättsråd skulle häkta någon p.g.a. etnisk tillhörighet finner jag mer osannolikt än vissa av teorierna i denna tråd.
Fast det är det givetvis inte alls.
En person boende i Sverige med förankring socialt och ekonomiskt i Sverige är det inte samma risk att denne flyr landet.
En person med sin sociala och/eller ekonomiska förankring i ett annat land gör ju att flyktrisken ökar västenligt.
2015-06-22, 13:25
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Angående kunden på lördagen...jag hittade ett uttalande från caféägaren, men har bestämt för mig att jag har sett det i något annat sammanhang också.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-ar-en-valdigt-glad-och-trevlig-flicka/
Snyggt. Jag vet att jag har sett en polis, möjligtvis Fuxborg, dementera uppgiften i en intervju. Men i alla fall så tycks det då röra sig om någon som har tyckt att kaffet var för kallt eller att bullen var för torr, och inte någon som betett sig hotfullt.
2015-06-22, 13:26
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Egentligen är det ju konstigt att bröderna alls uppehåller sig i området när de ser att MP är på G.
Om de inte ville bli misstänkta , så borde de ju hålla sig därifrån.
Men OM de är oskyldiga kanske det inte föll dem in att det kunde verka misstänkt att börja söka sin katt...? Kunde kanske verka än mer misstänkt att sitta och trycka inomhus?
2015-06-22, 13:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men vem har inte katt på landet?

Men att söka efter sin katt samtidigt som andra personer letar efter Lisa, blir för konstigt, i kombination med andra omständigheter.
Vi vet i det närmaste ingenting om vilka "omständigheter" som ligger till grund för häktningsdelen. - En "omständighet" är att bröderna var bosatta i direkt anslutning till sökinsatsen.
Medlem
Citat:
Egentligen är det ju konstigt att bröderna alls uppehåller sig i området när de ser att MP är på G.

...vilket skulle ha fått folk att surra "aha..dom håller sig undan...det måste betyda att dom har någonting skumt att dölja!!!"....det kvittar hur dom hade gjort....
Medlem
Citat:

Dom fick inte fortsätta att arbeta vid ladan, så AJ borde omdirigerat dom att utföra andra arbetsgöromål troligast vid Mantorp. Ena brodern var tydligen duktig konstruktör.

Dom stod på AJs lönelista.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Men OM de är oskyldiga kanske det inte föll dem in att det kunde verka misstänkt att börja söka sin katt...? Kunde kanske verka än mer misstänkt att sitta och trycka inomhus?

Allt är möjligt.
2015-06-22, 13:28
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:

Ja, många jägare har hund, men används verkligen jakthundar till agility?

Inte för att jag tror att det spelar så stor roll för det här fallet, men jo, de flesta jakthundar funkar utmärkt till agility.
2015-06-22, 13:30
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
de kommer inte att få någon omprövning hovrätten är en ganska mesig instans och kommer inte att ifrågasätta tingsrättens beslut
I det fallet sätter jag min tillit till hovrättens goda omdöme. Häktningsskälen är inte tillfredsställande anser de flesta med advokaterna. Hovrätten är en instans som ska
pröva skäligheten, och går emot TR i uppenbara fall. Detta är ett uppenbart fall och
kan närmast ses som ett beställningsverk från polis och åklagare, om du ursäktar.
2015-06-22, 13:30
Medlem
Hur är det med närstående på tillfälligt besök? Kan inte släppa att det är någon som är mycket hemtam, som fick höra hur L*isa sa att hon skulle åka moppe hem. Ber om ursäkt om detta postats tidigare men: är det ingen arrendator på Martorp nu för tiden? Bostadshuset står ju intill ladugårdsbyggnaderna. Bönder sover alltid med ett öga och öra öppet, och jag kan garantera att ingen kan åka ostört in på gårdsplanen utan att det noteras, oavsett tid på dygnet.
2015-06-22, 13:31
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vid häktningsförhandlingen i TR närvarade en tolk per telefon. AB:s försvarare hemställer om att häktningsförhandlingen hålls på plats och att, förutom AB själv, en tolk är personligen närvarande i domstolen. - Är detta något som i rättssäkerhetens och objektivitetens namn bör kunna beviljas av HR, eller kommer HR att döma endast på handlingarna, dvs utan att höra mer i detalj vad de häktade har att säga till sitt försvar?

Det vanliga är att om muntlig förhandling begärs ska sådana också hållas.
2015-06-22, 13:31
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Angående kunden på lördagen...jag hittade ett uttalande från caféägaren, men har bestämt för mig att jag har sett det i något annat sammanhang också.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-ar-en-valdigt-glad-och-trevlig-flicka/
Det var väl en sammanblandning med ett annat café, tror att det var i Lidköping. En viss V*dman ställde till med en scen och en person, tror det var en ur personalen, fotade honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in