2015-06-21, 07:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Nej, jag har inte tillgång till provsvar och resultat efter etnicitet. Jag får detta från egen erfarenhet och från skvaller i fikarummet.

Jag lutar fortfarande mot att du inte arbetar hos transportstyrelsen. Din trådstart bär inte prägel av seriositet och målet var enbart att svartmåla vissa etniciteter . Nästa gång jag läser om en sjökapten som tvingas avgå försenat ifrån silja-terminalen pga invandrare, så vet jag säkert var jag ska peka
2015-06-21, 11:17
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tack för ditt inlägg. Det är härligt få sina fördomar bekräftade ..

Haha ja vem skulle ljuga om något på internet liksom

Tror du få slå upp ordet "bekräftat" i en ordbok.
2015-06-21, 12:16
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Hej på er,

Jag arbetar som trafikinspektör på Trafikverket och utför prov på samtliga behörigheter: A, B, BE, C, CE, D och DE. Ni har säkert läst om inspektörer som blivit utsatt för mutor, hot och våld i samband med underkännande av körprov. Det är faktiskt någon som sker med jämna mellanrum och jag har själv varit med om det, dock inte våld som tur är.

Det sägs att en orkan med kompetens drar över Sverige just nu. Inom transportsektorn och rent generellt kan jag bekräfta att så ej är fallet. Jag underkänner 8/10 körprov på behörighet D av den anledningen att majoriteten av körproven är med syrier och somalier bakom ratten. Det har inget med rasism att göra, utan att de saknar tillräcklig kompetens att erhålla körkortsbehörigheten. Man kan tro att de inte gjort ett godkänt teoriprov, då de uppenbarligen inte har en susning om något gällande trafikregler, skyltar, trafiksäkerhet och fordonskunskap.

En somalisk man brände förbi en stoppskylt i 70 km/h. Vägen han korsade med bussen var en trafikerad 90-sträcka. Han körde för fort på en 30-sträcka och struntade i högerregeln. Denna kompetenta herre har gjort tre körprov och ännu inte klarat det.

En man från Syrien missade två stoppskyltar, körde av vänster backspegel, körde mot rött och höll på att köra över en fotgängare. Han blev förbannad på mig och ansåg att jag gjorde en strängare bedömning av hans körning tack vare sin etniska bakgrund.

En annan herre, även från somalien skulle göra ett körprov på behörighet B. Han körde nämligen dit med sin egen personbil. Denna kompetenta herre kunde inte växla och körde således hela provet på ettans växel. Jag underkände honom och sen tog han sin egen bil och körde hem.

Jag har ännu inte haft något körprov på C och CE med invandrare. Detta eftersom dessa utbildningar mest intresserar svenskar. På D-behörighet kommer 90% från arbetsförmedlingen och är invandrare. De kör i de flesta fall upp 2-5 gånger. Jag har fått höra från trafiklärare att många är omöjliga att lära och att deras utbildningar kostar tio tusentals kronor mer (från våra skattepengar) än vad svenskars utbildningar kostar. 8/10 är nämligen invandrare och 2/10 är svenskar, som med lite tur lyckats få en chans att prioriteras. Dessa brukar vara duktig på att köra!

Jag har ett stort kontaktnät inom transport och bolagen säger själva att invandrarna är odugliga. Några får en chans och får köra, men bolagen ser snabbt att de är en trafikfara och det hela slutar med att de får åka med tills arbetspraktikens avtalslängd är över. Det finns självklart exemplar som även jag godkänner på första försöket. Det finns också jätte duktiga invandrare, men som jag skrivit så är det generellt sett inget kompetensregn.

Frågor?

Har du haft muslimska kvinnor som elever eller får de inte köra här heller?
2015-06-21, 13:59
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
J............ Dock har min erfarenhet av araber och somalier som kommunala busschaffissar I de medelstora svenska städer jag vistats I hittills varit varit mer positiva. Jag kan tänka mig att det är en mängdfråga, de som är någorlunda intresserade och kompetenta rekryteras I början sedan allt eftersom blattifierningen fortskrider kommer allt fler kaosachmeds.

Har med den erfarenheten, sen tror jag det är en fråga som bussbolagen tar på stort allvar, dom moderna bussarna kostar ju trots allt x miljoner i inköp och kör man så illa att fordonet skadas allvarligt med dyra reparationskostnader och stilleståndskostnader på verkstad lär den chaffören inte bli långvarig.

Problemet är nog mera relaterat till privatbilskörning.
2015-06-21, 15:52
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Har du haft muslimska kvinnor som elever eller får de inte köra här heller?

Ja jag har haft muslimska kvinnor. Dock inte någon med heltäckande slöja. Jag har frågat mina kollegor som jobbat 15-20 år och de har aldrig haft någon. Jag tror att dessa kvinnor inte tar körkort eftersom det inte går att legitimera sig.
2015-06-21, 15:54
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper
Jag lutar fortfarande mot att du inte arbetar hos transportstyrelsen. Din trådstart bär inte prägel av seriositet och målet var enbart att svartmåla vissa etniciteter . Nästa gång jag läser om en sjökapten som tvingas avgå försenat ifrån silja-terminalen pga invandrare, så vet jag säkert var jag ska peka

Okej, jag erkänner. Jag arbetar inte som inspektör på transportstyrelsen. Nöjd?

2015-06-21, 16:02
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenivassen
Ursäkta min eventuella okunnighet och naivitet kring sakernas tillstånd men inte fan får nyanlända sin körkortsutbildning finansierad via statliga medel? Med tanke på rådande kompetens, eller kanske snarare brist på dylik, hos nämnda klientel snackar vi minst 20 000 skattekronor per individ och körkort. Säg att det, högt eller lågt räknat, handlar om 25 000 körkort på årsbasis, pratar vi således om en halv miljard (500 000 000) SEK. Är det så?

Det är inte så vanligt att staten betalar körkort för personbil. Dessa körkort betalar dom för egna medel, vilket kan vara försörjningsstöd eller dyl - vilket egentligen är staten, som då står för körkortet. Eller så har dom ett annat utländskt körkort som de byter in till svenskt.

6000kr i veckan cirka har jag för mig att trafikskolor tar per elev. 12 veckor ska en bussutbildning ta. Resten kan du räkna själv...
2015-06-21, 18:49
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheSupervizor
Ja det är synd att de så småningom får körkort och större chans till jobb.
Synd att det kostar oss.
Men är du helt infatil, TS har ju redan klargjort att flertalet av dom som kör upp är olämpliga som chaufförer. Om dom bli kuggade av TS och sedan gör omprovet med en person som går att muta/hota, kommer dom ut på vägarna med oss andra. Som yrkeschaufför är det inte roligt att möta sådana personer.
2015-06-21, 20:48
Medlem
twerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper

Och vad fan har en ålandsfärja med körkort att göra? Måste vara den den mest korkade liknelse jag läst av en debil antivit.
2015-06-22, 07:04
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Än så länge har trafikinspektörer rätt att fälla, men förr eller senare kommer rasistkortet komma in i leken. En inspektör som då fäller personer med utländsk bakgrund allt för ofta kan komma att anklagas för rasism och diskriminering. Detta kommer på sikt att leda till att inspektörer i rädsla för anklagelser känner sig tvungna att släppa igenom en och annan psykopat. På sikt leder detta till några extra krockar och olyckor och vi har några hundra extra människoliv offrade på mångkulturens altare.

Men håll inte på och gnäll. Det är det värt. Vi måste förverkliga mångkulturen.
2015-06-22, 07:09
Medlem
Åkte med en taxichaufför från Afrika och vi kallprata om arbete. Han hade iaf fått lastbilskörkort som hade kostat staten 80.000:-. Han hade fått jobb på en budfirma men det vägra han acceptera för han ville köra en större lastbil...
2015-06-22, 08:31
Medlem
Citat:
Ja jag har haft muslimska kvinnor. Dock inte någon med heltäckande slöja. Jag har frågat mina kollegor som jobbat 15-20 år och de har aldrig haft någon. Jag tror att dessa kvinnor inte tar körkort eftersom det inte går att legitimera sig.

Det där stämmer ju inte. Vid teoriprovet får dom gå in före och legitimera sig enskilt så samma förfarande
borde ju fungera även vid den praktiska delen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in