2015-06-18, 13:57
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Det finns behov av arbetskraft inom vissa yrken, ja. Men då krävs både intresse och skills. Tyvärr används dessa utbildningar endast för att dölja arbetslöshet i gruppen.

Precis det jag försökte få fram. Det är brist på bussförare, alltså skickar arbetsförmedlingen fan och hans moster på bussutbildning även om de knappt suttit bakom ratten på en personbil förr och inte har minsta intresse för busskörning.
2015-06-18, 14:00
Medlem
Sakteligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jag har en fråga och ett påstående.

Påstående: Det heter Somalia inte Somalien.

Fråga: Den somaliska herren kom alltså körande i sin egen bil, gjorde förarprovet med (dig?) kontrollanten, vilket han blev underkänd på, och sedan körde han hem i sin egen bil utan körkort. Är det rätt uppfattat?

Detta måste väl ändå vara väldigt länge sedan? Eller hade den somaliska gentlemannen en egen körskolebil? För de senaste 10-15åren har det väl varit krav på att bilar som används för förarprov för körkortsbehörighet B skall vara utrustade med dubbelkommando?
Vid ett förarprov skall även lämplighet mentalt, respekt för lagar och regler mm. bedömas utöver själva handhavandet av fordonet. Om ni nu visste att han kom körande själv i sin egen bil utan körkort till provet, varför lät ni honom då genomföra provet då han redan bevisat att han inte uppfyller kraven om laglydnad?
Samt varför blev han inte polisanmäld? Han borde ha blivit åtalad för olovligkörning och fått sitt lämplighetstillstånd indraget och fått vänta ytterligare två år på att få göra förarprovet.

Själv körkortsinnehavare av klass A, B, D.
När TS skriver "sen tog han sin egna bil och körde hem", hur tolkar du det? Sen heter det inte olovligkörning, utan olovlig körning, två ord. Lämplighetstillstånd? Du menar väl lämplighetsintyg?
2015-06-18, 14:00
Medlem
twerks avatar
Citat:
Du får köra upp till 1 år med körkort utfärdad utanför EU och EES. Därefter måste du ta ett svensk körkort. Minns jag rätt hade han bott i USA innan han "flydde" till Sverige. Det är således fullt lagligt att köra. Varken jag eller svensk polis kan göra något.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jag har en fråga och ett påstående.

Påstående: Det heter Somalia inte Somalien.

Fråga: Den somaliska herren kom alltså körande i sin egen bil, gjorde förarprovet med (dig?) kontrollanten, vilket han blev underkänd på, och sedan körde han hem i sin egen bil utan körkort. Är det rätt uppfattat?

Detta måste väl ändå vara väldigt länge sedan? Eller hade den somaliska gentlemannen en egen körskolebil? För de senaste 10-15åren har det väl varit krav på att bilar som används för förarprov för körkortsbehörighet B skall vara utrustade med dubbelkommando?
Vid ett förarprov skall även lämplighet mentalt, respekt för lagar och regler mm. bedömas utöver själva handhavandet av fordonet. Om ni nu visste att han kom körande själv i sin egen bil utan körkort till provet, varför lät ni honom då genomföra provet då han redan bevisat att han inte uppfyller kraven om laglydnad?
Samt varför blev han inte polisanmäld? Han borde ha blivit åtalad för olovligkörning och fått sitt lämplighetstillstånd indraget och fått vänta ytterligare två år på att få göra förarprovet.

Själv körkortsinnehavare av klass A, B, D.

Om du hade läst hans inlägg i tråden så hade du fattat hur zoomaliern kunde köra dit med egen bil. Du borde lämna in ditt körkort du tycks sakna läsförståelse och inte kan tillgodogöra dig enkel information.
Senast redigerad av twerk 2015-06-18 kl. 14:07.
2015-06-18, 14:02
Medlem
Är det inte så att man endast får utbildningen betald utav arbetsförmedlingen om man har en arbetsgivare som intygar att man kan få jobb hos denna om man tar (i detta fallet) körkortet? Vilket då skulle gälla lika för svenska som invadrare, eller hur ligger det till där om du vet detta eftersom du verkar jobba i anknytning till detta.
2015-06-18, 14:09
Medlem
Vad är det ts reflekterar över egentligen?
Det är ju bara konstateranden.

Om några år förstår ni.

Åk till Tokyo och försök få körkort där.
Tänk er in i invandrarnas situation.
2015-06-18, 14:14
Medlem
Blygfisens avatar
Kan instämma att så ser verkligheten ut.

Jag tog mitt CE via AF, de genuina invandrarna vi hade i utbildningen blev antingen avstängda pga Ringa Narkotikabrott eller för att de lekte och kuggade flera prov. När vi påbörjade YKB:n så hade inget invandrare i klassen (plus en riktigt slö svensk) klarat av C-teorin och därmed ej hunnit ta sitt C-körkort. Vi hade YKB:n som det sista inför CE-teorin och kort därefter CE-uppkörningen.

I klassrummet jämte hölls lektionen för D/DE, klassen bestod av ungefär 18-20elever varav endast 4st var svenskar av den "roliga" sorten. De var skitroliga att lyssna på, men tyvärr lite utav hjärnskadade 60-talister som inte kunnat få något annat arbete, resten bestod utav Afrikaner och en tjej från Kroatien.

När jag jag klarade uppkörningen för CE så hade hälften av bussklassen ej klarat av B-teorin som alla får göra innan de läser C eller D.

Två av invandrarna i min klass försökte muta mig flera gånger då jag alltid har haft lätt för fordonsfrågor pga mitt intresse, jag var alltid klar först i klassen och de ville jämt veta svaren.

Skrämmande..
2015-06-18, 14:22
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twerk
Om du hade läst hans inlägg i tråden så hade du fattat hur zoomaliern kunde köra dit med egen bil. Du borde lämna in ditt körkort du tycks sakna läsförståelse och inte kan tillgodogöra dig enkel information.

Den informationen fanns inte med i trådstarten vilket var det jag läste och svarade på. Om det inte var några konstigheter att han kom dit i egen bil och sedan efter underkänt förarprov körde hem i egen bil så förstår jag faktiskt inte varför det nämns öht.
Gör du?
2015-06-18, 14:23
Medlem
Citat:
Nej jag tror inte att de skickar dit en dubbelgångare. Förekommer säkert, men ovanligt. De gör sina prov många gånger och tillslut kommer ett prov med frågor de behärskar. Vissa prov kan innehålla frågor som du har svårast för medan andra prov innehåller frågor du har lätt för. Parkeringsregler kan vara din specialitet, medan det är din grannes mardröm.

Det är synd att provtider upptas av invandrare när kompetenta svenskar skulle kunna ta dessa tider. Bara gå in, utnyttja sin kompetens, klara provet och använda sitt körkort.

En intressant anekdot som min trafiklärare berättade för mig när jag tog körkort var att det är vanligt att invandrare köper resultaten till provet här i Göteborg och förmodligen förekommer det i resten av landet.
Kostar tydligen 2500kr fast pris för att få resultaten till ett teoriprov.
Min körlärare sa att alla vet om en av de här snubbarna som själv är invandrare som säljer resultaten i bergsjön.
Ingen kan tydligen sätta dit honom då det inte finns några bevis men ska tydligen vara ökänt.

En invandrare (somalier) på mitt förra jobb bekräftade detta och köpte svaren själv för 2500kr och lyckades ÄNDÅ misslyckas med provet.

Något du hört talas om?
2015-06-18, 14:25
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Är det inte så att man endast får utbildningen betald utav arbetsförmedlingen om man har en arbetsgivare som intygar att man kan få jobb hos denna om man tar (i detta fallet) körkortet? Vilket då skulle gälla lika för svenska som invadrare, eller hur ligger det till där om du vet detta eftersom du verkar jobba i anknytning till detta.

Nej, inget intyg krävs alls. Utan det görs en bedömning av din handläggare på Arbetsförmedlingen.
För mig tog det lite över 3år att komma in på utbildningen eftersom jag är Svensk och hade truckkort sen tidigare och hade "goda" möjligheter att få jobb.

Efter 3års hoppande mellan industrier och lagerjobb så fick jag äntligen min vilja igenom. Jag hade jobb dagen efter min utbildning var klar, jag hade inte ens praktik som många andra hade på utbildningen.

Regler är till för att brytas, tydligen är det Arbetsförmedlingens motto.
2015-06-18, 14:29
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheSupervizor
Vad är det ts reflekterar över egentligen?
Det är ju bara konstateranden.

Om några år förstår ni.

Åk till Tokyo och försök få körkort där.
Tänk er in i invandrarnas situation.

Han reflekterar bl a över det sanslösa slöseri med skattepengar som det innebär att ge odugliga människor förtur framför de som är duktigare. Har du överhuvudtaget läst texten?

Åker jag till Tokyo och försöker ta körkort, så kan jag lova dig att jag får bekosta det själv. Jag skulle heller inte försöka ta genvägar och fuska eller muta mig till ett körkort.

Invandrarnas "situation", som den beskrivs i TS, är att de försöker få körkort utan att lägga ned något jobb alls och förväntar sig att få körkort när de är trafikfaror. Menar du att jag ska tycka synd om dem för det?
2015-06-18, 14:33
Medlem
barkeepers avatar
Jag bor i Bolivia, och det ör helt omöjligt att inte börja dra slutsatser baserat på ras när det gäller både bilkörning och annat. Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna tänka på det sättet innan vi kom hit, men urbefolkningen här är verkligen inte lämpade för bilkörning. Jag kommer att komma hem till Sverige mer rasistisk än jag var för 15 år sedan när jag drog. Jävligt synd.
2015-06-18, 14:36
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Hej på er,

Jag arbetar som trafikinspektör på Trafikverket och utför prov på samtliga behörigheter: A, B, BE, C, CE, D och DE.

Jag har ett stort kontaktnät inom transport och bolagen säger själva att invandrarna är odugliga. Några får en chans och får köra, men bolagen ser snabbt att de är en trafikfara och det hela slutar med att de får åka med tills arbetspraktikens avtalslängd är över. Det finns självklart exemplar som även jag godkänner på första försöket. Det finns också jätte duktiga invandrare, men som jag skrivit så är det generellt sett inget kompetensregn.

Frågor?

De senaste åren när jag åkt buss eller taxi har det ofta varit med chaufförer som uppenbarligen varit invandrare. Jag skulle rent av vilja hävda att buss- och taxichaufförer utgör en betydande del av dessa yrkesgrupper i Sverige i dag. Hur går det ihop med dina påståenden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in